LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geld terug, gegevens afgeven?
-
- Berichten: 1384
- Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06
Re: Geld terug, gegevens afgeven?
Nevermind, Umad had gelijk.
Anekdote:
Laatst rekende ik af bij het benzinestation waar ik meestal kom. Met pin-pas, snelle blik in geldbuideltje toonde gapende leegte. En och, ik dacht kom, een mens moet toch wat contanten op zak hebben, laat ik eens aan die aardige vrouw vragen of ik meer kan pinnen. Natuurlijk, vertelde ze me, maar dan moet u er wel eventjes voor tekenen. Nieuwsgierig als ik ben, vroeg ik aan haar van goh, waarom is dat dan, u heeft dan toch al mijn pin-gegevens? De aardige vrouw legde mij uit dat ik anders terug zou kunnen komen, en mijn extra gepinde muntjes nog eens op kon eisen, omdat ik dan zou kunnen zeggen dat ik ze niet had gekregen. Al gezellig voortkeuvelend kwamen we tot de conclusie dat het toch wel zielig is dat haar werkgever dit tekenen voor ontvangst moest verlangen, omdat er ofwel kassamedewerkers bestaan welke stiekum 50 euro tbv. de eigen geldbeurs kunnen ingeven zonder dat de klant dat merkt, ofwel klanten welke extra pinnen en dan later roepen dat dat niet zo was, en de kassamedewerker dit vast stiekum gedaan zou moeten hebben, tbv. de eigen geldbeurs.
Ik had er geen enkele moeite mee haar kopie bonnetje voor ontvangst te tekenen, ik kreeg immers het geld, en het is een aardige mevrouw, die me altijd vriendelijk en goed helpt.
Ik zie het verlangen van tekenen voor ontvangst ook wel als gerechtvaardigd, ook igv. teruggave van een kledingsstuk. Het verifieren van die handtekening adhv. een officieel document ook. Het registreren van persoonsgegevens dient m.i. echter geen enkel doel, zodat deze vanuit de WBP geen rechtvaardiging kan vinden, ook niet wanneer de winkelier geen wettelijke verplichting heeft geld terug te geven. Daarbij, bij de koop in het kassa-systeem worden ook geen persoonsgegevens verstrekt, althans niet bij contante betaling, boekhoudkundig kan dit dientengevolge ook bij een credit geen waarde voorstellen, wat de reden van deze credit dan ook mag zijn.
Anekdote:
Laatst rekende ik af bij het benzinestation waar ik meestal kom. Met pin-pas, snelle blik in geldbuideltje toonde gapende leegte. En och, ik dacht kom, een mens moet toch wat contanten op zak hebben, laat ik eens aan die aardige vrouw vragen of ik meer kan pinnen. Natuurlijk, vertelde ze me, maar dan moet u er wel eventjes voor tekenen. Nieuwsgierig als ik ben, vroeg ik aan haar van goh, waarom is dat dan, u heeft dan toch al mijn pin-gegevens? De aardige vrouw legde mij uit dat ik anders terug zou kunnen komen, en mijn extra gepinde muntjes nog eens op kon eisen, omdat ik dan zou kunnen zeggen dat ik ze niet had gekregen. Al gezellig voortkeuvelend kwamen we tot de conclusie dat het toch wel zielig is dat haar werkgever dit tekenen voor ontvangst moest verlangen, omdat er ofwel kassamedewerkers bestaan welke stiekum 50 euro tbv. de eigen geldbeurs kunnen ingeven zonder dat de klant dat merkt, ofwel klanten welke extra pinnen en dan later roepen dat dat niet zo was, en de kassamedewerker dit vast stiekum gedaan zou moeten hebben, tbv. de eigen geldbeurs.
Ik had er geen enkele moeite mee haar kopie bonnetje voor ontvangst te tekenen, ik kreeg immers het geld, en het is een aardige mevrouw, die me altijd vriendelijk en goed helpt.
Ik zie het verlangen van tekenen voor ontvangst ook wel als gerechtvaardigd, ook igv. teruggave van een kledingsstuk. Het verifieren van die handtekening adhv. een officieel document ook. Het registreren van persoonsgegevens dient m.i. echter geen enkel doel, zodat deze vanuit de WBP geen rechtvaardiging kan vinden, ook niet wanneer de winkelier geen wettelijke verplichting heeft geld terug te geven. Daarbij, bij de koop in het kassa-systeem worden ook geen persoonsgegevens verstrekt, althans niet bij contante betaling, boekhoudkundig kan dit dientengevolge ook bij een credit geen waarde voorstellen, wat de reden van deze credit dan ook mag zijn.
Re: Geld terug, gegevens afgeven?
Bovenstaand verhaal komt me bekend voor, zo gaat het hier bij de Aldi ook. Het zal idd ontstaan zijn uit noodzaak.
Re: Geld terug, gegevens afgeven?
dat is dan de policy van het bedrijf. en daarbij komt dat ik, die zelf in een winkel werk, me steeds vaker aangetast voel in mijn integriteit. alsof alle winkeliers de klanten lekker aan het bedonderen zijn om maar zoveel mogelijk winst te maken. als een klant mondiger wordt, worden de regels strakker.seconds-out schreef:Nee hoor, sommige winkels hebben de slogan >> niet goed, geld terug.
Met andere woorden, ben je toch niet tevreden over je produkt, dan kun je ALTIJD je geld terugkrijgen.
Re: Geld terug, gegevens afgeven?
Omdat er winkeliers zijn die te schijterig zijn om eens een keer nee tegen de klanten moeten zeggen.mihoen schreef:dat is dan de policy van het bedrijf. en daarbij komt dat ik, die zelf in een winkel werk, me steeds vaker aangetast voel in mijn integriteit. alsof alle winkeliers de klanten lekker aan het bedonderen zijn om maar zoveel mogelijk winst te maken. als een klant mondiger wordt, worden de regels strakker.seconds-out schreef:Nee hoor, sommige winkels hebben de slogan >> niet goed, geld terug.
Met andere woorden, ben je toch niet tevreden over je produkt, dan kun je ALTIJD je geld terugkrijgen.
Sommige consumenten zijn zo goochem om de winkeliers tegen elkaar uit te spelen. En die slappe zakken trappen er riant in.
Komt ook nog bij dat sommige winkels de slogan hebben >> ergens goedkoper, betalen wij het verschil terug.
Dat valt niet onder service of coulance, maar onder lokkertjes.
Het is echt zielig dat sommige winkels op die manier aan hun klanten moeten komen.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
- Contacteer:
Re: Geld terug, gegevens afgeven?
BBCS schreef:Komt ook nog bij dat sommige winkels de slogan hebben >> ergens goedkoper, betalen wij het verschil terug.
Dat valt niet onder service of coulance, maar onder lokkertjes.
Het is echt zielig dat sommige winkels op die manier aan hun klanten moeten komen.
Tsja, welkom in de wereld van de grote machten. Zielig ? Nee hoor gewoon gedurfde ondernemersmentaliteit welke reeds jaren speelt. Jumbo is een mooi voorbeeld hiervan.
Re: Geld terug, gegevens afgeven?
Ik ben het daar niet mee eens.Teunbosseman schreef:BBCS schreef:Komt ook nog bij dat sommige winkels de slogan hebben >> ergens goedkoper, betalen wij het verschil terug.
Dat valt niet onder service of coulance, maar onder lokkertjes.
Het is echt zielig dat sommige winkels op die manier aan hun klanten moeten komen.
Tsja, welkom in de wereld van de grote machten. Zielig ? Nee hoor gewoon gedurfde ondernemersmentaliteit welke reeds jaren speelt. Jumbo is een mooi voorbeeld hiervan.
Veel winkelketens die op die manier de klanten proberen te lokken, houden zich heel vaak daar niet aan.
En persoonlijk mijd ik de winkels die schreeuwen dat zij de goedkoopste zijn. Het is niet alleen de prijs die belangrijk is.
Mensen moeten niet blindstaren op de aanschafprijs.
Re: Geld terug, gegevens afgeven?
en het grappige is dat als je echt goed gaat kijken ze in de letter misschien wel goedkoper zijn, maar dat als je naar de ah c1000 aldi of lidl gaat je vergelijkbare! (dus niet precies dezelfde) producten kunt vinden en dan nog goedkoper.Teunbosseman schreef: Tsja, welkom in de wereld van de grote machten. Zielig ? Nee hoor gewoon gedurfde ondernemersmentaliteit welke reeds jaren speelt. Jumbo is een mooi voorbeeld hiervan.
ontopic weer: dat mensen moeten tekenen voor een retour heeft ook te maken met toegenomen fraude op dit gebied door klanten. klanten die misbruik maken van kassabonnen om nooit uitgegeven geld, wel op te halen bij een winkel. mensen die een kassabon vinden op straat en er `gebruik` van maken
Re: Geld terug, gegevens afgeven?
@adSolvendumadSolvendum schreef:Nevermind, Umad had gelijk.
Anekdote:
Laatst rekende ik af bij het benzinestation waar ik meestal kom. Met pin-pas, snelle blik in geldbuideltje toonde gapende leegte. En och, ik dacht kom, een mens moet toch wat contanten op zak hebben, laat ik eens aan die aardige vrouw vragen of ik meer kan pinnen. Natuurlijk, vertelde ze me, maar dan moet u er wel eventjes voor tekenen. Nieuwsgierig als ik ben, vroeg ik aan haar van goh, waarom is dat dan, u heeft dan toch al mijn pin-gegevens? De aardige vrouw legde mij uit dat ik anders terug zou kunnen komen, en mijn extra gepinde muntjes nog eens op kon eisen, omdat ik dan zou kunnen zeggen dat ik ze niet had gekregen. Al gezellig voortkeuvelend kwamen we tot de conclusie dat het toch wel zielig is dat haar werkgever dit tekenen voor ontvangst moest verlangen, omdat er ofwel kassamedewerkers bestaan welke stiekum 50 euro tbv. de eigen geldbeurs kunnen ingeven zonder dat de klant dat merkt, ofwel klanten welke extra pinnen en dan later roepen dat dat niet zo was, en de kassamedewerker dit vast stiekum gedaan zou moeten hebben, tbv. de eigen geldbeurs.
Ik had er geen enkele moeite mee haar kopie bonnetje voor ontvangst te tekenen, ik kreeg immers het geld, en het is een aardige mevrouw, die me altijd vriendelijk en goed helpt.
Ik zie het verlangen van tekenen voor ontvangst ook wel als gerechtvaardigd, ook igv. teruggave van een kledingsstuk. Het verifieren van die handtekening adhv. een officieel document ook. Het registreren van persoonsgegevens dient m.i. echter geen enkel doel, zodat deze vanuit de WBP geen rechtvaardiging kan vinden, ook niet wanneer de winkelier geen wettelijke verplichting heeft geld terug te geven. Daarbij, bij de koop in het kassa-systeem worden ook geen persoonsgegevens verstrekt, althans niet bij contante betaling, boekhoudkundig kan dit dientengevolge ook bij een credit geen waarde voorstellen, wat de reden van deze credit dan ook mag zijn.
Ik weet niet waar en waarom Umag gelijk heeft.
Normaal reageer ik ook dit dit soort postings niet, ook zijn deze als anekdote
gecamoufleerd, want het is en blijft een Off topic bericht.
Het verschil met jouw aangehaald verhaal, en dat van TS is, dat je bij de kassa extra geld pinnt, en daarvoor moet tekenen.
De winkel heeft jouw Pin gegevens, maar geen adres, of staat het bij jou op de bon verwerkt.
Trouwens moet je ook daar tekenen, waar mevrouw niet aardig is.
TS moet niet tekenen, maar NAW, dus naam, adres en telefoonnummer geven.
Dit is toch een wereld verschil.
Er is al gevraagd, of een valse naam valsheid in geschrifte is.
Mijn mening was nee.
Onderbouwing:
Waarom heeft iedereen hier op het forum een nickname, en niet de echte naam geschreven bij het aanmelden?
Is dit dan ook valsheid in geschrifte, of niet?
Deze naam( adSolvendum) is dan ook niet juist, want je echte naam is........
Re: Geld terug, gegevens afgeven?
Repelsteeltje ?
Als je fake gegevens invult is dat wellicht geen valsheid in geschrifte omdat je deze gegevens niet ondertekent met je echte handtekening en er ook niets verder vermeldt staat als 'hierbij verklaar ik naar waarheid enz.'
Een winkelier zou misschien in uiterste gevallen contact op willen nemen om navraag te doen of mevrouw Schuilnaampje Terugbrengweg 1 te Buitenstebuitenbos daadwerkelijk betreffend artikel (in originele staat) heeft teruggebracht.
Als je fake gegevens invult is dat wellicht geen valsheid in geschrifte omdat je deze gegevens niet ondertekent met je echte handtekening en er ook niets verder vermeldt staat als 'hierbij verklaar ik naar waarheid enz.'
Een winkelier zou misschien in uiterste gevallen contact op willen nemen om navraag te doen of mevrouw Schuilnaampje Terugbrengweg 1 te Buitenstebuitenbos daadwerkelijk betreffend artikel (in originele staat) heeft teruggebracht.
Re: Geld terug, gegevens afgeven?
Niet generaliseren aubWaarom heeft iedereen hier op het forum een nickname, en niet de echte naam geschreven bij het aanmelden?
Re: Geld terug, gegevens afgeven?
Als die NAW puur voor de boekhouding is, moet het geen probleem zijn.
Er zijn ook ondernemingen waarbij bij de koop de klant ook de NAW op moet geven.
Als mensen bij terugbrengen al moeilijk doen met de NAW gegevens, hoe zit het dan met die mensen als zij voor de koop de NAW op moeten geven?
Ik zie het verschil niet tussen het opgeven van de NAW voor en tijdens de koop en de NAW bij retournering van een product.
Er zijn ook ondernemingen waarbij bij de koop de klant ook de NAW op moet geven.
Als mensen bij terugbrengen al moeilijk doen met de NAW gegevens, hoe zit het dan met die mensen als zij voor de koop de NAW op moeten geven?
Ik zie het verschil niet tussen het opgeven van de NAW voor en tijdens de koop en de NAW bij retournering van een product.
Re: Geld terug, gegevens afgeven?
Beetje vals "privacy" gevoel.
Niet je naam op durven geven bij een respectabel winkelbedrijf maar wel een gmail mailaccount aanmaken en (daarmee) Google toestemming geven om je mail door te spitten (=lezen) en aan te wenden voor commerciele doeleinden. Of wel alles volledig invullen op het moment dat het woord "Graties" genoemd wordt . Het blijven Hollanders
Niet je naam op durven geven bij een respectabel winkelbedrijf maar wel een gmail mailaccount aanmaken en (daarmee) Google toestemming geven om je mail door te spitten (=lezen) en aan te wenden voor commerciele doeleinden. Of wel alles volledig invullen op het moment dat het woord "Graties" genoemd wordt . Het blijven Hollanders
Laatst gewijzigd door bprosman op 30 dec 2011 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Geld terug, gegevens afgeven?
BBCS schreef:Als die NAW puur voor de boekhouding is, moet het geen probleem zijn.
Er zijn ook ondernemingen waarbij bij de koop de klant ook de NAW op moet geven.
Als mensen bij terugbrengen al moeilijk doen met de NAW gegevens, hoe zit het dan met die mensen als zij voor de koop de NAW op moeten geven?
Ik zie het verschil niet tussen het opgeven van de NAW voor en tijdens de koop en de NAW bij retournering van een product.
Geen verschil?
Dus als je een kledingstuk koopt, dan geef je in de winkel jouw NAW op?
Re: Geld terug, gegevens afgeven?
Sorry Bram, er zijn natuurlijk uitzonderingen!bprosman schreef:Niet generaliseren aubWaarom heeft iedereen hier op het forum een nickname, en niet de echte naam geschreven bij het aanmelden?
Tevreden?
Re: Geld terug, gegevens afgeven?
Ja hoor... ach... kindertand is gauw gevuldTevreden
Re: Geld terug, gegevens afgeven?
betaal m eens met pin....nevermind schreef: Dus als je een kledingstuk koopt, dan geef je in de winkel jouw NAW op?
Re: Geld terug, gegevens afgeven?
En daar staan jouw NAW gegevens op?mihoen schreef:betaal m eens met pin....nevermind schreef: Dus als je een kledingstuk koopt, dan geef je in de winkel jouw NAW op?
Re: Geld terug, gegevens afgeven?
je geeft ze niet op papier, maar via 28 computers....
-
- Berichten: 1384
- Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06
Re: Geld terug, gegevens afgeven?
In zijn weergave van wat ik bedoelde.nevermind schreef:Ik weet niet waar en waarom Umag gelijk heeft.
Niks camouflage, een anekdotisch bericht betreffende het tekenen voor geld om fraude tegen te kunnen gaan, aangevuld met argumentatie waarom het bij wet niet is toegestaan om enkel voor dit doel persoonsgegevens te registreren. De raakvlakken met de gaande discussie zijn in voldoende mate aanwezig om betreffend bericht niet aan uw arbitraire bestempeling van off-topic te laten beantwoorden.nevermind schreef:Normaal reageer ik ook dit dit soort postings niet, ook zijn deze als anekdote
gecamoufleerd, want het is en blijft een Off topic bericht.
Zo'n wereld van verschil is dit juridisch gezien echter niet. Tel daarbij op een gelijkluidend doel, en presto.nevermind schreef:Dit is toch een wereld verschil.
Het lid worden van dit forum betreft geen financiele transactie. Voorkomens op fora zijn virtueel, zo zijn er meerdere mensen welke gebruik maken van 1 voorkomen, en meerdere voorkomens welke bij 1 persoon horen. Verplichting de echte naam te hanteren op dit forum bestaat niet, niet vanuit het beleid van de TROS, noch vanuit de wet. Er bestaat geen enkele relatie, derhalve loopt uw onderbouwing waarom dit geen valsheid in geschrifte betreft hierop reeds mank.nevermind schreef:Er is al gevraagd, of een valse naam valsheid in geschrifte is.
Mijn mening was nee.
Onderbouwing:
Waarom heeft iedereen hier op het forum een nickname, en niet de echte naam geschreven bij het aanmelden?
Valsheid in geschrifte wordt strafbaar gesteld bij 225 Sr. Beargumenteren waarom het achterlaten van valse gegevens waar door de winkelier om is gevraagd bij retour aangekochte zaak en creditering van de aankoopsom geen valsheid in geschrifte zou betreffen zou dus adhv. dit wetsartikel moeten plaats vinden, niet adhv. het aanmeldingsbeleid van het TROS-Radar forum.
Wanneer het doel van de winkelier is bewijs te hebben van het crediteren van de aankoopsom, en de koper bewijs te verschaffen van retour geven van het aangekochte, en dit doel is duidelijk (gemaakt) aan of zou duidelijk moeten zijn aan de koper, valt het verstrekken van onjuiste gegevens toch wel als valsheid in geschrifte aan te merken.