LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Nu het forum “ik wil 100% schadevergoeding, hoe pak ik dat aan” is verworden tot een theater alwaar men kennelijk liever elkaar bediscussieert dan de handen ineen te slaan -oh wat zullen de verzekeraars en verzekeringsadviseurs lachen- heb ik nu maar een eigen subforum gecreëerd in de hoop hier enkel positief kritische opmerkingen in aan te treffen, suggesties om verder te komen (ipv dat we elkaar voor ik-weet-niet-wat uitmaken).

Samenvattend de stand van zaken:
(i) Er is uitgebreide documentatie doch uit de beginperiode heb ik de cruciale data om de klacht op basis van misleiding/verzwijging hard te krijgen niet, en dus kan ik eveneens niet het geleden schadebedrag exact vaststellen (reden hiervoor bij Koersplan en Safe-Pensioen is dat dat allemaal keurig is voorgerekend op een labtop door een adviseur en een aanmeldformulier is ingevuld, waarnaar de polis / het inschrijfbewijs is verschaft).
(ii) Levensloop Vermogen is wel veel data doch dit ligt zeer complex gelet enige verklaringen van de tussenpersoon en mijzelf.
(iii) Er zijn diverse stuitingsbrieven, responsen waarin de stuiting is bevestigd en data zijn verschaft, responsen op klachtuitingen en een Ombudsmanfase.
(iv) Opmerkelijk bij de Ombudsfase is de snelheid waarmee de zaak is afgehandeld; binnen 1 maand na ontvangstbevestiging (terwijl langere tijd gebruikelijk is) en het feit dat de procedure van hoor- en wederhoor niet is toegepast en dat Koersplan niet door de Ombudsman in behandeling genomen kon worden ondanks onze verklaring dat wij NIET bij Koersplandewegkwijt staan ingeschreven.http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 8&start=40
(v) Er is een rechtsbijstandverzekering betrokken. Deze doen terecht en geheel juist – het zijn immers juristen- pas wat als er iets gebeurt door een wederpartij. Verdedigen is immers veel gemakkelijker dan aanvallen en geduld is een schone zaak.
(vi) Mijn vrouw is ook betrokken in de hoedanigheid van echtgenote/levenspartner en mede-belanghebbende. Delen van brieven zijn in de wij-vorm, alles mbt klachten/stuiting is in overleg door ons beiden ondertekend.
(vii) Er is ook een hypotheek met NHG en verpanding van twee producten (Koersplan en Levensloop Vermogen), alles via dezelfde gecertificeerde verzekeringsadviseur.
(viii) De verklaring van Kape Breukelaar beëindigt op vrij korte termijn het Koersplandewegkwijt – Aegon theater (dank Van Rossum voor je perfecte formulering) in die zin dat Koersplandewegkwijt is “uitgespeeld”(dank Kape, voor deze weloverwogen actie ter behartiging van de belangen van aangeslotenen).http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 4&start=80
(ix) Mijn tijd is ook beperkt en er zijn leukere dingen te doen. Maar zoals Van Rossum terecht opmerkt, het kost tijd en tot heden zijn er geen adviseurs voor het vorderen van 100% schadevergoeding, noch via het KiFiD noch via de rechter.
(x) Zoals Van Rossum opmerkt, reuring is het enige wat tot een doorbraak kan leiden.
(xi) In feite is mij de schadeveroorzakende partij mij tot op heden niet eenduidig bekend. Er zijn vele acties door verzekeringsadviseur, verzekeraar, Ombudsman en KiFiD (en andere partijen!!) die ogenschijnlijk niet in direct voordeel werken. Echter van onherroepelijke/onherstelbare schade is tot op heden geen sprake; wellicht zijn er zelfs acties die niet voordelig lijken doch die dit wel zijn. De “aanstichter” van de schade is derhalve (nog) NIET met 100% accuratie vast te stellen. Momenteel kan ik enkel vaststellen dat een samenhangsel van factoren en “oneiglijke”communicatie en argumenten (van verschillende partijen) schade berokkent door instandhouden van de niet gewilde situatie van het instandhouden (danwel in een eerder stadium veroorzaken) van gebezigde excessieve kostenverrekeningen. Met andere woorden: er is (naar mijn mening) geen wilsovereenstemming over de kosten op basis van dwaling, bedrog (misleiding, verzwijging) danwel misbruik van omstandigheden.
(xii) Jammerlijk heeft het niet toegepast zijn van de Ombudsmanprocedure ook geleid tot het feit dat de schade-veroorzakende partij mij NOG steeds niet eenduidig is geworden.
Laatst gewijzigd door felixbeijer op 10 mei 2011 21:17, 4 keer totaal gewijzigd.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door felixbeijer »

-------- Oorspronkelijk bericht --------
Van: "F.H. BEIJER" <[email protected]>
Datum: 3 Apr, 2011 8:53:19 PM
Onderwerp: verzoek voldoen zorgplicht
Aan: "De heer XXXX" <[email protected]>, [email protected]
cc: [email protected]

Hallo,

Zoals bekend lopen via uw kantoor 5 polissen onder uw beheer, in casu Koersplan 1970294469, Levensloop Vermogen L60772849, Safe-Pensioen L26450394 en twee begrafenisverzekeringen. Zoals bekend moge zijn, wachten wij voor de eerste 3 al geruime tijd op compensatievoorstellen van de verzekeraar die zijn toegezegd. Echter, de communicatie daarover wordt telkenmale uitgesteld, en tot op heden hebben wij nog geen compensatievoorstel ontvangen. Zoals jullie welbekend, heeft Aegon enige moeite met berekeningen, de nodige administratieve problemen en worden er de nodige gegevens verwisseld.

Wij willen graag onze schade actief beperken. Wij verwachten dat u ons daarbij actief ondersteunt en helpt, en ons daarbij kostenloos wilt bijstaan. Er zijn immers al aanzienlijke bedragen betaald voor uw advies inzake Levensloop Vermogen, en ook ontvangt u al geruime tijd gelden voor beheer van Safe-Pensioen overigens met ons onduidelijke redenen.

Mogelijk was het niet eerder gelukt de kwestie op behoorlijke wijze af te handelen omdat de kennis wellicht niet beschikbaar was met betrekking tot uw zorgplicht ons te helpen inzake de woekerpoliskwestie. Graag verwijzen wij u naar het volgende boekje dat recentelijk op de markt is verschenen, opdat u ons nog beter van dienst kunt zijn.
Het heet: Woekerpolis, hoe help ik mijn klant. http://respect.nl/woekerpolis-hoe-help-ik-mijn-klant
Voor de bron, zie: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... &start=120

In ons Levensloop Vermogen beleggen wij momenteel in het Mix-fonds, welke een garantie heeft. Zo wij nu begrijpen (excuses voor de late reactie, de aanbeveling van de Ombudsman was niet geheel eenduidig), zou volgens de Wabeke-norm dan 3.5% van het bruto fondsrendement afgeslagen mogen worden (in absolute zin wel te verstaan). Daar dit dan neerkomt op een compensatie van het verschil tussen de betaalde premie minus overlijdensdekking opgerent met het historisch rendement minus 3.5% en de te verwachten eindopbrengst conform huidige kostenberekening, was onze eerdere interpretatie misschien niet geheel juist en was uw advies vermoedelijk wel goed en passend. Wij bieden onze oprechte excuses voor eventuele ontstane ongemakken aan.

Echter, indien er geen garantie zou zijn (door keuze voor het Equity Fund zo wij uit de informatie van Aegon dd 21 februari en 25 oktober 2007 opmaken dat mogelijk is) zou slechts 2.5% afgeslagen mogen worden van het rendement.
Ter info:
(iv) met de woekerpolisakkoorden van de Stichtingen hebben wij niets van doen want wij zijn daarbij niet aangesloten; wij begrijpen ook niet waarom de belangenbehartigers dat jaarlijks over de belegde waarde hebben kunnen doen afspreken.
(v) Wabeke was heel duidelijk in zijn latere brief: afslag van het rendement, zie: http://www.kifid.nl/fileupload/Brief_ve ... ringen.pdf
(vi) Ook in de oorspronkelijke aanbeveling was dat zo weergegeven: http://www.kifid.nl/fileupload/vGUkd_vJ.pdf Onder 1 wordt eenduidig gesteld: een inhouding van 2.5% op het bruto rendement van het beleggingsdeel, EN DAT IS DE FEITELIJKE AANBEVELING. Dat hij in latere delen van de aanbeveling het niet juist uitlegt omdat hij het kennelijk zelf niet heeft begrepen, is niet ons probleem.

Zodoende lijkt het ons dat door een switch naar het Equity Fund de garantie te doen vervallen wij via de compensatie een veel hogere garantie kunnen krijgen en bovendien ook een hoger rendement vanwege de hogere rendementen met beleggen en lagere beheerkosten van de fondsbeheerder in het Equity Fund. Zouden jullie in het kader van de op jullie rustende zorgplicht hier navraag naar kunnen doen bij verzekeraar, pandhouder en (zonodig) KiFiD, en ons enige duidelijkheid kunnen verschaffen hoe het nu precies zit?

Verder hebben wij nog een paar andere vragen:
(iv) Is het ook mogelijk om het Safe-pensioen op deze wijze om te zetten? Als het goed is hebben jullie ook brief dienaangaande ontvangen van Aegon en conform aanbeveling Ombudsman zou een kostenloze switch mogen en daarbij vervalt conform eerdere verklaring van Aegon de garantie (waarvoor dan echter zoals ook bij Levensloop Vermogen via de Wabeke-norm een veel hogere garantie voor terugkomt).
(v) Hoe moet het nu verder met onze hypotheek en aflossing daarvan als binnen afzienbare tijd Aegon ophoudt te bestaan?
(vi) Hoe zit het met onze NHG als onze hypotheek dan vrijwel geheel een aflossingsvrije wordt en er dan ook nog eens onvoldoende overlijdensdekking meer zal zijn?

Middels deze mail willen wij jullie nog bedanken voor onderstaande berichten, fijn ook dat jullie de activiteiten op het RADAR-forum zo sportief oppakken.

Wij danken u op voorhand voor de genomen actie!

Zekerheidshalve, hoewel wellicht nog niet opportuun, delen wij mede dat wij jegens u alle rechten voorbehouden op grond van dwaling art 6:228 BW, onrechtmatige daad art 6:162 BW en toerekenbare tekortkoming in nakomen verbintenis art 6:74 BW en u aansprakelijk achten voor negatieve gevolgen van het niet naar behoren voldoen aan uw zorgplicht. Deze brief strekt tevens ter stuiting van de verjaring.

Vriendelijke groet, Felix Beijer

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Op deze thread vond ik ook nog wel wat nuttigs http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=95258
Namelijk overzicht van verrekende kosten over hele looptijd (uitdraai participatieverloop).
Is wat ik ook via Ombudsman heb getracht, doch bekend is wat er gebeurde.

Ik hoop dat die dan komt bij compensatievoorstel in juli.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door felixbeijer »

-------- Oorspronkelijk bericht --------
Van: info <[email protected]>
Datum: 4 Apr, 2011 10:19:01 AM
Onderwerp: Gelezen: verzoek voldoen zorgplicht
Aan: "F.H. BEIJER" <[email protected]>

Ze hebben hem reeds gelezen. :D
Ben benieuwd wat ze er mee gaan doen.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Net mijn bijdrage geleverd dat het forum is verworden tot een openbaar discussiestuk.
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... &start=160

Komt er nu een petitie. Maar de petitie en oplossingsrichting laat nog steeds de mogelijkheid dat mensen in het ongelijk gesteld worden, en er een tweedeling is van mensen die vergoeding krijgen en mensen bij wie geacht wordt het juist te zijn geweest.
Dat KAN niet, immers de voorwaarden KUNNEN niet verschillen ivm het Gelijkheidsbeginsel. Alle Koersplannen uit 1997 moeten identiek zijn.

Nog een onjuistheid is dat dit leidt tot administratieve rompslomp en dus kosten.

Een behoorlijke oplossing kan enkel er een zijn die iedereen op dezelfde wijze compenseert.

toevoeging link: http://www.nationaleombudsman-nieuws.nl ... eidsnormen
Laatst gewijzigd door felixbeijer op 04 apr 2011 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door felixbeijer »

En het is NOG niet vastgesteld dat de Ombudsmannen hebben gefaald!
Het is (in theorie) nog mogelijk dat na bekendmaking van de compensatie, waarna ik me opnieuw tot de Ombudsman kon wenden, mijn klacht het haalt.

Ik probeer me zoveel mogelijk bij de feiten te houden. Ja, als voorbeeld dat de nieuwe Ombudsman zijn kont heeft afgeveegd met zijn reglement en Nederlandse wetgeving was een constatering van een feit bij mijn Klachtaanmelding (na overleg met echtgenote) niet de procedure van hoor- en wederhoor had plaatsgevonden. Misschien had ie een reden voor zijn merkwaardige afhandeling, misschien een uit redelijkheid en billijkheid. Bij dezen dan excuus voor de expliciete formulering, ik was even flink boos.

We zien het bij de nieuwe poging die ik mocht doen, zoals is toegezegd.
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 8&start=40
Laatst gewijzigd door felixbeijer op 05 apr 2011 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Ze gaan er achteraan, van mijn verzekeringsadviseur!
Eerst natuurlijk even die video en boekjes van Graafsma kijken/lezen, en dan: actie!!
Wordt (spoedig) vervolgd.
Zie ook: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... &start=160

-------- Oorspronkelijk bericht --------
Van: xxxxxx<[email protected]>
Datum: 5 Apr, 2011 12:18:52 PM
Onderwerp: RE: verzoek voldoen zorgplicht
Aan: "'F.H. BEIJER'" <[email protected]>
cc: "'[email protected]'" [email protected]

Geachte heer Beijer, beste Felix

Hierbij bevestigen wij de ontvangst van onderstaand emailbericht dd 3 april jl.

Het is onze intentie binnen 10 dagen na ontvangst hierop inhoudelijk te reageren.

Met vriendelijke groet,
xxxxxxxxx

xxxxxxxx


Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Er was eens..... Het lijkt warempel gelijk een sprookje felixbeijer! En ze leefden nog lang en ....... juist ja!

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door jammer »

Over sprookjes gesproken: Er was eens een verzekeringsbedrijf die vertelde dat als de beurs 5,6% dit bedrag netto zou krijgen op de einddatum. Mijn aegon eguity funds geeft gemideld over 12 jaren 5,825% en nu komt het monster (de aegon draak) toch sta ik negatief m.b.t. mijn inleg (de eventuele inflatie en rente niet eens meegerekend....) EEN HORROR SPROOKJE...

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Zo zo, over 12 jaren 5,8%? Ik ken ze die boven de 10% beloofden! Ach ja, zo zie je maar weer. Maar het is een mooi sprookje toch? Alleen één met riele uitwerking.

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door jammer »

Over sprookjes gesproken geef mij het sprookje van de ezel maar. Als je aan de staart trekt komen er gouden muntjes uit zijn kont. Als je aegon aan zijn staart trekt om over het rendement van de polis te praten geven ze niet erg thuis.....Je krijgt dan geen gouden muntjes zoals bij het sprookje (ezel strekje) maar...(vul zelf maar in). 5,6% als verlaagd fonds rendement gaf meer kapitaal op de polis opgave 1999 = begin jaar van de polis, dan 5,825% nu want ik heb zelfs minder dan de inleg. Is trouwens bij alle 3 mijn aegon producten zo.....Die 5,825 is het gemiddelde van 12 jaren (1999 t/m 2010) van het equity funds.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Jammer

Dat is dan toch wel vreemd zeg!
Bij mijn Koersplan is het historisch rendement van het Equity Fund 7.75% (overigens ook zo bij mijn Safe-Pensioen), dus na afslag van 2.5% blijft dan dus 5.25% netto garantie over op het beleggingsdeel (betaalde premie na aftrek van overlijdensrisicopremie). Het verschil moeten ze compenseren. :)

Ze kunnen gewoon niet rekenen bij de Aegon.
Ze begrijpen er niets van.
er worden kennelijk ook van allerlei gegevens verwisseld, jij hebt toch ook zo een Koersplan uit 1997 zo had ik begrepen.
Die overzichten, die kloppen niet.
Ze zijn gewoon helemaal de weg kwijt bij Aegon.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Ondanks vele berichten aan mijn verzekeringsadviseur is het tot heden dus niet gelukt de juiste gegevens te verschaffen.
Het wordt gewoon niet duidelijk, ze komen er gewoon niet meer uit.
Daarom duurt het zo lang bij mijn verzekeringsadviseur.

zie ook: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=90276
Laatst gewijzigd door felixbeijer op 07 apr 2011 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Bij Levensloop Vermogen (in Mix fonds) is het historisch rendement nu 8.2% (overzicht februari 2011).

Ik vraag me af hoe ze die hebben uitgerekend en of ze in de berekeningen destijds ook niet foutief zijn geweest! :roll:

Ze hebben toegezegd spoedig te gaan antwoorden.
Zoals je ziet heb ik de verjaring alvast maar weer gestuit o.a. obv dwaling.
Op welk punt ik nu weer gedwaald heb, dat gaan ze me binnenkort dan nog antwoorden. :D

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door felixbeijer »

En toch wil ik de Ombudsman nog bedanken voor zijn opmerking dat het thans vrij staat andere wegen te bewandelen te trachten een beter resultaat te bewerkstelligen. :mrgreen:

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 8&start=40

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door felixbeijer »

@ jammer.

Nog wat vraagjes over dat rendement dat je hierboven meldt.
Is dat zelf uitgerekend met behulp van de rekenfile van Van Rossum?
Of is dat wat Aegon heeft voorgerekend?
Ik begrijp dat het iets kan schelen met dat wat u opgeeft want dat van u is over de laatste 12 jaar, maar zoveel schelen lijkt me vreemd want het is enkel de waarde van die drie jaar, terwijl de hoeveelheid waarde alsmaar toeneemt dus het rendement van de laatste jaren weegt het zwaarst.
Wat geeft Aegon op als historisch rendement voor het Equity Fund van uw Koersplan in het overzicht dat eind februari is verschaft? (bij mij 7.75%)

groet en bij voorbaat dank Felix

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Eigenlijk nog een zinnige vraag in het algemeen, iets voor de experts.

Hoe rekent Aegon eigenlijk het gemiddeld historisch rendement uit?

Ik vermoed dat dat namelijk foutief is berekend en/of nooit en te nimmer juist is uitgelegd bij aanvang polis. :D

als je een polis hebt en elke maand inlegt, dan wegen de laatste jaren releatief veel zwaarder dan de eerste want op het laatst is de waarde het hoogst en telt dat jaarrendement voor alle voorgaande inleggen mee. Het rendement het eerste jaar telt alleen voor het eerste jaar ingelegde.


jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door jammer »

Hallo Felix: Het historisch rendement van mijn koerspaln in 2010 is 7,75%. Die 5,8% van het eguity fund heb ik van aegon gekregen van 1999 t/m 2010 dus van + 48,4% in 1999 en 18,7 in 2010. 2008 is de slechtste tot nu toe met - 40,6%.

Gesloten