LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Mijn woekerpolis? Die pakt niemand me af.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 11 jun 2015 18:03
Mijn woekerpolis? Die pakt niemand me af.
Ik heb een woekerpolis van Aegon. Twee zelfs. En ik ben er blij mee. Als ik netjes premie blijf betalen, krijg ik over twintig jaar een mooi bedrag uitgekeerd. Precies het bedrag dat ik bij het afsluiten in gedachten had. Ik heb namelijk een garantiekapitaal afgesproken. Net als duizenden andere zorgeloze bezitters van een woekerpolis.
Aegon deelt deze zorgeloosheid niet. Onder de noemer ‘kosteloos hersteladvies’ belt de verzekeraar klanten ongevraagd op, om ze te waarschuwen voor een teleurstellend resultaat in de toekomst. Wat ze er niet bij vertellen is dat de tegenvaller dit keer voor rekening van Aegon is. En dat het hersteladvies vooral bedoeld lijkt om die tegenvaller weer bij de klant te leggen.
Waarom ik dat denk? Aegon heeft mij zelf benaderd voor twee gesprekken. Een foutenfestijn dat een interessant inkijkje gaf in het adviesproces van Aegon.
Het begon met een vriendelijke adviseur die mij belde voor een telefonisch hersteladvies. Wat volgde, was een adviesgesprek dat die naam niet mag dragen. De adviseur was nauwelijks op de hoogte van mijn persoonlijke situatie. Zijn belangrijkste boodschap: houd rekening met tegenvallers. Ik moest hem zelf wijzen op het garantiebedrag. Ook moest ik hem uitleggen dat ik nog een andere, veel grotere polis bij Aegon heb.
Voor die andere polis maakte ik een afspraak voor een tweede gesprek. Een gesprek dat nooit heeft plaatsgevonden. Op het afgesproken tijdstip werd ik niet gebeld.
En toch ontving ik gisteren een adviesrapport: een uitgebreid verslag van het niet gevoerde gesprek. Een verwarrend verhaal: gegevens uit mijn polis zijn verkeerd overgenomen. Een paar flarden uit het andere adviesgesprek. Een waarschuwing dat ik mijn doel niet ga halen. Een advies om met een financieel adviseur in gesprek te gaan. Kortom: een onduidelijk verhaal met tegenstrijdige conclusies.
Eén conclusie valt wél uit het verslag op te maken: Aegon heeft een adviesgesprek niet nodig om een adviesrapport van drie kantjes te schrijven. Het rapport ligt al klaar, even een paar variabelen invullen en er kan er een strik om het dossier. Een woekerpolis minder op de lijst.
Het bellen van al die klanten is een kostbare operatie. En dus bezuinigt Aegon op kwaliteit. En wat je overhoudt is een waardeloos advies. Erger nog. Want een waardeloos advies sla je in de wind. Maar een klant met weinig financiële kennis onderneemt actie op basis van dit advies en raakt van de regen in de drup. En het lijkt erop dat Aegon daar bewust op aanstuurt.
Hersteladvies? Het klinkt heel sympathiek. Maar dit is geen advies. Dit lijkt vooral een operatie om de klant te waarschuwen dat hij niet krijgt wat hij verwacht. Zodat hij met zijn garantiekapitaal misschien overstapt naar een andere verzekeraar.
“Onze klanten worden onnodig bang gemaakt. Zij hebben een garantiekapitaal. Ze hoeven dus niet over te stappen.”, zei Aegon-baas Marco Keim in 2011 in een debat over woekerpolissen. Daar had hij gelijk in. Vier jaar later zaait Aegon vooral zelf onnodig onrust.
Aegon lijkt nu te merken dat haar garantieklanten zich inderdaad geen zorgen maken. En dat die garanties vooral Aegon zélf veel geld gaan kosten. Nieuwe klanten blijven weg, en door de lage rentestand verdient Aegon niets aan de overblijvende klanten met een garantiepolis. Integendeel. De onuitputtelijke geldbron die deze klanten ooit waren, is veranderd in een diepe put waar Aegon nog jaren geld in moet gooien.
Op een doorzichtige en onhandige manier probeert Aegon die put nu te dempen. Het is een kwestie van tijd voordat de eerste claims binnenkomen van klanten die door deze ‘hersteladviezen’ gedupeerd zijn. Ik verheug me nu al op het telefoontje voor mijn herstel-hersteladviesgesprek. Ik zal het advies weer aanhoren en het gespreksverslag netjes in de hypotheekmap stoppen. En over twintig jaar betaal ik gewoon mijn hypotheek af. Met de garantie van Aegon. Tot die tijd koester ik mijn woekerpolis.
Aegon deelt deze zorgeloosheid niet. Onder de noemer ‘kosteloos hersteladvies’ belt de verzekeraar klanten ongevraagd op, om ze te waarschuwen voor een teleurstellend resultaat in de toekomst. Wat ze er niet bij vertellen is dat de tegenvaller dit keer voor rekening van Aegon is. En dat het hersteladvies vooral bedoeld lijkt om die tegenvaller weer bij de klant te leggen.
Waarom ik dat denk? Aegon heeft mij zelf benaderd voor twee gesprekken. Een foutenfestijn dat een interessant inkijkje gaf in het adviesproces van Aegon.
Het begon met een vriendelijke adviseur die mij belde voor een telefonisch hersteladvies. Wat volgde, was een adviesgesprek dat die naam niet mag dragen. De adviseur was nauwelijks op de hoogte van mijn persoonlijke situatie. Zijn belangrijkste boodschap: houd rekening met tegenvallers. Ik moest hem zelf wijzen op het garantiebedrag. Ook moest ik hem uitleggen dat ik nog een andere, veel grotere polis bij Aegon heb.
Voor die andere polis maakte ik een afspraak voor een tweede gesprek. Een gesprek dat nooit heeft plaatsgevonden. Op het afgesproken tijdstip werd ik niet gebeld.
En toch ontving ik gisteren een adviesrapport: een uitgebreid verslag van het niet gevoerde gesprek. Een verwarrend verhaal: gegevens uit mijn polis zijn verkeerd overgenomen. Een paar flarden uit het andere adviesgesprek. Een waarschuwing dat ik mijn doel niet ga halen. Een advies om met een financieel adviseur in gesprek te gaan. Kortom: een onduidelijk verhaal met tegenstrijdige conclusies.
Eén conclusie valt wél uit het verslag op te maken: Aegon heeft een adviesgesprek niet nodig om een adviesrapport van drie kantjes te schrijven. Het rapport ligt al klaar, even een paar variabelen invullen en er kan er een strik om het dossier. Een woekerpolis minder op de lijst.
Het bellen van al die klanten is een kostbare operatie. En dus bezuinigt Aegon op kwaliteit. En wat je overhoudt is een waardeloos advies. Erger nog. Want een waardeloos advies sla je in de wind. Maar een klant met weinig financiële kennis onderneemt actie op basis van dit advies en raakt van de regen in de drup. En het lijkt erop dat Aegon daar bewust op aanstuurt.
Hersteladvies? Het klinkt heel sympathiek. Maar dit is geen advies. Dit lijkt vooral een operatie om de klant te waarschuwen dat hij niet krijgt wat hij verwacht. Zodat hij met zijn garantiekapitaal misschien overstapt naar een andere verzekeraar.
“Onze klanten worden onnodig bang gemaakt. Zij hebben een garantiekapitaal. Ze hoeven dus niet over te stappen.”, zei Aegon-baas Marco Keim in 2011 in een debat over woekerpolissen. Daar had hij gelijk in. Vier jaar later zaait Aegon vooral zelf onnodig onrust.
Aegon lijkt nu te merken dat haar garantieklanten zich inderdaad geen zorgen maken. En dat die garanties vooral Aegon zélf veel geld gaan kosten. Nieuwe klanten blijven weg, en door de lage rentestand verdient Aegon niets aan de overblijvende klanten met een garantiepolis. Integendeel. De onuitputtelijke geldbron die deze klanten ooit waren, is veranderd in een diepe put waar Aegon nog jaren geld in moet gooien.
Op een doorzichtige en onhandige manier probeert Aegon die put nu te dempen. Het is een kwestie van tijd voordat de eerste claims binnenkomen van klanten die door deze ‘hersteladviezen’ gedupeerd zijn. Ik verheug me nu al op het telefoontje voor mijn herstel-hersteladviesgesprek. Ik zal het advies weer aanhoren en het gespreksverslag netjes in de hypotheekmap stoppen. En over twintig jaar betaal ik gewoon mijn hypotheek af. Met de garantie van Aegon. Tot die tijd koester ik mijn woekerpolis.
Re: Mijn woekerpolis? Die pakt niemand me af.
Je kan hem mischien wel 'ontwoekeren'. DUs je blijft de premie voor het spaar/beleggingsdeel betalen, maar je haalt de, veel te dure, levensverzekering eruit en sluit die appart af.
mij waardye polis van asr loopt ook prima zo
mij waardye polis van asr loopt ook prima zo
-
- Berichten: 1353
- Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03
Re: Mijn woekerpolis? Die pakt niemand me af.
@Dschoenmaker
Leuk stuk en bravo voor het goed doorgronden van de polissen.
Naar ik begrijp heb je een duidelijk beschreven garantiekapitaal (prestatie), en een duidelijk beschreven premie (prijs). Van misleiding of dwaling is dus geen sprake. Als hier eventueel hoge kosten of sub-premies in verwerkt zouden zitten, dan waren die eenvoudig als totaalpost te berekenen bij het kopen. Bovendien zijn deze niet relevant, omdat je zelf al aangeeft dat je exact wist welk kapitaal je zou krijgen en daaraan heb je destijds tevreden akkoord gegeven.
Het is absurd van Aegon om hiervoor een hersteladvies te geven. Weer een "geactiveerde" klant erbij in de statistieken
Leuk stuk en bravo voor het goed doorgronden van de polissen.
Naar ik begrijp heb je een duidelijk beschreven garantiekapitaal (prestatie), en een duidelijk beschreven premie (prijs). Van misleiding of dwaling is dus geen sprake. Als hier eventueel hoge kosten of sub-premies in verwerkt zouden zitten, dan waren die eenvoudig als totaalpost te berekenen bij het kopen. Bovendien zijn deze niet relevant, omdat je zelf al aangeeft dat je exact wist welk kapitaal je zou krijgen en daaraan heb je destijds tevreden akkoord gegeven.
Het is absurd van Aegon om hiervoor een hersteladvies te geven. Weer een "geactiveerde" klant erbij in de statistieken
-
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30
Re: Mijn woekerpolis? Die pakt niemand me af.
In het verleden een goeie overeenkomst gesloten, ik geloof er eerlijk gezet niet alles (of niets) van.
Maar goed, ik ken het product niet, noch de verborgen kosten, noch het netto rendement.
Maar goed, ik ken het product niet, noch de verborgen kosten, noch het netto rendement.
Re: Mijn woekerpolis? Die pakt niemand me af.
Sowieso zijn er verzekeringen met garantiekapitaal, dus wat is het probleem dan als er geen rendement is geweest.....in dit soort verzekeringen heb je misschien wel problemen als er een beter rendement is geweest dan het gegarandeerde; en mijn inziens zul je dat toch goed moeten nakijken want mijn inziens is het rendement van de laatste 10 jaar toch echt wel wat aan de hoge kantJoepie Joepie schreef:In het verleden een goeie overeenkomst gesloten, ik geloof er eerlijk gezet niet alles (of niets) van.
Maar goed, ik ken het product niet, noch de verborgen kosten, noch het netto rendement.
Bijv "aandelen wereldwijd":
YTD 17,02
1 Jaar 32,65
3 Jaar Geannualiseerd 21,65
5 Jaar Geannualiseerd 15,17
10 jr gean. 7,75
Re: Mijn woekerpolis? Die pakt niemand me af.
Welk product betreft dit dan, staan de voorwaarden ergens on-line?Joepie Joepie schreef:In het verleden een goeie overeenkomst gesloten, ik geloof er eerlijk gezet niet alles (of niets) van.
Maar goed, ik ken het product niet, noch de verborgen kosten, noch het netto rendement.
Re: Mijn woekerpolis? Die pakt niemand me af.
U kunt nu natuurlijk niet zeggen dat uw polis over 20 jaar exact het garantiebedrag oplevert. Dat hangt uiteraard van het resultaat van de beleggingen en van inhoudingen op dit resultaat in de toekomst af.
Wat betreft zorgeloosheid: wees blij dat u tenminste voor een garantiebedrag gekozen heeft. Daar kunt u dan in elk geval op rekenen. Veel woekerpolisbezitters zijn stukken slechter af.
Hersteladvies: verzekeraars zijn verplicht om vanwege afgesproken flankerend beleid met hun polishouders in gesprek te gaan. Een heel klein stapje in de goede richting vergeleken bij het verleden waar er helemaal geen sprake was van enige nazorg.
U hoeft het gesprek niet aan te gaan en hoeft ook niets met het advies.
Woekerpolissen kun je afkopen. Wellicht is het de moeite waard om dat eens te onderzoeken. Daarbij zou ik wel kijken naar de rendementen van de afgelopen paar jaar want die zijn prima. Dus of nu het moment om af te kopen is?
En als u inderdaad woekerpolissen heeft dan zou ik die aanmelden bij organisaties die zich met processen/procedures rond compensatie bezighouden http://www.consumentenbond.nl/woekerpol ... anisaties/
Wat betreft zorgeloosheid: wees blij dat u tenminste voor een garantiebedrag gekozen heeft. Daar kunt u dan in elk geval op rekenen. Veel woekerpolisbezitters zijn stukken slechter af.
Hersteladvies: verzekeraars zijn verplicht om vanwege afgesproken flankerend beleid met hun polishouders in gesprek te gaan. Een heel klein stapje in de goede richting vergeleken bij het verleden waar er helemaal geen sprake was van enige nazorg.
U hoeft het gesprek niet aan te gaan en hoeft ook niets met het advies.
Woekerpolissen kun je afkopen. Wellicht is het de moeite waard om dat eens te onderzoeken. Daarbij zou ik wel kijken naar de rendementen van de afgelopen paar jaar want die zijn prima. Dus of nu het moment om af te kopen is?
En als u inderdaad woekerpolissen heeft dan zou ik die aanmelden bij organisaties die zich met processen/procedures rond compensatie bezighouden http://www.consumentenbond.nl/woekerpol ... anisaties/
Re: Mijn woekerpolis? Die pakt niemand me af.
DS Schoenmaker,
Dit lijkt wel een sluikreclame voor Aegon. Garantiebeleggingsverzekeringen zijn bij mijn weten nimmer echt tot de woekerpolis-affaire gerekend, althans deze blijven buiten de radar. Net zo min als de verzekeringen die onderdeel uitmaken van zg. spaarhypotheken.
Het zijn wel woekerproducten, maar dit geldt voor nagenoeg alles wat door de financiële sector de voorbije dertig jaar bij consumenten in de mik is geschoven. Marktwerking noemen politici uit VVD,CDA,D'66 en PvdA kring dit (en die uit PVV kring, maar daar kunnen het woord ''mar....'' niet eens uitspreken, daar houdt de wereld bij Venlo of Roosendaal of voorbij Coevorden sowieso op).
Aegon vindt garantieverzekeringen kennelijk achteraf een slechte deal. Beetje onsportief, maar dat gedrag is van Aegon bekend, het is er de bedrijfscultuur.
Dit lijkt wel een sluikreclame voor Aegon. Garantiebeleggingsverzekeringen zijn bij mijn weten nimmer echt tot de woekerpolis-affaire gerekend, althans deze blijven buiten de radar. Net zo min als de verzekeringen die onderdeel uitmaken van zg. spaarhypotheken.
Het zijn wel woekerproducten, maar dit geldt voor nagenoeg alles wat door de financiële sector de voorbije dertig jaar bij consumenten in de mik is geschoven. Marktwerking noemen politici uit VVD,CDA,D'66 en PvdA kring dit (en die uit PVV kring, maar daar kunnen het woord ''mar....'' niet eens uitspreken, daar houdt de wereld bij Venlo of Roosendaal of voorbij Coevorden sowieso op).
Aegon vindt garantieverzekeringen kennelijk achteraf een slechte deal. Beetje onsportief, maar dat gedrag is van Aegon bekend, het is er de bedrijfscultuur.
Re: Mijn woekerpolis? Die pakt niemand me af.
Hallo juwita, er zijn wel degelijk beleggingsverzekeringen met een gegarandeerd eindkapitaal.
En die vallen zeker onder de woekerpolisaffaire.
En die vallen zeker onder de woekerpolisaffaire.
Re: Mijn woekerpolis? Die pakt niemand me af.
Inderdaad! Ik heb hetzelfde bij SNS Reaal meegemaakt. Mijn " woekerpolis" loopt 2 jaar voor op het resultaat dankzij in laagconjuctuur gekochte stukken. De mevrouw die belde zei tegen mij (standaard praatje) dat het niet goed ging met mijn polis. Natuurlijk haar even de waarheid verteldover het rendement en gezegd dat mijn levensverzekering helemaal niet duur is. Ook gezegd dat ze gewoon moeten stoppen met de kosten van de tussenpersoon.
LET OP DE LEVENSVERZEKERING! haal die er niet zomaar uit! een nieuwe levensverzekering kan wel eens veel duurder zijn of je krijgt er plots helemaal geen een meer!
Het blijkt namelijk dat de verzekeraars blijkbaar door hun inefficientie geen fatsoenlijk winst meer kunnen maken op deze levensverzekeringen.
LET OP DE LEVENSVERZEKERING! haal die er niet zomaar uit! een nieuwe levensverzekering kan wel eens veel duurder zijn of je krijgt er plots helemaal geen een meer!
Het blijkt namelijk dat de verzekeraars blijkbaar door hun inefficientie geen fatsoenlijk winst meer kunnen maken op deze levensverzekeringen.
-
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30
Re: Mijn woekerpolis? Die pakt niemand me af.
Helemaal eens, mijn levensverzekering was wel te duur, maar tussenpersonen en verzekeraars zoeken gewoon naar nieuwe wegen om geld te verdienen over de hoofden van minder wetende consumenten (haast onafhankelijk van financiële situatie van die consumenten).c7rl schreef:Inderdaad! Ik heb hetzelfde bij SNS Reaal meegemaakt. Mijn " woekerpolis" loopt 2 jaar voor op het resultaat dankzij in laagconjuctuur gekochte stukken. De mevrouw die belde zei tegen mij (standaard praatje) dat het niet goed ging met mijn polis. Natuurlijk haar even de waarheid verteldover het rendement en gezegd dat mijn levensverzekering helemaal niet duur is. Ook gezegd dat ze gewoon moeten stoppen met de kosten van de tussenpersoon.
LET OP DE LEVENSVERZEKERING! haal die er niet zomaar uit! een nieuwe levensverzekering kan wel eens veel duurder zijn of je krijgt er plots helemaal geen een meer!
Het blijkt namelijk dat de verzekeraars blijkbaar door hun inefficientie geen fatsoenlijk winst meer kunnen maken op deze levensverzekeringen.