LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Klachtprocedure bij KIFID ? Let op termijnen !
Klachtprocedure bij KIFID ? Let op termijnen !
Voor de woekerpolisbezitters die overwegen een klachtprocedure te starten tegen hun verzekeraar en/of tussenpersoon is vooral zaak te letten op fatale termijnen.
ARTIKEL 10 lid 1 onder a Reglement Gescjhillencommissie KIFID
De Geschillencommssie kan een verzoek tot Geschilbeslechting niet in behandeling nemen wanneer:
a) naar de mening van de Voorzitter of de aangeslotene (lees: de beklaagde) méér dan EEN JAAR is verstreken tussen het tijdstip waarop de Consument van de feiten waarop het Geschil betrekking heeft kennis heeft genomen of redelijkerwijs kennis had kunnen nemen en het tijdstip waarop de klacht aan de aangeslotene (lees: de beklaagde, dus de tussenpersoon of de verzekeraar) is voorgelegd......
en nog wat fatale termijnen.
Gedupeerde : Let op uw saeck
ARTIKEL 10 lid 1 onder a Reglement Gescjhillencommissie KIFID
De Geschillencommssie kan een verzoek tot Geschilbeslechting niet in behandeling nemen wanneer:
a) naar de mening van de Voorzitter of de aangeslotene (lees: de beklaagde) méér dan EEN JAAR is verstreken tussen het tijdstip waarop de Consument van de feiten waarop het Geschil betrekking heeft kennis heeft genomen of redelijkerwijs kennis had kunnen nemen en het tijdstip waarop de klacht aan de aangeslotene (lees: de beklaagde, dus de tussenpersoon of de verzekeraar) is voorgelegd......
en nog wat fatale termijnen.
Gedupeerde : Let op uw saeck
Re: Klachtprocedure bij KIFID ? Let op termijnen !
Het zal vermoedelijk net zo gaan als in de aandelenlease-affaire.
De meerderheid van gedupeerden hebben eerst drie tot 4 jaar nodig om hun gedachten te bepalen. Tegen de tijd dat ze er voor zichzelf uit zijn wat te ondernemen, zijn ze te laat. Claims verjaard of klachttermijnen verstreken.
Eigenlijk is de doorsnee consument in Nederland een grote tragische schlemiel
De meerderheid van gedupeerden hebben eerst drie tot 4 jaar nodig om hun gedachten te bepalen. Tegen de tijd dat ze er voor zichzelf uit zijn wat te ondernemen, zijn ze te laat. Claims verjaard of klachttermijnen verstreken.
Eigenlijk is de doorsnee consument in Nederland een grote tragische schlemiel
-
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 02 sep 2008 19:37
Re: Klachtprocedure bij KIFID ? Let op termijnen !
@peewee
Een klacht neerleggen lijkt me wat anders dan een stuiting. Of zie ik het verkeerd? Overruled die stuiting niet de reguliere klacht? M.a.w. zorgt de stuiting er niet voor dat je langer het trecht hebt om je klacht neer te leggen zonder verjaring?
Een klacht neerleggen lijkt me wat anders dan een stuiting. Of zie ik het verkeerd? Overruled die stuiting niet de reguliere klacht? M.a.w. zorgt de stuiting er niet voor dat je langer het trecht hebt om je klacht neer te leggen zonder verjaring?
Re: Klachtprocedure bij KIFID ? Let op termijnen !
Fightthemob,
een stuiting van een verjaring is inderdaad iets anders dan de termijn voor het indienen van een klacht bij het KIFID.
Door het stuiten van een verjaring wordt de termijn voor het indienen van een klacht conform het Reglement KIFID niet verlengd. Deze zaken staan naast elkaar
Is je claim verjaard dan kun je nergens meer terecht: niet bij de gewone rechter en zeker niet bij het KIFID
Is je claim nog niet verjaard, dan ben je altijd ontvankelijk bij de gewone rechter, maar mogelijk is wel de KIFID termijn overschreden en wordt je klacht bij het KIFID niet-ontvankeklijk verklaard.
een stuiting van een verjaring is inderdaad iets anders dan de termijn voor het indienen van een klacht bij het KIFID.
Door het stuiten van een verjaring wordt de termijn voor het indienen van een klacht conform het Reglement KIFID niet verlengd. Deze zaken staan naast elkaar
Is je claim verjaard dan kun je nergens meer terecht: niet bij de gewone rechter en zeker niet bij het KIFID
Is je claim nog niet verjaard, dan ben je altijd ontvankelijk bij de gewone rechter, maar mogelijk is wel de KIFID termijn overschreden en wordt je klacht bij het KIFID niet-ontvankeklijk verklaard.
-
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 02 sep 2008 19:37
Re: Klachtprocedure bij KIFID ? Let op termijnen !
@peewee
OK, duidelijk en bedankt. Kijk ook eens naar deze thread:
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=63610
Met name de reactie van juwita (democratische besluitvorming van een vereniging)
OK, duidelijk en bedankt. Kijk ook eens naar deze thread:
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=63610
Met name de reactie van juwita (democratische besluitvorming van een vereniging)
Laatst gewijzigd door fightTheMob op 18 sep 2008 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 02 sep 2008 19:37
Re: Klachtprocedure bij KIFID ? Let op termijnen !
@juwita
Ik vrees dat je helemaal gelijk heb. Ik wil daar alleen het predicaat 'machteloos' nog aan toevoegen. Er is helaas een grote kloof tussen de gewone burger en de trias politica. Dat wordt met name de laatste tijd erg duidelijk...
Ik kreeg deze week een mail van AEGON met de tekst 'waar is uw geld gebleven'. Ik dacht dat het een zieke grap was, maar het bleek een campagne van hun....
http://www.gripopmijnknip.nl/
Ik vrees dat je helemaal gelijk heb. Ik wil daar alleen het predicaat 'machteloos' nog aan toevoegen. Er is helaas een grote kloof tussen de gewone burger en de trias politica. Dat wordt met name de laatste tijd erg duidelijk...
Ik kreeg deze week een mail van AEGON met de tekst 'waar is uw geld gebleven'. Ik dacht dat het een zieke grap was, maar het bleek een campagne van hun....
http://www.gripopmijnknip.nl/
Re: Klachtprocedure bij KIFID ? Let op termijnen !
De stichtingen verliespolis en woekerpolisclaim hebben van Delta-Lloyd elk € 975000 gekregen van Delta-Lloyd als onkostenvergoeding voor hun activiteiten in de bemiddelingsfase van de kifid-procedure.
Toch eigenlijk wel een leuk bericht.
Dit moet voor individule indieners van klachten immers ook de mogelijkheid geven om voor een forse onkostenvergoeding in aanmerking te komen als ze deze fase van de klachtenprocedure doorlopen.
Ikzelf ben er bijna mee klaar en ik zie met vreugde dit moment tegemoet.
Succes en met vriendelijek groet, Arie Wever
Toch eigenlijk wel een leuk bericht.
Dit moet voor individule indieners van klachten immers ook de mogelijkheid geven om voor een forse onkostenvergoeding in aanmerking te komen als ze deze fase van de klachtenprocedure doorlopen.
Ikzelf ben er bijna mee klaar en ik zie met vreugde dit moment tegemoet.
Succes en met vriendelijek groet, Arie Wever
Re: Klachtprocedure bij KIFID ? Let op termijnen !
@wevera,
Uit artikel 19.lid 2 juncto lid 5 Reglement KIFID blijkt inderdaad dat de Geschillencommissie een Bindend Advies kan geven waarin de gemaakte kosten door de klager voor het voeren van zo'n klachtprocedure worden meegenomen. Ook vertragingsrente (lees: de wettelijke rente) kan worden toegewezen (en dus ook gevorderd)
Vermoedelijk conformeert het KIFID zich bij een proceskostenveroordeling aan de normen die hiervoor bestaan bij rechtbanken. Normaal is circa 550 euro bij een kantonprocedure en 1100,-- bij een arrondissementrechtbankprocedure.
Verwacht dus geen tonnen extra Maar een beetje cynicus kan de conclusie trekken dat een proceskostenveroordeling bij het KIFID al snel méér oplevert dan de hele Delta Lloyd of Aegon compensatieregeling.
Ik weet niet wat je bedoelt met ''ik ben er bijna klaar mee''. Dat kan ook figuurlijk bedoeld zijn. Een klachtprocedure bij het KIFID zal vermoedelijk toch een jaartje of zo duren (helaas !)
Uit artikel 19.lid 2 juncto lid 5 Reglement KIFID blijkt inderdaad dat de Geschillencommissie een Bindend Advies kan geven waarin de gemaakte kosten door de klager voor het voeren van zo'n klachtprocedure worden meegenomen. Ook vertragingsrente (lees: de wettelijke rente) kan worden toegewezen (en dus ook gevorderd)
Vermoedelijk conformeert het KIFID zich bij een proceskostenveroordeling aan de normen die hiervoor bestaan bij rechtbanken. Normaal is circa 550 euro bij een kantonprocedure en 1100,-- bij een arrondissementrechtbankprocedure.
Verwacht dus geen tonnen extra Maar een beetje cynicus kan de conclusie trekken dat een proceskostenveroordeling bij het KIFID al snel méér oplevert dan de hele Delta Lloyd of Aegon compensatieregeling.
Ik weet niet wat je bedoelt met ''ik ben er bijna klaar mee''. Dat kan ook figuurlijk bedoeld zijn. Een klachtprocedure bij het KIFID zal vermoedelijk toch een jaartje of zo duren (helaas !)
Re: Klachtprocedure bij KIFID ? Let op termijnen !
Peewee
Het verbaast me dat de onkostenvergoeding voor de overeenkomst met Delta-lloyd al in de bemiddelingsfase is gegeven. De stichtingen zijn niet eens begonnen met de fase voor de geschillencommissie. Vor hen is er waarschijnlijk veel meer uit te halen als ze hun klacht aan de geschillencommissie voorleggen.
Met er "bijna klaar mee" bedoel ik de bemiddelings-fase. Ik ga ervanuit dat deze voor mij niets oplevert en daarna leg ik de klacht voor aan de geschillencommissie. Dat dit nog een jaar tot enkele jaren kan duren dat weet ik. Maar aangezien mijn polis tot 2016 loopt heb ik de tijd.
Met vriendelijke groet, Arie Wever
Het verbaast me dat de onkostenvergoeding voor de overeenkomst met Delta-lloyd al in de bemiddelingsfase is gegeven. De stichtingen zijn niet eens begonnen met de fase voor de geschillencommissie. Vor hen is er waarschijnlijk veel meer uit te halen als ze hun klacht aan de geschillencommissie voorleggen.
Met er "bijna klaar mee" bedoel ik de bemiddelings-fase. Ik ga ervanuit dat deze voor mij niets oplevert en daarna leg ik de klacht voor aan de geschillencommissie. Dat dit nog een jaar tot enkele jaren kan duren dat weet ik. Maar aangezien mijn polis tot 2016 loopt heb ik de tijd.
Met vriendelijke groet, Arie Wever