Beste allemaal
Ik bezit een aantal NN flexibel verzekerd belegggen polissen. Uiteraard zijn dit woekerpolissen. Al veel coresspondentie, claims etc. met NN en tussenpersoon gehad. Nu wil ik gaarne niet meer sponsor zijn van NN en de zaak afkopen.
Nadat ik mij heb verdiept in de materie is mij het volgende duidelijk:
- Afkopen kan zonder af te zien van compensatie
- Afkopen kan zonder boete
- De compensatieregeling gaat expliciet over de kostenmaximering aan het eind van de looptijd, en niet over een eventueel tegenvallend beleggingsresultaat
- Bij de compensatie zou er rekening worden gehouden met het misgelopen rendement op rendement effect over de lopende jaren.
Vragen die ik heb:
- wat bedoelen we precies met gehele looptijd? Begin tot afkoopdatum OF begin tot afgesproken einddatum, bijv 30 jaar.
Nu zijn er twee denkbeeldige scenarios:
- Afkopen bij een lage koers van de participaties
- Afkopen bij een hoge koers van de participaties
Wat is de beste strategie als dit wat uitmaakt? Misschien kan iemand een licht schijnen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Woekerpolis: Afkoopeffect
-
Re: Woekerpolis: Afkoopeffect
Rogerwilco,
Kijk eerst naar de belastingen. Mag je afkopen zonder naheffing van de belasting? Zo ja, dan geldt:
Is deze polis op enige wijze gekoppeld (bijv aan hypotheek), waardoor je niet MAG afkopen? Zo nee, dan geldt:
Ga je je claim bevechten bij de rechter of KiFiD?
Zo nee: kies het beste moment met hoge aandelenkoersen en wacht de compensatie af. Verwacht niet te veel van de compensatie trouwens, maar je hebt geen kopzorgen meer.
Zo ja (wel claim indienen bij KiFid): NN heeft de wet- en regelgeving overtreden (RIAV1998/CRR1998) door de "indirekte kostentransparantie" bij de verkoop van deze producten. Dit geldt ook voor polissen van vóór 1998/1999. Waarschijnlijk geldt dit ook voor jouw polis (nazoeken). Een claim op dwaling kan ook. Bij bewezen dwaling of overtreding van de wet maakt het verkoopmoment niet veel uit. Uiteindelijk claim je de volledige inleg plus wettelijke rente terug.
In alle gevallen van een "deel-claim" (enkel de kosten terug), dat is het raadzaam het beste verkoopmoment met hoge koers af te wachten. Rekening houdend met het feit dat bij iedere maand inleg, ook iedere maand nieuwe kosten/premies in rekening gebracht worden
N.B. De compensatieregeling gaat over einde looptijd (bijv 30 jaar). Ik begrijp dat verzekeraars bij eerdere afkoop "contant maken" naar vandaag, waardoor er nog een percentage ingehouden wordt (van de compensatie) vóórdat er uitgekeerd wordt. Vermoedelijk doet NN dit ook. Echter: Bij een volledige claim is de compensatieregeling niet meer relevant.
Persoonlijke ervaring: I.v.m. de ontstane vertrouwensbreuk en de malversaties van NN heb ik de polis per de eerste mogelijke datum beëindigd. Ongeacht de koers. Ik gun ze geen business meer.
Mvrgr,
Een FVB-medegedupeerde
Kijk eerst naar de belastingen. Mag je afkopen zonder naheffing van de belasting? Zo ja, dan geldt:
Is deze polis op enige wijze gekoppeld (bijv aan hypotheek), waardoor je niet MAG afkopen? Zo nee, dan geldt:
Zo nee: kies het beste moment met hoge aandelenkoersen en wacht de compensatie af. Verwacht niet te veel van de compensatie trouwens, maar je hebt geen kopzorgen meer.
Zo ja (wel claim indienen bij KiFid): NN heeft de wet- en regelgeving overtreden (RIAV1998/CRR1998) door de "indirekte kostentransparantie" bij de verkoop van deze producten. Dit geldt ook voor polissen van vóór 1998/1999. Waarschijnlijk geldt dit ook voor jouw polis (nazoeken). Een claim op dwaling kan ook. Bij bewezen dwaling of overtreding van de wet maakt het verkoopmoment niet veel uit. Uiteindelijk claim je de volledige inleg plus wettelijke rente terug.
In alle gevallen van een "deel-claim" (enkel de kosten terug), dat is het raadzaam het beste verkoopmoment met hoge koers af te wachten. Rekening houdend met het feit dat bij iedere maand inleg, ook iedere maand nieuwe kosten/premies in rekening gebracht worden
N.B. De compensatieregeling gaat over einde looptijd (bijv 30 jaar). Ik begrijp dat verzekeraars bij eerdere afkoop "contant maken" naar vandaag, waardoor er nog een percentage ingehouden wordt (van de compensatie) vóórdat er uitgekeerd wordt. Vermoedelijk doet NN dit ook. Echter: Bij een volledige claim is de compensatieregeling niet meer relevant.
Persoonlijke ervaring: I.v.m. de ontstane vertrouwensbreuk en de malversaties van NN heb ik de polis per de eerste mogelijke datum beëindigd. Ongeacht de koers. Ik gun ze geen business meer.
Mvrgr,
Een FVB-medegedupeerde
Re: Woekerpolis: Afkoopeffect
arvandongen schreef:Rogerwilco,
Mvrgr,
Een FVB-medegedupeerde
In hoeverre doet de hoogte van de koers ertoe: zo snel als je casht kunt je het geld wegzetten tegen huidige koersen op eigen rekening....daar verlies je gewoon niet op, maar wel de tijd die de verzekeraar nodig heeft om de polis in geld om te zetten, daar kan een postief of negatief resultaat in zitten (kan uiteraard ook aanzienlijk percentage zijn in huidige tijden) .....maar dat kun je eventueel opvangen door het zelf voor te schieten als je dat kunt dragen als je bijv een "cashdatum" zou weten (doordat je bijv. online verzekering kunt inkijken)