LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Waar blijft die compensatieregeling?
Waar blijft die compensatieregeling?
Ik heb een woekerpolis bij Nationale Nederlanden afgekocht in 2009 en een andere polis is uitgekeerd na de looptijd bij Reaal.
Ik krijg al sinds 2010 brieven dat beide bedrijven nu echt gaan berekenen wat ik aan compensatie krijg, alleen praten de brieven steeds over een andere datum. Hiervoor was het in het begin van 2011, nu wordt er gesproken over het einde van 2011 of zelfs 2012. Kan dit zomaar? Is er geen verplichting dat deze regeling zo snel mogelijk aan alle betrokkenen wordt uitgekeerd?
Ik krijg al sinds 2010 brieven dat beide bedrijven nu echt gaan berekenen wat ik aan compensatie krijg, alleen praten de brieven steeds over een andere datum. Hiervoor was het in het begin van 2011, nu wordt er gesproken over het einde van 2011 of zelfs 2012. Kan dit zomaar? Is er geen verplichting dat deze regeling zo snel mogelijk aan alle betrokkenen wordt uitgekeerd?
Re: Waar blijft die compensatieregeling?
Ik heb vandaag een compensatie van reaal mogen ontvangen.
Van maar liefst 88 cent,dit was het wachten wel waard.
Van maar liefst 88 cent,dit was het wachten wel waard.
@Ivr,
Verzekeraars traineren de informatieverschaffing over de compensatiefooien vermoedelijk zo lang om daarmee heimelijk de mogelijke schadeclaims van gedupeerden te laten verjaren. 99% van de woekerpolisbezitters zal maar een hele vage notie hebben van verjaring van claims en heeft uberhaupt niet in de gaten dat ze worden afgescheept met een fooitje van ten hoogste 10% van de veroorzaakte schade.
Verzekeraars traineren de informatieverschaffing over de compensatiefooien vermoedelijk zo lang om daarmee heimelijk de mogelijke schadeclaims van gedupeerden te laten verjaren. 99% van de woekerpolisbezitters zal maar een hele vage notie hebben van verjaring van claims en heeft uberhaupt niet in de gaten dat ze worden afgescheept met een fooitje van ten hoogste 10% van de veroorzaakte schade.
ALGEMEEN OVERLEG BELEGGINGSVERZEKERINGEN VERPLAATST
Het Algemeen Overleg in de Tweede Kamer over beleggingsverzekeringen is verplaatst naar 1 december.
Het overleg tussen minister en Vaste Kamercommissie voor Financiën stond eigenlijk komende woensdagmiddag half 5 op de agenda. Dit is nu donderdagochtend 1 december 10 uur geworden. Het overleg is van belang in het kader van de best of class-oplossing bij 'woekerpolissen' die door Financiën wordt bepleit.
Het Algemeen Overleg in de Tweede Kamer over beleggingsverzekeringen is verplaatst naar 1 december.
Het overleg tussen minister en Vaste Kamercommissie voor Financiën stond eigenlijk komende woensdagmiddag half 5 op de agenda. Dit is nu donderdagochtend 1 december 10 uur geworden. Het overleg is van belang in het kader van de best of class-oplossing bij 'woekerpolissen' die door Financiën wordt bepleit.
-
Meestal komt er dan weer een RADAR uitzending vlak voor.
-
Wij hebben een brief gekregen van RVS waarin staat dat wij 192 euro aan compensatie krijgen wat ik vrij laag vind voor een polis die we jarenlang hebben gehad.
Ook vreemd dat er over één polis gesproken werd, we hadden er 3 dus ik ga er van uit dat ik van die andere 2 ook nog bericht krijg.
Ook vreemd dat er over één polis gesproken werd, we hadden er 3 dus ik ga er van uit dat ik van die andere 2 ook nog bericht krijg.
Het melden van de hoogte van de compensatieregeling zegt an sich in mijn ogen niet heel veel. Dit zegt iets meer als je weet hoeveel de waarde van de polis is en de omvang van de totale inleg.
200 euro compensatie op een inleg van 2.000 euro is best veel terwijl bij een inleg van 100.000 euro dit weer een schijntje is. (Heel ruw voorbeeld)
200 euro compensatie op een inleg van 2.000 euro is best veel terwijl bij een inleg van 100.000 euro dit weer een schijntje is. (Heel ruw voorbeeld)
@Tufima,200 euro compensatie op een inleg van 2.000 euro is best veel terwijl bij een inleg van 100.000 euro dit weer een schijntje is.
Een fundamenteel uitgangspunt in ons recht is dat de aansprakelijke partij de schade van de benadeelde VOLLEDIG dient te vergoeden, behoudens bijvoorbeeld wanneer de benadeelde ook ''eigen schuld'' heeft aan het ontstaan van de schade.
Welnu, de Commissie van Beroep van het KIFID heeft in de Crommentuyn uitspraak nu juist aangegeven dat er geen reden is om de schadeplicht van de verzekeraar te verminderen o.g.v. ''eigen schuld''. En dat is ook logisch, waaruit zou die eigen schuld bij de polisbezitters moeten bestaan in een situatie waarin de verzekeraar willens en wetens informatie over kostinhoudingen ''onder de pet houdt''.
De conclusie moet dus luiden dat een verzekeraar de VOLLEDIGE schade dient te vergoeden. In discussie is dan vervolgens wat dan de schade is. Dat betreft m.i. het deel van de premieinleg waarover de polisbezitter als gevolg van misleiding cq dwalingveroorzaking cq zorgplichtschending door de verzekeraar is benadeeld (maar andere schadeberekeningsmethodieken zijn mogelijk !). Dit betreft tenminste ALLE KOSTEN die zijn ingehouden + de wettelijke vertragingsrente van het moment van betaling van deze kosten door de polisbezitter. Grosso modo zal dit al snel neerkomen op een procent of 60/65 van de betaalde premi-inleg, vaak meer. Een totale premie-inleg van 2000,-- over een totale looptijd van vaak 15 jaar zal maar zelden voorkomen. De meeste verzekeraars hanteren bij een kapitaalverzekering al snel een minimum maandpremie van 25,-- te vermenigvuldigen met 180 (15 jaar x 12 maanden) is 4.500,--. In gevallen als dit voorbeeld, 4500,-- premie-inleg, zou ik -bij wijze van schikking- met minder dan ongeveer 2500,-- (give or take a few euro) geen genoegen nemen.
Ik ben het helemaal met je eens.
Echter de vraag is of mensen daadwerkelijk zijn misleid. Dit zal van geval tot geval moeten worden bekeken en zal zeker niet altijd tot schadeplicht van de verzekeraar leiden vrees ik.
Het enige dat ik probeerde aan te geven is dat het melden hoeveel de compensatie in een individueel geval bedraagt niet veel toevoegt aan de discussie.
Mensen die roepen dat ze € 0,88 of € 192,- aan compensatie ontvangen zegt niet meer dan sec dat ze dit bedrag zullen ontvangen. Wat de daadwerkelijke schade voor hun is valt hier niet uit af te leiden. Ook kan je niet zien wat de waarde, de inleg, de looptijd, en het beleggingsrisico van de polis is.
Echter de vraag is of mensen daadwerkelijk zijn misleid. Dit zal van geval tot geval moeten worden bekeken en zal zeker niet altijd tot schadeplicht van de verzekeraar leiden vrees ik.
Het enige dat ik probeerde aan te geven is dat het melden hoeveel de compensatie in een individueel geval bedraagt niet veel toevoegt aan de discussie.
Mensen die roepen dat ze € 0,88 of € 192,- aan compensatie ontvangen zegt niet meer dan sec dat ze dit bedrag zullen ontvangen. Wat de daadwerkelijke schade voor hun is valt hier niet uit af te leiden. Ook kan je niet zien wat de waarde, de inleg, de looptijd, en het beleggingsrisico van de polis is.
lees deze uitspraak van de GC eens -
- gaat over kosten die n.i.e.t. genoemd zijn in de PV
http://www.kifid.nl/fileupload/Uitspraak_2011-239.pdf
- gaat over kosten die n.i.e.t. genoemd zijn in de PV
http://www.kifid.nl/fileupload/Uitspraak_2011-239.pdf
-
En bij een maandpremie van 75 euro, 8 jaar lang?juwita schreef: De meeste verzekeraars hanteren bij een kapitaalverzekering al snel een minimum maandpremie van 25,-- te vermenigvuldigen met 180 (15 jaar x 12 maanden) is 4.500,--. In gevallen als dit voorbeeld, 4500,-- premie-inleg, zou ik -bij wijze van schikking- met minder dan ongeveer 2500,-- (give or take a few euro) geen genoegen nemen.
Dat is dus 75x12x8 = 7200 euro.