LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opstap Hypotheekverzekering Reaal

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
singh2206

Opstap Hypotheekverzekering Reaal

Ongelezen bericht door singh2206 »

Hallo,

Ik heb ook hypotheekverzekering lopen bij Reaal. Ik betaal maandelijks 75,-- euro. Ik heb dit al sinds januari 2005. Nu blijkt dat ik ieder jaar ruim 450,-- p/j heb betaald aan kosten. Dit is ruim 50% van mijn inleg per jaar. Nu is mijn polis ook erg weinig waard.
Stop zetten heeft weinig zin, want de beleggingen die Reaal ermee doet zijn nu zowat niks waard. Zijn er nog meer mensen met dit probleem?? Zo ja, wat kan er aan gedaan worden??

groet,

V

wevera

Re: Opstap Hypotheekverzekering Reaal

Ongelezen bericht door wevera »

De opstap-hypotheek-verzekering van Reaal is een door de AFM onderzochte beleggingsverzekering. (zie www.afm.nl, klik op consumenten, vervolgens op beleggingverzekeringen. vervolgens op feitenonderzoek en dan check je eigen polis)
Er zijn 8 varianten onderzocht, het betreft de fact=sheets no263 t/m 270.
Uit dit onderzoek blijkt dat de jaarkostenafslag voor de zuivere beleggingsverzekering varieren van 2 - 2.8 %. In dit product zit ook een overlijdingsrisico-verzekering. Hiervan varieert de jaarkostenafslag van 0.20 - 1.92%. De totale jaarkostenafslag, elk jaar als percentage van de eindwaarde van de polis varieert van 2.60 - ruim 4%, afh. van de variant.
Dat betekent dat het rendement op beleggen hoger moet zijn dan 6.6 - 8% om een beter resultaat te scoren als een eenvoudige spaarrekening van 4%.
Op dit moment is het rendement op beleggen zwaar negatief en het netto-rendement van deze polis dus nog 2-4% lager. In dit verzekeringsproduct wordt er voor de verzekerde dus niets verzekerd maar wel voor de verzekeraar. Dat is nl. de jaarkostenafslag, die gaat nl. gewoon door ondanks het negatieve rendement.

Is dit nu een officiele woekerpolis? Volgens de AFM niet want dan moet de jaarkostenafslag voor de zuivere beleggingsverzekering hoger zijn dan 3.5%. Dit is ook zo volgens de aanbeveling van de kifid-ombudsman. Volgens de stichtingen verliespolis en woekerpolisclaim zullen enkele varianten in aanmerking komen voor een geringe compensatie. De stichtingen gaan in de schikkingsovereenkomsten uit van een maximaal torgestaan kostenpercentage voor de beleggingsverzekering uit van rond de 2.5%.

Is hieraan nog iets te doen. Premie-vrij maken heeft niet veel zin. De polis blijft dan bestaan en de kostenafslag gaat gewoon verder en ook de premie betaling voor de ovlrv.
Afkopen is evenmin verstandig. Door de lage waarde van de aandelen is de huidige poliswaarde heel laag, en er gaan nog een afkoopkosten vanaf. Het is beter af te wachten tot de koersen weer zijn gestegen.

Mij lijkt het verstandig om naar de verzekeraar een klachtbrief te schrijven over de hoge kostenverrekening en te vragen/eisen om eem specifcatie van alle kosten over de gehele looptijd.
Verder is het verstandig om naar de verzekeraar een stuitingsbrief te sturen ivm. met het voorkomen van het verjaren van een eventuele juridische claim. ( zie voor een stuitingsbrief www.verliespolis.nl en www.consumentenclaim.nl)
Verder kan er ook nog een klacht ingediend worden bij het kifid. Dan zal die klacht moeten gaan over foutieve of tekortkomende informatie , misleiding. De kosten zelf zijn volgens het kifid niet te hoog, daarover klagen heeft geen zin. ( zie www.kifid.nl )
Dan is het ook nog mogelijk om een schadeloosstelings-procedure op te starten via de stichting consumentenclaim, (zie www.consumentenclaim.nl )

Succes en met vr. groet, A.Wever

Gesloten