LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Avero Achmea Vermogensplan - Garantiefonds

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Enschede79

Avero Achmea Vermogensplan - Garantiefonds

Ongelezen bericht door Enschede79 »

Ik weet niet zeker of dit onder het kopje "Woekerpolis" valt, maar het volgende is het geval:

In november 2003 heeft mijn vader tweemaal een bedrag gestort in het Vermogensplan van Avero Achmea (2 aparte polissen dus, looptijd 5 jaar). In dit vermogensplan kon men kiezen voor 12 verschillende fondsen, mijn vader heeft in beide gevallen gekozen voor het "Garantiefonds". link: http://www.averoachmea.nl/web/show?id=144208) Avero garandeert hierop een netto rendement van 3% per jaar.

Nu zijn beide bedragen vrijgekomen, alleen nu blijkt het ene bedrag een rendement te hebben van 0,7% per jaar, de andere een rendement van 2,4% per jaar. Het is nog onduidelijk hoe Avero deze bedragen precies berekend heeft.

In november 2008 is bezwaar gemaakt, Avero heeft laten weten i.v.m. drukte op zijn vroegst half januari 2009 te antwoorden. In de tussentijd ben ik erg benieuw of er meer mensen zijn in deze situatie. Wat ik trouwens erg raar vind is het grote verschil in rendement tussen beide polissen, er zit maar een paar dagen verschil tussen de afsluitdatums...

Mvg, Enschede79

wevera

Re: Avero Achmea Vermogensplan - Garantiefonds

Ongelezen bericht door wevera »

Het vermogensplan is een door de AFM onderzochte belegingsverzekering/woekerpolis. Er zijn 10 varianten onderzocht. Alle varianten hebben zeer hoge kosten, nl. een jaarkosten/rendementsafslag van 3.2% - 5.5%. Dit zijn slechte polissen voor de verzekerde/polishouder maar zeer goede voor de verzekeraar zelf.

Het kan dus zijn dat je vader voor 2 verschillende varianten een polis heeft afgesloten.

(zie www.afm.nl , klik op consumenten en vervolgens beleggingsverzekeringen en check je eigen polis, het betreft de factsheets no 1 t/m 9)

Met Avero-Achmea is nog geen schikkingsovereenkomst afgesloten. Ze zijn bezig met onderhandelen.
Met vr. groet, A.Wever

Gesloten