LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DSB compensatieregeling en ex-partner

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
DJHoets

DSB compensatieregeling en ex-partner

Ongelezen bericht door DJHoets »

Hallo,

Ik heb een Hollands Welvaren polis (what's in a name) van de DSB. Deze staat op mijn naam en was destijds gekoppeld aan een DSB hypotheek die op mij en mijn ex-partner stond. De hypotheek is inmiddels al lang (in 2004) opgezegd en nu heb ik een compensatievoorstel van de curatoren van de DSB mogen ontvangen.

Ondanks dat de beleggingspolis uitsluitend door mij ondertekend is en ik ook op het polisblad als enige verzekerde vermeld sta, verlangen ze van ons beiden (dus ook mijn ex) een handtekening. Hier heb ik natuurlijk weinig zin in.

Ik heb uitgebreid contact met ze gehad en er wordt beweerd dat dit juridisch nodig is en dat het niet uitmaakt dat ik de enige verzekerde ben. De handtekeningen van de hypotheek gelden. Vreemd, want volgens mij is de compensatieregeling voor de beleggingsverzekering bedoeld en niet voor de hypotheek.

Heeft iemand een gelijksoortige ervaring of een idee wat hieraan te doen is?

hakra

Re: DSB compensatieregeling en ex-partner

Ongelezen bericht door hakra »

@DJHoets

Er zijn/waren dus 2 onderwerpen
1 - hypotheek - 2 aansprakelijke personen - afgehandeld in 2004
2 - H.W. polis - 1 uitkeringsgerechtigde - nog lopend

De hypotheek is opgezegd/afgelost.
DE H.W polis loopt (nog) en daarvoor wordt een compensatievoorstel gedaan dat door de 2 personen van de hypotheek getekend moet worden.

Is eigenlijk simpel. DSB wil zich indekken tegen eventuele toekomstige individuele aanspraken van je ex-partner. Die zou - theoretisch - aanspraak kunnen maken op een deel van de compensatie/uitkering uit de H.W. polis.

Vermoedelijk heb je een soort scheidingsconvenant waarin o.a. staat dat partijen na afhandeling niets meer van elkaar te vorderen hebben. Echter dit convenant kán door je ex-partner aangevochten worden bij de rechter.

Een mogelijkheid is dat je verklaart aan DSB dat alle rechten en plichten volgend uit de HW polis en de compensatie door jou persoonlijk worden gegarandeerd en dat je DSB vrijwaart van eventuele toekomstige aanspraken van je ex in het kader van de compensatie en HW polis.

Wel even goed checken bij een advocaat/rechtsbijstandverzekeraar.
Succes.

Piet

Re: DSB compensatieregeling en ex-partner

Ongelezen bericht door Piet »

Hallo DJHoets,

Als je ex niet wil of kan tekenen dan hoeft dit geen probleem te zijn.
ik heb over deze situatie contact gehad met DSB en zij geven aan dat zij wel een oplossing hebben voor de acceptatie van het compensatie voorstel met één handtekening.
Als je meer wilt weten, mail me dan even via [email protected]

Groeten,
Piet

Gesloten