LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aegon voor Commissie de Wit

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
juwita

Aegon voor Commissie de Wit

Ongelezen bericht door juwita »

Aan de circa 1,2 miljoen gedupeerden met een woekerpolis van Aegon,

A.s. donderdag 24 november om 13.00 uur moet Aegon CEO Wijnaends voor de Commissie de Wit verschijnen. Hij wordt daar onder ede verhoord. Wellicht kunt u, gedupeerden, de leden van de Commissie de Wit nog een paar vragen influisteren over de woekerpolissen van Aegon.
Vragen bijvoorbeeld in de trant van:

- Vindt u het ook crimineel gedrag om klanten te misleiden cq in dwaling te brengen door de aanzienlijke kosteninhoudingen willens en wetens te verzwijgen ?
- Durft u hier onder ede te verklaren dat het belegde deel van de woekerpolissen volledig en eerlijk is belegd voor de polisbezitters en zo nee, hoeveel miljoenen/miljarden is er weggesluisd naar Aegon zelf ?
- Wie was of waren de opdrachtgever(s) binnen Aegon die aan de basis stond(en) van dit criminele misleidingsgedrag;
- Hoe denkt Aegon de verborgen gehouden kosteninhoudingen en eventueel andere verduisterde gelden van klanten volledig terug te gaan betalen aan haar polishouders ?
- En binnen welke termijn ?

Bestook ALLE leden van de Commissie de Wit met deze vragen en geef ze niet de kans om slechts wat niet ter zaken doende (ongevaarlijke) vraagjes te stellen aan Wijnands. Dwing de Commissie de Wit om haar tanden te laten zien en relevante vragen te stellen !
Of kom naar de openbare zitting in de Tweede Kamer en laat daar uw protest tegen Aegon horen !

hakra

Re: Aegon voor Commissie de Wit

Ongelezen bericht door hakra »

@juwita
Wat dacht je hiervan??
Vindt u het ook crimineel gedrag om klanten te misleiden cq in dwaling te brengen door de aanzienlijke kosteninhoudingen willens en wetens te
verzwijgen ?
Antwoord: Wij hebben nimmer de intentie daartoe gehad en zijn van mening dat dit niet aan de orde is. Wij hebben intussen ook al verbeteringen toegepast.
Durft u hier onder ede te verklaren dat het belegde deel van de woekerpolissen volledig en eerlijk is belegd voor de polisbezitters en zo nee, hoeveel miljoenen/miljarden is er weggesluisd naar Aegon zelf ?
Antwoord: Ik heb die informatie niet voorhanden maar in het algemeen zijn die bedragen op een nette manier belegd. En van wegsluizen naar Aegon is mij niets bekend.
Wie was of waren de opdrachtgever(s) binnen Aegon die aan de basis stond(en) van dit criminele misleidingsgedrag;
Antwoord: Op dat soort insinuaties wens ik niet in te gaan.
Hoe denkt Aegon de verborgen gehouden kosteninhoudingen en eventueel andere verduisterde gelden van klanten volledig terug te gaan betalen aan haar polishouders ?
Antwoord: Het is allemaal een kwestie van interpretatie. We hebben niets bewust verborgen gehouden. En verduisterd al helemaal niet.
We zullen de compensatieregeling op onze geheel eigen wijze uitvoeren. U weet wel, eerlijk over later. Over het verleden hebben we het niet (meer).
En binnen welke termijn ?
Antwoord: we doen er alles aan om zo snel mogelijk dit dossier te kunnen sluiten maar een exacte datum kan ik u niet geven.

felixbeijer

Ongelezen bericht door felixbeijer »

juwita schreef:- En binnen welke termijn ?
voor eind maart 2012, want voor dan heeft mijn vrouw de kaartjes gekocht om het af te sluiten.

dat heeft ze dan weer van mijn quantumtheorie.

felixbeijer

juwita schreef: Wie was of waren de opdrachtgever(s) binnen Aegon die aan de basis stond(en) van dit criminele misleidingsgedrag?
Juwita, denk je nu werkelijk dat ie dat uit eigen beweging gaat vertellen? Die hebben allemaal een geheimhoudingsverklaring obv art 273 Wetboek van Strafrecht dat ze geen gegevens over de bedrijfsvoering naar buiten moge brengen op straffe van een boete.

Overigens, dat is toch al lang bekend?
Beetje vragen naar de bekende weg.

felixbeijer

Juwita,

De enige manier om de Aegon-bende te pakken is door belanghebbenden met bewijzen te dagvaarden om te getuigen door te verzoeken medewerking te geven aan justitieel onderzoek. Wat nodig is, zijn ingediende klachten waarin de benadeelde reeds data heeft waaruit blijkt dat strafrechterlijk is gehandeld. Dus schriftelijke bewijzen!

Mondelinge getuigenissen helpen totaal niet, daarmee zal het niet lukken.

felixbeijer

Juwita,

Ik heb een beter idee.
Zet de vragen allemaal op DIT forum en stuur de link dan door naar de commissie.

Alvast mijn bijdrage:

Is het bekend dat de afhandeling van klachten door Aegon geschiedt door medewerkers die zich identificeren als juristen?
Waarom "verdwijnen"de laatste tijd zoveel medewerkers bij Aegon danwel zitten ze lange tijd ziek thuis?
Is Aegon op de hoogte van de inhoud van het Wetboek van Strafrecht en begrijpen de medewerkers wel wat het betekent?

felixbeijer

Ook nog een wel zinvolle vraag lijkt me of de commissie ook Ombudsman Monster ook nog onder ede gaat horen?

felixbeijer

En waar kunnen we met onze klachten terecht als het KiFiD ophoudt te bestaan?

hakra

@felix - juwita

De commissie de Wit heeft mijns inziens heel andere doelstellingen dan het
boven tafel krijgen van antwoorden op die of dat soort vragen.
De Wit is meen ik, een ex-rechter maar ook politicus, en dat laatste wil hij nog even blijven. Overigens naar mijn indruk een van de betere politici.
Voor de Bühne is het wel aardig theater zoals dat wordt opgevoerd.
Het doel is niet om mensen die gehoord worden te veroordelen maar om een "gewenste waarheid of resultaat" zichtbaar te kunnen maken. En er worden natuurlijk links en rechts enige "zwarte pieten" uitgedeeld.
Hoogstens verschijnt er t.z.t. een rapport waarin een aantal kwalijk riekende zaken beschreven worden. De hoofdrolspelers in dit drama hebben allemaal niets te vrezen, net zo min als hun "handlangers". Alles met het excuus van "met de kennis van nu etc. etc.". Kijk naar de bouwfraude.
Het levert weer een mooi boek op dat gedrukt is bij de voormalige Staatsdrukkerij dat onderin de lade verdwijnt, er volgen voor het grote publiek een paar pleisters/lapmiddelen, maar het verandert aan de aktuele stand van zaken helemaal niets. En vervolgens gaan het door vanaf het punt waarop he stagneerde.
Maar, ... misschien ben ik te cynisch.

Zoals Juwita steeds aangeeft: Je zult het helemaal zelf moeten doen. Via
Kifid of de rechter. Van de politiek valt helemaal niets te verwachten. Die is met zichzelf bezig.

felixbeijer

Ik denk dat ik het maar even laat rusten......

evn enige ontspanning. http://www.youtube.com/watch?v=ERyqUPRjHuE

felixbeijer

hakra schreef:@felix - juwita
Van de politiek valt helemaal niets te verwachten. Die is met zichzelf bezig.
Ik denk toch wel dat de politiek iets gaat doen. Het is simpel, niets doen is geen optie, dat zal een een ongekend economisch debacle veroorzaken.
Geduld is een schone zaak.

De AFM wil de discussie aan.
De DNB wil de discussie aan.

hakra

@felix

Ik denk toch wel dat de politiek iets gaat doen.
- Wat dan?? De "best of class?? Doekje voor het bloeden.
Het is simpel, niets doen is geen optie, dat zal een een ongekend economisch debacle veroorzaken.
- Wat voor debacle?
Geduld is een schone zaak.
- was het altijd al
De AFM wil de discussie aan.
- waarover? Wie de zwarte piet moet krijgen? En de macht?
De DNB wil de discussie aan.
- waarover? zie AFM. DNB gaar over de solvabiliteit. Niet zozeer over de liquiditeit.

Maak jezelf niks wijs. Het gaat over heel grote ego's. Daar zelfs maar een klein deukje in slaan?
Kijk naar de voorgaande parlementaire enquetes. Zijn daar slachtoffers gevallen, m.u.v. klokkenluiders ?
Neemt niet weg dat je kritische vragen kunt stellen verwacht geen concrete antwoorden en raak niet teleurgesteld wanneer je niet het antwoord krijgt dat je wilde horen.

Maar,...... mocht het anders lopen dan beweer ik meteen het tegendeel.

juwita

Ongelezen bericht door juwita »

@Hakra,
Ik heb in andere bijdragen regelmatig laten doorschemeren dat ik vrijwel geen enkel geloof heb in het ontstaan van een positieve rol door ''de Haagse politiek'' bij het woekerpolisdrama.
Kritische vragen door de Commissie de Wit aan de baas van Aegon dwingen echter wel tot antwoord en ingeval van leugenachtige antwoorden tot mogelijke latere strafrechtelijke vervolging wegens meineed. Daarin zit een zeker drukmiddel. Ik vind een strafrechtelijke aanpak van bazen, bestuurders en andere leidinggeveden overigens hooguit complementair op schadeclaims. Maar dat had je mogelijk al begrepen. Ten principale ben ik van oordeel dat verzekeraars de volledige woekerpolisschade dienen te vergoeden. Voor zover dit nooit zal gebeuren is dit primair het gevolg van apathische, luie polisbezitters zelf en voor een klein deel gebrek aan initiatief bij consumentenorganisaties om alsnog collectieve rechtszaken te starten tegen sommige verzekeraars.

hakra

@juwita
Laat gezegd zijn dat ik het geheel met je eens ben.
Zou de zo treffend beschreven doorsnee polisbezitter wél én massaal in actie komen, dan zou dit een forse bijdrage zijn aan het (publiek) debat.
Algehele schadevergoeding lijkt mij echter een utopie. Dan vallen verzekeraars allemaal om want dat kunnen ze niet betalen. Daar is dus helemaal niemand mee gediend.
V.w.b. de enquete en "onder ede": Er wordt nergens zo spijkerhard gelogen als onder ede. En het tweede fenomeen onder ede is al dan niet totaal "geheugenverlies".
V.w.b. de Stichtingen: De ervaring leert dat wanneer er (ergens) advocaten bij betrokken zijn, dan gaat het (altijd) om (veel) geld. Het voorwendsel is dan recht en gerechtigheid. Klinkt lekker betrouwbaar.
Die Stichtingen hebben toch een ultimatum gesteld aan diverse verzekeraars om per oktober 2011 te komen met nadere informatie?? Nog iets gehoord daarover?
En Vaststellingsovereenkomsten met verzekeraars zijn er toch ook nauwelijks!
Die Hoofdlijnenakkoorden (ofwel beleidsvoornemens) zijn intrinsiek voor de individuele polishouder niks waard.

Ik ben er stellig van overtuigd dat alleen de individele polishouder die dóórbijt kans maakt op een schadevergoeding. De rest is cosmetisch.

arvandongen

Ongelezen bericht door arvandongen »

Deze commissie ging inderdaad over iets anders: De staatssteun aan Aegon en de terugbetaling ervan.

Het enige deel wat van toepassing zou kunnen zijn op de woekerpolissen is aan het einde, waarbij Aegon aangeeft enkele lessen geleerd te hebben van de kredietcrisis.

De tweede les was: Minder complex te zijn. Ook naar de klanten, en aan te bieden produkten aan de klanten.

That's all Folks!

hakra

'Woekerpolisklanten beter helpen'
Laatste update: 24 november 2011 23:16 info
AMSTERDAM - Klanten met een woekerpolis moeten makkelijker en goedkoper kunnen overstappen naar een beter product.
Foto: AFP Dat schrijft minister van Financiën Jan Kees de Jager (CDA) donderdag in een brief aan de Tweede Kamer. Verzekeraars mogen daarvoor geen extra kosten rekenen.

"Deze groep klanten is al teleurgesteld door de verzekeraar en verkeert in onzekerheid", schrijft de bewindsman. Ze mogen wat hem betreft daarom 'op geen enkele wijze belemmeringen ervaren' als ze willen overstappen.

In Nederland zijn ruim zeven miljoen beleggingsverzekeringen verkocht. Verzekeraars hebben miljarden uitgetrokken om consumenten te compenseren.

felixbeijer

juwita schreef:Vragen bijvoorbeeld in de trant van:

- Vindt u het ook crimineel gedrag om klanten te misleiden cq in dwaling te brengen door de aanzienlijke kosteninhoudingen willens en wetens te verzwijgen ?
- Durft u hier onder ede te verklaren dat het belegde deel van de woekerpolissen volledig en eerlijk is belegd voor de polisbezitters en zo nee, hoeveel miljoenen/miljarden is er weggesluisd naar Aegon zelf ?
- Wie was of waren de opdrachtgever(s) binnen Aegon die aan de basis stond(en) van dit criminele misleidingsgedrag;
- Hoe denkt Aegon de verborgen gehouden kosteninhoudingen en eventueel andere verduisterde gelden van klanten volledig terug te gaan betalen aan haar polishouders ?
- En binnen welke termijn ?
Daar het kennelijk ergens anders over ging, welke commissie gaat dan de woekerpolisaffaire echt aanpakken?

Juwita, mij lijken de volgende vragen beter geschikt:
-Wie binnen Aegon zijn de bedenkers van de producten waarmee Aegon klanten heeft misleid cq in dwaling gebracht door aanzienlijke kosteninhoudingen en andere intrinsieke gebreken willens en wetens te verzwijgen danwel te maskeren ?
-Wie binnen Aegon zijn verantwoordelijk voor het in toenemende mate verrekenen van kosten en het plegen van fraude in de administratie?
-Wie was of waren de opdrachtgever(s) binnen Aegon die aan de basis stond(en), danwel betrokken waren bij, danwel op de hoogte waren van dit criminele gedrag?
-Kan Aegon wellicht namen verschaffen van personen/organisaties die Aegon danwel dochtermaatschappijen adviseren danwel ondersteunen bij deze criminele activiteiten?
-Wie binnen Aegon waren allemaal al op de hoogte van de Wabeke-norm ruim voordat deze publiekelijk werd gemaakt?
- Kan Aegon wellicht aangeven welke derden hier nog meer bij betrokken waren, wellicht degenen die de afslag van 2.5% van het bruto fondsrendement hebben bedacht?
-Hoe denkt Aegon de verborgen gehouden kosteninhoudingen en verduisterde gelden van klanten volledig terug te gaan betalen aan haar polishouders ?
- Hoe denkt Aegon de indirecte gevolgschade van dit criminele gedrag te gaan vergoeden?
-Binnen welke termijn denkt Aegon de schade te kunnen vergoeden?
-Durft u onder ede te verklaren dat:
(i) het belegde deel van de woekerpolissen volledig en eerlijk is belegd voor de polisbezitters en zo nee, hoeveel miljarden is weggesluisd naar Aegon zelf ?
(ii) Aegon in 2005 NIET op de hoogte was van een afslag van 2.5% van het bruto fondsrendement?

jammer

Ongelezen bericht door jammer »

He Felix, kun jij niet bij die commisie de Witt? Die PVVer is er toch uit gegaan? Dan is er toch een plekje vrij?
DEze vragen van jou zijn veel interessanter en veel dichter bij de kern van het probleem......Dan al die andere vragen......Hoe kon het toch zo ver komen?
Nou dat is toch logisch de verzekeraars en banken hebben het geld van de polishouders niet gebruikt, waarvoor het bedoeld is en was.....
Ze zijn er mee gaan gokken en mee gaan gooien........
Hoe zo? Hoor ik u denken? Nou heel simpel wie verkoopt nu een huis met hypotheek aan een werkloze........Nou onze banken en verzekeraars staan en stonden gewoon borg, daar in Amerika......
En nu klapt de ballon, is het gek???? Het was toch te verwachten???
En nu is er geen geld meer, om onze polissen weer aan te vullen of te herstellen.
Wie is de schuldige? En wie is er aansprakelijk? Laten we dat ook even uitzoeken.

Gesloten