LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] nieuwsbrief Woekerpolis

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
kirste

nieuwsbrief Woekerpolis

Ongelezen bericht door kirste »

Ik ben benieuwd naar meningen, gaan jullie een vernieuwde versie , stuitingsbrief sturen naar de verzekeraar ? Dus niet inzetten op ongeldigheid van de polis. Ik neig naar de vernieuwde versie te sturen omdat een collectieve actie m.i. meer zin heeft als een individuele actie.

Graag jullie visie

Kirste

drs_p

Re: nieuwsbrief Woekerpolis

Ongelezen bericht door drs_p »

Ik denk dat je niet veel anders kan dan de vernieuwde versie op te sturen.

Zoals je zelf al aangeeft, gaat het om een collectieve actie. In je eentje wordt het een haast onmogelijke taak om een vuist te maken.

Heb je al een reactie op de eerste versie ontvangen?

wevera

Ongelezen bericht door wevera »

Ik heb op 2 mei jl. de oude klacht/stuitingsbrief van de stichting woekerpolisclaim naar mijn verzekeraar, Avero-Achmea toegestuurd. Maar ik heb deze modelbrief wel aangepast/verbeterd naar mijn eigen situatie en polis. Over het effect hiervan ben ik tevreden.
Op mijn eigen aangetekende verstuurde brieven kreeg ik maar een erg trage en oppervlakkige reactie.
De reactie van A.A. op de klacht/stuitingsbrief van woekerpolisclaim was weliswaar ook traag, maar toch veel sneller, en veel uitvoeriger en diepgaander. Ik heb nu veel informatie, waaronder een uitgebreid kostenoverzicht over de gehele looptijd van de polis, waarmee ik via een klachtenprocedure bij het Kifid iets kan doen. Om het uitgebreide kostenoverzicht heb iknog wel een keer extra moeten vragen.
De nieuwe klacht/stuitingsbrief ga ik zeker versturen omdat voor mij geldt dat ik een reparatie van de polis wens, gedeeltelijke teruggave van de kosten en verandering van de rekenregels voor kosten.
Dus nog geen beeindiging van de polis.
A.A. wenst zowiezo geen beeindiging van de polis op basis van het gestelde in de klacht/stuitingsbrief. Zij willen een beeindiging als je ingaat op hun voorstel voor afkoop.
Met vriendelijke groet, Arie Wever

flabbergasted

Ongelezen bericht door flabbergasted »

ik heb de nieuwsbrief ontvangen en zal de vernieuwde versie maar weer opsturen.... zucht

maar...wat voor signaal is dit naar de verzekeraars....dat die zogenaamde grote gebundelde vuist van de consumenten.... aan het verslappen is....?

daar zit ik wel over in....

HAMSTEG

Ongelezen bericht door HAMSTEG »

Op basis van nieuw onderzoek is WPC tot het inzicht gekomen dat de kans op een collectieve oplossing het grootste is indien niet (langer) wordt ingezet op collectieve ongeldigheid van alle beleggingspolissen met terugbetaling van alle inleg plus rente. Dit betreft een zodanig groot bedrag dat verzekeraars die nooit zullen willen – en mogelijk zelfs ook niet kunnen – betalen.
Lees: omdat er zoveel op het spel staat zullen we nooit de volledige vergoeding krijgen en dus accepteren we bij voorbaat dat het veel minder wordt. Dit is de essentie van de hele brief die twee A4-tjes beslaat.

Je vraagt je wederom af wat de belangen zijn van WPC. De aandelen lease affaire werd ook te snel geschikt. Ik zeg alleen, teken niet te snel en procedeer rustig verder.

[email protected]

Ongelezen bericht door [email protected] »

Een reparatie van de polissen is ook mijn uitgangspunt en streven. Ik heb een beleggingsverzekering(leven) bij de Allianz deze is in een paar maanden tijd van 38 naar 30.000 euro teruggelopen. Ik heb nu een premievrijstelling. Wat hiervan overblijft is nog de vraag. Voor wat betreft mijn ABC Spaarplan bij Fortis (vanaf 1994) heb ik de oude woekerpolis brief geschreven. Ik ben wel van plan de nieuwe brief (aangepast uiteraard aan mijn situatie) te versturen. Een kostenoverzicht zal ik toch moeten kunnen krijgen. Deze loopt nog steeds. We geven de moed niet op. Voor wat betreft een andere beleggingsverzekering bij de Allianz (nog even en dan sta ik in de min - de bedoeling is geweest gedeeltijke aflossing hyptoheek) daarvoor ben ik uitgenodigd bij mijn tussenpersoon. In afwachting. Hier is ook de oude woekerpolis brief naar toe gegaan. Geen directe reactie van Allianz mogen ontvangen. Zijdelings heb ik wel contact met een nieuwe tussenpersoon. Met deze heb ik overleg. Misschien dat ik in de toekomst iets kan doen via het Kifid. Mijn nieuwe tussenpersoon werkt hier ook samen mee. Deze heeft mij ook geadviseerd, wanneer nodig, een financieel adviseur in de armen te nemen. Via woekerpolis duurt het allemaal erg lang en alles blijft onduidelijk. Daarbij is persoonlijk advies naar mijn idee uitgesloten, bij woekerpolis. Als het er op aan komt dan zul je het toch zelf moeten doen denk ik. Je voelt je zo enorm besod...... ! Ik lees zoveel over dit onderwerp. Ben ik nu de enige die zich hierover zo kan opwinden ? Je schiet er niets mee op dat begrijp ik, maar toch. Aankomende week heb ik een afspraak met mijn tussenpersoon bij wie ik dit allemaal afgesloten heb. Ben zeer benieuwd.

RalphL

Ongelezen bericht door RalphL »

Hamolde,

Ter geruststelling, je bent echt niet de enige die zich hier kwaad over maakt. Wat betreft het gesprek met je tussenpersoon, ik zou er niet teveel van verwachten. Ik ben er zelf (ongeveer een jaar geleden) helemaal niets mee opgeschoten. Een tussenpersoon kan ook niet zoveel, behalve misschien zijn ontvangen provisie aan jou teruggeven.

drs_p en kirste,

Of je nu de oude of nieuwe versie stuurt, ik neem aan dat je zelf niet naar de rechter stapt, dus dat het dan altijd een collectieve aktie blijft. Ik heb mijn hoop maar gevestigd op de twee bekende stichtingen en ik stuur de nieuwe versie stuitingsbrief van woekerpolisclaim niet omdat ik geen zin heb om nu al in te dammen.

peewee

Ongelezen bericht door peewee »

Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet zo veel van het zwalkende beleid van de Stichting Woekerpolisclaim, dat uit de laatste nieuwsbrief blijkt.

Een stuiting van een verjaring is een individuele rechtshandeling door degene die een stuitingsbrief aan zijn/haar verzekeraar verzendt. Aansluiting bij een collectieve rechtszaak zoals gevoerd door de Stichting Woekerpolisclaim staat hier op zich los van. Wel zal collectieve dwaling vermoedelijk niet snel -zeker niet in Nederland !- door de rechter worden toegewezen. Juist daarom is het belangrijk om de meest ver gaande stuitingsbrief te handhaven (de eerste dus !). Dan hou je je handen vrij om -wanneer de rechtszaak van Woekerpolisclaim niks of te weinig oplevert- individueel voor de hoofdprijs te gaan (dwaling). Een parallel met de Dexia-zaak in de aandelenlease-affaire. In die affaire gingen vele tienduizenden stilzwijgend akkoord met de wel zeer slappe Duisenberg-schikking. Duizenden doorstrijders tegen Dexia krijgen momenteel veel hogere schadevergoedingen in individuele rechtszaken. Een verschil is wel dat de doorsnee schade van een aandelenlease-gedupeerde groter is dan die van een gemiddelde beleggingspolisgedupeerde, waarbij de uitzondering uiteraard de regel bevestigt.

In het laatste nummer van ''Financiele Consument/FC'' het ledenblad van de Vereniging Consument & Geldzaken stond een aardig artikel over de woekerpolis-affaire. Vooral de slotalinea was veelzeggend. Daarin werd aangegeven dat een collectieve oplossing, buiten de rechter om, ergens het midden zal moeten houden tussen de Wabeke-norm (kost verzekeraar circa 1,5 tot 2 miljard miljard) en de totale kosten bij dwaling toegewezen door de rechter (de hoofdprijs, kost verzekeraars circa 40 miljard). Komt er over enkele maanden ineens rook uit de schoorsteen en begint Verliespolis en/of Woekerpolisclaim in de media ineens te roepen dat ze er uit zijn met verzekeraars, dan is het goed opletten. Komt er een schadevergoeding uit van 4 of 5 miljard, dan weten de polisbezitters dat ze een oor wordt aangenaaid. Komt er een schikking uit die alle verzekeraars tezamen 15 of 20 miljard kost, dan praten we over een serieus te nemen schikking.

RalphL

Ongelezen bericht door RalphL »

Peewee, je weet het wederom goed te verwoorden. Een stuitingsbrief sturen zal inderdaad wel een individuele rechtshandeling zijn. Dat neemt niet weg dat je, als je de eerste brief hebt gestuurd, toch akkoord kunt gaan met een schikking die voortkomt uit een collectieve aktie, lijkt mij.

Als het zo'n goede troef is, waarom wordt er dan eigenlijk niet meteen 100% op "dwaling" ingezet door Verliespolis en Woekerpolisclaim?? Dan liggen de koppen van de verzekeringsmaatschappijen toch meteen op het hakblok? Zijn de verzekeringsmaatschappijen dan toch te machtig of zo?

Goede tip Peewee, dat getallenvoorbeeld uit het artikel van Consument & Geldzaken! Dat vind ik nou iets om te onthouden!

Gesloten