Een aanvulling:
Voor de koop dient de koper al zijn wensen en eisen die de koper aan het product stelt aan de verkopende partij kenbaar te maken.
Daaruit vloeit dan een product, welke aan de wensen en eisen van de koper voldoet.
Noch de koper noch de verkoper kunnen daarop achteraf nooit of te nimmer terugkomen.
Ook de eigenschappen van het product behoort voor de koop door beide partijen besproken te worden.
Als dit zo wordt opgevolgd ontstaat er in principe achteraf nooit moeilijkheden.
Waar gaat het dan wel vaak mis?
De koper denkt het beter te weten dan de verkoper en koopt de goedkoopste product.
Men wordt door de diverse organisaties compleet verkeerd voorgelicht en waarom zou men dan voor een duurder product kiezen als voor de dezelfde productgroep de dezelfde kwaliteit en duurzaamheid van toepassing zijn? Men stelt dat er tussen de verschillende merken en types geen verschil in zit in kwaliteit en duurzaamheid.
Een totaal verkeerde aanname.
Daarom zijn er ook zoveel klachten.
Men koopt verkeerd.
De fabrikanten brengen diverse verschillende types van een product op de markt, die qua kwaliteit, duurzaamheid en eigenschappen van elkaar verschillen.
Dat is ook de reden dat er van een bepaalde serie printers zoveel verschillende types op de markt gebracht worden.
Hoe duurder, des te betere kwaliteit en mogelijkheden.
Ik heb het al echt vele malen aangegeven:
van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma mag en kan niet de dezelfde kwaliteit en levensduur verwacht worden als de duurste DeWalt of Makita.
Maar wat als de verkoper zegt dat er een kras op de koffiezetmachine zit of bij de afwasmachine missen bepaalde accessoires. Meestal staat er dan ook een aanzienelijk lager prijs tegenover. Zolang de mededelingen van de verkoper vooraf worden gedaan is het prima, je hebt immers nog de keuze om het apparaat wel of niet te nemen.
Hier zeg je iets schitterends.
Als de verkoper vooraf mededelingen doet, kan de koper daar achteraf nooit op terugkomen, wat in de praktijk wel vaak voorkomt.
Logisch, want bij het sluiten van de koopovereenkomst zijn beide partijen accoord gegaan met de overeengekomen duurzaamheid, kwaliteit en eigenschappen.
Als de koper of verkoper twijfelen of het gekozen product wel datgene kan wat de koper mee wilt gaan doen dient ter aller tijden de fabrikant worden geraadpleegd.
Dus niet bij de Aldi de goedkoopste printer gaan kopen die in de aanbieding is, en tijdens het printen achterkomen dat de onderdelen om de oren vliegen doordat die printer niet geschikt blijkt te zijn voor de werkzaamheden van de koper.
Dus de koper dient niet eerst met de koop acoord te gaan en later erop terugkomen.
De Europese richtlijn spreekt hierover:
Artikel 2
Overeenstemming met de overeenkomst
1. De verkoper is verplicht aan de consument goederen af te leveren die met de koopovereenkomst in overeenstemming zijn.
2. Overeenstemming met de overeenkomst wordt vermoed, wanneer de consumptiegoederen:
a) in overeenstemming zijn met de door de verkoper gegeven beschrijving ervan, en de eigenschappen bezitten van de goederen die de verkoper aan de consument als monster of als model heeft getoond;
b) geschikt zijn voor elk bijzonder door de consument gewenst gebruik dat deze aan de verkoper bij het sluiten van de overeenkomst heeft medegedeeld en welke de verkoper heeft aanvaard;
c) geschikt zijn voor het gebruik waartoe goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen;
d) de kwaliteit en prestaties bieden die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van de goederen en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger - met name in reclame of etikettering - publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan.
3. In de zin van dit artikel kan er geen sprake zijn van gebrek aan overeenstemming wanneer het gebrek op het tijdstip van sluiting van de overeenkomst de consument bekend was of redelijkerwijs niet onbekend kon zijn, of wanneer het gebrek zijn oorsprong heeft in door de consument geleverde grondstoffen.
4. De verkoper is niet gebonden door de in lid 2, onder d), bedoelde publiekelijk afgelegde mededelingen indien hij:
- aantoont dat de mededeling in kwestie hem niet bekend was en hem redelijkerwijs niet bekend kon zijn;
- aantoont dat deze mededeling op het tijdstip van sluiting van de overeenkomst was rechtgezet;
- aantoont dat de beslissing tot aankoop van de consumptiegoederen niet door deze mededeling beïnvloed kan zijn.
5. Gebrek aan overeenstemming ten gevolge van een verkeerde installatie van de consumptiegoederen wordt gelijkgesteld met gebrek aan overeenstemming van de goederen met de overeenkomst, wanneer de installatie deel uitmaakt van de koopovereenkomst betreffende de goederen en door de verkoper of onder diens verantwoordelijkheid is uitgevoerd. Hetzelfde geldt als voor montage door de consument bestemde goederen door de consument zijn geïnstalleerd en de verkeerde installatie een gevolg is van een gebrek in de montagehandleiding.
bron:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 44:NL:HTML