LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] In Wabeke-norm TER meegenomen?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
tufima

In Wabeke-norm TER meegenomen?

Ongelezen bericht door tufima »

Misschien een domme vraag (of bestaan die niet?), maar ik vroeg me het volgende af ten aanzien van de hoogte van de kosten in de Wabeke-norm:

Er zijn in mijn polis grof gezegd 2 soorten kosten.

1) Kosten die worden onttrokken aan de inleg. (Poliskosten etc.)
2) Kosten die ten laste gaan van het rendement van het fonds waarin wordt belegd (TER of wel beleggingskosten).

Door de kosten onder 1) genoemd die van mijn inleg worden afgehaald worden er minder eenheden in het fonds waarin belegd wordt gekocht.

Door de kosten onder 2) genoemd is het rendement van mijn fonds lager.

Is het nou zo dat die Wabeke-Norm over het geheel van de kosten ziet, of gaat dat uitsluitend over de kosten onder 1)?

M. van Rossum

Re: In Wabeke-norm TER meegenomen?

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

tufima schreef:Misschien een domme vraag (of bestaan die niet?), maar ik vroeg me het volgende af ten aanzien van de hoogte van de kosten in de Wabeke-norm:

Er zijn in mijn polis grof gezegd 2 soorten kosten.

1) Kosten die worden onttrokken aan de inleg. (Poliskosten etc.)
2) Kosten die ten laste gaan van het rendement van het fonds waarin wordt belegd (TER of wel beleggingskosten).

Door de kosten onder 1) genoemd die van mijn inleg worden afgehaald worden er minder eenheden in het fonds waarin belegd wordt gekocht.

Door de kosten onder 2) genoemd is het rendement van mijn fonds lager.

Is het nou zo dat die Wabeke-Norm over het geheel van de kosten ziet, of gaat dat uitsluitend over de kosten onder 1)?
Dat hangt er van af wat onder "etcetera" verstaan moet worden.
Overlijdensrisicodekkingspremie en premies voor garantie(rendementen) vallen niet onder de Wabeke norm, alle andere kosten wel.

Gesloten