LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aegon uitleg over de opbrengst van u beleggingsverzekering

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
mhmartinh
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 mei 2011 12:44

Aegon uitleg over de opbrengst van u beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door mhmartinh »

In een brief die ik van Aegon met als onderwerp uitleg over de opbrengst van uw beleggingsverzekering
Het eindopbrengst incl. rendementsuitkering bedraagt met als voorbeeld 4% rendement € 8502
Nu heb ik eens zitten rekenen en ik kom op een ander bedrag dan Aegon in hun brief zet.

Heb geprobeerd om het voorbeeld dat ik met een spreadsheet heb gemaakt op de webpagina te krijgen maar het lukt mij niet. Dus ga ik het maar met de hand invoeren.

Hier mijn berekening.
Waarde december 2010 bedraagt € 5661,08
de inleg over 2011 € 408,36
tussenbalans € 6069,44
na aftrek kosten -2,19% -139,92 € 5936,51
voorbeeld opbrengst 4% 237,46 waarde december 2011 € 6173,97
de inleg over 2012 € 408,36
tussenbalans € 6582,33
na aftrek kosten -2,19% -144,15 € 6438,17
voorbeeld opbrengst 4% 257,52 waarde december 2012 € 6695,70
de inleg over 2013 € 408,36
tussenbalans € 7104,06
na aftrek kosten -2,19% - 155,57 € 6948,48
voorbeeld opbrengst 4% 277,93 waarde december 2013 € 7226,42
de inleg over 2014 € 408,36
tussenbalans € 7634,78
na aftrek kosten -2,19% -167,20 € 7467,58
voorbeeld opbrengst 4% 298,70 waarde december 2014 € 7766,28
de inleg over 2015 € 408,36
tussenbalans € 8174,64
na aftrek kosten -2,19% -179,02 € 7995,61
voorbeeld opbrengst 4% 319,82 waarde december 2015 € 8315,43

De aftrek kosten komen van het overzicht van eind 2010 deze bedraagt 2,189%
Deze beleggingsverzekering heb ik voor 20 jaar en loopt in december 2015 af.
Het bedrag dat ik gestort heb aan het einde van de periode bedraagt € 8167,20
Dus Aegon zet in haar voorbeeldbrief met een rendement van 4 % een bedrag neer van €8502

Verder staat er in de brief een voorbeeld van de opbrengst Rendementsuitkering, het rendement is 4% en zou
€ 142 bedragen.
Het kan zijn dat ik mijn berekeningen verkeert zijn maar dat lees ik wel hier op het forum.

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Aegon uitleg over de opbrengst van u beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door jammer »

Wat voor aegon product heeft u? En hoe heet dat product? Als ik vragen mag en in welk fonds wordt het belegd? Ik heb zelf een koersplan + een fundsparen + een fundpensioen. Ze zitten alle 3 in het equity fund (niks gegarandeerd alles op 100% beleggen. (in aandelen dus). Of heeft u een gegarandeerd eindkapitaal, dan zijn de kosten wat hoger. +/- E 5,- per maand bij een inleg van +/- E 45,-. Dank zij de gegevens van Felix Beijer en hulp van Van Rossum (wie anders??????)

mhmartinh
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 mei 2011 12:44

Re: Aegon uitleg over de opbrengst van u beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door mhmartinh »

Het is een koersplan van Aegon ook hier word er belegt in Aegon Equity Fund.

Er is iets dat ik niet goed begrijp, in de brief staat (wat is in 2010 het resultaat op de beleggingen?) hier zie ik een toename van 15,54% op de waarde van mijn beleggingen. (zelf uitgerekend)
Lees ik verder;
(Wat is de waarde van beleggingen.)
Beleggingsfonds, Aegon Equity Fund
Participaties per 31-12-2009 € 246. Per 31-12-2010 € 262 met een koers van 31-12-2010 € 21 De waarde beleggingen zijn nu 31-12-2010 € 5661
Ik begrijp dus niet hoe ze aan die berekeningen komen ik kan ze niet plaatsen. Zou het niet moeten zijn dat je bij (wat is in 2010 het resultaat op de beleggingen en Wat is de waarde van beleggingen), zouden die bedragen niet hetzelfde moeten zijn?

Voor de duidelijkheid.
Het resultaat op de beleggingen in 2010 € 879
Uit beleggingsfonds Aegon Equity Fund Participaties € 262

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Aegon uitleg over de opbrengst van u beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

Beleggingsresultaat in jaar X:

Actuele poliswaarde per 1 januari:
aantal units * koers per unit = €€€
+ netto inleg (na kosteninhouding: netto investering): aantal units * koers per unit = €€€
- kosten die aan poliswaarde worden onttrokken (risicopremies, beheerskosten)

Actuele poliswaarde per 31 december:
aantal units * koers per unit = €€€

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Aegon uitleg over de opbrengst van u beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door jammer »

Aan mhmartinh heb je er misschien al aangedacht dat je ook lid kan worden van de stichting koersplan de weg kwijt. Ze procederen nu al van 2005 tegen aegon alleen over DIT product. Je kunt nog meedoen!!! 16 mei dit jaar staan ze voor de hoge raad in Arnhem. Ik ga er ook heen. Deze stichting is de enige (tot nu toe) voor dit product en hebben nooit een toezegging gedaan aan aegon. Ze zijn zelfs nooit uitgenodigd, toen aegon en de andere stichtingen begonnen over de compensatie regelingen.......Het kost maar E 75,- daar kun je zelf niet voor tobben. Daarom doe ik zelf ook niks aan mijn koersplan. Dat laat ik hun wel doen. Zodat ik iets meer tijd over heb voor woekerpolis 2 en 3 ook van aegon.(fundsparen + fundpensioen). Maar wees gerust bij mij staan ze ook alle 3 ver onder de inleg. Ik koop het koersplan direct af als de beurs op 500 punten staat... Misschien ook nog wel eerder....Maar ik bekijk het per jaar.

mhmartinh
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 mei 2011 12:44

Re: Aegon uitleg over de opbrengst van u beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door mhmartinh »

Voor van Rossum,

Wat jij hier neerschrijft is hetzelfde zoals in de brief van Aegon ook niet te begrijpen.

Heb geprobeerd het zo duidelijk mogelijk neer te zetten zodat iemand die ook zo'n brief heeft gekregen een indruk krijgt van wat ik bedoel. Over de actuele poliswaarde per 1 januari ?? Deze zal wel niet zoveel invloed hebben dan 31 december 31-12-2010 01-01-2011 ik mag aannemen dat je dit bedoeld!
Begrijp ook niet wat het aantal units * koers per unit = €€€ inhoud.
Wat bedoel je met het beleggingsresultaat in jaar X. Ik dacht dat ik dit duidelijk neer heb geschreven in het 2de gedeelte onderaan Voor de duidelijkheid.
Verder wat de kosten die aan poliswaarde worden onttrokken betreft deze is, als je dit soort brieven kent al verrekent.

Aan Jammer,
Heb er al eens aan gedacht om mij bij die stichting aan te melden maar daar is het eigenlijk bij gebleven.
Zit meer te wachten tot de politiek zich hier nu eens mee gaat bemoeien en tot een oplossing komt.
Want laten we eerlijk zijn het akkoord dat Aegon in 2009 met de Stichting Woekerpolis Claim en de Stichting Verliespolis heeft gemaakt slaat nergens op.

In ieder geval is het mij nog niet allemaal duidelijk wat de berekening betreft.
Ben ook niet elke dag bezig met cijfers.

jonis
Berichten: 2764
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Aegon uitleg over de opbrengst van u beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door jonis »

jammer schreef: Daarom doe ik zelf ook niks aan mijn koersplan. Dat laat ik hun wel doen. Zodat ik iets meer tijd over heb voor woekerpolis 2 en 3 ook van aegon.(fundsparen + fundpensioen). Maar wees gerust bij mij staan ze ook alle 3 ver onder de inleg. Ik koop het koersplan direct af als de beurs op 500 punten staat... Misschien ook nog wel eerder....Maar ik bekijk het per jaar.

1 probleem met een 1 polis hebben en dit via dit forum oplossen is nog daaraantoe.
Maar als je 2-3 of meer polissen hebt, met een relatieve hoge kostenafdracht komen andere kreatieve oplossingen ook in beeld; "alles liquideren" (afhankelijk van doelen en fiscale ruimte e.d.) en alles zelf doen.
100% schadevergoeding + compensatieregelingen + ontwoekeren is aardig, maar hoeveel resultaat gaat dit je opleveren met polissen x 2-3 òf meer en hoeveel kans op resultaat denk je hierin te behalen (100% schadevergoeding).

2-3 polissen en "lage maandbedragen" , hoge kostenafdracht van 40% (of méér en eventueel oplopend) levert misschien een "% beleggen van 180% (of minder en dalend) op bij 300% inleg.
Omdat mensen dit alleen maar relatief bekijken zien ze vaak over het hoofd dat bij 1 polis en hogere inleg de kosten relatief veel lager kunnen zijn, zo is bij "mijn probleem" de kostenafdracht bij p.maand 50,- de kostenafdracht (ex-ORV) 20% (voor jou dus x3) maar bij 150,- is het 12% en dus 8% minder, waarbij je bijv dan nog slechts 1 ORV i.p.v. 3 nodig hebt (of geen natuurlijk)
Afhankelijk van doelen, ruimte, mogelijkheden etc moet het een mogelijkheid zijn die je gaat bekijken om alles op 1 hoop/polis te gooien (waarbij je nog altijd kunt spelen op 100% schadevergoeding) en de inleg te verhogen òf alles te liquideren en alles verder zelf te doen met resterende tijd bijv 300% beleggen/sparen bij 300% inleg....als je dit bekeken hebt kun je de afweging maken of dit niet interessanter is en rustiger slaapt i.p.v. 3x dromen van 100% schadevergoeding, of ontoereikende compensatie.

NB ik ben niet bekend met jouw probleem/polis....maar dit zou ik in elk geval goed bekijken en in hoeverre kosten in % afhankelijk zijn van inleg.
Ik koop het koersplan direct af als de beurs op 500 punten staat
maar dan blijf je net zo goed zolang nog kosten betalen, kun je net zo goed nu meteen liquideren en meteen zelf met beleggersrekening fondsen aankopen, betaal je nl geen kosten meer.

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Aegon uitleg over de opbrengst van u beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door jammer »

Och Jonis schrik niet ik heb er nog 1 dus 4 stuks die ene die je misschien nog niet wist/weet is een ABN toekomstplan heette vroeger ABN koersplan....
En die van aegon fundpensioen is èèn met lijfrente dus niet zomaar opzegbaar...
Ik had 4 afgesloten toen ik nog vrijgezel was en geen koopwoning had.....
Ik wist van dat ene afloopmoment laat die nou heel laag staan, dus ik gokte met nog 3 andere afloopdata`s de eerste in 2014 èèn in 2017 weer een andere op 2019 en de laatste voor mijn pensioen op 2038. Dus het risico bij koersdalingen zo laag mogelijk gehouden......Wist ik toen veel dat ik 4x de hoofdprijs betaal aan kosten en ook 4x de ORV....Maar als je alles van te voren wist...Dan was ik nooit met die verzekeraars in zee gegaan, zonder redingsbootje en reddingsvest en ver van de kust....

jonis
Berichten: 2764
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Aegon uitleg over de opbrengst van u beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door jonis »

Maar als je alles van te voren wist

Zo flauw ben ik niet, maar dat betekent niet dat dit niet een optie is die jij voor jezelf kunt bekijken, uiteindelijk gaat het toch erom dat voor jou zoveel mogelijk geld overblijft. In hoeverre dit voor jou of per polis mogelijk is weet ik niet (ga ik ook niet in adviseren), maar je zegt het zelf al; 4x de hoofdprijs, dan zou daar toch "winst" te behalen moeten zijn.
Wat dat betreft moet je gewoon "boelkloedig" zijn;...wat levert me het meeste op en dit afwegen tegen "mogelijke winst" in de woekerstrijd.

Net als leren verlies nemen te nemen bij beleggen i.p.v verkopen bij 500

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Aegon uitleg over de opbrengst van u beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door jammer »

Maar Jonis, zo bedoelde ik het niet naar jou toe, maar ik bedoelde hier mee mij zelf. Ook ik had er al aangedacht hoor in 2008 al, maar de beurzen stonden toen zo laag....Wat ging er een geld waarde weg....En ik heb eigenlijk de boel (dus alle 4) aangehouden omdat er gecompenseerd zou worden. En ik zou eind 2009 al bericht krijgen van onze "vrienden". Maar nu krijg ik voor 1-7-2011 bericht van aegon voor deze 3 polissen. Die van de ABN krijg ik na afloop? E 93,- terug. Wat een lachertje sta bij de ABN ook al ver onder mijn inleg. Daar moet ik nog informatie aan vragen. Wat de beurzen gedaan hebben en wat de kosten zijn geweest VOOR 2007!!Ben in 1999 met deze begonnen en deze loopt als eerst af duur was aangegaan voor 15 jaar.

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Aegon uitleg over de opbrengst van u beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door jammer »

Maar mhmartinh Heb je al op de site van: www.koersplandewegkwijt gekeken. Daar staat inmiddels voor een week leesmateriaal op.....Als je het haalt in èèn week....Ook deze vragen van jou komen daar in voor. Wordt toch lid van die stichting.....

Gesloten