Reken eens even mee bij zaak BX3140 als je zin hebt. Onder 2.12 wordt de gang van zaken tot 1-1-2007 (15 jaar en 1 maand) geschetst en wel als volgt:
A. Betaalde premies en koopsommen: EUR 17.983
B. plus Beleggingsrendement (30.990 minus inleg 17.983): EUR 13.007
C. minus premies overlijdensrisico: EUR 152
D. minus poliskosten: EUR 1.977
E. minus beleggingskosten: EUR 3.537
F. = saldo 1-1-2007: EUR 25.324
Allereerst is vrij eenvoudig uit te rekenen dat een eindwaarde EUR 25.324 bij de in 15 jaar en 1 maand betaalde premies en koopsommen (samen EUR 17.983) overeenkomt met een positief netto produkt rendement (dat is het rendement dat client na aftrek van alle kosten en risicopremies in handen krijgt) van 2,8% per jaar.
ad. A. Geen opmerkingen, client heeft de overeengekomen premies betaald en ASR heeft ze netjes verwerkt.
ad. B. de kantonrechter schrijft dat het rendement EUR 30.990 zou zijn. Even kijkend naar de prestaties van de fondsen kan dat niet en bovendien zou de telling A. t/m E. leiden tot een saldo van 43.307, exact EUR 17.983 (de inleg) te hoog. Zeker en vast zit in die EUR 30.990 ook de inleg van EUR 17.983, de echte beleggingswinst is het verschil van EUR 13.007. Dat komt overigens aardig overeen met een gemiddeld bruto fondsrendement van 5%. Wel apart dat het zo slordig in de uitspraak staat. Ach ja, niet elke jurist (inclusief kantonrechters) is even handig met cijfertjes
ad. C. Consumenten Claim meent kennelijk een heel verhaal over hefboomeffect op te moeten zetten voor een minimaal dekkinkje voor een meisjes dat bij aanvang van de polis net geboren was en per 1-1-2007 15 zal zijn geweest. Die dekking kost dus ongeveer een tientje per jaar en kan bovendien ieder moment stop gezet worden. Dat zo'n dekking helemaal gratis zou zijn is sowieso niet realistisch. Hoe dan ook gaat het hier over peanuts en het pleidooi voor dwaling lijkt me ronduit een canard eerste klas van Consumenten Claim die ASR met een glimlach in de lucht ziet vliegen. Er is bij zo'n miniem dekkinkje op het leven van een kind helemaal geen hefboomeffect.
ad. D. verzekeringskosten zijn EUR 1.977 in 15 jaar. Bij veel woekerpolissen spelen vooral hoge eerste kosten een grote rol. Hier vallen die eerste kosten (o.a. afsluitprovisie) reuze mee: EUR 302 eenmalig. De overige (jaarlijkse) poliskosten zijn dus EUR 1.675 in ruim 15 jaar, zo'n EUR 110 per jaar. Een tientje per maand als je na de koopsommen nog maar EUR 14 per maand premie betaald is relatief veel. Aan de andere kant kan niet verwacht worden dat de verzekeraar gratis de boel administreert en eens waardeoverzichtje stuurt. Wie weet kan Consumenten Claim wel een paar honderd euro hiervan terug halen in Hoger Beroep. Ik vermoed van niet. Misleiding en dwaling vanwege EUR 10 per maand gaat er bij mij in ieder geval niet in.
E. De beleggingskosten zijn flink, tot 2007 zo'n EUR 235 per jaar. Gerelateerd aan een gemiddelde waarde van ongeveer EUR 20.000 gedurende die periode duidt dat op een TER van zo'n 1,2%. Voor obligatiefonds is dat hoog voor een speciaal gekozen milieu aandelen fonds weer niet. Client heeft een aantal keren bewust geswitsched tussen fondsen. Ook van een "zorgvuldige lezende leek" mag best aangenomen worden dat hij daarbij ook naar de beleggingskosten kijkt die in ieder geval vanaf 2000 wel duidelijk vermeld geweest zullen zijn. Ook vandaag de dag betaal je voor een index tracker 0,5-0,6%. Client koos actief beheerde fondsen en betaalde het dubbele. Ik zou zeggen stap over naar een goedkoper fonds maar ik geloof niet dat je naar het verleden toe erg beet genomen bent.
Nou dan zijn we rond. Een miniscuul orv-premietje. Hele nette eerste kosten. Poliskosten waar je met veel gedoe over een paar honderd euro kunt discussieren omdat ze niet duidelijk zijn gecommuniceerd in 1991. Beleggingskosten die flink zijn maar niet zodanig om daar een rechtszaak over te voeren.
Al met al blijft van een niet onaardig beleggingsrendement van circa 5% na aftrek van alle kosten en een piepklein orv-premietje per jaar netto gemiddeld 2,8% over tot 2007.
In de periode van 2007 tot heden is er qua kosten en orv-premie niets veranderd. Op deze punten is er naar mijn overtuiging niets te halen, zelfs als er sprake zou zijn van verwijtbare informatiegebreken: er is niet of nauwlijks aantoonbare schade als gevolg daarvan. Met een goed adviseur de polis afkopen en een betere manier van sparen of beleggen zoeken is naar mijn overtuiging veel zinvoller dan wat Consumenten Claim hier aan het doen is.
Ik zal morgen die andere uitspraak ook eens bekijken. Op basis van BX3140 kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat Consumenten Claim zich ingraaft in juristerij (en dat in HB best goed zal doen) maar het zicht op verwijtbare schade lijkt me bij CC in deze zaak niet echt scherp.
Grootse verwijt aan ASR is wat mij betreft de idiote naam "miljonairsplan". En een klant laten tekenen (ASR en tussenpersoon) voor 72*12=864 maandpremietjes van EUR 14 is geen goed advies. Gelukkig is de schade zeer beperkt. Gewoon stoppen met die onzin, er zijn veel betere produkten vandaag de dag.
Bert Jan Tiesinga
new Flame