LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] iBood verandert product na aankoop K5 Premium Full Control

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
NeeToch18

iBood verandert product na aankoop K5 Premium Full Control

Ongelezen bericht door NeeToch18 »

Beste lezers,

Deze ochtend zag ik op iBood een mooie actie van een Kärcher K5 Premium Full Control.
Deze zag er correct uit aan de hand van de verschillende foto’s in mail, website en forum allen van iBood.

Na aankoop een paar uur later komt er naar het lijkt een algemeen mailtje met de titel ‘Het jaar is begonnen!’.
Met daarin een bericht dat je een bestelling hebt gedaan bij iBood. Met daarbij een dank.

Vervolgens lees ik en naar verwachting andere die de aankoop gedaan hebben. Dat er niet juiste informatie op de website stond (onder tussen verandert). ‘Hetgeen dat je hebt besteld is helaas niet correct gecommuniceerd op de website. We hebben een hogedrukreiniger aangeboden met K5 Premium Full Control, maar dit is niet juist.’

Met daarbij de optie om te annuleren.

Iets wat ik niet wil want ik ben op zoek naar het specifieke product in een actie.

Wat voor rechten heb je als koper? En mag iBood dit zomaar overal, zelfs in je bestelling aanpassen?

Met vriendelijke groet,

NeeToch18

juliomariner

Re: iBood verandert product na aankoop K5 Premium Full Control

Ongelezen bericht door juliomariner »

U kunt toch kosteloos annuleren, ze hebben helaas een verkeerd artikel op hun site gezet (menselijke fout) en dit corrigeren ze.
Wat is het probleem?

Holy53

Ongelezen bericht door Holy53 »

juliomariner schreef:U kunt toch kosteloos annuleren, ze hebben helaas een verkeerd artikel op hun site gezet (menselijke fout) en dit corrigeren ze.
Wat is het probleem?

Met daarbij de optie om te annuleren.

Iets wat ik niet wil want ik ben op zoek naar het specifieke product in een actie.

Wat voor rechten heb je als koper? En mag iBood dit zomaar overal, zelfs in je bestelling aanpassen?

Dit is wat ts vraagt.

juliomariner

Volgens mij mag een webwinkel hun aanbod aanpassen als ze niet kunnen leveren wat ze per ongeluk verkeerd op de site hebben gezet.
Het zou anders zijn als ze dit bewust doen.
Wat precies de rechten zijn zal Alfatrion wel kunnen beantwoorden

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dit kan niet. Er is een overeenkomst gesloten die TS recht geeft op A. Wanneer het bedrijf B levert, dan heeft het bedrijf de overeenkomst (nog) niet nagekomen. De kosten voor het retour sturen van B komen voor rekening van het bedrijf.

Wanneer de verkoper een aanbod doet, waarvan aannemelijk is dat hij deze niet wilde doen, en waarvan voor de koper kenbaar was, dat de verkoper dit aanbod niet wilde doen, dan kan de verkoper de overeenkomst vernietigen (terugwerkende kracht). Een voorbeeld hiervan is de televisie die Otto aanbod voor 100 euro, terwijl deze in de markt 700 - 1300 euro kosten.

juliomariner

@Alfatrion, het product is nog niet geleverd volgens mij. Het bedrijf kwam er bij het verwerken van de opdracht achter dat ze een verkeerd artikel op de website stond.
Het lijkt me sterk dat je dan van ze kan eisen dat ze het verkeerd geadverteerde artikel moeten leveren of dat klant recht heeft op schadevergoeding.

Mocht ik het verkeerd zien hoor ik het graag

alfatrion

Dat er nog niets is geleverd maakt niets uit. Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding. TS beschrijft een situatie waarin het bedrijf een aanbod voor A heeft gedaan en TS dat aanbod heeft aanvaard. De leverings- en betalingsverplichtingen vloeit voort uit de overeenkomst. Immers, met de overeenkomst neemt het bedrijf de verbintenis op zich om A te leveren.

juliomariner

Maar is het bedrijf verplicht te leveren ondanks een menselijke fout? (we gaan er even van uit dat ze dit niet bewust hebben gedaan)
Heeft de klant dan recht op compensatiekoop waarbij het prijsverschil dus moet worden vergoed door de verkoper?

Holy53

Ongelezen bericht door Holy53 »

juliomariner schreef:Maar is het bedrijf verplicht te leveren ondanks een menselijke fout? (we gaan er even van uit dat ze dit niet bewust hebben gedaan)
Heeft de klant dan recht op compensatiekoop waarbij het prijsverschil dus moet worden vergoed door de verkoper?
Dit schrijft Ibood op Trustpilot:
Wanneer een deal bij ons online gaat, hebben we dit met de leverancier vooraf afgesproken, maar nog niet besteld. Dit bestellen wordt pas gedaan nadat de deal afgerond is. We bestellen dan het exacte aantal bestelde producten. Hierdoor bestellen we nooit te veel, wat een van de redenen is dat we de prijzen kunnen bieden die we bieden.

Het nadeel is echter dat de het aantal beschikbare producten bij de leverancier lager uitvalt dan ons werd beloofd bij het afspreken van de aanbieding. We werken intern hard aan het inzichtelijk te krijgen waar dit soort situaties allemaal voorkomen, zodat we in samenwerking met de leveranciers in kwestie duidelijkere/betere afspraken kunnen maken.

Hiermee hopen we situaties als die jij laatst mee hebt gemaakt in de toekomst te voorkomen.

Mocht je aanvullende vragen/opmerkingen voor ons hebben, stuur gerust een e-mail naar [email protected]. Deze e-mail komt dan direct bij onze afdeling binnen.

Met vriendelijke groeten,
iBOOD Webcare Team

alfatrion

juliomariner schreef:Maar is het bedrijf verplicht te leveren ondanks een menselijke fout?
Ja, tenzij dat voor een geïnformeerde koper duidelijk was dat de verkoper een fout heeft gemaakt. Zie het eerder gegeven voorbeeld met de televisie.

De verkoper moet in een procedure aannemelijk maken: a) dat hij dit aanbod niet wilde doen; en b) dat een geïnformeerde koper dat zou weten.
juliomariner schreef:Heeft de klant dan recht op compensatiekoop waarbij het prijsverschil dus moet worden vergoed door de verkoper?
Ja, de koper heeft recht op een dekkingskoop, tenzij de verkoper dus het bovenstaande kan aantonen.

juliomariner

Helemaal duidelijk, is ook handig in mijn professionele loopbaan dat ik dit weet.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

even voor de beeldvorming, voor welke prijs boden ze deze hogedrukreiniger dan aan?
was hij helemaal niet leverbaar of was het een ander model?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Holy53 schreef:
juliomariner schreef:Maar is het bedrijf verplicht te leveren ondanks een menselijke fout? (we gaan er even van uit dat ze dit niet bewust hebben gedaan)
Dit schrijft Ibood op Trustpilot:
Wanneer een deal bij ons online gaat, hebben we dit met de leverancier vooraf afgesproken, maar nog niet besteld. Dit bestellen wordt pas gedaan nadat de deal afgerond is. We bestellen dan het exacte aantal bestelde producten. Hierdoor bestellen we nooit te veel, wat een van de redenen is dat we de prijzen kunnen bieden die we bieden.

Het nadeel is echter dat de het aantal beschikbare producten bij de leverancier lager uitvalt dan ons werd beloofd bij het afspreken van de aanbieding. We werken intern hard aan het inzichtelijk te krijgen waar dit soort situaties allemaal voorkomen, zodat we in samenwerking met de leveranciers in kwestie duidelijkere/betere afspraken kunnen maken.

Hiermee hopen we situaties als die jij laatst mee hebt gemaakt in de toekomst te voorkomen.

Mocht je aanvullende vragen/opmerkingen voor ons hebben, stuur gerust een e-mail naar [email protected]. Deze e-mail komt dan direct bij onze afdeling binnen.

Met vriendelijke groeten,
iBOOD Webcare Team
Zeker met deze toelichting kan Ibood er niet onderuit. Dit is geheel en al het bedrijfsrisico van Ibood.

NeeToch18

kokka schreef:even voor de beeldvorming, voor welke prijs boden ze deze hogedrukreiniger dan aan?
was hij helemaal niet leverbaar of was het een ander model?

Het product 'K5 Premium Full Control' werd aangeboden voor € 199,95 (50% korting). Originele prijs zou € 399,95 zijn.

Het product is een ander model (ouder, minder mogelijkheden en geen 5 jaar garantie mogelijkheid bij Kärcher zelf) wat nu wordt aangeboden om te leveren.

NeeToch18

alfatrion schreef:
juliomariner schreef:Maar is het bedrijf verplicht te leveren ondanks een menselijke fout?
Ja, tenzij dat voor een geïnformeerde koper duidelijk was dat de verkoper een fout heeft gemaakt. Zie het eerder gegeven voorbeeld met de televisie.

De verkoper moet in een procedure aannemelijk maken: a) dat hij dit aanbod niet wilde doen; en b) dat een geïnformeerde koper dat zou weten.
juliomariner schreef:Heeft de klant dan recht op compensatiekoop waarbij het prijsverschil dus moet worden vergoed door de verkoper?
Ja, de koper heeft recht op een dekkingskoop, tenzij de verkoper dus het bovenstaande kan aantonen.
Het was voor mij niet duidelijk dat het product werd aangeboden niet het product is wat nu geleverd gaat worden.
De specificaties, afbeeldingen en benaming klopte allemaal. Was de prijs correct? Geen idee. Product is niet meer leverbaar via Kärcher.
Is de gevraagde prijs aan de lage kant. Geen idee. Vindt € 199,95 nog steeds veel geld.

@Alfatrion, welke stappen kan ik zetten?

NeeToch18

Heb een mail gestuurd naar iBood gisterenavond nadat ik deze topic had aangemaakt.
Hierin heb ik alsnog gevraagd naar het bestelde product K5 Premium Full Control of indien niet beschikbaar de K5 Premium Full Control Plus.
Indien niet voldaan kan worden heb ik aangegeven vervolgstappen te ondernemen in de vorm van rechtsbijstand.

Reactie iBood:
Bedankt voor je bericht.

Wij begrijpen dat het erg vervelend is dat we hetgeen wat wij hebben aangeboden niet kunnen leveren. Dit is nooit onze intentie geweest.

Zoals eerder vermeld, hebben we geconstateerd dat deze aanbieding onjuist was weergegeven. De specificaties behorend bij dit model waren onjuist. Helaas hebben wij dit niet voortijdig kunnen corrigeren, waardoor jij een product hebt besteld met onjuiste informatie.

We betreuren het ten zeerste dat je je genoodzaakt voelt om rechtsbijstand in te schakelen, maar zien graag de vervolg stappen tegemoet.

Alsnog onze excuses voor het ongemak en wensen je desondanks een fijn weekend toe.

Op zich een net mailtje naar mijn mening. Maar het laatste deel van de een na laatste zin vindt ik niet kunnen.
'..., maar zien graag de vervolg stappen tegemoet.'

Hoe mag je dat interpreteren?

juliomariner

Gewoon zoals het er staat: we geloven niet dat u vervolgstappen ondetneemt of dat de rechtsbijstand er toch geen zaak van maakt

RobinHeikamp
Contacteer:

Ongelezen bericht door RobinHeikamp »

Ik kan hier over mee praten.

gister ochtend rond half 7 eentje besteld, en zo slim geweest screenshots te maken van de productpagina! ( https://photos.app.goo.gl/oUSByNjmh2b6qIFJ3 )

om 12:40 kreeg ik een mailtje van iBood met het onderwerp: Het jaar is begonnen!
Het is puur toeval dat ik die mail opende (meestal gaan dit soort mailtjes direct de prullenbak in!)

Ik heb vanzelfsprekend niet geannuleerd, wel een mail gestuurd met het verzoek het eerdere aangeboden model te leveren en dat ik anders de rechtsbijstand inschakel als ik toch het oude model ontvang. hier heb ik tot nog toe geen reactie op ontvangen, wel een leesbevestiging.

alfatrion

De feiten zoals mij deze bekent zijn geworden zijn:
- Jij hebt een K5 Premium Full Control
- iBood wilde eigenlijk iets ander leveren.

Hun verweer is: "De koper heeft een ander product besteld, dan wat ze hebben gecommuniceerd.
Jouw weerlegging is dat het aanbod duidelijk betreft de verkoop van K5 Premium Full Control.

Het is echt jammer dat mensen (Holy53) teksten plaatsen, zonder daarbij een link te geven. Ik vind dit misleidend. Mijn indruk was namelijk dat je de klacht ook elders had geplaatst en je daar een reactie op had gekregen. Volgens mij is de tekst van Holy53 hier te vinden: https://nl.trustpilot.com/review/www.ibood.com en is deze van januari 2017. Ik zie dit sowieso als een productie, maar deze is lang niet zo sterk als wanneer dit een reactie op TS was geweest.

Desalniettemin denk ik dat je een redelijke kans van slagen hebt. Je kan naar de kantonrechter bij jouw in de buurt. Je mag dit zelf doen of je laten vertegenwoordigen. Je moet een dagvaarding schrijven en deze door een deurwaarder laten bezorgen. Daarvoor ben c.a. 200 euro kwijt, die de tegenpartij moet vergoeden als je wint. Als je laat vertegenwoordigen, dan krijg je waarschijnlijk maar een fractie van je kosten vergoed. Er is ook een kans dat iBood wel wilt schikken als ze eenmaal een dagvaarding hebben ontvangen.

De vraag is wat wil je vorderen? Als je het product elders koopt, dan kun je een schadeclaim baseren op artikel 7:37 BW. Als je genoegen wilt nemen met je geld terug, dan werken ze daar waarschijnlijk zo ook wel aan mee.

Wat is nu precies dat ze willen leveren? En maak een kopietje van de screenshots. Tip voor de volgende keer: altijd screenshot maken van het hele bestellingsproces!

RobinHeikamp
Contacteer:

Ongelezen bericht door RobinHeikamp »

http://www.ibood.com/nl/nl/product-spec ... niger.html

dit willen ze op het moment leveren, het oudere (end of life) model.

mocht ik besluiten na de kantonrechter te stappen, kan dit dan gecombineerd met eventueel andere gedupeerde of is het individueel?

Gesloten