LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Avero en VDZ Polishulp

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
jacvanlinden

Avero en VDZ Polishulp

Ongelezen bericht door jacvanlinden »

Onlangs zijn wij benaderd door VDZ uit Hengelo. Zij beweerden onze AveroAchmea woekerpolis in beheer te hebben en daar 2 euro per maand voor te ontvangen. Om onze belangen m.b.t. die polis goed te kunnen behartigen bieden zij polishulp aan tegen een eenmalige betaling van 59 euro administratiekosten gevolgd door een maandelijkse bijdrage van 5,95 euro.
In mijn laatste beleggingsoverzicht zie ik dat er over 1 jaar 68,58 euro is ingehouden aan kosten voor bemiddelaar of verzekeringsadviseur. Dat is meer dan 12x 2 euro.
Het zou er op neerkomen dat Avero bijna 70 euro inhoudt, en dat ik vervolgens ook nog eens 59 + 12x5,95 moet betalen voor een polis die zelf al een vorm van oplichting is. Is VDZ de volgende oplichter die mij geld afhandig wil maken ?

jammer

Re: Avero en VDZ Polishulp

Ongelezen bericht door jammer »

De eerste vraag van mij is:
Bij wie heeft u de polis afgesloten?
Is die persoon er nog? (of is hij failliet gegaan of is hij er wijselijke meegestopt)
Of is die persoon overgenomen door de VDZ.
Of wil Avero misschien juist dat u bij hun weggaat en naar deze tussenpersoon toe gaat.
Dan heeft Avero niet meer helemaal de zorgplicht.
Ik vind het trouwens best veel geld, maar ik weet niet wat u per maand inlegt.
Dus hoeveel % van de inleg op gaat aan eerste en doorlopende kosten.
U moet even wat meer informatie geven, om een betere analyse te krijgen.
Veel succes en sterkte.
(join to the club)

jacvanlinden

hallo Jammer.
De polis is afgesloten bij Impact uit Druten. Die is inmiddels failliet.
Er gaat 113 euro/mnd naar die polis. (was ooit 250 gldn) Totale kosten waren 169,35 afgelopen jaar. Dat is 12,4%. (Was in het jaar daarvoor 20,6% !)
We overwegen overstap naar bankspaarproduct zoals dat onlangs in Radar aan de orde kwam.

juwita

Ongelezen bericht door juwita »

@Jacvanlinden,
De woekerpolis-affaire gaat niet zozeer over de hoogte van de ingehouden kosten, maar over het feit DAT verzekeraars hun klanten destijds niet of onvolledig informeerden over de kosteninhoudingen. Dit heet juridisch, DWALINGVEROORZAKING (feitelijk een vorm van misleiding). Die kosten betreffen niet alleen de provisie voor de tussenpersoon, maar ook tal van andere kosten. Check dus de polisvoorwaarden en offertes, folder van destijds of je bent geinformeerd over de exacte kosteninhoudingen. Vermoedelijk heeft je verzekeraar je pas na het losbarsten van de woekerpolis-affaire eind 2006 begin 2007 over de kosten geinformeerd. Bij jouw premiebedrag van 113,-- per maand betaal je dus in 15 jaar ruim 20.000,-- totaalpremie. Is de looptijd langer dan uiteraard nog meer. Hiervan wordt al snel tenminste 4.000,-- tot 5,000,-- afgehouden. Die zou ik terugclaimen, omdat je met die kosten nimmer akkoord bent gegaan. Weigert de verzekeraar terug te betalen, dan zou ik een KIFID klachtprocedure starten.

jacvanlinden

@Juwita.
Dank voor het korte en heldere verhaal en het interessante advies om de KIFID procedure te starten. Doen we.
Vandaag een telefoontje van VDZ gekregen. Was blij verrast door de open manier van hun communicatie op mijn kritische vragen. Het antwoord op mijn vraag of VDZ de volgende oplichter is die mij geld afhandig wil maken is: NEE. Wat er wel aan de hand is, is dat AVERO de boel alweer bedondert. In totaal werd op 2 polissen 128 euro aan kosten bemiddelaar of adviseur ingehouden; aan VDZ wordt in diezelfde tijd slechts zo'n 25 euro vergoeding uitgekeerd voor alleen het beheer van de polissen. Weer ruim 100 euro verdwenen in de zak van Achmea. 25 Euro is overigens een bedrag waar je geen uitgebreide persoonlijke belangenbehartiging voor kunt doen. Vandaar het voorstel voor de maandelijks opzegbare polishulp.
Wat mij betreft is het item hiermee voldoende behandeld. Dank aan Jammer en Juwita voor hun reacties.

Gesloten