LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opmaatverzekering uitkering bij overlijden

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
appie1

Opmaatverzekering uitkering bij overlijden

Ongelezen bericht door appie1 »

Ik heb een Opmaatverzekering met een overlijdensverzkering ter grootte van mijn hypotheek zijnde € 130.000,
Ik betaal daarvoor € 220, per maand.

Stel dat ik nu na 15 jaar overlijd, dan krijg ik € 130.000, uitgekeerd en vervalt de verzekering.
Als je dan goed naar bovenstaande kijkt heb je in wezen voor je overlijdensrisicoverzekering € 220, per maand betaald, en dat is giggantisch veel. Want de verzekering vervalt verder en het spaardeel wordt niet uitgekeerd nu de overlijdensrisicoverzekering tot uitkering komt.
Terwijl in de premie een deel is voor de overlijdensuitkering en een deel voor te sparen cq te beleggen. Is het toch eigenlijk vreemd dat het gespaarde bij overlijden dan komt te vervallen.

Hier wordt je in wezen weer opnieuw benadeeld en flink ook.

Weet iemand hier meer van of deze bovenstaande redenering klopt?
Zo staat het wel in mijn polis van de Rabobank

kweenie

Re: Opmaatverzekering uitkering bij overlijden

Ongelezen bericht door kweenie »

Je betaalt 220 per maand, bestaande uit een deel 'spaar'-bedrag en een deel overlijdensrisicoverzekering. In het begin heb je nog weinig ge'spaard', en betaal je dus voor een verzekerd bedrag van 130.000. Het hangt er vanaf hoe oud je bent, maar laten we er voor het gemak van uitgaan dat die risicoverzekering 20 euro per maand kost, dan 'spaar' je dus zo'n 200 euro per maand (even los van alle kosten...). Het jaar daarop hoeft dus minder verzekerd te worden, bv. 127.500 euro. De premie zal daar dan op gebaseerd zijn, maar ook op jou leeftijd die een jaar hoger is (en je hebt dan dus ook een hogere sterftekans).

Na 15 jaar heb je bijvoorbeeld 45.000 bijeengespaard. Je moet dan nog een verzekering hebben van 90.000. Maar tegelijk ben je ook 15 jaar ouder geworden, wat betekent dat je ongeveer 4 keer zo veel kans hebt om te overlijden. Je zult dat jaar dus zo'n 55 euro overlijdensrisicopremie betalen. Ga je dood, dan krijg je die 45000+90000 uitbetaald.

Het is dus niet zo dat je gespaarde geld ineens 'verdwenen' is. Het is eerder zo dat je door het gespaarde geld, minder overlijdensrisicoverzekering hoeft te hebben en daar dus ook minder premie voor hoeft te betalen. En dat je dus van de betaalde bedragen ook meer overhoudt om te sparen.

Je kunt in principe ook kiezen voor een verzekering die bij overlijden altijd 130.000 uitkeert, plus die gespaarde som, maar dan moet je wel ongeveer de helft meer aan premie voor die orv betalen.

appie1

Re: Opmaatverzekering uitkering bij overlijden

Ongelezen bericht door appie1 »

Hallo Kweenie

Hartelijk dank voor het antwoord. Je hebt het helder en duidelijk uitgelegd. Een absloute meerwaarde voor dit forum.
Jou zou ik wel als adviseur willen hebben, jij weet tenminste van de hoed en de rand.

Gesloten