LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woekerpolis Checklist

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Leo Pelsers

Woekerpolis Checklist

Ongelezen bericht door Leo Pelsers »

Is er een gelukkig mens op deze aarde die een KORTE BONDIGE checklist heeft als je aangemeld hebt bij de Stichting Woekerpolis en wilt weten hoe je nu je drie pensioen polissen bij Reaal en een polis bij Aegon gecompenseerd krijgt?
Dus op zijn Hollands "vergoeding uitkeren, pieken op de polis terug krijgt"Ze roepen allemaal dat er gecompenseerd wordt door de maatschappijen maar ik heb nog geen cent gezien.
Moeten we straks rechtszaken gaan voeren tegen de stichtingen die geld zouden gaan ontvangen?
Kan iemand veel mensen helpen door aan te geven wat er nu werkelijk is gebeurt tot op heden en wanneer krijgen we het geld terug?
Dank u voor uw informatie.

M. van Rossum

Re: Woekerpolis Checklist

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

Leo Pelsers schreef:Is er een gelukkig mens op deze aarde die een KORTE BONDIGE checklist heeft als je aangemeld hebt bij de Stichting Woekerpolis en wilt weten hoe je nu je drie pensioen polissen bij Reaal en een polis bij Aegon gecompenseerd krijgt?
Dus op zijn Hollands "vergoeding uitkeren, pieken op de polis terug krijgt"Ze roepen allemaal dat er gecompenseerd wordt door de maatschappijen maar ik heb nog geen cent gezien.
Moeten we straks rechtszaken gaan voeren tegen de stichtingen die geld zouden gaan ontvangen?
Kan iemand veel mensen helpen door aan te geven wat er nu werkelijk is gebeurt tot op heden en wanneer krijgen we het geld terug?
Dank u voor uw informatie.
Er zijn nog geen Vaststellingsovereenkomsten, slechts 'overeenkomsten op hoofdlijnen'. U zult hier al deels kennis van genomen hebben, maar ik citeer eerst mijn volledige bericht. Oogmerk: u zult het heft in eigen hand moeten nemen.
Ja, het lezen van van deze subfora is niet gemakkelijk, maar het steeds opnieuw reageren op vragen die als bediscussieerd zijn is ook vermoeiend.

Valt uw polis onder het begrip 'woekerpolis'? (kapitaalverzekeringen, waarbij geen sprake is van een beleggingsrisico). Raadpleeg daarvoor bijvoorbeeld: https://www.woekerpolisclaim.nl/algemene_info.php

Advies 1: lees alle subfora van dit forum over woekerpolissen en beperk u daarbij tot die subfora met recente postings en relatief veel bezoekers (en let vooral op de bijdragen van juwita, wevera en mijzelf)
Advies 2: sluit u aan bij WPC voor de informatie (stichting verliespolis mag ook, maar WPC vind ik zelf net iets gemakkelijker) https://www.woekerpolisclaim.nl/overzichtregelingen.php
Advies 3: sluit u desgewenst aan bij Consumentenclaim, maar verwacht daar niet meteen wonderen van, u zult het vooral zelf moeten doen, maar toch: http://www.consumentenclaim.nl/ShowTeks ... enuId=1000
Advies 4: ga voorlopig nergens mee akkoord en stuur stuitingsbrief naar uw verzekeraar (op genoemde sites voldoende modellen)
Advies 5: bestudeer in ieder geval deze tips grondig: https://www.woekerpolisclaim.nl/tipsvoorverbetering.php
Advies 6: als u zelf uw dossierkennis min of meer op orde hebt, raadpleeg dan een onafhankelijk financieel adviseur, bijvoorbeeld via http://www.independer.nl maar verwacht ook daar geen wonderen van (inmiddels blijk ik zelf via deze subfora meer te weten dan alle adviseurs die ik ooit ben tegengekomen), betaal die per uur (bepaal vooraf het max aantal uren) en spreek aansprakelijkheid af voor verkeerde adviezen (een van mijn adviseurs adviseerde mijn woekerpolis op te zeggen, maar mijn advies: dat nooit doen tot moment dat schade is verhaald)

Nog 2 belangrijke "links":

Code Risico & Rendement: http://www.verbondvanverzekeraars.nl/pa ... spx?id=449
Door KiFiD geregistreerde "verzekeringen" die wel/niet de aanbeveling volgen: http://www.kifid.nl/consumenten/lijst+b ... zekeringen

M. van Rossum, woekerpolis-gedupeerde met polis uit 1998 en actief geworden n.a.v. TrosRadar uitzendingen.
Indien u geregistreerd bent bij WPC zult u ook dit persbericht al wel gezien hebben? Er is dus sprake van grote vertraging / obstructie door de verzekeraars. Hieraan is ook in andere recente subfora aandacht besteed, raadpleeg de voor de hand liggende onderwerp-titels met recente bijdragen.
Amsterdam, 09 april 2010

PERSBERICHT

STICHTING WPC MAANT VERZEKERAARS TOT ACTIE

Stichting Woekerpolis Claim (WPC) wil dat de verzekeraars haast gaan maken met de verdeling van de zogenoemde stroppenpot van circa € 320 miljoen voor polishouders in een schrijnende situatie. WPC heeft vijf verzekeraars met wie een compensatieregeling is afgesproken daarover een brief gestuurd. Voorzitter Jeroen Wendelgelst: “Stichting WPC probeert al bijna anderhalf jaar om de schrijnende gevallen met verzekeraars geregeld te krijgen, maar tot dusver zonder resultaat. Ik hoop dat we er in elk geval met een aantal verzekeraars binnen korte tijd uit zullen zijn.”

De woekerpolis akkoorden zijn gebaseerd op het uitgangspunt dat een consument met een beleggingsverzekering niet wezenlijk slechter af mocht zijn dan wanneer hij via een adviseur belegt in beleggingsfondsen en daarbij een losse overlijdensrisico-verzekering afsluit. De standaard compensatieregeling gaat er vanuit dat de klant de polis tot aan het einde van de looptijd ongewijzigd voortzet. Als de klant echter zijn premie aanpast of de polis voortijdig wordt beëindigd, kan de standaardregeling tekort schieten. In die gevallen kan het nodig zijn om aanvullende compensatie te bieden. Tienduizenden polishouders kunnen in deze situatie terecht komen. Daarom zijn aan de woekerpolis akkoorden speciale fondsen voor deze klanten toegevoegd, in totaal circa € 320 miljoen voor vijf verzekeraars. Voor Stichting WPC zijn deze fondsen één van de meest essentiële onderdelen van de schikkingen.

Al sinds januari 2009 probeert WPC daarom te komen tot afspraken over de verdeling van de stroppenpot. Hiertoe zijn door WPC diverse concrete en onderbouwde voorstellen gedaan. Met AEGON zijn in juli 2009 al wel eerste afspraken gemaakt, maar ook hier is geen definitief akkoord bereikt.

In februari 2010 hebben de verzekeraars uiteindelijk samen, inclusief AEGON, één advocaat naar voren geschoven met de toezegging voor Pasen tot een regeling te komen. De gesprekken met die advocaat hebben echter nog niet tot resultaat geleid. Wendelgelst: “Wij hopen dat één of enkele vooruitstrevende verzekeraars nu alsnog het goede voorbeeld zullen geven en snel tot afspraken met ons komen. Gesprekken met individuele verzekeraars zijn voor ons het uitgangspunt omdat wij denken daarmee tot snellere en betere resultaten te komen dan via collectief overleg.”

Van Friesland

Ongelezen bericht door Van Friesland »

Inderdaad: de stichtingen hebben geen cent op uw bankrekening bij laten schrijven, maar al wel voor miljoenen euro's aan donaties opgehaald en kostenvergoedingen opgestreken (van de verzekeraars). Zij dienen dus niet - althans onvoldoende - uw belang. Dat zult u dus zelf moeten doen. Wellicht dat aangekondigd nader onderzoek - de kamer wil dat - hulp biedt. Maar van de stichtingen WPC en Verliespolis moet u verder niks - althans geen wonderen - verwachten. Wat anderen u ook willen doen geloven, die stichtingen hebben zich af laten kopen en zullen verder geen procedures voor u voeren.

M. van Rossum

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

Van Friesland schreef:Wellicht dat aangekondigd nader onderzoek - de kamer wil dat - hulp biedt.
Uit de RTL Z berichtgeving blijkt dat politici denken aan hooguit 50% compensatie van geleden schade. Voor het bereiken van 80% compensatie moet u het heft in eigen hand nemen en niet afwachten wat anderen doen. Ook consumentenclaim.nl - die belooft een persoonlijke offerte te sturen (no cure no pay, tegen 25% van de opbrengst) als de collectieve regeling u niet bevalt - komt pas in actie als er Vaststellingsovereenkomsten zijn bereikt - voorlopig niet dus. Zie hierboven mijn eerste tips hoe u om te beginnen uw eigen dossierkennis kunt opvijzelen.

Leo Pelsers

Ongelezen bericht door Leo Pelsers »

Bedankt voor uw checklist.
Maar de essentie van de Woekerpolis is. De verzekeraars hebben de boel gelflest er wordt een schade geregeld, maar de verzekeraars schrijven dus hun eigen klanten die ze besodemieterd hebben niet zelf aan om de geleden schade terug te geven.
En dan lopen er in Nederland ook nog politici rond die over de rug van deze gedupeerde mensen stemmen binnen proberen te halen en er eigenlijk geen ene male moer aan doen het probleem Woekerpolis om ALLE mensen schadeloos te stellen, zonder dat deze mensen die in principe "opgelicht" zijn daar zelf iets voor hoeven te doen.
Wie zegt er altijd dat er in zuid-europeese landen mistoestanden zijn.
Je bent dus eigenlijk besodemieterd en je moet er wel alles zelf aan gaan doen om je eigen geld terug betaald te krijgen. Hoezo AFM Ombudsmannen en andere toezichthouders?
Gisteren kwam ik iemand tegen die E 45.000 aan premie betaald heeft en "slechts" E 9083 waarde had in zijn Gerenali polis.
Je wordt dan Bedankt.

Gesloten