LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Falcon Levensplan via spaarloon, Wat nu te doen??

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Polishouder

Falcon Levensplan via spaarloon, Wat nu te doen??

Ongelezen bericht door Polishouder »

Beste mensen ,
Ook ik heb ooit een falcon(purple) levensplan afgesloten , deze loopt vanaf 1997.
eerder had ik er 2 maar deze al eerder ingezet bij koop van huis .
deze polis heb ik doorlaten lopen in afwachting van compensatieregeling en verder gang van zaken.
Nu wil dat de polis loopt tot 2027 en via mijn spaarloon(salaris) betaald wordt . Tot 1januari 2012 dus.
Nu heb ik het verzoek neergelegd bij mijn fin. adviseur wat er mogelijk is(en beset keus) vanaf 1 jan . Overzetten in banksparen , deposito of evt. instorten in hypotheek.

Als tegenreactie kreeg ik als eerste :
prognose volgens laatste jaaroverzicht is € ........ bij 7.42% historisch
geen garantie aanwezig

door de compensatieregeling heb je de aanbieding deze polis kosteloos om te zetten in een nieuw produkt van ASR, het vermogen garant
deze kenmerkt zich door hele lage kosten , en is compleet provisieloos. dit alternatief levert het volgende op:

prognose op einddatum € ........ bij dezelfde 7.42%
garantie op einddatum € ........

lijkt mij een uitstekend alternatief! de premie wordt helaas niet meer uit spaarloon betaald per 1-1-12 maar blijft natuurlijk een leuk spaarpotje wat je al in 2013 belastingvrij mag laten uitkeren! (15 jaar)

Maar dit blijft dus zelfde product en mijn vraag was dus ook waar mijn compensatieregeling bedrag was gebleven die miste ik bij de huidige waarde .
Kreeg als antwoord terug :
hierbij de laatste compensatiebrief die je hebt gekregen.
die € 2374 waar je het over hebt is de totale compensatie die je op einddatum zou ontvangen bij ongewijzigde voortzetting. deze regeling is aangepast. onder de druk van belangenorganisaties is besloten om teveel aan kosten uit het verleden meteen te verrekenen en de rest per jaar over de restant looptijd. daarop is dan de contante waarde methode toegepast (immers als je nu geld krijgt wat je anders pas aan het eind zou krijgen dan is dat bedrag nu contant gemaakt en dus lager)

Hiervan had ik dus nooit bericht gehad en nu bleek er een bedrag van om en nabij 640eur ingestort te zijn wat al in de huidige waarde mee was genomen, betekent dus vorig jaar flink verlies...

Daarnaast had ik wederom de vraag gesteld wat er nu mogelijk was met (belastingvrij)banksparen , deposito of instorten hypotheek.
daarop kreeg ik als antwoord 2 producten aangeboden:
het voorstel wat ik je heb gedaan kun je nog uitbreiden met een hogere garantie, namelijk 3% gegarandeerd

de bedragen zijn dan als volgt:

prognose op eindatum € ...... en een garantie van € .........(10.000 verschil)
ik vind de garantie hierin te weinig (das persoonlijk) als je dat afzet in de veel lagere prognose.

een andere optie die ik kan aanbieden is Brand New Day.

bijgaand een offerte hiervan.
kenmerk hier is eenvoud, geen keuzes, behalve uit een profiel, wat ik bij jou op zeer defensief heb gezet.

prognose tussen de ...... en ...... (lager dan bij asr dus)
bij tegenvallende resultaten ...........maar geen garanties

Met bijgaand een bijlage , maandelijks inleg van 50 eur en eenmalig kosten van 250euro !! voor de adviseur.

Ik heb wederom de vraag gesteld waar ik antwoord op wil, het banksparen, deposito instorten hypotheek . Ben benieuwd wat antwoord is.....

Maar graag hoor ik nu wat is er mogelijk of wie heeft er al ervaring met overstappen/uitstappen zonder belasting met minimaal verlies.
of het laten staan..?

Rodina

Re: Falcon Levensplan via spaarloon, Wat nu te doen??

Ongelezen bericht door Rodina »

Veel tekst alleen het volgende valt mij op.
ijkt mij een uitstekend alternatief! de premie wordt helaas niet meer uit spaarloon betaald per 1-1-12 maar blijft natuurlijk een leuk spaarpotje wat je al in 2013 belastingvrij mag laten uitkeren! (15 jaar)
ik maak hier uit op dat het om een kapitaalsverzekering gaat en geen lijfrenteverzekering en dat deze gesloten is voor 1999.

Als jij de polis omzet in een andere polis raak jij je overgangsrecht kwijt. Dit betekent dat het vermogen direct belast is in box 3 en over het rendement afgerekend moet worden in box 1. Dit lijkt mij geen handige keuze.

je hebt de vraag gesteld over belastingvrij banksparen. Dit betekent waarschijnlijk dat je het wilt omzetten naar een lijfrente. Je beseft dat je dan dit kapitaal op zijn vroegst kan gebruiken als je 65 wordt en dat het dan periodiek uitgekeerd moet worden. Je behaalt hier dan wel een belastingvoordeel als je nu in een hoger belastingtarief valt dan na je 65ste. Dit is alleen mogelijk als je jaarruimte en reserveringsruimte dit toestaat.

Als je mijn advies wilt hebben (en er zijn twijfels op dit forum of ik een weldenkend mens ben dus hou dit in gedachte als je mijn advies opvolgt)

Blijf 15 jaar premie betalen in je huidige polis, op deze manier behou je het overgangsrecht en gaat het rendement niet belast worden in box 1. Koop je polis af en los je hypotheek hier voor een gedeelte mee af. Zo blijft het kapitaal uit de vermogensrendementsheffing en aflossen op je woning is in deze tijden het meest verstandige wat je kunt doen (of stort het op je bankspaarrekening als je deze hebt gekoppeld aan je hypotheek)

arvandongen

Ongelezen bericht door arvandongen »

Toch ook maar een glazen bolletje gekocht, Rodina?

:twisted:

Je weet er voldoende vanaf. Maar over woekerpolissen heb je een afwijkende mening....... uuuuuhmmmmm,..... ben je:....... financieel adviseur/eigen ondernemer?

Uuuuhmmmm......nee, ik krijg iets van:......"belastingen" door, .....of zo.....
Laatst gewijzigd door arvandongen op 09 dec 2011 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Rodina

@arvandongen

hahaha, ik zeg niet van dat je een andere polis moet kopen dus volgens mij kwalificeer ik me voor geen van beide. Ik heb wel een fiscale achtergrond.

arvandongen

Ongelezen bericht door arvandongen »

Polishouder schreef: Kreeg als antwoord terug :
hierbij de laatste compensatiebrief die je hebt gekregen.
die € 2374 waar je het over hebt is de totale compensatie die je op einddatum zou ontvangen bij ongewijzigde voortzetting. deze regeling is aangepast. onder de druk van belangenorganisaties is besloten om teveel aan kosten uit het verleden meteen te verrekenen en de rest per jaar over de restant looptijd. daarop is dan de contante waarde methode toegepast (immers als je nu geld krijgt wat je anders pas aan het eind zou krijgen dan is dat bedrag nu contant gemaakt en dus lager)
WOW! Die kosteninhoudings-truuk kende ik nog niet. Nu al rekening houdend met toekomstige inflatie.....of toekomstig rendement......

Ik ben blij dat ik met mijn KiFiD procedure van dit geneuzel geen last meer heb. Gewoon 100% compensatie!

hakra

Ongelezen bericht door hakra »

@arvandongen

Die "truc" wordt inmiddels nagenoeg overal toegepast. Ik meen dat Achmea
de eerst was die dat uit zichzelf deed. Anderen zijn toen gevolgd. Zit natuurlijk een fiscaal handigheidje achter en optisch lijkt het voor de consument aantrekkelijk omdat reeds nu (een lager bedrag) wordt bijgestort in de polis.
Zitten best wel slimme rekenaars bij die verzekeraars.

jammer

Ongelezen bericht door jammer »

Wij zijn niets voor niets misleid met hun producten. En hebben daarom gedwaald.

Rodina

Dit is inderdaad een erg handige gedaan. Alleen een compensatie geven en daarin rekening houden met toekomstige beleggingswinsten vind ik niet netjes.

jammer

De hele woekerpolis is gebaseerd op het feit zoals je aangeeft Rodina: Is niet netjes gedaan.....door de verzekeraars en banken.
Als ze dit WEL netjes hadden gedaan, waren er niet 7.000.000. van die dingen verkocht.
Zo simpel ligt het!!!!

Rodina

@jammer

Betreffende je laatste opmerking ben ik het niet met je eens. Er zijn 7 miljoen beleggingspolissen verkocht omdat mensen wilden beleggen, en het liefts met fiscaal voordeel. En jammer alles wat ik zeg zijn geen feiten, ik gaf enkel en alleen mijn mening weer.

jammer

Ik bedoelde het eigenlijk zo:
De banken en de verzekeraars hebben de mensen eigenlijk gek gemaakt, met de tekst als je niet belegt ben je een dief van je eigen portemonnee. Wie gaat nu voor een spaarrente van 3,5? het is zeer interessant om nu te gaan beleggen zeker nu de rente zo laag is. Rendementen van 17% als meest positieve senario en als meest negatieve 6,8%.
(die 3,5% is een opgaven van de abn uit 1999, het jaar dat ik het spaarloon kreeg en de daarbij behorende rendementen ook).

Slapend rijk worden (ken je ze nog Rodina)
5 jaar eerder stoppen met werken?
Een 2e huis in Frankrijk, met ons product is het mogelijk, maar kom wel snel langs.......
enz. enz.

En wat dacht je van de hypotheken op beleggingswaarde? Met je salaris van jezelf en je partner kon je maar tot ik noem maar wat E 220.000 maar met de beleggingshypotheek kon je tot E 350.000

Gesloten