LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] RVS Kapitaalverzekering: afkoopwaarde s 776 minder dan inleg

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
claes059

RVS Kapitaalverzekering: afkoopwaarde s 776 minder dan inleg

Ongelezen bericht door claes059 »

Ik heb sinds 2006 een kapitaalverzekering bij de RVS. Door adviseurs van de ING werd ik gewezen om mijn Aegon verzekering op te zeggen aangezien deze geen winst behaalde.
Ik heb de Kapitaalverzekering genomen omdat deze flexibel zou zijn.
Toen ik vorig jaar, 2010 geen loonspaarrekening meer kon hebben, wilde ik de inleg verlagen. Toen bleek dat de verzekering niet flexibel was. Ik ontving pakken met informatiebladen in verzekeringstaal die onbegrijpelijk voor een leek zijn, terwijl ik een universitaire opleiding heb.
Het klachtmanagement heeft de zaak overgenomen na een klacht van mij over deze afdeling.
Om een zeer lang verhaal korter te maken, ik wilde mijn verzekering afkopen. Ik kreeg tweemaal de kans en ik kreeg de indruk dat ik voor een bepaalde datum moest reageren. Na het lezen van pakken papier heb ik de sprong genomen en ben ik naar Brand New Day gegaan.
Naderhand werd voor mij pas duidelijk dat RVS een zeer groot bedrag aan kosten berekend en in de specificaties die ze mij toesturen vanuit een foutief netto verzekeringsbedrag een berekening maken. Zij weigeren steeds het juiste bedrag aan te geven.
Hierdoor ben ik van de € 3.496,-- aan premie aan kosten € 779,--. kwijt en hou ik dus maar € 2.717,-- over. Dus ruim 25% wordt ingehouden.
Ik ben al maanden bezig om duidelijkheid te krijgen maar het blijft vaag en onduidelijk en wordt een foutief bedrag aan ingelegde premies gehanteerd
namelijk € 2.839,37 in plaats van €3.496.

Ik weet dus niet wat ik tegen die RVS praktijken kan doen. Heeft iemand een advies? Ik weet dat ik de Stichting Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KIFID) kan inschakelen.

arvandongen

Re: RVS Kapitaalverzekering: afkoopwaarde s 776 minder dan inleg

Ongelezen bericht door arvandongen »

Beste Claes059,

Hier nog een universitaire leek en gedupeerde van misleiding.

Als je kan aantonen dat je misleid bent, of dat je niet volledig geinformeerd bent geweest, dan kan je proberen 100% compensatie te claimen.

Het eenvoudigst is de procedure via het Kifid, dus:
1) eerst interne klachtenprocedure van de verzekeraar (6 weken max)
2) dan Kifid ombudsman (meestal zonder resultaat)
3) dan Kifid geschillencommissie (met resultaat, maar verzekeraar procedeert verder als de regels het toelaten)
4) dan Kifid hoger beroep

Voor "kleinere" bedragen (<25000 Eur) heeft het totaal geen zin om individueel naar de rechter te gaan. Indien er al een gezamelijke procedure is, kan je overwegen je erbij aan te sluiten.

Lees als voorbeeld Kifid-uitspraak GCHB2010-390 (hoger beroep) en 2011-21 (geschillencommissie) en bekijk in hoeverre deze op jou van toepassing zijn. Belangrijkste resultaat is dat het Kifid van mening is dat iedereen op begrijpelijke wijze geinformeerd moet zijn geweest vóór het aangaan van de verzekering. Het wegstoppen van kosten in de kleine lettertjes is niet toegestaan. "Begrijpelijk" betekent dat de gemiddelde consument zonder speciale financiele kennis, het product in al zijn facetten had moeten kunnen begrijpen.

Zie verder subforum: Ik wil 100% schadevergoeding -1e bericht . Er is wat huiswerk nodig, maar dat lukt vast wel. ---Success!

jammer

Ongelezen bericht door jammer »

Claes059 die aegon polis hoe heette die? Misschien was dat ook een woekerpolis. Dan heb je recht op compensatie, je moet hem dan wel zelf aangeven als die eerder afgekocht is als....die datum weet ik even niet zeker ik geloof 2005?

claes059

arvandongen schreef:Beste Claes059,

Hier nog een universitaire leek en gedupeerde van misleiding.

Als je kan aantonen dat je misleid bent, of dat je niet volledig geinformeerd bent geweest, dan kan je proberen 100% compensatie te claimen.

Het eenvoudigst is de procedure via het Kifid, dus:
1) eerst interne klachtenprocedure van de verzekeraar (6 weken max)
2) dan Kifid ombudsman (meestal zonder resultaat)
3) dan Kifid geschillencommissie (met resultaat, maar verzekeraar procedeert verder als de regels het toelaten)
4) dan Kifid hoger beroep

Voor "kleinere" bedragen (<25000 Eur) heeft het totaal geen zin om individueel naar de rechter te gaan. Indien er al een gezamelijke procedure is, kan je overwegen je erbij aan te sluiten.

Lees als voorbeeld Kifid-uitspraak GCHB2010-390 (hoger beroep) en 2011-21 (geschillencommissie) en bekijk in hoeverre deze op jou van toepassing zijn. Belangrijkste resultaat is dat het Kifid van mening is dat iedereen op begrijpelijke wijze geinformeerd moet zijn geweest vóór het aangaan van de verzekering. Het wegstoppen van kosten in de kleine lettertjes is niet toegestaan. "Begrijpelijk" betekent dat de gemiddelde consument zonder speciale financiele kennis, het product in al zijn facetten had moeten kunnen begrijpen.

Zie verder subforum: Ik wil 100% schadevergoeding -1e bericht . Er is wat huiswerk nodig, maar dat lukt vast wel. ---Success!
--------------------------------------------------------------------------------------
Bedankt voor jouw bericht. Ik ben voor het eerst op het forum vandaag, ik heb deze stap gezet omdat ik al maanden bezig ben met de interne klachtenprocedure. Het is allemaal zeer ondoorzichtig geweest, met name de zogenaamde kosten, die worden algemeen benoemd maar niet gespecificeerd. Het is ook onbegrijpelijk dat ze een onjuist bedrag als netto verzekeringsbedrag gebruiken. Is dat niet strafbaar?

De moed zinkt mij wel in de schoenen als ik deze lange procedure zie. Ik vind het ongelooflijk dat een verzekeringsmaatschappij als de RVS dit zomaar kan doen en dit in Nederland dus wordt toegelaten.

Ben je zelf ook naar de Kifid toegestapt?

claes059

jammer schreef:Claes059 die aegon polis hoe heette die? Misschien was dat ook een woekerpolis. Dan heb je recht op compensatie, je moet hem dan wel zelf aangeven als die eerder afgekocht is als....die datum weet ik even niet zeker ik geloof 2005?
Dat was Koersplan van Aegon. Wat bedoel je met "je moet hem dan wel zwlof aangeven als die eerder afgekocht is als"?
Het gaat mij trouwens vooral om RVS, ik had daar vertrouwen in. Maar de wijze waarop de RVS handelt en mijn spaargeld inpikt, is zeer onbetrouwbaar. Ik vind het onvoorstelbaar, net als de andere woekerpolissen dat dit zomaar wordt toegelaten in Nederland!

jammer

Ik bedoel eigenlijk aegon heeft met koersplan ook trucjes uitgehaald de ORV premie moest van de rechter al terug gebracht worden met 85%. Aegon geeft aan als je compensatie wilt met al afgelopen of eerder afgekochte producten ZELF contact op moet nemen. Ze hopen volgens mij dat duizenden mensen DIT vergeten, zodat het verjaard..............Maar dit is mijn denk wijze....En de rechtzaak van de stichting Koersplan de weg kwijt gaat OOK over eerder afgekochte polissen en polissen die tot uitkering zijn gekomen en nog lopende polissen....Als je echt tijd en zin hebt en dat je nog geld terug wilt hebben van aegon. Zou ik als ik jou was even kijken op de site van WWW.koersplandewegkwijt.nl Ik denk als je dat allemaal doorgelezen hebt dat je wel een week verder bent. De procedure tegen aegon loopt al 5 jaar....Begonnen in 2005 eerste dagvaarding tegen aegon. Over hoge kosten en vooral een niet vermelde orv en hoe hoog. en rendementen die niet kloppen (dwaling / misleiding) ja, ja en nu 16 mei 2011 voor de hogeraad inmiddels. aegon begint hem te knijpen volgens mij...

hakra

Ongelezen bericht door hakra »

@jammer
ja, ja en nu 16 mei 2011 voor de hogeraad inmiddels
even voor de goede (volg)orde:

het is Hoger Beroep bij het GerechtsHOF te Arnhem, meervoudige Kamer.
Pas daarná komt zonodig de Hoge Raad in beeld. En die oordeelt niet inhoudelijk over de zaak maar beoordeelt slechts of de rechtsgang op juiste wijze is gevolgd.

jammer

Dankje wel voor de aanvulling, sorry voor de verkeerde thermen.

Gesloten