LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Als de verzekeraar failiet gaat, wat dan?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
felixbeijer

Re: Als de verzekeraar failiet gaat, wat dan?

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Denk nu niet dat ik hier blij mee ben of dat ik dit leuk vind. Het zal nog steeds een hoop geld gaan kosten om mijn hypotheek weer op orde te krijgen. De verwachting van de prestatie van beleggen dient flink naar beneden bijgesteld. De ontmanteling van aegon zal voor heel veel mensen, niet alleen medewerkers en tussenpersonen, maar ook voor eigenaars van zo’n woekerpolis, nog flink nadelige consequenties gaan hebben. Er is simpelweg te weinig geld meer in voorraad.

felixbeijer

En mbt mijn Safe-pensioen, ik ben er zojuist in geslaagd de afgegeven garanties van mijn 5 polissen van Safe-pensioen te berekenen (de eerste 4 jaar had ik indexatie), tot op 1% kom ik er nu op uit.
De formule luidt:
sommatie over alle maanden: betaald bedrag*MACHT(1.03;in jaren uitgedrukte tijd tot einddatum)*MACHT(0,99485;in jaren uitgedrukte tijd tot einddatum).

(die 0.99485 zijn de participaties die ze innemen voor beheerkosten conform polis, 0.39% voor Equity Fund en 0.64% voor Staatsleningenfonds dus jaarlijks gemiddeld 0.515% van de belegde waarde dus blijft over 99.485%).

Mijn conclusie is dat er gegevens zijn verwisseld en op gegeven moment kosten zijn gefingeerd (zoals de fondskosten die van het bruto rendement afgaan en alle kosten op de inleg). Ik had mezelf dus wel degelijk een goede polis afgesloten, maar ze hebben me gewoonweg besodemieterd.

Ja, de rekenrente is 3% en de beheerkosten conform polis zijn 0.39% voor Equity Fund en 0.64% voor Staatsleningen, gemiddeld 0.515% per jaar. Blijft over een garantie van 2.44%. Komt dat getal je misschien bekend voor?

De winstdeling zoals omschreven in de polis, telkens wanneer de waarde de nominale som met 5% overschijft wordt overgeheveld naar Staatsleningen (in feite is dit het verhogen van de garantie als het goed gaat) hebben ze me weggenomen.

Hoe dan ook, het in de 5 polissen aangegevene komt niet overeen met de data die ze later verschaffen.

addendum dd 8 januari 2012
zoals in de polis vermeld is dit Safe-Pensioen er een in vorm 610-F en horen bij deze polis de verzekeringsvoorwaarden onder nummer 17. In de polis staat dat winstdeling van toepassing is, clausule 5900. In de clausule 5900 staat dan weer dat voor het safe-Systeem in afwijking van en in aanvulling op de algemene voorwaarden een aantal bepalingen geldt. Zoals dat bij wijziging of beeindiging de belegde waarde in de fondsen wordt gehanteerd.

En ik heb inmiddels data dat diverse jaren van het deel in het Staatsleningenfonds 0.64% van de belegde waarde aan participaties is ingenomen als kostenverrekening. Jaarlijks. In de polis staat wel vernoemd dat op de opbrengst van de fondsen een inhouding zal plaatsvinden ivm de kosten van beheer van de fondsen.
Laatst gewijzigd door felixbeijer op 08 jan 2012 20:16, 3 keer totaal gewijzigd.

Julius C

Ongelezen bericht door Julius C »

@felix,
Excuus voor mijn constatering maar begrijpend lezen hoort kennelijk niet tot je kerncompetenties. Eerder schreef je al dat ik wat van wetgeving moest lezen nu maak je me uit voor sarcasme.
De opmerking van Hakra was sarcastisch bedoeld.

felixbeijer

Cynisch word je hier inderdaad wel van. Stil ook.

de eerste jaren had ik winstbijschrijving. Dat kan niet als er 30% kosten zijn ingenomen, want dan moet je eerst 35% winst maken voordat je boven de nominale som uitkomt.
Er is maar liefst 35% van de waarde in de eerste jaren winstdeling (ofwel overrente) geweest !!

Floris2

Ongelezen bericht door Floris2 »

Een aantal pensioenfondsen heeft zich bij De Nederlandsche Bank (DNB) gemeld omdat zij onder meer vanwege de dalende beurskoersen onder de wettelijk vereiste dekkingsgraad van 105 procent zijn beland.

Een woordvoerder van DNB bevestigt tegenover nrc.nl dat een paar pensioenfondsen zich de laatste weken bij de centrale bank hebben gemeld. Zij zijn daartoe wettelijk verplicht. Het is nu aan de pensioenfondsen om aan te geven hoe zij op korte termijn denken “weer aan de goede kant van de streep te komen”, aldus de woordvoerder.

DNB wil niet zeggen hoeveel fondsen onder de dekkingsgraad zijn gedoken en om welke fondsen het gaat. Ook kan de toezichthouder zich niet uitspreken over hoe ver de fondsen onder de 105 procent zijn gekomen.

De pensioenfondsen moeten binnen twee maanden een plan aan DNB
overhandigen waarin zij aangeven hoe ze weer boven de wettelijk vereiste dekkingsgraad komen. Dat kunnen ze volgens de DNB-woordvoerder op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld door aanpassing van het beleggingsbeleid, indexatie van de pensioenen of het aanpassen van de inhoud van de pensioenregelingen.

Voor de implementatie van de opgestelde plannen, die DNB moet goedkeuren, hebben de pensioenfondsen een aantal jaren de tijd.
Dan is het de vraag hoe ze om gaan met je woekerpolis?
stappen ze er dan ook optijd uit om de nodige verlies te beperken.

Voor de implementatie van de opgestelde plannen, die DNB moet goedkeuren, hebben de pensioenfondsen een aantal jaren de tijd.
Dan is het de vraag hoe ze om gaan met je woekerpolis?
stappen ze er dan ook op tijd uit om de nodige verlies te beperken.

Gesloten