Hallo Radar,
Ik heb met mijn ex 10 jaar geleden een lening van 45.000 euro af gesloten waar ze bij contract vernieuwing(omdat we graag lagere maand laste wilden)2 polissen hebben bij gedaan(zonder ons mede weten) via tussen ''personen'' van de DSB.
Mijn vraag is nu,de DSB dreigde met deurwaarders en is ook bij mijn ex langs geweest,waar ik overigens bij was.Omdat bij mijn ex niet meer geincasseerd kon worden,was er achter stand van 3 mnd,terwijl ik wel netjes het geld overmaakte naar mijn ex.DSB drong er op aan om die 2 polissen af te kopen om de achter stand ermee weg te werken en de rest van het totaal bedrag te verrekenen.Nu hebben wij 8 jaar een hoge maandelijkse premie voor die polissen betaald en nu zou het rendement rond de 5700 euro zijn.Daarnaast moest ik een verklaring tekenen dat ik als hoger inkomen meer voor mijn rekening moest nemen dan mijn ex bedragende mijn ex 170 euro en ikzelf 354 euro,zou ik die verklaring niet tekenen dan zouden ze het bij mijn werkgever wel gaan halen.
Ook na berekeningen hebben mijn ex en ik nu al 10 jaar aan DSB maandelijks rond de 600 euro betaald wat neer komt op zo'n 60.000 euro.
Daarbij de DSB de rente omlaag brengen van 12,2 naar 8 % en dat nog eens 15 jaar lang...is dat rieel is mijn vraag dan? Over een geleend bedrag van 45.000 zou dan neer komen op ongeveer 93.600 euro dat is meer dan het dubbele wat wij geleend hadden.
Nu DSB Failliet is aan wie moet ik nu mijn lening gaan aflossen? En moet ik nu, de automatische incasso wat DSB doet stop zetten?
Zijn ten einde raad,wil ook niet in de problemen komen door niet te betalen,maar heb geen vertrouwen in DSB en weet ook niet of ik dan gewoon aan DSB moet blijven betalen?
Hoopvol zie ik Uw reactie tegemoet.
Met vriendelijke groet Mark Walraven uit Maastricht.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Woekerpolis en aan wie nu lening verder aflossen?
-
Re: Woekerpolis en aan wie nu lening verder aflossen?
Voor die polissen zul je toch zelf hebben moeten tekenen. Dus als je de papieren goed had bekeken bij het tekenen, dan had je van die polissen geweten. Het zullen waarschijnlijk wel woekerpolissen zijn geweest, waarbij de boel veel mooier is voorgespiegeld dan de werkelijkheid, maar dat je er niets van hebt kunnen weten lijkt mij niet.
Waarschijnlijk hebben ze je voor de opbouw van het bedrag om af te lossen een beleggingspolis aangesmeerd. Dan bouw je apart van de schuld een kapitaal op om na bv 15 jaar de boel af te lossen. Maar omdat je dan ook 15 jaar lang rente over de hele lening moet betalen, is dat pas een voordelige constructie als het aandelenrendement hoger is dan de leenrente. Dat zal niet zo snel gebeuren.
Bij het aangaan van de lening waren jullie beiden hoofdelijk volledig voor de schuld aansprakelijk. Hoe jullie de verdeling onderling bedenken maakt voor de geldverstrekker niet uit, als er maar wordt betaald. Ook na scheiding blijven jullie elk in principe voor het volledige bedrag aansprakelijk. Dus wordt er niet genoeg betaald, dan kan de bank het bij elk van jullie komen opeisen, en jullie moeten dan onderling maar uitmaken hoe je het oplost.
Misschien dat ze na de ingreep die aandelenpolis hebben opgeheven en vervangen door een gewone aflossing, en dat ze de schuld in tweeën hebben gedeeld, een hoger deel voor jou en een lager deel voor je ex. Op zich niet ongunstig, omdat ze dan niet meer bij jou komen aankloppen als je ex niet meer betaalt. Maar je moet dan wel weer een deel dat je ex eventueel aan jou zou moeten betalen van hem zien te krijgen. Al lijkt me dat prettiger dan dat jij wel geld aan je ex geeft, maar hij het vervolgens niet aan de bank geeft.
Dat je twee keer zo veel moet betalen heeft maar gedeeltelijk met de dure polissen te maken, die je waarschijnlijk veel geld hebben gekost. Maar lenen kost gewoon heel veel geld! Als je een gewone lening in 15 jaar aflost, dan betaal je sowieso ongeveer 2 keer zo veel als het leenbedrag, aan rente en aflossing samen. Dat is iets waar veel mensen niet over (willen) nadenken, maar wat je van tevoren ook simpel zou kunnen berekenen.
Waarschijnlijk hebben ze je voor de opbouw van het bedrag om af te lossen een beleggingspolis aangesmeerd. Dan bouw je apart van de schuld een kapitaal op om na bv 15 jaar de boel af te lossen. Maar omdat je dan ook 15 jaar lang rente over de hele lening moet betalen, is dat pas een voordelige constructie als het aandelenrendement hoger is dan de leenrente. Dat zal niet zo snel gebeuren.
Bij het aangaan van de lening waren jullie beiden hoofdelijk volledig voor de schuld aansprakelijk. Hoe jullie de verdeling onderling bedenken maakt voor de geldverstrekker niet uit, als er maar wordt betaald. Ook na scheiding blijven jullie elk in principe voor het volledige bedrag aansprakelijk. Dus wordt er niet genoeg betaald, dan kan de bank het bij elk van jullie komen opeisen, en jullie moeten dan onderling maar uitmaken hoe je het oplost.
Misschien dat ze na de ingreep die aandelenpolis hebben opgeheven en vervangen door een gewone aflossing, en dat ze de schuld in tweeën hebben gedeeld, een hoger deel voor jou en een lager deel voor je ex. Op zich niet ongunstig, omdat ze dan niet meer bij jou komen aankloppen als je ex niet meer betaalt. Maar je moet dan wel weer een deel dat je ex eventueel aan jou zou moeten betalen van hem zien te krijgen. Al lijkt me dat prettiger dan dat jij wel geld aan je ex geeft, maar hij het vervolgens niet aan de bank geeft.
Dat je twee keer zo veel moet betalen heeft maar gedeeltelijk met de dure polissen te maken, die je waarschijnlijk veel geld hebben gekost. Maar lenen kost gewoon heel veel geld! Als je een gewone lening in 15 jaar aflost, dan betaal je sowieso ongeveer 2 keer zo veel als het leenbedrag, aan rente en aflossing samen. Dat is iets waar veel mensen niet over (willen) nadenken, maar wat je van tevoren ook simpel zou kunnen berekenen.