LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voorstel Rabobank voor compensatie accepteren?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
mathieuknops

Voorstel Rabobank voor compensatie accepteren?

Ongelezen bericht door mathieuknops »

Wij hebben een OpMaat hypotheek. De Rabobank heeft ons een voorstel gedaan voor het compenseren van de gemiste rente-opbrengsten door het onttrekken van premies uit het spaardeel. Best een leuk bedrag, maar we moeten bij acceptatie wel afzien van verdere claims. Wat is wijsheid? Hoe kan ik inschatten of het voorstel reeel is?

jonis

Re: Voorstel Rabobank voor compensatie accepteren?

Ongelezen bericht door jonis »

Finale kwijting
Als de polishouder akkoord gaat met de aangeboden regeling, vraagt de Rabobank de klant om afstand te doen van verdere procedures over de onderwerpen die in de regeling zijn opgenomen. Dat betekent niet dat iemand daarmee voor zogenoemde kwijting tekent op alle punten. De polishouder behoudt het recht om beleggingsverliezen bij Rabobank te claimen als blijkt dat de door de bank geadviseerde beleggingen niet passend waren. Het beleggingsverlies kan dan aanvullend, bovenop de compensatie die wordt geboden in de regeling, worden verhaald. WPC kan dit niet collectief regelen, omdat de situatie van klant tot klant verschilt.

Daarnaast beperkt de kwijting eventuele claims over de hoogte van de kosten en risicopremies van de aan de OpMaat Hypotheek verbonden beleggingsverzekering niet. Deze moeten worden terugbetaald door Interpolis, de betrokken verzekeraar in deze. Stichting WPC is al enige tijd in onderhandeling met Achmea/Interpolis over een aanvullende vergoeding. Mochten die mislukken, dan stapt de stichting indien nodig naar de rechter.

WPC houdt bij het treffen van een collectieve compensatieregeling, zoals die met de Rabobank, altijd zoveel mogelijk rekening met de rechten van de individuele klant. De stichting heeft er vanuit dat perspectief op toegezien dat de kwijting geen betrekking heeft op het beleggingsverlies en de compensatie voor te hoge kosten.
Zie ook punt 3.1+3.2 van de vaststellingsovereenkomst:

https://www.woekerpolisclaim.nl/downloa ... st_rab.pdf

Hoe groter je % aandeel sparen is, des te beter is het voorstel. Dan is het ORVprobleem (mbt beleggen) kleiner en benadert de vergoeding de daadwerkelijke gemiste rente.

Maar het is uiteraard geen onkostenvergoeding voor ingehouden kosten + ORV.

Lianne@home

Ongelezen bericht door Lianne@home »

mathieuknops schreef:Wij hebben een OpMaat hypotheek. De Rabobank heeft ons een voorstel gedaan voor het compenseren van de gemiste rente-opbrengsten door het onttrekken van premies uit het spaardeel. Best een leuk bedrag, maar we moeten bij acceptatie wel afzien van verdere claims. Wat is wijsheid? Hoe kan ik inschatten of het voorstel reeel is?
Dus de Rabobank compenseert wel :shock:
Ik ben duizenden euro's kwijt :evil: door deze vorm van hypotheek, en bij het afsluiten van deze hypotheek is met 100 % zekerheid gezegd dat de opmaat een spaarvast product zou zijn, dat heb ik nadrukkelijk nagevraagd anders was ik er nooit aan begonnen.
Was ik er maar nooit aan begonnen. :cry:

jonis

Dus de Rabobank compenseert wel
Ik ben duizenden euro's kwijt door deze vorm van hypotheek en bij het afsluiten van deze hypotheek is met 100 % zekerheid gezegd dat de opmaat een spaarvast product zou zijn, dat heb ik nadrukkelijk nagevraagd anders was ik er nooit aan begonnen.
Compensatie is alleen maar misgelopen rente....dus geen beleggingsverliezen, kosten + ORV terug.
De polishouder behoudt het recht om beleggingsverliezen bij Rabobank te claimen als blijkt dat de door de bank geadviseerde beleggingen niet passend waren. Het beleggingsverlies kan dan aanvullend, bovenop de compensatie die wordt geboden in de regeling, worden verhaald. WPC kan dit niet collectief regelen, omdat de situatie van klant tot klant verschilt.

Daarnaast beperkt de kwijting eventuele claims over de hoogte van de kosten en risicopremies van de aan de OpMaat Hypotheek verbonden beleggingsverzekering niet. Deze moeten worden terugbetaald door Interpolis, de betrokken verzekeraar in deze.
Als in het bovenstaande het probleem zit, heb je andere wegen te bewandelen, daar is deze schikking niet voor bedoeld. Vanaf het begin was nl de insteek de spaargarantie i.c.m. beleggen, die de Rabo dus eigenlijk niet kon garanderen.

pieterplanner

Ongelezen bericht door pieterplanner »

Ten aanzien van de kosten binnen de Opmaatverzekering heeft Achmea/Interpolis los een akkoord met o.a. St. Woekerpolis Claim gesloten.

Hiervan komt nog een aparte actie. Begin 2011 zal Achmea aangeven of uw polis binnen de woekerpolis regeling valt. Welk deel van de regeling. En wat de vergoeding dan zal zijn.

Marie1975

Ongelezen bericht door Marie1975 »

Ik heb een Rabobank hypotheek uit 2004, Opmaat, met alles belegd in Kapitaalverzekering (alles belegd). Mijn vragen aan het forum:
- Als ik akkoord ga met de Rabobank in hun aanbod in de brief, kan ik dan nog steeds terugkomen op de beleggingsresultaten (en de kosten in rekening gebracht op de koers)? Mijn aanbod in de brief is laag, maar ik heb dan ook geen spaardeel en de vergoeding gaat daarover.
- Weet iemand wat de kosten van beleggingen bij Rabobank/Interpolis zijn die zijn verrekend met de koers en wat deze volgens standaarden mogen zijn? Deze kosten werden ontkend tijdens de verkoop destijds, terwijl ik echt heb doorgevraagd. Op dit moment willen/kunnen ze me niet zeggen hoeveel kosten er in rekening zijn gebracht over de jaren. Wie heeft hier zicht op?
- Kan een bank de overlijdensrisicopremies zelf verhogen en de kosten op de inleg (iets van 6,50 euro per premie per maand) ook?
- Mocht er iemand zijn die ook zelf een klachtenbrief heeft gestuurd, laat het me aub weten ik zou er zeer blij mee zijn.

Help! Bedankt alvast.

jonis

- Als ik akkoord ga met de Rabobank in hun aanbod in de brief, kan ik dan nog steeds terugkomen op de beleggingsresultaten
De polishouder behoudt het recht om beleggingsverliezen bij Rabobank te claimen als blijkt dat de door de bank geadviseerde beleggingen niet passend waren. Het beleggingsverlies kan dan aanvullend, bovenop de compensatie die wordt geboden in de regeling, worden verhaald. WPC kan dit niet collectief regelen, omdat de situatie van klant tot klant verschilt.
- Weet iemand wat de kosten van beleggingen bij Rabobank/Interpolis zijn die zijn verrekend met de koers en wat deze volgens standaarden mogen zijn?
Kosten die verrekend worden met de koers binnen de opmaat zullen inhoudingen door de fondsbeheerder zijn, dit soort informatie kun je vinden bij de fondsbeheerder en dat zal m.n. Robeco zijn, alle fondsinfo kun je vrij opzoeken op hun website. Daar is geen standaard voor, maar iemand die "alles belegd" zal toch eens bij zichzelf ook eens te rade moeten gaan of beleggen wel zijn ding is als je dit na 6 jaar niet weet of niet weet te vinden.
Het is over het algemeen ook niet interessant of er 1% of 1,5% door de fondsbeheerder is ingehouden, het gaat uiteindelijk om de prestatie van het fonds.
Overigens kosten de meer dan 2 wijzigingen van je tegoed per jaar ook 22,69 per keer.

Kan een bank de overlijdensrisicopremies zelf verhogen en de kosten op de inleg (iets van 6,50 euro per premie per maand) ook?
De kosten niet; deze zijn 7 of 7,5% van de premie , afhankelijk van 1 of 2 levens verzekerd + 6,81 per maand en die staan gewoon in je polis.
De ORV binnen de opmaat i.c.m. beleggen is ten alle tijden variabel en oplopend in de loop der jaren. Afhankelijk van beleggingsresultaat, verzekerd bedrag, leeftijd, kan dit een hoge risicofaktor zijn voor je doelkapitaal.

comeyer

Ongelezen bericht door comeyer »

De Rabobank is groot geworden met woekerpolissen en ondanks compesaties heeft men leuk op die manier extreem veel miljarden kunnen verdienen. De hele banksector moet men snel nationaliseren want op zulke laffe manieren geld bij burgers weg halen moet wat mij betreft strafrechtelijk aangepakt worden want het is je reinste diefstal, en dan niet een winkeldief opsluiten maar juist dit soort duivelse volk aanpakken.

G&M

Ongelezen bericht door G&M »

Ik had een Opmaathypotheek afgesloten in 1998 en in 2009 ben ik overgestapt naar een andere hypotheek aanbieder doordat de voorspelling na 30 jaar is dat ik met een rest schuld van minimaal 50% overhoudt. In december 2010 heb ik de uitbetaling van aanbod van de regeling maar er is alleen de kosten van taxatie en notaris betaald en van de afsluitprovisie is het niet uitgekeerd. Na het lezen van de overeenkomst van de Ombudsman,Stichting Woekerpolisclaim en Rabobank, wordt er in alle 3 de overeenkomsten onderscheidt gemaakt tussen klanten die bij Rabobank zijn gebleven en klanten die naar ander hypotheek aanbieder zijn overgestapt voor wat betreft het vergoeden van de afsluitprovisie.
Het wordt gesproken over omzettingskosten (taxatie-,notariskosten,afsluitprovisie en afsluitkosten) voor klanten die bij Rabobank zijn gebleven en oversluitkosten (taxatie- en notariskosten) voor klanten die overgestapt zijn naar een ander hypotheek aanbieder. Als een klant overstapt naar een ander type hypotheek binnen Rabobank of een ander hypotheek aanbieder moet de afsluitprovisie toch betaald worden. Ik vind dat de afsluitprovisie vergoed moet worden ongeacht bij welke aanbieder je hypotheek afsluit.
Mijn vraag aan de forum:
Waarom wordt er onderscheidt gemaakt bij het vergoeden van de afsluitprovisie?

Gesloten