Op diverse forums/sites (inclusief Burgerlijk Wetboek e.d.) heb ik getracht informatie te vinden over mijn rechten, in mijn specifieke geval. Helaas heb ik dit niet volledig gevonden, vandaar dat ik mij tot jullie richt en hoop dat een van jullie mij kan antwoorden. Zie hieronder de situatie:
Gisteren 2 stoelen gekocht bij een woonwinkel, die ik gelijk heb meegenomen. Bij thuiskomst blijkt van één stoel de leuning scheef te zijn en van de ander stiksel los te laten.
Binnen het uur stond ik weer in de winkel met mijn aankopen. Eerste reactie personeel: "ruilen en retour is niet mogelijk" en ik werd verwezen naar een A4 kaart op de grond bij de entree (nooit gezien).
Ik stelde voor om 2 totaal andere én duurdere stoelen mee te nemen. Hierop belde het personeel met de leverancier voor akkoord (het betreft hier een shop-in-shop concept waarbij de ruimten zijn verhuurd aan div. leveranciers). Dit was akkoord.
Om niet dezelfde fout te maken heb ik de 2 nieuwe stoelen in de winkel aan een grondige inspectie onderworpen en wat bleek? Één stoel had een lossen naad en de andere een diepe kras in het leer!
De leverancier wilde wél 2 nieuwe stoelen leveren, maar hierop heb ik aangegeven géén vertouwen meer te hebben in de kwaliteit van deze producten/leverancier en heb de medewerkster vriendelijk verzocht om mijn geld terug te geven.
Hierop zijn wij in conflict geraakt, omdat de medewerkster zich aan de A4 kaart hield en ook na telefonisch contact met haar baas bij dit besluit bleef. De garantie is overigens volgens de wettelijke bepalingen (volgens mij dus 1 jr?).
Ik heb aangegeven dat ik als koper diverse rechten heb. Dit wil de LEVERANCIER zwart op wit hebben, alvorens mijn geld terug te geven. De stoelen heb ik in de winkel achtergelaten en heb nu alleen nog de aankoopbon + klachtenformulier.
Zie hieronder de voorwaarden van hun site. Op de kassabon staat alleen "Ruilen niet mogelijk" en algemene voorwaarden konden zij mij niet overhandigen in de winkel.
Uniek assortiment Iedere dag worden er nieuwe meubels en woonaccessoires aangevoerd. Het kan daarom zijn dat het artikel van je keuze bij een volgend bezoek er niet meer is. Maar je kunt natuurlijk net zo goed verrast worden met heel nieuwe meubels en woonaccessoires.
Betalen met PIN of contant
Bezorgen kan, informeer hierover bij onze infobalie
Ruilen kan helaas niet, kijk dus goed of je aankoop compleet en heel is voor je het mee naar huis neemt
Garantie natuurlijk volgens de wettelijke bepalingen
Nu heb ik al véél gelezen over mijn rechten en garanties e.d., maar mij is nog steeds niet duidelijk hoe sterk ik nu sta.
Wie kan mij adviseren?
Alvast dank voor de moeite!!
Gr,