Uit KIFID uitspraak 2011 /99 valt op te maken hoe leep Amev haar klanten destijds informeerde over de kosteninhoudingen. Bij het afsluiten ontving de klant geen informatie, pas 3 jaar later kreeg de klant een brief met informatie (maar mogelijk onvolledige informatie !) over kosteninhoudingen. Typisch het soort brieven dat de doorsnee consument wel goed behoort door te lezen, maar veelal half- of ongelezen wegstopt in de polismap en daardoor de strekking en gevolgen van de in zo'n brief genoemde kosteninhoudingen niet tot zich laat doordringen.
De uitspraak doorlezend krijg je ook een beetje de indruk dat de klager zijn KIFID procedure op-zijn-Jan-boerenfluitjes heeft aangepakt. Helemaal duidelijk is dit niet, omdat de Geschillencommissie er een gewoonte van maakt om resterende klaagpunten van de klager onbenoemd op één hoop te gooien en af te wijzen. Ook de hoofdpunten van de klachten worden afgewezen.
De klager in uitspraak 2011 / 87 heeft meer ''geluk'': een toekennende uitspraak van het Kifid.
De moraal van het verhaal: leest KIFID uitspraken van afgewezen klachten goed door en je leert vanzelf hoe je je klacht NIET moet aanpakken !
Het kan verkeren kennelijk bij het Kifid.
Binnenkort maar eens turven of de bemensing van de Geschillencommissie ook nog invloed heeft op de gedane uitspraken. Wraken van commissieleden is waarschijnlijk geen optie.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] De truc met het ABC Spaarplan: informeer 3 jaar te laat !
De truc met het ABC Spaarplan: informeer 3 jaar te laat !
Laatst gewijzigd door juwita op 04 okt 2011 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De truc met het ABC Spaarplan: informeer 3 jaar te laat !
@juwita
kun je even de zoektermen doorgeven? Helaas publiceert Kifid niet op volgnummer.
bvd
kun je even de zoektermen doorgeven? Helaas publiceert Kifid niet op volgnummer.
bvd
Re: De truc met het ABC Spaarplan: informeer 3 jaar te laat !
@hakra, als ik op Uitspraken klik en vervolgens op Geschillencommissie, heb ik 593 hits die keurig omgekeerd chronologisch gepresenteerd worden verdeeld over 50 paginas. Al bladerend door de pagina's kan ik de genoemde nummers dan eenvoudig vinden: 2011-99 op pagina 11 en 2011-87 op pagina 12. Ik gebruik Chrome als web-browser.
Re: De truc met het ABC Spaarplan: informeer 3 jaar te laat !
@ Hakra & @ PeterJG
Op de website van het Kifid kun je ook eerst het jaartal selecteren en vervolgens ''verzekeringen''. Een zoekterm waaronder 2011/99 en 2011/87 te vinden zijn is wellicht ''spaarkasovereenkomst''.
Uitspraak 2011/99 betreft overduidelijk het ABC Spaarplan. Eén van de meestverkochte woekerpolissen in ons land en ook één van de hooguit vier of vijf woekerpolissen die in spaarkasvorm zijn opgezet (tontines). Net als het Koersplan van Aegon en het product van Nationaal Spaarfonds (dochter van Delta Lloyd).
Uitspraak 2011/87 heeft vermoedelijk betrekking op de spaarkasovereenkomst van Nationaal Spaarfonds.
Klachten over het Koersplan zijn -zoals bekend- (tijdelijk ?) geblokkeerd door de vorige Ombudsman a.g.v. de lopende rechtszaak van de Stichting Koersplan de Weg Kwijt.
Op de website van het Kifid kun je ook eerst het jaartal selecteren en vervolgens ''verzekeringen''. Een zoekterm waaronder 2011/99 en 2011/87 te vinden zijn is wellicht ''spaarkasovereenkomst''.
Uitspraak 2011/99 betreft overduidelijk het ABC Spaarplan. Eén van de meestverkochte woekerpolissen in ons land en ook één van de hooguit vier of vijf woekerpolissen die in spaarkasvorm zijn opgezet (tontines). Net als het Koersplan van Aegon en het product van Nationaal Spaarfonds (dochter van Delta Lloyd).
Uitspraak 2011/87 heeft vermoedelijk betrekking op de spaarkasovereenkomst van Nationaal Spaarfonds.
Klachten over het Koersplan zijn -zoals bekend- (tijdelijk ?) geblokkeerd door de vorige Ombudsman a.g.v. de lopende rechtszaak van de Stichting Koersplan de Weg Kwijt.
Re: De truc met het ABC Spaarplan: informeer 3 jaar te laat !
@PeterJG @Juwita
Gevonden. Dank.
2011/99 lijkt inderdaad, in tegenstelling tot 2011/87, een slecht gemotiveerde klacht.
En inderdaad, 1/3 - 1/3 - 1/3 beleggingen is een overduidelijk voorbeeld van een ABC spaarkasprodukt van Amev/Fortis/ASR.
Verder gaf Amev vóór die tijd helemaal geen inzicht in kosten/orv premies en was er van een "offerte" al helemaal geen sprake.
Gevonden. Dank.
2011/99 lijkt inderdaad, in tegenstelling tot 2011/87, een slecht gemotiveerde klacht.
En inderdaad, 1/3 - 1/3 - 1/3 beleggingen is een overduidelijk voorbeeld van een ABC spaarkasprodukt van Amev/Fortis/ASR.
Verder gaf Amev vóór die tijd helemaal geen inzicht in kosten/orv premies en was er van een "offerte" al helemaal geen sprake.
-
- Berichten: 2295
- Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48
Re: De truc met het ABC Spaarplan: informeer 3 jaar te laat !
Dit vind ik een weel zeer vreemde gewaarwording.
Als je er niet in slaagt de klacht goed in geschrift te formuleren, krijg je niets.
Als je de klacht wel goed weet te formuleren, krijg je het volle pond.
Klinkt me een beetje als willekeur, er is immers dezelfde grondslag.
Ik zie namelijk niet in waarom het in het ene geval wel rechtvaardig zou zijn te compenseren en in het andere geval niet.
Het gelijkheidsbeginsel is immers ten alle tijden te respecteren (niet te verwarren met het Gelijkheidsbeginsel uit de Wet Gelijke Behandeling, dit is overigens ook ten alle tijde te respecteren).
Redelijkheid en billijkheid, en behoorlijk handelen zijn immers de hoeksteen van het Nederlands Recht.
Als je er niet in slaagt de klacht goed in geschrift te formuleren, krijg je niets.
Als je de klacht wel goed weet te formuleren, krijg je het volle pond.
Klinkt me een beetje als willekeur, er is immers dezelfde grondslag.
Ik zie namelijk niet in waarom het in het ene geval wel rechtvaardig zou zijn te compenseren en in het andere geval niet.
Het gelijkheidsbeginsel is immers ten alle tijden te respecteren (niet te verwarren met het Gelijkheidsbeginsel uit de Wet Gelijke Behandeling, dit is overigens ook ten alle tijde te respecteren).
Redelijkheid en billijkheid, en behoorlijk handelen zijn immers de hoeksteen van het Nederlands Recht.
Re: De truc met het ABC Spaarplan: informeer 3 jaar te laat !
Einde verhaal:
Ombudsman ziet geen heil in bemiddeling woekerpoliszaken
Laatste update: 7 oktober 2011 09:32 info
DEN HAAG - Financieel Ombudsman Nol Monster ziet geen heil meer in bemiddeling in woekerpoliszaken.
Hij schrijft dat in een brief aan ongeveer 150 consumenten die een klacht daarover bij hem hadden neergelegd.
Volgens de ombudsman heeft de minister van Financiën onlangs aangegeven dat hij zich bij woekerpolissen richt op het zogenaamde ''flankerende beleid''.
Dat wil zeggen dat alleen nog gekeken wordt naar het verbeteren van bestaande producten en niet naar compensatieregelingen. De ombudsman gaat er daarom vanuit dat verzekeringsmaatschappijen niet verder zullen gaan dan wat in collectieve compensatieregelingen is afgesproken.
Meer armslag
Vanaf 1 januari komend jaar krijgt de stichting Klachteninstituut financiële dienstverlening (Kifid), waar de Financieel Ombudsman deel van uitmaakt, sowieso meer armslag om op voorhand te beslissen om niet in een zaak te bemiddelen.
Dat wordt mogelijk door een statutenwijziging die afgelopen week is doorgevoerd. ''Voorafgaand aan zijn bemiddeling wil de ombudsman eerst beoordelen en aangeven of een ingediende klacht terecht is, waardoor de consument meteen weet waar hij of zij aan toe is'', aldus het Kifid.
Ombudsman ziet geen heil in bemiddeling woekerpoliszaken
Laatste update: 7 oktober 2011 09:32 info
DEN HAAG - Financieel Ombudsman Nol Monster ziet geen heil meer in bemiddeling in woekerpoliszaken.
Hij schrijft dat in een brief aan ongeveer 150 consumenten die een klacht daarover bij hem hadden neergelegd.
Volgens de ombudsman heeft de minister van Financiën onlangs aangegeven dat hij zich bij woekerpolissen richt op het zogenaamde ''flankerende beleid''.
Dat wil zeggen dat alleen nog gekeken wordt naar het verbeteren van bestaande producten en niet naar compensatieregelingen. De ombudsman gaat er daarom vanuit dat verzekeringsmaatschappijen niet verder zullen gaan dan wat in collectieve compensatieregelingen is afgesproken.
Meer armslag
Vanaf 1 januari komend jaar krijgt de stichting Klachteninstituut financiële dienstverlening (Kifid), waar de Financieel Ombudsman deel van uitmaakt, sowieso meer armslag om op voorhand te beslissen om niet in een zaak te bemiddelen.
Dat wordt mogelijk door een statutenwijziging die afgelopen week is doorgevoerd. ''Voorafgaand aan zijn bemiddeling wil de ombudsman eerst beoordelen en aangeven of een ingediende klacht terecht is, waardoor de consument meteen weet waar hij of zij aan toe is'', aldus het Kifid.
Re: De truc met het ABC Spaarplan: informeer 3 jaar te laat !
Er gaat kennelijk iets fout bij ASR
ASR VERSTUURT HERSTELBRIEF WOEKERPOLISSEN
ASR verstuurt momenteel een herstelbrief aan 60.000 klanten met een ABC Spaarplan.
In augustus 2011 hebben 60.000 klanten met een ABC Spaarplan een vervolgbrief van ASR ontvangen. Hierin stond dat deze klanten bij beëindiging van hun verzekering de volledige opgebouwde waarde van hun verzekering behouden. Dit is echter niet altijd het geval bij een spaarkas. Deze klanten ontvangen daarom nu een brief waarin deze fout wordt hersteld. De informatie in de oude brief vervalt daarmee. De 25.000 klanten met een ABC beleggingsverzekering die nog geen vervolgbrief hebben ontvangen, krijgen de goede vervolgbrief.
ASR VERSTUURT HERSTELBRIEF WOEKERPOLISSEN
ASR verstuurt momenteel een herstelbrief aan 60.000 klanten met een ABC Spaarplan.
In augustus 2011 hebben 60.000 klanten met een ABC Spaarplan een vervolgbrief van ASR ontvangen. Hierin stond dat deze klanten bij beëindiging van hun verzekering de volledige opgebouwde waarde van hun verzekering behouden. Dit is echter niet altijd het geval bij een spaarkas. Deze klanten ontvangen daarom nu een brief waarin deze fout wordt hersteld. De informatie in de oude brief vervalt daarmee. De 25.000 klanten met een ABC beleggingsverzekering die nog geen vervolgbrief hebben ontvangen, krijgen de goede vervolgbrief.