LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] V&D en de directie

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

V&D en de directie

Ongelezen bericht door witte angora »

V&D zit in zwaar weer. Ok.

- De eigenaar (Sun) komt met een bedrag van 60 miljoen op de proppen.
- De verhuurders van de panden gaan akkoord met een (tijdelijke) huurverlaging (levert 24 miljoen op).
- Van het personeel wordt een loonoffer van 5,8% verwacht, maar dat zit nog steeds in de onderhandelingsfase.

Maar ik heb nergens iets gelezen dat de directie ook een duit in het zakje doet, en vrijwillig genoegen neemt met minder loon/bonus. Mis ik iets? Of gaat de directie straks juist een extraatje krijgen omdat ze een bedrijf 'gered' hebben dat ze eerst zelf naar de afgrond hebben gebracht?

Gitarist
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 okt 2014 10:02

Re: V&D en de directie

Ongelezen bericht door Gitarist »

20-01-2015

Bij V&D krijgen niet alleen de personeelsleden een gedwongen loonsverlaging van 5,8%, maar ook de top van de onderneming. Dat heeft het bedrijf dinsdag bekendgemaakt, zo meldt het AD. Topman John van der Ent, die in maart aantreedt, gaat 5,8% minder verdienen dan zijn voorganger. Hetzelfde geldt voor directeur inkoop Lilian Vos, die tegelijk met Van der Ent aan de slag gaat. Ook de op 1 januari begonnen financieel directeur Jack Zantman en directeur planning John Cooper leveren loon in.



De grote vraag is natuurlijk wel of de bestuurders bonussen krijgen.
Het zal namelijk zomaar kunnen dat dankzij het inleveren van loon de targets behaald worden waarna de bonus uitgekeerd mag worden en die bonus is alleen voor de top.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: V&D en de directie

Ongelezen bericht door witte angora »

Kijk, ik had dus inderdaad iets gemist. Het maakt de onderhandelingspositie van de directie tegenover de bonden natuurlijk wel iets sterker dan als ze zelf geen loonsverlaging hadden gekregen.

Maar dan blijft inderdaad nog de vraag over: wat gebeurt er straks met de bonussen...

wieder
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 dec 2014 12:58

Re: V&D en de directie

Ongelezen bericht door wieder »

Nou.. van de meerderheid van de medewerkers weten we dat de netto teruggang zo'n 10% is en dat ze uitkomen op het minimumloon. Van de directie weten we dat ze bij het halen van de targets gewoon een bonus krijgen. Dat staat ook niet ter discussie. Graaiers blijven graaiers zullen altijd graaiers blijven.

mh73

Re: V&D en de directie

Ongelezen bericht door mh73 »

Maar goed, een baan is meer dan een uitkering natuurlijk. Alleen: garanties zijn er niet. Het zit er dik in dat over een half jaar blijkt dat VenD toch geen toekomst heeft. En dan is die uitkering nóg lager...

De top zal links of rechts zijn centen wel weten te krijgen.

Wel vind ik dat VenD veel te lang is doorgegaan op de oude voet. Ze moeten toch al lang hebben ingezien dat er iets moest veranderen. Dit is echt geen probleem van de ene op de andere dag. Maar ben er bang voor dat ze gewoon zo verder gaan. Ik vond uit de hele gang van zaken toch al dat VenD er nogal arrogant uit naar voren kwam: het personeel moest maar loon inleveren, de verhuurders moesten maar meegaan met de huurverlaging... en waar komt dan dat stukje over het bedrijf zelf?
Verhuurders hadden aangeboden om winkelruimte over te nemen, maar dat wilde VenD niet. Ze willen wél hetzelfde aantal meters, maar dan voor minder geld.
Nou, ben benieuwd waar dit naartoe gaat.

Mucha

Re: V&D en de directie

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

k2p
Berichten: 1192
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: V&D en de directie

Ongelezen bericht door k2p »

Als ik werknemer was wist ik het wel. Géén cent minder. Zelfs als de V&D er uit komt met de bonden. Het zal rechtszaken regenen, want de werknemers hebben géén CAO en de bonden vertegenwoordigen hen niet allemaal. (Want niet iedereen is lid.)

Het zou een ERG naar precedent scheppen als de V&D hier mee weg komt. Er zitten VEEL bedrijven te wachten hetzelfde te kunnen flikken.


sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: V&D en de directie

Ongelezen bericht door sjohie »

k2p schreef:Als ik werknemer was wist ik het wel. Géén cent minder. Zelfs als de V&D er uit komt met de bonden. Het zal rechtszaken regenen, want de werknemers hebben géén CAO en de bonden vertegenwoordigen hen niet allemaal. (Want niet iedereen is lid.)

Het zou een ERG naar precedent scheppen als de V&D hier mee weg komt. Er zitten VEEL bedrijven te wachten hetzelfde te kunnen flikken.
Die houding, hoewel begrijpelijk, komt simpel gezegd neer op gokken met je baan. Als het mis gaat ben je ineens werkeloos, of mag je na een eventuele doorstart terugkomen voor het minimumloon als je geluk hebt. :wink:

Ik zou het als werknemer er zeker wel over willen hebben tot op een zekere hoogte, er is immers voor beide partijen wel wat te winnen in het verhaal, maar dan wel met een open agenda, en niet zo met de rug tegen de muur.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: V&D en de directie

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Gitarist schreef:20-01-2015


De grote vraag is natuurlijk wel of de bestuurders bonussen krijgen.
Het zal namelijk zomaar kunnen dat dankzij het inleveren van loon de targets behaald worden waarna de bonus uitgekeerd mag worden en die bonus is alleen voor de top.
Dat laatste wil V&D nu ook invoeren voor de rest van het personeel. Alleen de vakbonden willen dat niet erg graag.

k2p
Berichten: 1192
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: V&D en de directie

Ongelezen bericht door k2p »

sjohie schreef: Die houding, hoewel begrijpelijk, komt simpel gezegd neer op gokken met je baan. Als het mis gaat ben je ineens werkeloos, of mag je na een eventuele doorstart terugkomen voor het minimumloon als je geluk hebt. :wink:

Ik zou het als werknemer er zeker wel over willen hebben tot op een zekere hoogte, er is immers voor beide partijen wel wat te winnen in het verhaal, maar dan wel met een open agenda, en niet zo met de rug tegen de muur.
Er zijn zoveel bedrijven die het zwaar hebben. En als de V&D hiermee weg komt staat de deur wijd open voor iedere goed-acterende directeur om eventjes eenzijdig in alle salarissen te snijden.

Ik mag toch echt hopen dat de rechter goed bij z'n verstand is en de rechtszekerheid voorop stelt. Jammer als blijkt dat dit geen hoog spel blijkt en V&D omvalt... Maar dat moet dan maar. V&D is NIET too big to fail.

Overigens, ik zeg niet dat een loonsverlaging over my dead body zou zijn. Maar ik zou het nooit accepteren als dit eenzijdig werd doorgevoerd. Niet eens als er daarna ongevraagd een vakbond het kwam goedkeuren.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: V&D en de directie

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Overigens is snijden in de arbeidsvoorwaarden niet de beste optie. Als de loonkosten te hoog zijn kan je nog altijd beter een deel van de mensen ontslaan. De mensen die blijven zullen dan in ieder geval gemotiveerder zijn dan als je de arbeidsvoorwaarden verslechterd. En voor veel organisaties is het ook gezond om zoiets te doen, omdat iedereen dan min of meer gedwongen wordt om eens goed naar de manier van werken te kijken. Je moet immers meer of hetzelfde doen met minder mensen. Meestal blijkt dat er veel ruimte is om de manieren van werken en interne processen slimmer te maken als je het met minder mensen moet doen. Maak bijvoorbeeld zelfsturende teams zodat je met minder teamleiders door kunt.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: V&D en de directie

Ongelezen bericht door tenormin »

@bprosman, ja lekker, dat aanbod van aandelen. Ik denk dat geen hond dit ziet zitten. Volgens mij (e.a.) is V&D op sterven na dood. Ze zijn "in de goede oude tijd blijven hangen"; geen goed raadgever. Had al eens eerder gezegd: spreek als V&D familie het "familiegeld aan" als ze er zelf in geloven. Ze hebben miljoenen, dus....Voor mij geen aandelen. En €300,00 minder aan salaris is niet alleen dat bedrag, maar de rest van je opbouw pensioen zakt ook naar beneden. Om maar niet te spreken van je iedere maand lopende lasten. Willen ze nog iets van die winkels maken moet het roer volledig om; oubollige zaak. En, tussen haakjes, kan iemand personeel vinden als je wilt afrekenen? Ik niet.

wieder
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 dec 2014 12:58

Re: V&D en de directie

Ongelezen bericht door wieder »

GJvdZ schreef:
Gitarist schreef:2... waarna de bonus uitgekeerd mag worden en die bonus is alleen voor de top.
Dat laatste wil V&D nu ook invoeren voor de rest van het personeel. Alleen de vakbonden willen dat niet erg graag.
Ze willen die werknemers-bonus dan pas over 5 jaar uitkeren, vermits er dan sprake is van een winst. Leuk bedacht, zo'n dooie mus op een gouden berg. De bonden trappen daar niet in, nu maar hopen dat dat plan van tafel wordt geveegd.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: V&D en de directie

Ongelezen bericht door witte angora »

Het lijkt een leuke geste, aandelen en bonus in ruil voor salaris, maar als de boel alsnog failliet gaat zijn die aandelen nog niet eens de fluit waard die je krijgt om naar je bonus te fluiten...

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: V&D en de directie

Ongelezen bericht door bprosman »

Als de boel alsnog failliet gaat heb je zowiezo geen salaris meer maar WW en die is lager dan het laatsverdiende loon. Komt V&D er wel bovenop zou je wel eens meer geld over kunnen houden met aandelen dan je ingeleverd hebt. Maar het blijft een gok. Je kunt er ook voor kiezen om ergens anders te solliciteren.

wieder
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 dec 2014 12:58

Re: V&D en de directie

Ongelezen bericht door wieder »

Kijk, dat is precies de verkeerde kant op redeneren. De leiding hoort verantwoording te nemen over het personeel, vóór het personeel en voor de zaak. Maar hier voelt iedereen aan zijn water dat het zaakje stinkt...

Mucha

Re: V&D en de directie

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: V&D en de directie

Ongelezen bericht door sjohie »

k2p schreef:
sjohie schreef: Die houding, hoewel begrijpelijk, komt simpel gezegd neer op gokken met je baan. Als het mis gaat ben je ineens werkeloos, of mag je na een eventuele doorstart terugkomen voor het minimumloon als je geluk hebt. :wink:

Ik zou het als werknemer er zeker wel over willen hebben tot op een zekere hoogte, er is immers voor beide partijen wel wat te winnen in het verhaal, maar dan wel met een open agenda, en niet zo met de rug tegen de muur.
Er zijn zoveel bedrijven die het zwaar hebben. En als de V&D hiermee weg komt staat de deur wijd open voor iedere goed-acterende directeur om eventjes eenzijdig in alle salarissen te snijden.

Ik mag toch echt hopen dat de rechter goed bij z'n verstand is en de rechtszekerheid voorop stelt. Jammer als blijkt dat dit geen hoog spel blijkt en V&D omvalt... Maar dat moet dan maar. V&D is NIET too big to fail.

Overigens, ik zeg niet dat een loonsverlaging over my dead body zou zijn. Maar ik zou het nooit accepteren als dit eenzijdig werd doorgevoerd. Niet eens als er daarna ongevraagd een vakbond het kwam goedkeuren.
Er zijn ook wel meer bedrijven waar een loon-offer is gevraagd. Of in de vorm van versobering van de secundaire arbeidsvoorwaarden, of door het niet toepassen van een jaarlijkse trendmatige verhoging. Een netto loonoffer als dit, is dan weliswaar het topje van de piramide, maar het is zeker niet het eerste bedrijf wat dit van plan is. De werkgever van een vriend van me heeft dit ook gevraagd aan het personeel. Maar daar begon de directeur-eigenaar met zelf 10% van zijn maandsalaris inleveren, voordat hij vroeg aan de werknemers (via de OR trouwens) om 4% loon in te leveren. Die had er ook een duidelijk verhaal bij, het had oa te maken met een paar grote orders die niet doorgingen, en kon op een heel wat positievere ontvangst rekenen.

Het is maar hoe een directie het vraagt, de route van V&D is duidelijk niet de meest sjieke.

k2p
Berichten: 1192
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: V&D en de directie

Ongelezen bericht door k2p »

sjohie schreef:Het is maar hoe een directie het vraagt, de route van V&D is duidelijk niet de meest sjieke.
En dat is het hele punt ook. Want de V&D vraagt niets. De V&D legt op.

Gesloten