LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] beeindigen premiebetaling

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
renerabouw

beeindigen premiebetaling

Ongelezen bericht door renerabouw »

Kan iemand mij uitleggen of massaal premievrij maken van polissen een effectief middel is om verzekeraars aan te sporen tot betere compensatieregelingen????

flabbergasted

Re: beeindigen premiebetaling

Ongelezen bericht door flabbergasted »

helaas niet!

Ze verrekenen alle kosten versneld over de jaren die ze mislopen, doodsimpel!
Bv. zit er nog 4000 euro in de pot en je wilt afkopen en je moet nog x aantal jaren eigenlijk doorgaan tot einddatum? Dan ontvang je 4000 minus de door hen nog binnen te halen kosten. Zij zullen noooooit verlies lijden. Want een eventuele compensatie komt ook pas na berekening van kosten op einddatum!

wevera

Ongelezen bericht door wevera »

Als iedereen, massaal, zijn beleggingspolis premievrij zou maken dan zou dat inderdaad voor bankverzekeraars een duidelijk teken moeten zijn.
6.5 miljoen polissen x € 100 premie per maand = € 650 mlijoen minder aan premie-ontvangsten elke maand = € 7.8 miljard minder premieontvangsten per jaar. In deze tijden van krediet-crises zou dat zeker indruk maken want het bemoeilijkt de direct beschikbare financiele middelen en veroorzaakt financiele problemen bij de bank/verzekeraars.
Dan zou een verbetering van de kostenverrekening/compensatie afgedwongen kunnen worden.

Het probleem is echter dat er maar een handjevol polishouders is die de huidige compensatieregelingen onvoldonde vinden. Door woekerpolisclaim en verliespolis is bij de schikkingen met Delta-lloyd en N.N. gestemd en meer dan 95% van de deelnemers/donateurs stemde voor. Er mag verondersteld worden dat de leden van de stichtingen kritischer zijn dan de niet leden. Van de 4.5 miljoen polishouders is maar 3% lid van de stichtingen. het overgrote deel van de polishouders is blijkbaar allang tevreden met deze schikkingsvoorstellen.
Vervolgens is het ook nog zo dat de ned. regering en het overgrote deel van de volksvertegenwoordiging buitengewoon tevereden is met deze regeling. Ze zien het als een grote tegemoetkoming aan de gedupeerden van woekerpolissen. Zo denkt ook een groot deel van de pers/media erover.
De kans is op dit moment nihil dat het tot zo'n actie komt.

Individueel zo'n actie uit voeren heeft geen enkele zin en is alleen maar nadelig voor jezelf. Dat heeft te maken met de aard van het product "beleggingsverzekering". Als je premie inlegt worden een deel van de kosten verrekent via de premie-inleg. Er worden dan minder beleggingseenheden voor aangekocht als wanneer 100% van de premie zou zijn ingelegd.
Een ander deel van de kosten wordt verrekend door het verminderen van het aantal beleggingseenheden op de beleggersrekening van de polishouder. Als er geen premie-inleg meer is dan worden alle kosten verrekend via de beleggersrekening van de polishouder. De polis gaat dan in een verhoogd tempo in waarde omlaag totdat er niets van over is en de verzekeraar helemaal niets meer uit hoeft te keren.

Een beleggingsverzekering, in zijn huidige vorm, is een volkomen 100% safe product voor de verzekeraar. Al het risico ligt bij de verzekerde/polishouder. De schikkingsvoorstellen veranderen daaraan niets. Aangezien alle polishouders zelf, "in alle vrijheid " hebben ondertekend ligt de polis juridisch vast. Alleen een rechter kan, met een beroep op dwaling/misleiding, het contract open breken.

Op dit moment is er geen schijn van kans op een massale actie van gedupeerden van woekerpolissen.

Om deze zaak open te breken zal een gerechtelijke uitspraak noodzakelijk zijn. Enkele of een aantals gedupeerden moeten volgens mij met hun klachten over hun beleggingspolis naar de geschillencommissie van het kifid en vervolgens naar de rechter met een beroep op dwaling/misleiding als gevolg van onvoldoende en niet juiste informatie verstrekking bij het aangaan van de polis.

Succes ermee en vr. groet, Arie Wever

dirkie78

Ongelezen bericht door dirkie78 »

Ik heb ook een woekerpolis (ABN-AMRO koopsom). dit jaar al is ongeveer 40% van mijn belegde vermogen verloren gegaan. Ik heb besloten om net als in 2007 een premie vakantie in te gaan lassen. Dit komt er op neer dat ik geen geld meer stort naar deze geldwolven. Daarnaast kap ik dit product met de hoge afkoopkosten ook nog niet af. Aangezien ik het geld niet direct nodig heb wacht ik totdat de koersen weer op een acceptabel niveau zijn. Daarna kap ik ermee. Neem mijn afkoopverlies en ga nooit weer zo'n dramapolis aan. De banken en verzekeraars mogen wat mij betreft het heen en weer krijgen. Ze zullen van mij in de toekomst niet meer rijk worden!

flabbergasted

Ongelezen bericht door flabbergasted »

heb je wel gecheckt hoe het dan met je orv zit in dat geval? :cry:

Janny

Ongelezen bericht door Janny »

Het probleem is echter dat er maar een handjevol polishouders is die de huidige compensatieregelingen onvoldonde vinden. Door woekerpolisclaim en verliespolis is bij de schikkingen met Delta-lloyd en N.N. gestemd en meer dan 95% van de deelnemers/donateurs stemde voor
Met dit soort stemmingen is het altijd een probleem met de procenten waarover je spreekt.

Dat was eveneens het geval toendertijd bij de Dexia zaak, en zal hiet niet anders zijn.

Je moet namenlijk allereerst weten
hoeveel mensen mogen stemmen.
Daarna hoeveel er werkelijk stemden.
Hoeveel er werkelijk een keuze maakten
Hoeveel er blanko stemden.
Hoeveel er werkelijk van harte voor stemden voor deze oplossing van de volledig aantal gedupeerden. dan is die 95% een farce.

Als je dit alllemaal gaat bekijken kan die 95% weleens een aantal zijn die maar een kleine groep is van de gedupeerden, maar wel voor de hele groep geacht wordt te spreken. ten gunste van de in dit geval de verzekeraar. Dus die 95% voor is voor mij gewoon niet traceerbaar en koffiedik kijken. Zegt alleen veel over het enthousiasme van de gedupeerden.om daadwerkelijk voor zijn recht op te komen, dat is dus zeer weinig en zijn kennis van zaken over de polissen navenant.

Als is even doorga met het vergelijken met de dexia zaak.
Hoeveel procent is nou echt tevreden na de afwerking van zijn contract,in verhouding met het aantal van 750.000 polissen die er waren. Het is maar een zeer klein aantal die zeggen : nou vooruit dan maar omdat het niet ander kan.
Groet Janny

Waarom deze reactie?
Om jullie waakzaam te houden op de werkelijke problemen en om werkelijk een oplossing te vinden die jullie recht doet.
JGB

wevera

Ongelezen bericht door wevera »

Hallo Janny
Bedankt voor deze reactie, het stemt tot stevig nadenken.
Het aantal voorstemmers voor de Delta-lloyd regeling was bij verliespolis 6187 en bij woekerpolisclaim 2684. Dit volgens hun eigen mededelingen hierover. Over 450000 polissen is dit dus 2%.
Het aantal voorstemmers voor dezelfde regeling maar nu voor de schikking met Ing/nationale nederlanden was bij woekerpolisclaim 6264 en is bij verliespolis nog onbekend, maar naar schatting rond de 14000. Op 700000 polisen is dit dus 2.9 % voorstemmers.
Het blijkt dus dat bij deze stemmingsrondes maar een klein deel van de polishouders heeft beslist voor het doorgaan van deze regeling.
Met het begrip democratie wordt door de stichtingen verliespolis en woekerpolisclaim dus eigenaardig omgesprongen. en dit geldt dan ook voor min. Bos en de rest van de Ned. regering.
Verder hebben deze schikkingen geen juridische basis en is het voor iedere polishouder van een beleggingsverzekering mogelijk zelf een procedure bij de geschillencommissie van het kifid of een rechtbank op te starten.
Het is belangrijk dat dit gebeurt want de fout die consumenten/gebruikers van financiele producten hebben gemaakt is dat ze te lang verzekeraars, banken en tusenpersonen hun gang hebben kunnen gaan, met alleen maar negatieve gevolgen voor iedereen.
Met vriendelijke groet, Arie wever

Gesloten