Ik ben erachter gekomen dat ik een woekerpolis heb (Levob Achmea Eurotop polis).
In 2010 heb ik een hypotheek afgesloten. Grootste deel is o.b. van spaarhypotheek en 1/3 deel is o.b. van aflossingsvrij. Nu zit ik eraan te denken om deze lijfrente polis om te laten zetten naar een bankspaar product met als doel aflossing van mijn aflossingsvrije hypotheek.
De lijfrente polis loopt al vanaf 2000.
Mijn vragen zijn,
1) Kan ik dit zomaar doen?
2) Looptijd huidige polis is 2034. I.g.v. een bankspaarhypotheek kan je al na 15/20 jaar je hypotheek daar belasting voordelig mee aflossen. Indien ik mijn lijfrente polis om laat zetten naar banksparen begin ik dan weer bij jaar 0 met sparen of wordt er gekeken naar de huidige looptijd van mijn huidige polis (zo'n 13 jaar)?
3) Zijn er verder nog aandachtspunten of tips?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Lijfrente omzetten naar Banksparen
Re: Lijfrente omzetten naar Banksparen
Kort maar krachtig, nee, dat gaat niet. De Levob Eurotop is een koopsompolis bedoeld voor de oudedagsvoorziening en dat is een heel ander soort polis dan een levensverzekering bedoeld voor de aflossing van een hypotheekschuld. Zowel de polis zelf als de fiscale regels en voordelen van de polissen verschillen.
Als je van de ene 'soort' fiscale regeling naar de andere zou gaan, dan betekent dat in feite dat je de oude stopt en een nieuwe begint. Als je de Eurotop polis voortijdig zou stoppen, dan betekent dat dat je niet aan de fiscale regwls voldoet en dat je naast de gewone inkomstenbeasting ook een fikse boete voor revisierente moet betalen.
Wat wel mogelijk is Is om je huidige polis om te zetten naar een andere oudedagsvoorziening. Kan weer een polis zijn, maar kan ook een bankspaar-opbouwproduct zijn. Dat kapitaal kun je dan in 2034 (dan word je 65?) gebruiken voor een periodieke uitkering, levenslang of tijdelijk.
Als je van de ene 'soort' fiscale regeling naar de andere zou gaan, dan betekent dat in feite dat je de oude stopt en een nieuwe begint. Als je de Eurotop polis voortijdig zou stoppen, dan betekent dat dat je niet aan de fiscale regwls voldoet en dat je naast de gewone inkomstenbeasting ook een fikse boete voor revisierente moet betalen.
Wat wel mogelijk is Is om je huidige polis om te zetten naar een andere oudedagsvoorziening. Kan weer een polis zijn, maar kan ook een bankspaar-opbouwproduct zijn. Dat kapitaal kun je dan in 2034 (dan word je 65?) gebruiken voor een periodieke uitkering, levenslang of tijdelijk.
Re: Lijfrente omzetten naar Banksparen
Kweenie,
Hartelijk dank voor je heldere uitleg. Ik had al zo'n vermoeden echter ik heb op internet niet zo'n duidelijk antwoord gevonden. Nogmaals dank.
Hartelijk dank voor je heldere uitleg. Ik had al zo'n vermoeden echter ik heb op internet niet zo'n duidelijk antwoord gevonden. Nogmaals dank.