LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] misleidende reclame 11-05-2009

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
ineke beckers
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2009 16:39

misleidende reclame 11-05-2009

Ongelezen bericht door ineke beckers »

Vandaag zijn wij naar aanleiding van een reclamefolder in de bus naar Block Electrostore in Zaandam gegaan.
er wordt in de folder een philips t.v.aangeboden type 37pfl5603 van 799.-voor 595.- en als extra een gratis dvd speler.
de aktie gaat vadaag in en is geldig tot 17-05 -2009.
de winkel ging om 13.00 open en wij waren er om 14.00.
er werd ons vertelt dat de t.v was uitverkocht en dat de dvdspeler er helemaal niet was .
de verkoper bood ons een altenatief aan maar dat toestel was wel 200.- euro duurder hij kon dan wel 100.-euro van de prijs afdoen.
hij gaf als reden op dat de reclamefolders al 3 weken voor de aanbieding gedrukt waren en dat zij de toestellen niet hadden binnengekregen.
gewoon onzin ,als je een folder verspreidt hoor je de artikelen toch in huis te hebben.
wij vinden dit een duidelijk geval van misleidende reclame en dit soort dingen gebeurt zo .vaak.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: misleidende reclame 11-05-2009

Ongelezen bericht door dhc »

Inmiddels is de tv ook al van de site gehaald....

Ze hebben nog wel een mooie Philips.....

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: misleidende reclame 11-05-2009

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat is het ook. Je hebt recht op de vergoeding voor de reiskosten en kunt een klacht indienen bij de consuwijzer. Naar aanleiding van deze klachten deelt de CA boetes uit.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: misleidende reclame 11-05-2009

Ongelezen bericht door dhc »

Kansloze missie, als de Block verklaart de spullen wel gehad te hebben. Maar ja...uitverkocht!

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: misleidende reclame 11-05-2009

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

hij gaf als reden op dat de reclamefolders al 3 weken voor de aanbieding gedrukt waren en dat zij de toestellen niet hadden binnengekregen.
Dit klopt wel hoor. Het toestel was idd ineens niet meer leverbaar.

Echter vind ik dat je dan flink moet zijn en het alternatief toestel voor dezelfde prijs moet leveren. Risico van het vak.
Doe je het niet, krijg je een ontevreden klant met dit soort taferelen.
Doe je het wel, kost het nu een beetje, maar heb je wel een tevreden klant, welke zeer waarschijnlijk ook weer terug komt.
Misschien had hij volgende week net een nieuwe keuken nodig ?

Let wel, dit is mijn mening hè :lol:

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: misleidende reclame 11-05-2009

Ongelezen bericht door alfatrion »

dhc schreef:Kansloze missie, als de Block verklaart de spullen wel gehad te hebben. Maar ja...uitverkocht!
De verkoper heeft een zorgplicht naar potenciele kopers. Wie zich niet aan die zorgplicht houd moet de schade vergoeden.

De verkoper heeft de verantwoordelijk om er voor te zorgen dat het aanbod in redelijke mate aanwezig. Hij heeft dit niet gedaan want anders was het product, een uur na dat de actie van start ging, niet uitverkocht.

Het staat op de zwarte lijst van oneerlijke handelspraktijken. (art. 6:193g sub e BW)

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: misleidende reclame 11-05-2009

Ongelezen bericht door dhc »

Formeel heb je gelijk, in de praktijk valt dit niet te bewijzen.
Als verkoper volhoudt dat het product wel op voorraad was, maar helaas is uitverkocht, houdt alles op.
Heb de bewuste folder er even bijgepakt, ik citeer: "aanbiedingen gelden zolang de voorraad strekt".
Einde oefening dus.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: misleidende reclame 11-05-2009

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als het nu aan de einde van de actie was geweest, dan was ik het met je eens geweest.
Art 193g sub e BW schreef:De volgende handelspraktijken zijn onder alle omstandigheden misleidend:

e. producten tegen een genoemde prijs te koop aanbieden zonder dat de handelaar aangeeft dat er een gegrond vermoeden bestaat dat hij deze producten of gelijkwaardige producten niet tegen die prijs kan leveren of door een andere handelaar kan doen leveren gedurende een periode en in hoeveelheden die, rekening houdend met het product, de omvang van de voor het product gevoerde reclame en de aangeboden prijs, redelijk zijn;
Uit het zinnetje "aanbiedingen gelden zolang de voorraad strekt" kan ik niet opmaken dat er getwijfeld moet worden dat de voorraad een uur nadat de vijfdaagse actie inging was uitverkocht. Dat was anders geweest als men er b.v. bij had gezet dat het om drie exemplaren ging.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: misleidende reclame 11-05-2009

Ongelezen bericht door dhc »

Dat was anders geweest als men er b.v. bij had gezet dat het om drie exemplaren ging.
In de praktijk niet realistisch, dan moet elke supermarkt dit ook....

Nogmaals, formeel heb je gelijk, de praktijk wijst uit dat je met een kansloze missie bezig bent als je je gelijk (en je "recht") wilt afdwingen.

RTD-Z
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 mei 2009 19:30

Re: misleidende reclame 11-05-2009

Ongelezen bericht door RTD-Z »

Ik hoor niemand over het feit dat het ook gewoon WAAR kan zijn dat ze het niet gehad hebben . Die 5603 is een oud model dus dat kan best.

Dat is dan pech hebben je kan echt niet eisen dat je dan een ander toestel krijgt ..

- Zolang de voorraad strekt , in dit geval strekte deze heeel kort
-Zet drukfouten voorbehouden zal er ook vast instaan of iets in die geest

Mens doe niet zo moeilijk en kijk voor wat anders of als je deze tv echt wil ga je ergens heen waar ze hem wel hebben , en wow gratis dvd speler die kosten 25 euro tegenwoordig waar gaat het over ppff .

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: misleidende reclame 11-05-2009

Ongelezen bericht door ron1 »

Dit keer sluit ik mij volledig aan bij mijn vriend RTD-Z, uiterst correct geformuleerd in deze RTD-Z, keurag heur.

Gesloten