LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat is de officiele afsluitdatum kapitaalverzekering?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Gast101

Wat is de officiele afsluitdatum kapitaalverzekering?

Ongelezen bericht door Gast101 »

Hallo,

Hopelijk weet iemand het antwoord op het volgende:

Begin september 1999 heb ik via een tussenpersoon een beleggingsspaarpolis afgesloten bij Avero. Gedurende 15 jaar stort ik daar een vast bedrag in en krijg ik ieder jaar een opgaaf wat de waarde is per 31 december van dat jaar. Ik dien het volgens Avero als vermogen op te geven in box 3.

Het was nooit zo actueel maar ben er onlangs maar eens ingedoken en ontdekte dat kapitaalverzekeringen die zijn afgesloten voor 14 september 1999 onder het overgangsrecht vallen niet in box 3 hoeven te worden meegenomen.

Ik heb bij Avero navraag gedaan over wat nu de exacte afsluitdatum was. Ze stuurden me een kopie van de door mij ondertekende polis uit 1999. Hierop stond dat de polis in zou gaan op 1 oktober 1999. Verder een stempel met de datum 18 september 1999 (waarschijnlijk de datum dat de overeenkomst bij Avero is binnengekomen) en tot slot mijn handtekening. Echter, de datum bij de ondertekening was destijds noch door mij noch door mijn tussenpersoon ingevuld. In ieder geval heb ik de polis voor 14 september 1999 ondertekend in bijzijn van mijn toenmalige tussenpersoon.

Wat ik me nu vooral afvraag is wat nu eigenlijk officieel gezien wordt als de afsluitdatum van een polis. Is dat het moment dat de polis in gaat, het moment dat de polis binnenkomt bij de verzekeraar of het moment dat de polis ondertekend wordt?

Ik hoop dat iemand het antwoord hierop weet...

juwita

Re: Wat is de officiele afsluitdatum kapitaalverzekering?

Ongelezen bericht door juwita »

@Gast101,
Een overeenkomst komt gewoonlijk tot stand door aanbod (gedaan door de ene partij) EN door een met het aanbod overeenstemmende aanvaarding door de andere partij. Aanbod EN Aanvaarding dus.
Wanneer jouw verzekeraar je een offerte heeft gezonden en je hebt die offerte aanvaard, dan zal daarmee (dus door de aanvaarding van jou en op dat tijdstip) sprake zijn van een voltooide overeenkomst. Als de verzekeraar van oordeel is dat de overeenkomst pas door en na acceptatie (door de verzekeraar) van een inschrijfformulier tot stand komt, dan zal dit ongetwijfeld in de algemene polivoorwaarden staan. Lees die dus door.

Succes ermee

Gast101

Bedankt voor het heldere antwoord Juwita, klinkt logisch. Ik ga me maar eens verdiepen in de kleine lettertjes. Hopelijk kan ik er iets over vinden.

Dank!

Gast101

Heb de overeenkomst en de algemene voorwaarden bestudeerd en kom over dit onderdeel alleen het volgende tegen:

"Aanvang van het risico
Het risico vangt aan op de ingangsdatum van de verzekering, onder de voorwaarde dat de eerste premie dan wel de koopsom betaald is, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen."

Dit gaat over het risico van de verzekering maar niet over de acceptatie neem ik aan? Verder staat er niets in de voorwaarden over het moment van acceptatie voorzover ik kan zien...

Gast101

Overigens, de datumstempel op het aanvraagformulier geeft zelfs 16 september aan...een dag nadat de regels zijn veranderd...wel erg toevallig...al vraag ik me af wat het voordeel was voor Avero of de tussenpersoon om de polis na 15 september in te laten gaan...voor mij maakt het echter wel veel uit...

Gast101

Iemand een idee?

hakra

Ongelezen bericht door hakra »

Gast101
Verder een stempel met de datum 18 september 1999
de datumstempel op het aanvraagformulier geeft zelfs 16 september aan
In ieder geval heb ik de polis voor 14 september 1999 ondertekend in bijzijn van mijn toenmalige tussenpersoon.
Kun je op enigerlei wijze aantonen dat je vóór 14 september bij je TP iets hebt getekend? Is je TP bereid daarover iets te verklaren?

En is de stempe ingangsdatum nu 16 of 18 september?

Gesloten