In het overleg vandaag van de Tweede Kamer Commissie Financiën met minister De Jager over de kabinetsreactie op het rapport van de Commissie De Wit werd duidelijk dat de van KiFiD afgesplitste ombudsfunctie voor de minister bespreekbaar is. Eerder had de voltallige Tweede Kamer zich per motie achter de aanbeveling van de Commissie De Wit gesteld om de ombudsman een publiekrechtelijke status te geven. In het overleg werd duidelijk dat een publiekrechtelijke status voor de hele KiFiD in strijd is met de grondwet: een publiekrechtelijke geschilbeslechting is voorbehouden aan de rechter.Zie ook voor volledige verslag nota overleg https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 80-18.htmlLaatste nieuws donderdag 17 maart 2011:
Het ziet er naar uit dat de kamer vandaag er mee instemt dat de minister eerst een onderzoek instelt naar de wijze waarop een zelfstandige ombudsfunctie gestalte zou kunnen krijgen. De brief van de minister is op dit moment nog niet online te vinden. Over het onderzoek zou nog voor de zomer aan de kamer gerapporteerd worden. Andere vormen dan publiekrechtelijke verzelfstandiging lijken daarmee voor de kamermeerderheid ook bespreekbaar (CDA woordvoerder namens regeringsfracties). Desalniettemin zegt minister toe dat bij dat onderzoek de publiekrechtelijk status de meeste aandacht zal krijgen, al wijst hij er op dat ook KiFiD zelf bezig is de governance structuur zo aan te passen dat 'belangenverstrengeling' nog verder wordt uitgesloten dan thans al het geval is. De desbetreffende motie wordt tot het de behandeling nog voor het zomerreces aangehouden
Afrondend plenair debat over beleggingsverzekeringen nog niet bekend gemaakt.
Je zou mogen verwachten dat een wet om de onafhankelijke positie van de financiële ombudsman te regelen voor het eind van dit jaar bij de kamer zou kunnen liggen. Maar ik verwacht nog wel een paar wetgevingsproblemen:
- voor kamerbrede steun is voorwaarde dat de financiële sector (via 'indirecte' financiering) en niet de overheid de kosten draagt
- met het afsplitsen van de ombudsfunctie blijven de Geschillencommissie en de Commissie van Beroep (voor zaken met een belang boven de 25.000 euro) achter bij KiFiD: niet alleen is de vraag of het zo geregeld kan worden dat de Geschillencommissie alleen zaken behandelt die al eerst aan de ombudsman zijn voorgelegd, nog belangrijker wellicht is voor KiFiD dat zij zo geen zeggenschap meer heeft over de toelating aan de poort van geschillen (ergo: de 'zeeffunctie' ontbreekt).
Het zou mij niet verbazen dat uiteindelijk alsnog gekozen wordt voor het alternatief van het kabinet: over het vergroten van de onafhankelijkheid zijn kabinet en kamer het eens, maar wellicht kan dit doel ook bereikt worden door een andere 'governancestructuur' van KiFiD, waarin consumentenbelangen een meer prominente plaats krijgen.
Afronding van het debat met de minister in tweede termijn volgende week plenair in de Tweede Kamer.
Hoe dit ook zij, voordat de nieuwe constellatie operationeel is zijn we wel minstens een jaar verder. Gedupeerden blijven voor hun 100% schadevergoeding nog wel even aangewezen op zelfwerkzaamheid, zie http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=92844