LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat moet ik nu? nieuwe werkgever BPR collectief verzekerd

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
tw_fake

Wat moet ik nu? nieuwe werkgever BPR collectief verzekerd

Ongelezen bericht door tw_fake »

Ik ga over 2 maand werken bij mijn nieuwe werkgever. Ik heb het contract thuis liggen en de onderhandelingen zijn naar tevredenheid van iedereen verlopen.
Alleen wil ik liever geen gebruik meer maken van de beschikbaarheids premie regeling, nu ik de uitzending van Radar heb gezien.
Maar het bedrijf heeft nu eenmaal een collectieve regeling met de nationale nederlanden, waarbij zij dus een groot deel van de premie storten.

Wat kan ik doen?
(het is geen optie om daar niet te gaan werken)

d'n Woerd

Re: Wat moet ik nu? nieuwe werkgever BPR collectief verzekerd

Ongelezen bericht door d'n Woerd »

Radar heeft onterecht gesteld dat ALLE Beschikbare premieregelingen niet deugen en dat is te kort door de bocht. Afstand nemen van pensioen is in de regel niet slim omdat je dan ook niet evrzekerd bent van een partnerpensioen en van premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid (pva). Dit laatste is een verzekering die inhoudt dat als je arbeidsongeschikt raakt de verzekeraar voortaan de pensioenpremie doorbetaalt (en je daardoor je bij arbeidsongeschiktheid geen zorgen hoeft te maken over je pensioen).

Nationale Nederlanden behoort bij de verzekeraars die de kosten netjes gelijkelijk over de gehele looptijd verdeelt. Je betaalt dus niet meteen een hele hap kosten. Zogenaamde "woekerpolissen" kenmerken zich juist door hoge kosten die met name aan het begin van de looptijd worden onttrokken uit de poliswaarde. Hier dus niet het geval.

Ook zijn er mogelijkheden tot garanties. Normaalgesproken zit er in het product ook de mogelijkheid om een garantiekapitaal te verzekeren die ook nog winstdelend is. Vraag daar een offerte van op bij je werkgever of de tussenpersoon en deel (als je een partner hebt) het eindkapitaal door ongeveer 16. Dat is het levenslang jaarlijks pensioen dat je dan (zonder winstdeling) normaalgesproken krijgt. Omdat de kostenonttrekkingen jaarlijks gelijk zijn kun je ook bepalen hoeveel levenslang pensioen je nu per jaar opbouwt en wat je daar zelf nu voor betaalt. Ik verwacht dat dat best meevalt. Vergeet niet voor het totale beeld de AOW (per gehuwde circa 700 euro per maand; dus EUR 8400 per jaar per gehuwde) en de al eerder opgebouwde pensioenen bij vorige werkgevers erbij op te tellen!

Let op: de totale pensioenpremie is bedoeld voor ouderdomspensioen, nabestaandenpensioen, de eerder genoemde premievrijstelling en kosten. Als je dan alleen kijkt wat je er aan ouderdomspensioen voor terugkrijgt is dat niet de goede manier. Als iemand bijvoorbeeld een maand na indiensttreding overlijdt moet er een partnerpensioen worden uitgekeerd met een waarde van enkele tonnen terwijl er dan maar 1 premie is ontvangen.

Kortom: laat je informeren over de kosten en denk na of je wilt beleggen of een traditioneel winstdelingsproduct wenst. Kijk ook verder terug in het forum over iemand die ongeveer dezelfde vraag had en waar ene Nuance een helder antwoord op gaf. Succes!

d'n Woerd

Ongelezen bericht door d'n Woerd »

Zie ook onderdeel "Nieuwe werkgever biedt woekerpolis"dat tot 31 mei is besproken op dit forum

tw_fake

Ongelezen bericht door tw_fake »

Bedankt voor je reactie. De baan heb ik ondertussen aangenomen en ik heb de mogelijkheid om van de collectieve pensioensregeling gebruik te maken.
Nu ik de reacties zo lees zal ik denk ik een gulden middenweg kiezen, stukje zekerheid en een stukje beleggen, met een rendement van 4% in mijn achterhoofd.

Gesloten