LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] falcon levensloop plan woekerpolis

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
dani75

falcon levensloop plan woekerpolis

Ongelezen bericht door dani75 »

goededag,
graag zou ik advies willen hebben over het volgende;

sinds 2005 hebben wij een levensloopplan beleggigings verzekering met orv.
maandpremie 178 euro.
die wil ik gaan afkopen.
er is 11.000 euro opgebouwd
er gaan 4000 euro kosten af.
blijft over 7000.

de reden van opzegging is het volgende, ik heb geen enkele vertrouwen meer in
al die "zogenaamde" verzekeringen.

nu heb ik al eerder een brief gehad, dat ik compensatie krijg [ verliespolis]
maar dat word pas later berekend.
nu kreeg ik een standaard opzegbrief thuis die ik alleen maar hoef te ondertekenen.
maar als ik mijn handtekening plaats, teken ik automatisch dat ik afstand doe van mijn rechten om gecompenseert te worden.

is dit wel fair?
ik heb wel al een stuitingsbrief gedownload.
kan ik dat tegelijkertijd opsturen?
want ik wil wel de compensatie.
maar nu word ,met het zetten van mijn handtekening, om de polis te stoppen, ook automatisch van mijn recht afgeweken.

weet iemand een oplossing?

vriendelijke groet, dani

wevera

Re: falcon levensloop plan woekerpolis

Ongelezen bericht door wevera »

Hallo Dani75
Je hebt recht op die € 7000 ook zonder voor kwijting van het recht op compensatie te tekenen. Dus zou ik, als je dit bedrag wil ontvangen, de passage over het verlies van rechten doorstrepen en dan tekenen.
Je kunt ook zelf een brief opstellen waarin je het bedrag opeist en verder een klacht vermeldt over het bijzonder slechte resultaat.

Het Falcon-levensplan is een door de AFM onderzochte beleggingsverzekering. ( zie http://www.afm.nl ; klik achtereenvolgens op consumenten, beleggingsverzekering, feitenonderzoek naar beleggingsverzekeringen, check je eigen polis. In het keuzemenu kun je dan bij label/maatschappij kiezen voor Falcon (fortis) Vervolgens kun je dan kiezen voor de verschillende varianten).
Er zijn 8 varianten voor een hypotheek en nog eens 5 varianten als lijfrentepolis.

In alle varianten zit een overlijdingsrisicoverzekering.

De hypotheekvarianten varieren in jaarkostenpercentage voor de tussenpersoon en verzekeraar van 2.37% tot 3.05%. Dit betekent dat slechts een deel in aanmerking komt voor een kostencompensatie.
De lijfrentevarianten varieren in jaarkostenpercentage van 0.95% - 1.61%. Van de lijfrentevarianten komt dus geen enkele polis in aanmerking voor kostencompensatie.

In de hypotheekvarianten gaat er vervolgens nog een belangrijk percentage van het rendement af voor de risicoverzekering. Voor de lijfrentevarianten is dat minder.

De AFM heeft echter geen onderzoek gedaan naar het effect van de risicoverzekering in periodes met negatieve rendementen. Er is dus geen onderzoek gedaan naar de hefboom en inteereffedten. Die kunnen in alle varianten van deze polissen bestaan.
Omdat er rechtzaken lopen over deze nooit gecommuniseerde hefboom- en inteereffecten is het verstandig om een stuitingsbrief naar de verzekeraar op te sturen. Een juridische claim is goed mogelijk.

Succes en met vriendelijke groet, A.Wever

dani75

Ongelezen bericht door dani75 »

Beste A. Wever,

dank voor uw reactie.
ik kan hier zeker wat mee.
een stuitingsbrief ligt al klaar, en ik ga straks de website waar u naar
refereert goed nalezen.
bedankt!
vriendelijke groet, Dani

juwita

Ongelezen bericht door juwita »

@Dani75,
In aanvulling op de bijdrage van Wevera hierboven nog het volgende.
Wanneer Falcon Leven (thans onderdeel ASR) reageert op je brief (de kans is 99,9% dat je klacht terzijde wordt geschoven) en in die reactie naar het KIFID verwijst, dan is het oppassen geblazen. Mocht je een klachtprocedure bij het KIFID willen starten tegen je verzekeraar en (eventueel) je tussenpersoon, dan heb je te maken met een 3-maandstermijn. Binnen 3 maanden na de afwijzing moet je de klacht aanhangig hebben gemaakt bij het KIFID. Zie voor verdere tips over het aanhangig maken van een kifid klachtprocedure, dit subforum.

Gesloten