LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woekerpolis afgekocht = GUNSTIG voor compenstieregeling ????

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
vakkiel

Woekerpolis afgekocht = GUNSTIG voor compenstieregeling ????

Ongelezen bericht door vakkiel »

Ik heb vorig jaar mijn woekerpolis bij Nationale-Nederlanden afgekocht nadat deze 11 jaar gelopen heeft.
Daar mijn premie minder dan € 1.200,-- per jaar bedraagt mag volgens de aanbeveling maximaal € 2,85% per jaar van de poliswaarde in rekening gebracht worden.

Bij mijn polis zijn de eerste 3 jaar 55% van de premie ingehouden en daarna rond de 17% van de premie ingehouden.

Nu komt mijn vraag. Zit de regeling zo in elkaar dat in mijn geval de waarde van de polis b.v. na een jaar € 1.800,-- waard was er dat jaar maximaal 2,85% van € 1.800,-- = € 51,30 in rekening gebracht hadden mogen worden ?

kweenie

Re: Woekerpolis afgekocht = GUNSTIG voor compenstieregeling ????

Ongelezen bericht door kweenie »

Er wordt alleen gekeken naar de waarde na afloop als je de hele tijd hebt volgemaakt. Deze truc gaat dus niet op.

vakkiel

Dat klopt sowieso niet.
In Radar werd aangegeven dat elk jaar naar de waarde van de polis word gekeken en dan de kosten in rekening worden gebracht.
Ik heb een brief van Nat. Nederlanden ontvangen dat van afgekochte polissen de waarde na berekening word uitgekeerd.
Graag deskundige antwoorden !

wevera

Ongelezen bericht door wevera »

Voor zover ik weet komt elke beleggingsverzekering(polis) van een verzekeraar, die de deal heeft ondertekent en die langer als 5 jaar heeft gelopen,voor compensatie in aanmerking. ( zie http://www.woekerpolisclaim.nl bij overzicht regelingen)
Maar ( ex)-polishouders krijgen niet automatisch bericht als de polis is beeindigd. Ze moeten zelf schriftelijk bij de verzekeraar aangeven dat ze voor compensatie in aanmerking willen komen, met vermelding van het polisnummer.

De maximeringsnorm van 2.5% - 3.5% is een jaarkostenafslag. Dus wordt berekend als de som van 2.5% - 3.5% van de jaareindwaarde van de polis van elk jaar dat de polis loopt. Je moet het dus vergelijken met een spaarrekening met een spaarrente van 2.5% -3.5%. Maar met grote verschil is dat de jaarrente/jaarrendement niet bij de polishouder/spaarder terecht komt maar bij de verzekeraar, die ook nog eens rente op rente kan bijschrijven.

Aangezien veel kosten in de eerste 5 jaar van de polisduur verrekent zijn is er veel kans dat de kortlopende polissen, maar die wel langer als 5 jaar hebben geduurd in verhouding veel compensatie krijgen. Die hebben namelijk veel kans om boven de 2.5% - 3.5% jaarkostenafslag te zitten.

Dus schriftelijk melden bij N.N. dat je voor compensatie in aanmerking wil komen met vermelding van het polisnummer.
Met vriendelijke groet, A.wever

graaier

Ongelezen bericht door graaier »

Beste Arie,

Wat een boeven. In een telefonisch vontact vertelde een medewerker van NN mij dat het ongunstig was juist nu af te kop[en, ik had immers de grootste kosten al betaald......

Ja ja, in april 2009 heb ik zelf al eens uitgerekend wat de compensatieregeling nu werkelijk inhield. Over het kapeitaal per jaar wordt 2,45% ingehouden! Bij een opgebouwd kapitaal van 100.000 eur is dat meer dan de inleg! Boeven zijn het. Als wat jij zegt klopt dan is det de zoveelste leugen van NN. Wat ben ik bvreselijk teleurgesteld in deze verzekeraar, trouwens ook in de ING bank want die heeft mij die geweldige polis aangesmeerd.

Als je in aanmerking komt voor compensatie, ook voor het einde van de looptijd dan zit er voor mij maar een ding op: afkopen die handel!

vakkiel

Klopt ik heb NN destijds gebeld voor afkoop en ze probeerden met alle macht om de polis door te laten lopen om 4 redenen:

- Ze blijven de hoge kosten (= pure winst) ontvangen.
- Ze houden het geld in kas.
- Hoe meer de waarde van de polis word door inleg hoe kleiner de compensatieregeling.
- Polissen ( zoals die van mij die nog "maar" 10 jaar loopt ) en afgekocht worden zal door NN (veel) gecompenseerd moeten worden daar de meeste kosten in het begin in rekening zijn gebracht...

graaier

Beste Vakkiel,

Ik ga er deze week definitief werk van maken. Ik ben er al enige tijd mee bezig maar het is nu duidelijk.

Mijn polis loop nu 7 jaar, met nu nog erg hoge kosten. Deze worden dus 'gecompenseerd'. Echter de 2,45% is nog altij twee keer zo veel als box 3, 1,2% red.

Groet,

Gerrit

wevera

Ongelezen bericht door wevera »

Voor degenen die de polis langer dan 5 jaar hebben laten lopen en hebben afgekocht (tussentijds beeindigd) kan het met de kostencompensatie toch nog tegenvallen.
Er is blijbaar aan alles gedacht om maar zo weinig mogelijk compensatie te kunnen verstrekken.
In de overeenkomst met NN., de postbank en RVS, van 19-11-2008, staat op blz. 9 en 10 een artikel dat gaat over de regeling voor de tussentijdse beeindiging. (artikel 2.4 punt b)
Hierin staat dat de kostenmaximering bij tussentijdse beeindiging volgens een bepaalde berekening wordt bepaald .........(onbegrijpelijke tekst)....... die nog volgens een nader over een te komen methode moet worden vastgesteld.
Het is dus nog volslagen onduidelijk hoe die berekening er uitziet, ook als er in werkelijkheid veel meer dan 2.85% jaarkostenafslag heeft plaats gevonden.
( zie http://www.woekerpolisclaim.nl , overzicht regelingen en dan overeenkomst met NN, postbank en RVS.)
Uit de ervaringen met de kostencompensatie volgens de Delta-lloyd schikking blijkt dat er alleen maar een bedrag wordt genoemd en dat er geen berekening wordt vermeld. Het is en blijft dus oncontroleerbaar.
Met vriendelijke groet, A.Wever

graaier

Addertje?

2.4 goed gelezen......

Nu ben ik niet achterlijk maar hier begrijp weinig van! Hierbij is "geindexeerd rendement op intrinsieke waarde" (een grafiek die almaar stijgt terwijl de waarde van onze polissen daalt!) nog maar een lachertje. Wie zou dit kunnen uitleggen?

Weet je wat....ik zal een offerte aanvragen. Typisch...tijdens het spel de regels weer eens aanpassen...

Morgen ook maar even naar de kapper voor een haarspoeling. Heb weer wat grijs haar gekregen!

Groet,

Gerrit

Webbie

Ongelezen bericht door Webbie »

Ik denk dat die compensatie een grote giller word.
Van wat ik tot nu toe gemerkt heb is bij mij de hele inleg van 2 jaar geheel verdampt ( ABN Amro Koersplan welke niet meewerken met de zogenaamde compensatie regelingen )
Maar ik heb begrepen dat deze werkelijk lopen bij verzekeraar Delta Lloyd uit wat ik las bij stichting woekerpolis laatste berichten.
Deze stichtingen hebben alweer bewezen alleen zichzelf te hebben bedropen en de boel belazerd te hebben zoals elke zogenaamd goede zaak acties, waar je later ziet dat alleen de advocaten er rijk van zijn geworden ( die fijne stichtingen )
En jij uiteindelijk nog zit opgescheept met een habbekrats oplossing of nog erger tot het einde toe word bestolen.
Eigenlijk zou dit hele bankwezen op de schop moeten want het is geen instantie die je kan vertrouwen maar een bende legale boeven geworden
In dit achterlijke land ben je zelfs verplicht een bankrekening te hebben en te gebruiken, ook weer erg handig voor deze boevenbende zodoende hebben ze altijd controle over je

graaier

Ik heb enkele dagen geleden een medewerker van NN gesproken. Het was weer een grote "weetnietshow" en het duurt allemaal zo lang want het is allemaal zo moeilijk.......ga zo nog meer even door.(poe, poe wat zijn we zielig!)

"U gaat toch uw polis niet afkopen........."? :x De echte overtuiging ontbrak, ik denk dat hij er zelf ook een beetje mee zat.

Het verhaal is dat er ook voor afgekochte polissen een compensatie is. Hierbij is, zo vertelde hij, sprake van een zelfde maximale kosteninhouding per jaar. In mijn geval denk ik op max 2,45% uit te komen. (De polis heeft kanger dan 5 jaar gelopen en de inleg per jaar was meer dan 2400 eur. Maar dat was ook al weer erg moeilijk!!!). Het zou wel erg zuur zijn als dit niet klopt, wat ik denk!

In de eerder genoemde overeenkomst punt 2.4 zit de adder en ik ga hem vinden. Ik ga nogmaals bellen en vervolgens een schriftelijke bevestiging vragen.

Ik heb mijn polis destijds bij ING afgesloten, die doen echter minder dan niets voor mij. In gesprekken, mails en brieven heb ik nooit medewerking gekregen. Onze hypotheek hebben we mede daarom (en vanwege een tussentijdse aanpassing van de rente, overigens contractueel ook weer toegestaan was natuurlijk....de risico's waren gestegen dus de rente moest omhoog, yeah right) omgezet naar ABNAMRO. Bij ABNAMRO hebben wij erg duidelijk en met zoveel woorden gezegd geen gelazer te willen.

Ik draaf nu door, veel oud zeer......

Natuurlijk moet een bank of verzekeraar geld verdienen, dat snapt iedereen, maar je moet net het gevoel hebben estolen te worden.

Groet,

Gerrit

M. van Rossum

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

wevera schreef: Uit de ervaringen met de kostencompensatie volgens de Delta-lloyd schikking blijkt dat er alleen maar een bedrag wordt genoemd en dat er geen berekening wordt vermeld. Het is en blijft dus oncontroleerbaar.
Met vriendelijke groet, A.Wever
De stichtingen hebben ook een afspraak gemaakt over de controle van de berekeningen: dat gebeurt met behulp van een door hen aangewezen onafhankelijke accountant. Dus inderdaad, er is expliciet afgesproken dat controle door de polishouder niet mogelijk is. Banken/verzekeraars blijven dus dankzij deze afspraak niet in gebreke als ze geen berekening bijvoegen. ;-)

De afspraak over controle vermelden de stichtingen zelf overigens niet duidelijk genoeg, zie bijvoorbeeld
http://www.verliespolis.nl/index.php?page=/faq/main.php
https://www.woekerpolisclaim.nl/faq_dlg.php#item14
Daarin wordt ook melding gemaakt van een onafhankelijke geschillencommissie!?!

Gesloten