Thijs124 schreef: ↑20 dec 2024 19:57
Zijn de bonnen uitgeef bedrijven de allereersten die problemen herkennen?
Lang lang lang geleden waren bonnen nog van papier. Dat was een heel gedoe, want het was eigenlijk waardepapier. Dus het moest vervalsingsbestendig zijn. En de bonnen vergden een enorme administratie, met heen- en weerverkeer en onderlinge verrekening. Winkeliers bewaarden de bonnen in een kluis.
Dat is nu allemaal gedigitaliseerd. De kaart is een stukje plastic met een nummer dat online (via de kassa of de website) geactiveerd en gedeactivieerd wordt. Daarom zijn er naast algemene kaarten (platenbon, VVV-bon, theaterbon, boekenbon, bloemenbon) nu ook formulekaarten en andere varianten. Daarom kunnen kaarten van X ook bij Y verkocht worden. Daar moeten dus drie en soms zelfs vier partijen aan verdienen: de naamgever, de verkoper, de ontvanger en de cardserviceprovider. Er zijn twee grote serviceproviders (Blackhawk en Intersolve) en logischerwijze dwingen die systeemstandaarden af, uiteraard ingeplugd op de kassasystemen.
Het probleem van Lucardi kan nauwelijks een IT-probleem zijn in het card-netwerk, tenzij de aansluiting met interne systemen hapert. Lucardi is een franchise-organisatie, maar dat hebben ze ook niet uitgevonden. Er zijn echter veel klachten over bestellingen (via de webshop) en die zie je over vijf jaar steeds weer opduiken.
Ik ben geen IT-er, maar betaling met een kaart of code is een relatief eenvoudige proces in vergelijking met logistieke trajecten. Ik durf wel te stellen dat dit soort storingen de voorbode zijn van grotere problemen. De kaarttegoeden zijn immers een spaarpotje dat aangesproken wordt als er kastekorten zijn.