De richtlijn bevat een definite van uitnodiging tot aankoop. Deze luid: "uitnodiging tot aankoop: een commerciële boodschap die de kenmerken en de prijs van het product op een aan het gebruikte medium aangepaste wijze vermeldt en de consument aldus in staat stelt een aankoop te doen;"Moneyman schreef: ↑24 dec 2020 09:17Nou... ik zou niet zo stellig zijn. Je laat hierbij namelijk buiten beschouwing dat je je baseert op je eigen interpretatie en toepassing van de bewuste uitspraak, die inmiddels al bijna 10 jaar oud is en handelt over een richtlijn uit 2005 (en waarbij het de vraag is in welke mate de huidige stand van recht ten aanzien van online aanbod is afgewogen). Daarbij moeten de gestelde vragen gelezen worden in de context van die casus: een discussie waarbij niet de beschikbaarheid, maar de discussie over een vanaf-prijs onderwerp van discussie was.alfatrion schreef: ↑24 dec 2020 00:03Jij bent het dus oneens met de hoogste rechter. Ik raad je met klem af om ooit aan een winkelier aan te bieden om voor hem op eigen kosten en risico een zaak te voeren. Ik weet namelijk met 100% zekerheid dat je dit gaat verliezen. Dat gaat een duur grapje worden, ik zou het niet doen.NeoDutchio schreef: ↑23 dec 2020 23:03En omdat het niet te bestellen is kan het ook geen uitnodiging tot aankoop zijn.
Het Hof geeft hierover aan dat de consument in staat is om een aankoop te doen indien "de informatie inzake een geadverteerd product en de prijs ervan voor de consument volstaat om een besluit over een aankoop te nemen". Dat volgt namelijk uit het woord aldus. Waar het Hof het heeft over "de informatie inzake een geadverteerd product" dan gaat het uiteraard over "de kenmerken (...) van het product". Het Hof voegt er dan ook aan toe dat de verkoper niet daadwerkelijk een mogelijkheid hoeft te bieden om te iets te bestellen. En precies dat laatste is volgens NeoDutchio wel vereist.
Je kan één wet niet op twee manieren uitleggen. Wanneer de kenmerken en de prijs van een product heeft ontvangen dan kan hij een besluit nemen of hij dat product wilt kopen. Deze wetsuitleg kan niet anders uitvallen op het moment dat het product niet beschikbaar is.
De discussie ging over de vraag of er sprake is van een uitnodiging tot aankoop. De definitie van misleidende handelspraktijk is daarbij irrelevant. Ik wil best met jou een discussie voeren over de vraag of er sprake is van een misleidende handelspraktijk maar alleen als binnen die discussie het dan een gegeven is dat er sprake is van een uitnodiging tot aankoop.