LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Compensatieregeling?? Geen cent krijg je terug.

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
André Hulsbergen
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 nov 2011 19:19

Compensatieregeling?? Geen cent krijg je terug.

Ongelezen bericht door André Hulsbergen »

Sinds 1992 heb ik een Falcon Leven polis beter bekend als een woekerpolis.
Na een hele tijd niets meer gehoord te hebben over dit gebeuren viel er eergisteren een brief van ASR op de mat.

De belangrijkste regel is dat ik niet in aanmerking kom voor compensatie.
Ze geven wel aan dat ik teveel betaald heb maar blijkbaar zit dat nog onder de marge van 2,85%. Het lijkt mij dat als je teveel betaald hebt het teveel betaalde bedrag gewoon terug moet krijgen maar zo eerlijk zit de wereld nog niet in elkaar. Na mijn behoorlijk nijdige reactie per email kreeg ik dit antwoord retour:

Geachte heer,
Hartelijk dank voor uw email.
Uitleg compensatieregeling
De compensatieregeling is in het leven geroepen naar aanleiding van te hoge kosten die in het verleden zijn ingehouden van beleggingsverzekeringen. Aan de hand van de compensatieregeling worden alle beleggingsverzekeringen nagekeken, om te kijken of er te hoge kosten zijn ingehouden. Dit wordt gedaan door twee verschillende eindkapitalen met elkaar te vergelijken. Aan de ene kant het eindkapitaal op basis van de afgesproken maximale kosten en aan de andere kant het eindkapitaal op basis van de werkelijke kosten. Indien er tussen deze eindkapitalen een verschil optreedt, houdt dit in dat er te hoge kosten zijn ingehouden en volgt er een compensatie. In uw polis is gebleken dat er geen verschil zat tussen deze eindkapitalen en volgt er geen compensatie.
Het maximale kostenpercentage is in overleg met verschillende consumentenstichtingen vastgelegd in de compensatieregeling en dit is het percentage wat ASR moet handhaven in de berekening.
Niet eens met de uitslag van de compensatiebrief
U geeft aan het niet eens te zijn met de uitslag van de compensatiebrief. De Compensatieregeling is een zogenaamde collectieve regeling. Dit betekent dat enkele grote consumentenorganisaties de belangen van de polishouders hebben behartigd. Wij zijn van mening dat de Compensatieregeling recht doet aan de belangen van de betreffende polishouders.
Wij kunnen u een brief sturen waarin meer uitleg gegeven wordt over de berekening van de compensatieregeling. Indien u dit wenst kunt u dit door middel van een replybericht kenbaar maken.

Andere stappen
Wanneer u het niet eens bent met de hoogte van het compensatiebedrag staat het u uiteraard vrij de gebruikelijke stappen (rechtelijke en buitenrechtelijke) te ondernemen. Verder kunt u het KiFiD (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening ) inschakelen. U dient dan eerst bij ASR schriftelijk een klacht in.

Het adres hiervoor is:


ASR Verzekeringen
t.a.v. afd. Klachtenservice
Postbus 2072
3500 HB Utrecht

Als de schriftelijke reactie van ASR Verzekeringen op uw klacht niet aan uw verwachtingen voldoet, dan kunt u desgewenst een klacht indienen bij het KiFiD (http://www.kifid.nl).

Aanbiedingsbrief
De aanbiedingsbrief wordt aan de hand van uw huidige beleggingsverzekering voorzien van verschillende persoonlijke mogelijkheden en nieuwe producten van ASR.Iedere klant met een lopende beleggingsverzekering ontvangt een aanbiedingsbrief om zo de verschillende mogelijkheden te kunnen bieden voor hun huidige verzekering. Indien u geen gebruik wilt maken van deze mogelijkheden, hoeft u geen actie te ondernemen, uw verzekering blijft dan ongewijzigd.

Hebt u vragen?
Hebt u vragen over deze e-mail of wilt u direct contact met ons bel dan gerust op (0900) 522 0522 of reageer op deze e-mail.

Voor meer informatie over de compensatieregeling kunt u ook terecht op onze website: http://www.asrcompenseert.nl.

Met vriendelijke groet,
[persoonsgegevens verwijderd door moderator]
Junior Medewerker Klant Contact Center
ASR Nederland
Archimedeslaan 10
Postbus 2072
3500 HB Utrecht
KvK nummer: 30000847
T 0900 - 522 05 22
F (030) 278 70 65
E --
Laatst gewijzigd door Radar op 18 nov 2011 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door de Moderator vanwege het schenden van de gedragsregels ( zie http://www.trosradar.nl/index.php?id=gedragsregels ).

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Compensatieregeling?? Geen cent krijg je terug.

Ongelezen bericht door arvandongen »

Welkom in de wereld zoals de verzekeraar die graag ziet.

Wat nu?
1) Berekenen wat je schade is (bijv. de verborgen kosten en premies)
2) Klacht en vordering indienen bij ASR
3) Klacht indienen bij KiFiD, na afwijzing ASR of als 6 weken voorbij zonder antwoord.

Ergens moet je een keuze maken of je het gevecht wilt aangaan. Voor een KiFiD procedure ben je al gauw 200 uur aan zelfwerkzaamheid kwijt.

N.B. Laat je niet afschepen door ASR met de mededeling dat er in1992 geen wet/regelgeving zou bestaan die kosten-transparantie vereiste. Het KiFiD is van mening dat alle kosten (precontractueel) duidelijk hadden moeten zijn. Dit zijn namelijk algemene normen in het contractrecht. Specifieke duidelijke regelgeving (speciaal voor verzekeraars!) is ontstaan in 1998/1999 en duidelijke wetgeving voor dezelfde beroepsgroep in 2006.

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: Compensatieregeling?? Geen cent krijg je terug.

Ongelezen bericht door hakra »

en voor alle formele duidelijkheid:

de compensatieregeling is een regeling die is overeengekomen tussen twee partijen, te weten de verzekeraar en de zelfbenoemde "belangenbehartigers".
rechtlijnig geredeneerd heb jij daar niets mee te maken en is de juridische stattus van die overeekomst voor jou zo ongeveer 0 (nul).

Gesloten