LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag Reaal de afkoop van de Windex bel.verzekering weigeren?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
KimSlagter

Mag Reaal de afkoop van de Windex bel.verzekering weigeren?

Ongelezen bericht door KimSlagter »

Hallo,

Als sinds 1 jaar ben ik bezig om bij Reaal onze Windex beleggingsverzekering af te kopen. Vele brieven verstuurd en vele telefoontjes gepleegd. Aan de telefoon wordt steeds gezegd dat ik wel kan afkopen maar dat ik rekening moeten houden met het 52% belastingtarief en de 20% revsieboete. Ik ben daarvan op de hoogte en heb bij de belastingdienst een saldoverklaring aangevraagd en daaruit blijkt ook dat wij nog nooit premie hebben afgetrokken. We hoeven dus alleen de revisieboete te betalen. In totaal hebben we 8000 euro ingelegd en de verzekerin is nog geen 5000 meer waard. Bij premie vrij maken blijft er over 25 jaar niets over en als ik een lijfrente rekening neem dan komt het over 30 jaar 11000 euro vrij die ik maandelijks kan laten vervallen. Dan liever revisieboete en wat verlies dan zijn we er maar vanaf.
Onze inleg ging via het spaarloon en 15 euro van de gewone rekening maar omdat er nu ook geen spaarloon meer is willen we er helemaal graag vanaf.
Maar nu weigert reaal om af te kopen ze schrijven dat het niet kan omdat ik de premie van de belasting heb afgetrokken ( ik heb de saldoverklaring mee gestuurd waarin staat dat dit niet het geval is) en dat het in de voorwaarden staat. Ik dacht omdat het spaarloon eruit is, is er sprake van een wijziging en mag je toch van je verzekering af???
Weet iemand hoe dit werkt want na een jaar puzzelen zie ik nog steeds door de bomen het bos niet..en de financieel adviseurs wordt ik ook niet wijzer van.

arvandongen

Re: Mag Reaal de afkoop van de Windex bel.verzekering weigeren?

Ongelezen bericht door arvandongen »

Toen je de verzekering afsloot wist je dat deze niet-afkoopbaar was. Tenminste, als de verzekeraar/tussenpersoon je daarover ingelicht had. Hier ga ik eerst van uit.

Als niet-afkoopbaarheid ook nog duidelijk in de voorwaarden staat, dan heb je in beginsel geen recht op afkoop. De manier van inleggen (via spaarloon of vanuit eigen geld) zal niets uitmaken voor je verzekeringsovereenkomst met de verzekeraar.

Maar: Wist je wel wat je afsloot?
1- Als je de premies niet afgetrokken hebt van de belastingen vanwege het belastingvoordeel --- waarom heb je de verzekering dan genomen?
2- Waren alle kosten en premies duidelijk verteld? Als je polis snel "leegloopt" na premievrijmaken, dan kunnen er wel eens zeer veel (verborgen) kosten en (verborgen) premies ingehouden worden. Als deze bij aanvang niet duidelijk verteld waren dan kan je je polis aanvechten bij het KiFiD.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

Ik dacht omdat het spaarloon eruit is, is er sprake van een wijziging en mag je toch van je verzekering af???

ik denk dat u hier een denkfout maakt
er is namelijk sprake van 2 producten
1 een spaarloonregeling en
2 een verzekering
die producten hebben niets met elkaar van doen behalve dat u de premie betaalde uit de spaarloonregeling
u had het geld ook op de spaarloonregeling kunnen laten staan en de verzekering uit een ander potje betalen
dat was financieel waarschijnlijk nog gunstiger geweest ook
alleen als de voorwaarden van de verzekering waren gewijzigd had u waarschijnlijk kunnen afkopen

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Eerder dit jaar heb ik een "Windex Optimaal" verzekering afgekocht , deze zat ooit gekoppeld aan een hypotheek. Ging eigenlijk zonder problemen.
Nu had ik deze al zo'n jaar of 15 dus nog van voor Reaal alles overgenomen had.

Gesloten