LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Daling aantal klachtprocedures bij KIFID

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
juwita

Daling aantal klachtprocedures bij KIFID

Ongelezen bericht door juwita »

De lamlendigheid onder woekerpolisbezitters was al enige tijd duidelijk. Het jaarverslag van het KIFID bevestigt wederom het een en ander. Het aantal klachtprocedure gestart bij het KIFID over levensverzekeringen (woekerpolissen zijn varianten van levensverzekeringen) DAALDE in 2011 van 1465 (in 2010) naar 1253.

Verzekeraars verkneukelen zich ongetwijfeld in hun luxe kantoren. Zo'n 4 miljoen klanten belazerd en slechts een schramele paar honderd ''belazerden'' die het de moeite waard vinden om er een KIFID klachtprocedure over te starten. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst :oops:

hakra

Re: Daling aantal klachtprocedures bij KIFID

Ongelezen bericht door hakra »

bron: AM

20-04-2012 •4 reacties

Kifid heeft vorig jaar 12% minder klachten ontvangen dan in 2010. Bij het klachteninstituut voor de financiële dienstverlening kwamen 6.450 (7.347) klachten binnen. Oorzaak voor de terugloop is onder meer de betere klachtenbehandeling door financiële dienstverleners zelf, zo verklaart Kifid. Het aantal klachten op het gebied van vermogensbeheer is juist toegenomen.

De Ombudsman heeft vorig jaar 2.300 zaken niet-ontvankelijk verklaard. Daarvan is in de helft van de gevallen niet eerst de interne klachtenprocedure doorlopen. "Een rol bij de terugloop speelt waarschijnlijk ook een zeker afnemend effect sinds het begin van de bankencrisis in 2009 met een record van 7.818 klachten."

Eén op de drie Ombudsman-zaken wordt in het voordeel van de klager beslecht; de geschillencommissie beslist in 40% van de gevallen ten gunste van de consument.

Schadeverzekeringen hebben met 1.843 klachten (30%) het grootste aandeel in het totaal; wel is sprake van een daling met 9%. Levensverzekeringen leverden 15% minder klachten op.
Hoewel het aantal klachten over beleggingszaken met 31% is gedaald, signaleert ombudsman Nol Monster wel meer klachten over vermogensbeheer: "Klagende consumenten blijken in vrijwel alle gevallen geen geschikte kandidaten om hun kapitaal aan beleggingsrisico bloot te stellen, omdat zij tientallen procenten verlies niet kunnen dragen." Naar zijn mening moeten vermogensbeheerders, als experts, kunnen vaststellen of hun cliënt een 'worstcase-scenario' wil en kan aanvaarden. Zo niet, dan moeten zij de consument iedere vorm van beleggen afraden, vindt Monster. "Helaas is deze praktijk niet gangbaar, nu de financieel dienstverlener daarmee zichzelf benadeelt."

hakra

Flankerend beleid

Uitzending 23-04-2012

Een jaar geleden beloofden de verzekeraars in TROS Radar dat iedereen kosteloos van zijn beleggingsverzekering af kon en kon overstappen naar een beter product. Ook de minister stelde dit in zijn zogeheten flankerende beleid, afgelopen zomer: niemand mag gehinderd worden bij het overstappen en het moet kosteloos zijn. Maar houden de verzekeraars zich aan deze afspraken?

Ton de Lange

Ongelezen bericht door Ton de Lange »

Dat het aantal klachten afneemt begrijp ik wel. AEGON in ieder geval traineert de zaak. En zo lang er geen uitspraak is, kun je niet met je klacht bij het KIFID terecht. Zie hieronder hoe lang AEGON mij al bezig houdt:

In 1991 ben ik, op basis van verkeerde informatie, deel gaan nemen aan het AEGON Fundplan. Eén van de vele woekerpolissen. In 2011 is de polis uitgekeerd. Dat er, na atrek van winst voor AEGON en de tussenpersoon (Meeus, óók onderdeel van EAGON), niet veel overbleef moge duidelijk zijn.

Nu zeggen verzekeraars zich netjes te gaan gedragen en ze hebben beloofd een deel van het te veel in rekening gebrachte geld terug te geven. In 2009 heeft AEGON aangekondigd begin 2011 te laten weten wat dat voor mij zou betekenen. Na verschillende brieven waarin die termijn werd opgeschoven, luidt die belofte nu het tweede kwartaal van 2012. Meer dan een jaar later dan aangekondigd dus. En ik moet het nog maar zien, er worden geen garanties gegeven.

Als excuus voert AEGON aan dat het gaat om ruim 1 miljoen polissen. So what? Het bepalen van de vergoeding zal toch wel geautomatiseerd plaatsvinden? Hoe lang kan zoiets duren?

Ik schat dat hier iets anders aan de hand is. AEGON smeert de pijn uit over de jaren, zodat ze niet in één keer een miljardenverlies moeten melden. Ik denk dat onze beurswaakhond hier maar eens naar moet kijken. Ik ben ik ieder geval blij dat ik geen aandelen AEGON heb.

Midden 2012 laat AEGON dus zien nog steeds lak aan haar klanten te hebben. Zo lang het geld van klant naar AEGON stroomt is er niets aan de hand. Moet er geld van AEGON naar de klant, dan zijn ze niet thuis.

Eerlijk over later? Ooit misschien eens eerlijk, maar nu in ieder geval nog niet!

hakra

Voorzitter Geschillencommissie Kifid: Onze uitspraken voortaan met naam en toenaam
20 april 2012
In zijn terugblik in het jaarverslag 2011 van Kifid meldt commissievoorzitter Edgar du Perron als opmerkelijkste verandering in de procedure bij de Geschillencommissie dat haar uitspraken voortaan worden gepubliceerd mét de namen van de financiële dienstverleners.

Deze verandering wordt gesteund door de financiële sector en past in het streven naar verdergaande transparantie. Namen van consumenten en van individuele medewerkers van de instellingen blijven in de gepubliceerde uitspraken onvermeld.

Eén loket belangrijk
Hij heeft ook maatregelen genomen om schendingen van gedragscodes die geen concrete financiële schade tot gevolg hebben toch door te zenden naar de Tuchtraad verzekeraars en/of toezichthouder AFM. ‘Een dergelijke aansporing kan ook nuttig zijn bij een tuchtrechtelijk gezien laakbaar patroon van handelen ten nadele van consumenten. In dergelijke gevallen leg ik als voorzitter van de Geschillencommissie de zaak of zaken aan de Tuchtraad voor’, zo stelt Edgar du Perron. Deze gang van zaken combineert de voordelen van één loket voor consumentenklachten met de voordelen van het bestaan van een tuchtrechtelijke instantie als de tuchtraad.

Achtergrond van de doorzendregeling is volgens de voorzitter van de Geschillencommissie echter dat veel consumenten die bij Kifid klagen, hun klacht ook blijken te willen voorleggen aan de toezicht- houders. ‘ De consumenten zelf hebben hierover het laatste woord: zij kunnen op het klachtenformulier aangeven dat zij toezending van hun klacht aan de toezichthouders niet op prijs stellen. Ook hier heeft de consument dus één loket voor zijn klacht’ .

juwita

Ongelezen bericht door juwita »

@TondeLange,
Kennelijk veel misverstanden bij U.
1 Aegon kan de zaak niet traineren. Als u op een klachtbrief binnen zes weken geen reactie heeft ontvangen, kunt u bij het Kifid terecht. En binnen 3 maanden na het deponeren van uw klacht bij AEGON. Lees het Reglement van het KIFID.
2 De woekerpolis-affaire gaat niet over TE VEEL in rekening gebrachte kosten, maar over het niet specificeren van de kosteninhoudingen. Er is en was geen wet in Nederland die bepaalt hoe hoog de kosten mogen zijn, dus gaat het niet over te veel of te weinig kosten;
3 De woekerpolis-affaire leidt niet tot een miljardenverlies van AEGON. De winsten van Aegon zijn wellicht wel miljarden over de circa 1,5 miljoen woekerpolissen die Aegon de afgelopen 20 jaar aan klanten heeft aangesmeerd. De compensatieregelingen kosten ALLE verzekeraars tezamen zo'n 2,5 miljard, daarvan zal misschien 600 miljoen voor rekening van AEGON komen en dat bedrag verdient Aegon weer terug doordat vele honderdduizenden woekerpolisbezitters met Aegon polissen gewoon blijven doorbetalen tot einde looptijd !

Gesloten