LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Blokker smaragdplein (Utrecht) kerst spullen

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
VioletPrue

Re: Blokker smaragdplein (Utrecht) kerst spullen

Ongelezen bericht door VioletPrue »

duiner schreef:
Chocomelk schreef:Och och och mischien even het andere topic lezen dat weet je dat Blokker zelf heeft gereageerd met dat het technisch onmogelijk is !
En als jij het beter weet dan Blokker dan ga je even (met de trein) naar Blokker in Utrecht op het smaragdplein en ga je even daar uitleggen hoe het wel mogelijk is.
niets is onmogelijk, er onder uit komen is wel mogelijk !.. geld draait alles om
.
1. Ik zou het woord 'invalide' niet meer gebruiken als ik jou was.
Dat is ongeveer net zo oud en achterhaald als het woord met de 'n' voor mensen met een donkere huid.
Kijk eens op internet naar synoniemen van het woord 'invalide' en dan snap je waarom ik altijd hels wordt als iemand mij zo noemt.

2. Een lift plaatsen kán technisch gezien onmogelijk zijn.
Er zou een grotere opening moeten worden gemaakt in de eerste verdieping, waardoor de draagkracht van die verdieping anders wordt.
Het kost heel veel ruimte en enorme bouwkundige aanpassingen.
De ruimte gaat of van het magazijn af (wat niet handig is voor de Blokker, zij moeten hun spullen kwijt) of van de verkoopvloer en dat kost veel geld.
Ik kan me dus voorstellen (als iemand die zelf tijdens winkelen rolstoelafhankelijk is) dat de Blokker geen lift aanlegt.
Immers, het kost klauwen vol met geld, is miosschien bouwkundig niet mogelijk en wat levert het extra op?

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@VP,
1. Mag ik vragen wat de politiek correcte term is ? Bij voorkeur een korte.

2. Kan inderdaad. Er zijn vele redenen waarom een lift niet mogelijk of wenselijk is. Een lifschacht moet ook ruimte boven/beneden de lift hebben, misschien is die ruimte er niet in dat gebouw enz. Ook vergeten mensen soms dat als er een lift is in een dergelijk gebouw dan moet er ook altijd een trap zijn voor calamiteiten.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Snap uberhaupt niet dat iemand (weer) reageert op dit onzin onderwerp.

VioletPrue

Emmy75 schreef:@VP,

2. Kan inderdaad. Er zijn vele redenen waarom een lift niet mogelijk of wenselijk is. Een lifschacht moet ook ruimte boven/beneden de lift hebben, misschien is die ruimte er niet in dat gebouw enz. Ook vergeten mensen soms dat als er een lift is in een dergelijk gebouw dan moet er ook altijd een trap zijn voor calamiteiten.
1. In principe 'mensen met een beperking', want 'gehandicapte' schijnt ook al weer niet goed te zijn.
In mijn werk kom je om in de termen, wij korten intern 'mensen met een beprking' al af tot 'mmeb'.
Maar 'gehandicapte' wordt nog veelvuldig gebruikt en dat klinkt al veel minder naar als 'invalide'. :wink:

2. Klopt, want als er brand is, mag de lift niet gebruikt worden.
Dus moet er een trap bij, mét Evac Chair.
Kost ook weer handen vol geld.
En de Blokker moet een extra iemand bij de evacuatie hebben die de Evac Chair gaat bedienen.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

VioletPrue schreef:1. Ik zou het woord 'invalide' niet meer gebruiken als ik jou was.
Dat is ongeveer net zo oud en achterhaald als het woord met de 'n' voor mensen met een donkere huid.
Kijk eens op internet naar synoniemen van het woord 'invalide' en dan snap je waarom ik altijd hels wordt als iemand mij zo noemt.

Nu heb ik meerdere keren dit topic terug gelezen maar zie nergens het woord invalide gebruikt worden. Maar ook al zou dit gebruikt worden dan ben ik het geheel niet met je eens dat niet gebruikt zou mogen worden omdat jij daar een probleem mee hebt.
Ik heb problemen met mensen welke o.a dit soort woorden zo bagataliseren.

Zelfde als met het woord - negerzoen - sjonge sjonge waar hebben we het over....diverse van deze woorden zijn nog niet eens zo lang geleden ineens fout, achterhaald en whatever meer.

Voor de goede orde, ik heb familie welke in een rolstoel zit en geheel geen probleem heeft met deze benaming.......letterlijke woorden van...hoe zal ik het dan noemen, zwaar lichamelijk beperkt?

Vindt het spijkers op erg laag water zoeken.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Ah dus mijn "Negerhut van oom Tom" wordt dus een collectorsitem :D

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@VP,
1. Mmeb vind ik eigenlijk ook niet geweldig klinken. Beperking klinkt bij mij ook als een belemmering. Terwijl deze groep zich misschien helemaal niet belemmerd voelt of is. Zo'n begrip als 'normaal' of de 'norm' is ook vrij subjectief. Het is maar net welke betekenis mensen eraan hangen. Mensen met verminderde mobiliteit zou ik dan misschien iets beter vinden.

2. Precies, daar zou blokker heel wat meer kerstballen en tuinmeubelen voor moeten verkopen aan mmeb.

VioletPrue

@Teun, pagina 2:
duiner schreef:De ene blunder na de andere zie je in ons land hierover , al was het alleen maar de toiletten voor invalide !
Ik zeg of bedoel niet dat niemand dat woord meer zou moeten gebruiken (al zou dat fantastisch zijn).
Ik zeg alleen dat het woord (inderdaad, voor mij, maar ook voor veel anderen) een heel negatieve klank heeft.
Als iemand mij invalide noemt, noemt hij mij misvormd, mismaakt, niet ter zake doende en zwak.
Dat vind ik nu eenmaal niet prettig, want ik ben geen van bovenstaande.
Ik (en veel mensen met een beperking om mij heen) vind het een denigrerend woord.
En ja, als iemand mij zo noemt of het woord in zijn algemeen gebruikt, zeg ik daar iets van.

Het woord 'neger' bedoelde ik overigens niet, ik bedoelde de andere benaming met de 'n'.
Ik zal neger niet zelf gebruiken, maar ik weet dat het nog gebruikt wordt.
Ik vind het dan aan de mensen die hier problemen mee hebben om er iets van te zeggen.
Dat het woord 'negerzoen' niet meer mag worden gebruikt is van de zotte.
Het is een benaming voor een product dat al jaren en jaren zo werd genoemd.
Ik vind het ver gaan om dat aan te passen.
Ik vind het ook een verschil of je een groep mensen een voor hen (of sommige van hen) vervelend woord noemt of een product waar dat woord in voor komt.

En ik vind het prima dat u het spijkers op laag water zoeken vindt.
Ik wil nu eenmaal niet mismaakt/misvormd/verminkt/niet ter zake doende genoemd worden.
Zou u het leuk vinden als u in zo'n categorie geplaatst werd, enkel omdat uw rug en benen niet meer doen wat u wilt dat ze doen?

@Emmy: er zal altijd een onderdeel van 'beperkt' of 'belemmerd' in de banaming voor komen.
Anders dekt het de lading weer niet. :lol:

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Emmy75 schreef:@VP,
Manke.

Kort genoeg ? :mrgreen:

( voor de humorlozen : is niet gemeend hoor )

Teunbosseman
Contacteer:

VioletPrue schreef:@Teun, pagina 2:
duiner schreef:De ene blunder na de andere zie je in ons land hierover , al was het alleen maar de toiletten voor invalide !
Ik zeg of bedoel niet dat niemand dat woord meer zou moeten gebruiken (al zou dat fantastisch zijn).
Ik zeg alleen dat het woord (inderdaad, voor mij, maar ook voor veel anderen) een heel negatieve klank heeft.
Als iemand mij invalide noemt, noemt hij mij misvormd, mismaakt, niet ter zake doende en zwak.
Dat vind ik nu eenmaal niet prettig, want ik ben geen van bovenstaande.
Ik (en veel mensen met een beperking om mij heen) vind het een denigrerend woord.
En ja, als iemand mij zo noemt of het woord in zijn algemeen gebruikt, zeg ik daar iets van.

Het woord 'neger' bedoelde ik overigens niet, ik bedoelde de andere benaming met de 'n'.
Ik zal neger niet zelf gebruiken, maar ik weet dat het nog gebruikt wordt.
Ik vind het dan aan de mensen die hier problemen mee hebben om er iets van te zeggen.
Dat het woord 'negerzoen' niet meer mag worden gebruikt is van de zotte.
Het is een benaming voor een product dat al jaren en jaren zo werd genoemd.
Ik vind het ver gaan om dat aan te passen.
Ik vind het ook een verschil of je een groep mensen een voor hen (of sommige van hen) vervelend woord noemt of een product waar dat woord in voor komt.

En ik vind het prima dat u het spijkers op laag water zoeken vindt.
Ik wil nu eenmaal niet mismaakt/misvormd/verminkt/niet ter zake doende genoemd worden.
Zou u het leuk vinden als u in zo'n categorie geplaatst werd, enkel omdat uw rug en benen niet meer doen wat u wilt dat ze doen?

@Emmy: er zal altijd een onderdeel van 'beperkt' of 'belemmerd' in de banaming voor komen.
Anders dekt het de lading weer niet. :lol:

Vandaar dat ik niet kon vinden...berichten van die Duiner lees ik amper.

Maar dit is jouw citaat in een quote van chocomelk -->
Ander persoon had dit dus geschreven, maar ok, wellicht verkeerde quote...kgb....maar ik blijf van mening dat je met die uitspraak voor een ander gaat praten.
Als ik over invalide praat dan praat ik en met mij zoveel anderen geheel niet over de termen welke jij gebruikt.
Dat dit via google te vinden is.....tsja er is zoveel via google te vinden en zoveel niet....ik ga daar geen 100% aan vasthouden.

Zoals gezegd, familielid van mij heeft er geheel geen moeite mee en steekt de draak met mensen welke juist de term invalide gaan verzachten.

Ik kan met zekerheid van mijzelf zeggen dat als mijn ledematen niet meer doen wat zij zouden moeten doen dat ik geheel geen moeite zou hebben als men mij invalide zou noemen.....dat ben ik dan toch......of niet. Als ik om mij heen kijk zie ik overal stickers tbv onze invalide medemens......moeten deze dan maar allemaal verdwijnen of omgezet gaan worden....kom op zeg.

Betreffende het woord negerzoen, deze is reeds omgezet naar buys zoenen.
En net zoals het woord invalide al kweetniethoelang bestaat bestond negerzoen ook al lang.
Mensen of producten met voor een voor hen aangesproken woord oid is een en hetzelfde. Er zitten mensen achter welke zich hier blijkbaar aan storen terwijl een andere groep zich hier niet aan storen.

VioletPrue

Teunbosseman schreef: Vandaar dat ik niet kon vinden...berichten van die Duiner lees ik amper.

Maar dit is jouw citaat in een quote van chocomelk -->
Ik quotte Duiner, die op zijn/haar beurt Chocomelk quotte, maar dat terzijde.
Teunbosseman schreef:Ander persoon had dit dus geschreven, maar ok, wellicht verkeerde quote...kgb....maar ik blijf van mening dat je met die uitspraak voor een ander gaat praten.
Maar mensen die zeggen 'van mij mag het, want ik heb er geen problemen mee' praten toch net zo goed voor anderen?
Ik weet uit mijn omgeving (ik werk als vrijwilliger bij een gehandicaptenorganisatie) dat zij zich er net zo aan storen als ik.
Dus ik praat misschien voor anderen,net zo goed als anderen dat weer doen, met de wetenschap dat ik zeker niet alleen sta.
Teunbosseman schreef:Als ik over invalide praat dan praat ik en met mij zoveel anderen geheel niet over de termen welke jij gebruikt.
Dat dit via google te vinden is.....tsja er is zoveel via google te vinden en zoveel niet....ik ga daar geen 100% aan vasthouden.
Een synoniem is iets anders dan 'iets wat via google te vinden is'.
Teunbosseman schreef:Zoals gezegd, familielid van mij heeft er geheel geen moeite mee en steekt de draak met mensen welke juist de term invalide gaan verzachten.
En dat is weer prima, maar we leven niet meer in 1950, waar iemand die moeilijk liep inderdaad invalide werd genoemd.
Iemand met een donkere huid noemen we ook geen neger meer en iemand die homosexueel is noemen we geen flikker.
Teunbosseman schreef:Ik kan met zekerheid van mijzelf zeggen dat als mijn ledematen niet meer doen wat zij zouden moeten doen dat ik geheel geen moeite zou hebben als men mij invalide zou noemen.....dat ben ik dan toch......of niet.
Sorry, maar dat kunt u niet.
Het is namelijk niet aan de orde voor u.
Pa als je zelf in het schuitje zit, heb je er ervaring mee.
En nee, iemand met een beprking is niet automatisch invalide.
Teunbosseman schreef:Als ik om mij heen kijk zie ik overal stickers tbv onze invalide medemens......moeten deze dan maar allemaal verdwijnen of omgezet gaan worden....kom op zeg.
Ik heb geen problemen met het LOGO.
Ik heb moeite met de TERM.
Teunbosseman schreef:Betreffende het woord negerzoen, deze is reeds omgezet naar buys zoenen.
En net zoals het woord invalide al kweetniethoelang bestaat bestond negerzoen ook al lang.
Mensen of producten met voor een voor hen aangesproken woord oid is een en hetzelfde. Er zitten mensen achter welke zich hier blijkbaar aan storen terwijl een andere groep zich hier niet aan storen.
Nee, een product kan zich niet beledigd voelen.
Een mens wel, dat is een heel groot verschil.

Teunbosseman
Contacteer:

WTF !! Is mijn reactie weer weg......en die van VP niet rarara...gaan we willekeur invoeren ofzo ??

Anyway, zal mn reactie dit keer inkorten.

Maar mensen die zeggen 'van mij mag het, want ik heb er geen problemen mee' praten toch net zo goed voor anderen?
Neen, die praten voor zichzelf.
Een synoniem is iets anders dan 'iets wat via google te vinden is'.
Ik doelde op jouw opmerking dat via internet synoniemen tbv invalide moest opzoeken, opzoeken doe ik dan via google alwaar ik geen 100% waarde aan hecht.
Sorry, maar dat kunt u niet.
Het is namelijk niet aan de orde voor u.
Pa als je zelf in het schuitje zit, heb je er ervaring mee.
Sorry, das typisch een bewoording van iemand die iets heeft en een ander niet, dus die mag / kan daar niet over oordelen. Ik ken mijzelf beter dan jij en weet hoe ik in dit geval zal reageren.
Nee, een product kan zich niet beledigd voelen.Een mens wel, dat is een heel groot verschil.
In dit geval waren er mensen welke zich stoorden aan de naam van het product welke reeds lang bestond, dus ja das spijkers zoeken op laag water naar mijn mening.

zusjej21

Ongelezen bericht door zusjej21 »

Wees in ieder geval blij dat ze een zeer nette brief gestuurd hebben. En verder: er zijn genoeg andere andere winkels waar ze mooie kerstspullen verkopen. Dus: waarom er een probleem van maken?
:lol:

verkoopmedewerker

Ongelezen bericht door verkoopmedewerker »

vogels schreef:
Misschien zou deze blokker een hoekje kunnen inrichten op de BG waar (een deel) van het kerstassortiment getoond wordt. 1 monsterexemplaar van vanalles en nogwat
Wat mankeert er aan kijken in de folder en hulp vragen verkoopster? Of kopen via internet? Of kopen bij de vele andere filialen van Blokker? Of kopen bij een andere winkelketen?
ik werk zelf bij blokker adviseren of in het magazijn kijken doe ik graag maar we zijn een zelfbedieningswinkel dan gaan we niet steeds naar beneden lopen om iets te pakken een keer was bij ons de lift kapot kwam er ook weer zo'n oud zeikwijf met een rollator die vroeg aan mij of ik een vloerwisser wou pakken, als ze zelf de vloer kan schoonmaken kan ze ook wel met de trap even naar beneden dan adviseer ik haar graag over welke vloerwisser maar we hebben wel 30 verschillende vloerwissers en dan blijf ik heen en weer lopen

verkoopmedewerker

Ongelezen bericht door verkoopmedewerker »

VioletPrue schreef:
ciske schreef:
Misschien zou deze blokker een hoekje kunnen inrichten op de BG waar (een deel) van het kerstassortiment getoond wordt. 1 monsterexemplaar van vanalles en nogwat, hoeft niet zo heel veel ruimte te kosten. Maar goed ik ken deze blokker niet en weet niet of dit mogelijk zou kunnen zijn.
Dat terwijl er in Utrecht nog andere blokkers zijn met lift? nou lijkt me niet te veel moeite daar heen te gaan , in plaats van klagen op dit forum :mrgreen:
Nee, inderdaad, als je zelf mobiel bent lijkt het je inderdaad niet veel moeite te kosten om daar heen te gaan.
Maar reizen met openbaar vervoer en een beperking is geen doen.
De Regiotaxi is vaak ook niet geweldig, dus ben je als mens met een beperking aangewezen op de auto.
En niet iedereen heeft een auto of gehandicaptenparkeerkaart.
Dus ik kan me voorstellen dat het voor jou een eitje lijkt, maar in de praktijk kan het enorm tegenvallen.

Wel vind ik dat TS inderdaad overdrijft.
Ten eerste zijn Kerstspullen geen eerste levenbehoefte en niet uniek voor de Blokker.
Er zal vlakbij de desbetreffende Blokker vast nog een winkel zitten die wél toegankelijk is en Kerstspullen verkoopt.
Neem de Kruidvat, Trekpleister, Xenos, Marskramer etc. die verkopen ook Kerstspullen.
Je kunt inderdaad niet verwachten dat de Blokker de complete winkelindeling wijzigt.
Wat ik me wel afvraag, is of de Blokker zijn personeel met dozen de trap op en af laat lopen.
Of is er wel een goederenlift?
alle blokkers met 2 etages of meer hebben een goederenlift meestal bij de personeelsuitgang alleen in een goederenlift mag je geen mensen naar boven of beneden brengen

Gesloten