LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Spaarloonregeling Fortis ASR
-
Spaarloonregeling Fortis ASR
Sinds oktober 1996 heb ik deelgenomen aan een bedrijfsspaarloonregeling bij Fortis ASR (voorheen Stad Rotterdam). Hierbij spaarde ik maandelijks een bedrag van EUR 51,08, hetgeen door Fortis ASR werd belegd. In september 2008 heb ik aan mijn tussenpersoon aangegeven dat ik deze regeling wilde stopzetten en het tot dan toe gespaarde bedrag uit wilde laten keren. Bij uitblijven van een voorstel heb ik betreffende tussenpersoon een aantal keer schriftelijk aangemaand, waarop ik dan bericht ontving dat e.e.a. was doorgegeven aan Fortis en dat er binnen een x-aantal dagen een schriftelijk voorstel zou volgen. Uiteindelijk ontving ik eind januari 2009 (na meer dan 3 maanden touwtrekken) een voorstel van Fortis, waarin zij mij een afkoopsom voorrekenden van EUR 3.804,--. Ik spaarde inmiddels al meer dan 12 jaar lang een maandelijks bedrag van EUR 51,08, oftewel 144 x EUR 51,08 = EUR 7.355,--. Het voorstel van Fortis betekent dat er van mijn gedurende jarenlang gespaarde tegoed een bedrag van UR 3.500,-- is "verdampt"!! Dit nog los van enig rendement, want bij een dergelijke regeling mag je een redelijk positief rendement verwachten (het spaargeld wordt tenslotte belegd). Ik kom op deze manier bij Fortis ASR echter op een negatief rendement van meer dan 48%.... Ik voel me door Fortis ASR zwaar benadeeld en ik vraag me af of dit ik zondermeer dien te accepteren of dat ik hierin wellicht stappen kan ondernemen?
Re: Spaarloonregeling Fortis ASR
Door deel te nemen aan een beleggingsverzekering (woekerpolis) heb je een verzekeringsproduct afgesloten bestaande uit een combinatie van een (levens)verzekering en een belegging. Dit is dus iets anders dan sparen via een spaarrekening.
Indien en voorzover de compensatieregeling die eind 2008 werd overeengekomen tussen Fortis en de twee belangenstichtingen als te weinig wordt beschouwd (en dit is aannemelijk want dit is een fooitje)dan kun je
1) een klachtprocedure starten bij het KIFID (zie www.kifid.nl
2) Individueel een rechtszaak starten tegen Fortis
3) eventueel op basis van no cure no pay gaan procederen via Consumentenclaim (zie www.consumentenclaim.nl)
Succes ermee.
Indien en voorzover de compensatieregeling die eind 2008 werd overeengekomen tussen Fortis en de twee belangenstichtingen als te weinig wordt beschouwd (en dit is aannemelijk want dit is een fooitje)dan kun je
1) een klachtprocedure starten bij het KIFID (zie www.kifid.nl
2) Individueel een rechtszaak starten tegen Fortis
3) eventueel op basis van no cure no pay gaan procederen via Consumentenclaim (zie www.consumentenclaim.nl)
Succes ermee.