LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!
Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!
BTW....Vanavond om 19:30 in het RTLnieuws een reportage hierover....
Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!
@ juwita
Je zou verwachten dat Radar de twee stichtingen hierover ook aan de tand voelt. Geld verdient over de ruggen van ons gedupeerde.
@ Jonis
Bedankt voor de tip!
Je zou verwachten dat Radar de twee stichtingen hierover ook aan de tand voelt. Geld verdient over de ruggen van ons gedupeerde.
@ Jonis
Bedankt voor de tip!
Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!
Staat ook al op RTL-Z met de links naar vragen en antwoorden van de stichting:
http://www.rtl.nl/financien/rtlz/home/
Advocaten maken woekerwinsten op woekerpolissen
De stichtingen die opkomen voor mensen met een woekerpolis zaak verdienen zelf bakken met geld aan de affaire.
22 miljoen
Uit berekeningen van RTL Nieuws blijkt dat de advocaten die de woekerpolis-affaire schikken er bijna 22 miljoen euro aan kunnen overhouden. Volgens critici gaat dat ten koste van de gedupeerden voor wie zij opkomen; de schadevergoeding zou volgens hen anders veel hoger kunnen zijn.
200.000 beleggers
Gedupeerden wordt opgeroepen om collectief de aanbieders van woekerpolissen aan te pakken. Dat biedt meer kans op succes, zeggen ze. Meer dan 200.000 gedupeerde beleggers gaven gehoor aan die oproep. Volgens advocaat Bos, die opkomt voor gedupeerde beleggers, is het te mooi om waar te zijn.
Geen openheid
De Stichting Verliespolis en Stichting Woekerpolisclaim voeren namens de gedupeerden de onderhandelingen met verzekeraars die de veel te dure beleggingsverzekeringen aanboden. Gedupeerden willen een zo hoog mogelijke schade vergoed krijgen, maar de stichtingen krijgen een vast bedrag per schikking uitgekeerd. Van Delta Lloyd, ING, Fortis en SNS Reaal ontvingen zij al 8 miljoen euro. Aegon, Achmea en kleinere spelers maken nog eens zo'n bedrag voer. Daar bovenop komt nog eens bijna 6 miljoen euro aan inschrijfgeld. Bij elkaar is dat zo'n 22 miljoen euro. Openheid over de besteding van dat geld is echter niet.
Vaag
De stichtingen willen niet reageren op onze vragen. RTL Nieuws stelde 14 concrete vragen aan Verliespolis en Woekerpolisclaim om inzicht te krijgen in de financiën van de stichtingen. Beide antwoorden slechts in algemene bewoordingen. Dat maakt hen net zo vaag als de verzekeraars waren over de kosten van hun woekerpolissen. Volgens een berekening is de 20 miljoen euro die Verliespolis en Woekerpolisclaim ontvingen goed voor 40 manjaren werk.
Kamervragen
Ook de Consumentenbond en in de Tweede Kamer is er kritiek op het gebrek aan openheid bij Verliespolis en Woekerpolisclaim. Frans Weekers van de VVD zegt geschokt te zijn: 'als dit klopt lijkt het erop dat boeven met boeven worden gevangen'. Weekers zegt wel wat te zien in de aanpak die in de VS wordt gehanteerd. daar kan de rechter een oordeel vellen of advocaten een redelijk tarief vragen. De VVD gaat kamervragen stellen aan minister Bos van financiën over de kwestie.
http://www.rtl.nl/financien/rtlz/home/
Advocaten maken woekerwinsten op woekerpolissen
De stichtingen die opkomen voor mensen met een woekerpolis zaak verdienen zelf bakken met geld aan de affaire.
22 miljoen
Uit berekeningen van RTL Nieuws blijkt dat de advocaten die de woekerpolis-affaire schikken er bijna 22 miljoen euro aan kunnen overhouden. Volgens critici gaat dat ten koste van de gedupeerden voor wie zij opkomen; de schadevergoeding zou volgens hen anders veel hoger kunnen zijn.
200.000 beleggers
Gedupeerden wordt opgeroepen om collectief de aanbieders van woekerpolissen aan te pakken. Dat biedt meer kans op succes, zeggen ze. Meer dan 200.000 gedupeerde beleggers gaven gehoor aan die oproep. Volgens advocaat Bos, die opkomt voor gedupeerde beleggers, is het te mooi om waar te zijn.
Geen openheid
De Stichting Verliespolis en Stichting Woekerpolisclaim voeren namens de gedupeerden de onderhandelingen met verzekeraars die de veel te dure beleggingsverzekeringen aanboden. Gedupeerden willen een zo hoog mogelijke schade vergoed krijgen, maar de stichtingen krijgen een vast bedrag per schikking uitgekeerd. Van Delta Lloyd, ING, Fortis en SNS Reaal ontvingen zij al 8 miljoen euro. Aegon, Achmea en kleinere spelers maken nog eens zo'n bedrag voer. Daar bovenop komt nog eens bijna 6 miljoen euro aan inschrijfgeld. Bij elkaar is dat zo'n 22 miljoen euro. Openheid over de besteding van dat geld is echter niet.
Vaag
De stichtingen willen niet reageren op onze vragen. RTL Nieuws stelde 14 concrete vragen aan Verliespolis en Woekerpolisclaim om inzicht te krijgen in de financiën van de stichtingen. Beide antwoorden slechts in algemene bewoordingen. Dat maakt hen net zo vaag als de verzekeraars waren over de kosten van hun woekerpolissen. Volgens een berekening is de 20 miljoen euro die Verliespolis en Woekerpolisclaim ontvingen goed voor 40 manjaren werk.
Kamervragen
Ook de Consumentenbond en in de Tweede Kamer is er kritiek op het gebrek aan openheid bij Verliespolis en Woekerpolisclaim. Frans Weekers van de VVD zegt geschokt te zijn: 'als dit klopt lijkt het erop dat boeven met boeven worden gevangen'. Weekers zegt wel wat te zien in de aanpak die in de VS wordt gehanteerd. daar kan de rechter een oordeel vellen of advocaten een redelijk tarief vragen. De VVD gaat kamervragen stellen aan minister Bos van financiën over de kwestie.
Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!
dit is toch te erg voor woorden ...
Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!
Met verbijstering heb ik net naar het nieuws gekeken! Zijn we WEER beetgenomen. In ons geval was het zo dat we waarschijnlijk geen compensatie zouden krijgen. Ik had er al een raar gevoel bij... Dat we maar akkoord moesten gaan omdat er al zoveel mensen akkoord waren. Wanneer leer ik nu eens mijn intuitie te volgen.
Ik heb een bericht gestuurd naar Verliespolis, maar ze hebben me al een automatisch gegenereerd bericht gestuurd dat ze geen antwoord geven op individuele vragen. Maar ik hoop dat RTL het mis heeft en Verliespolis e.d. met een goede verklaring komen. Bah, wat baal ik hiervan.
Ik heb een bericht gestuurd naar Verliespolis, maar ze hebben me al een automatisch gegenereerd bericht gestuurd dat ze geen antwoord geven op individuele vragen. Maar ik hoop dat RTL het mis heeft en Verliespolis e.d. met een goede verklaring komen. Bah, wat baal ik hiervan.
Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!
'Stichtingen verdienen miljoenen aan woekerpolis'
maandag 8 juni 2009 21:27
(Novum) - De stichtingen die namens gedupeerden van zogeheten woekerpolissen optreden, verdienen zelf zo'n 22 miljoen euro aan de affaire. Dit blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. Wat de stichtingen met het geld doen blijft onduidelijk.
Omdat de stichtingen met grote verzekeraars schikkingen hebben getroffen, hoefde de advocaten niet te procederen. Dit zou de stichtingen, zoals Stichting Verliespolis en Stichting Woekerpolis Claim (WPC) volgens RTL Nieuws veel geld hebben gescheeld. Maar de stichtingen hadden veel hoge schadevergoedingen kunnen krijgen voor de gedupeerden die ze vertegenwoordigen, als ze niet hadden geschikt, maar een procedure hadden aangespannen, zo stellen critici tegenover RTL Nieuws.
De stichtingen behartigen de belangen van zo'n tweehonderdduizend gedupeerden van woekerpolissen. Als het tot een schikking komt tussen de verzekeraars en de stichtingen, ontvangen de gedupeerden een schadevergoeding, maar de stichtingen krijgen ook een aanzienlijk bedrag. Dit zou zijn opgelopen tot zestien miljoen euro. Zes miljoen euro zouden de stichtingen hebben binnengekregen aan inschrijfgeld van de gedupeerden.
In een reactie aan RTL Nieuws laat Stichting Woekerpolisclaim weten dat er een financiële reserve is gevormd omdat verwacht wordt dat er tegen meerdere verzekeraars nog procedures moeten worden gevormd. Hoe groot deze reserve is wil de stichting niet zeggen. Het zou de onderhandelingspositie van de stichting 'ernstig kunnen ondermijnen' als de verzekeraars erachter zouden komen hoe groot de omvang van de financiële reserves is, laat de Stichting Woekerpolisclaim weten.
Ook de Stichting Verliespolis meldt dat het 'strategisch voor ons zeer onwenselijk is om onze tegenpartijen inzage te geven in onze financiële middelen'.
Bovenstaand artikel stond in de Elsevier van vandaag. Ik heb Trosradar al gemaild om te vragen of ze hier iets mee gaan doen, of ze in elk geval uitzoeken of het klopt. Maar ze zijn op vakantie tot 10 augustus
maandag 8 juni 2009 21:27
(Novum) - De stichtingen die namens gedupeerden van zogeheten woekerpolissen optreden, verdienen zelf zo'n 22 miljoen euro aan de affaire. Dit blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. Wat de stichtingen met het geld doen blijft onduidelijk.
Omdat de stichtingen met grote verzekeraars schikkingen hebben getroffen, hoefde de advocaten niet te procederen. Dit zou de stichtingen, zoals Stichting Verliespolis en Stichting Woekerpolis Claim (WPC) volgens RTL Nieuws veel geld hebben gescheeld. Maar de stichtingen hadden veel hoge schadevergoedingen kunnen krijgen voor de gedupeerden die ze vertegenwoordigen, als ze niet hadden geschikt, maar een procedure hadden aangespannen, zo stellen critici tegenover RTL Nieuws.
De stichtingen behartigen de belangen van zo'n tweehonderdduizend gedupeerden van woekerpolissen. Als het tot een schikking komt tussen de verzekeraars en de stichtingen, ontvangen de gedupeerden een schadevergoeding, maar de stichtingen krijgen ook een aanzienlijk bedrag. Dit zou zijn opgelopen tot zestien miljoen euro. Zes miljoen euro zouden de stichtingen hebben binnengekregen aan inschrijfgeld van de gedupeerden.
In een reactie aan RTL Nieuws laat Stichting Woekerpolisclaim weten dat er een financiële reserve is gevormd omdat verwacht wordt dat er tegen meerdere verzekeraars nog procedures moeten worden gevormd. Hoe groot deze reserve is wil de stichting niet zeggen. Het zou de onderhandelingspositie van de stichting 'ernstig kunnen ondermijnen' als de verzekeraars erachter zouden komen hoe groot de omvang van de financiële reserves is, laat de Stichting Woekerpolisclaim weten.
Ook de Stichting Verliespolis meldt dat het 'strategisch voor ons zeer onwenselijk is om onze tegenpartijen inzage te geven in onze financiële middelen'.
Bovenstaand artikel stond in de Elsevier van vandaag. Ik heb Trosradar al gemaild om te vragen of ze hier iets mee gaan doen, of ze in elk geval uitzoeken of het klopt. Maar ze zijn op vakantie tot 10 augustus
Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!
Ik mag hopen dat ze hier wel op ingaan na hun vakantie en geen handen boven hoofden gaan houden.
Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!
De schikkingspolonaise is inmiddels gestopt bij Eureko en Aegon. Deze zeggen te hebben geschikt op basis van een eigen voorstel voor kostencompensaties zonder tussenkomst van de stichtingen verliespolis en woekerpolisclaim. De stichtingen hebben aangegeven dat deze voorstellen te weinig voorstellen en adviseren polishouders dit niet te accepteren.
Woekerpolisclaim overweegt nu juridische stappen te gaan ondernemen tegen Eureko. Ik ben benieuwd.
Wat mij tegenviel in de berichtgeving van RTL-nieuws was het ontbreken van melding van het feit dat er, ondanks de zgn. schikkingen, nog geen enkele kostencompensatie gegeven is. Er wordt elke keer door de media beweerd dat er voor honderdene miljoenen is geschikt. Maar er is nog geen enkele polishouder in Nederland die ook maar een cent kostencompensatie heeft ontvangen. Dat moet nog allemaal in de (verre) toekomst gebeuren, op de dag van uitkering van de polis en dan moeten we het maar geloven.
De stichtingen hebben blijkbaar hun miljoenen al wel ontvangen.
Wat financiele dienstverlening betreft leven we blijkbaar in een bananenrepubliek of we glijden daarin af. De politiek/overheid moet hierin actief worden. De regering moet maatregelen nemen anders stemt straks iedereen op Wilders en het PVV. Dat de PVDA van Bos en het CDA van Balkenende dat niet zien dat snap ik niet.
Dat de publieke omroep, met name de VARA, hierover nooit bericht is mij ook een raadsel. Witteman en Pauw verdienen aanzienlijk meer dan de minister president maar hun inhoudelijke inbreng over de kredietcrises, financiele problemen en schandalen is ver beneden de maat. Op deze manier heeft Wilders met zijn minachting voor de Linkse Elite zelfs nog het gelijk aan zijn kant.
Dus mailen maar naar.
[email protected] (vaste kamercommissie voor financien), [email protected] (CDA en vice voorzitter), [email protected] (VVD en voorzitter) [email protected] (PVDA)
(Zie voor email-adressen van de overige leden www.tweedekamer.nl )
Met vriendelijke groet. Arie Wever
Woekerpolisclaim overweegt nu juridische stappen te gaan ondernemen tegen Eureko. Ik ben benieuwd.
Wat mij tegenviel in de berichtgeving van RTL-nieuws was het ontbreken van melding van het feit dat er, ondanks de zgn. schikkingen, nog geen enkele kostencompensatie gegeven is. Er wordt elke keer door de media beweerd dat er voor honderdene miljoenen is geschikt. Maar er is nog geen enkele polishouder in Nederland die ook maar een cent kostencompensatie heeft ontvangen. Dat moet nog allemaal in de (verre) toekomst gebeuren, op de dag van uitkering van de polis en dan moeten we het maar geloven.
De stichtingen hebben blijkbaar hun miljoenen al wel ontvangen.
Wat financiele dienstverlening betreft leven we blijkbaar in een bananenrepubliek of we glijden daarin af. De politiek/overheid moet hierin actief worden. De regering moet maatregelen nemen anders stemt straks iedereen op Wilders en het PVV. Dat de PVDA van Bos en het CDA van Balkenende dat niet zien dat snap ik niet.
Dat de publieke omroep, met name de VARA, hierover nooit bericht is mij ook een raadsel. Witteman en Pauw verdienen aanzienlijk meer dan de minister president maar hun inhoudelijke inbreng over de kredietcrises, financiele problemen en schandalen is ver beneden de maat. Op deze manier heeft Wilders met zijn minachting voor de Linkse Elite zelfs nog het gelijk aan zijn kant.
Dus mailen maar naar.
[email protected] (vaste kamercommissie voor financien), [email protected] (CDA en vice voorzitter), [email protected] (VVD en voorzitter) [email protected] (PVDA)
(Zie voor email-adressen van de overige leden www.tweedekamer.nl )
Met vriendelijke groet. Arie Wever
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 08 apr 2008 23:45
Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!
Toen er de uitzending van Radar was over de woekerpolissen, en het pratend pak Wendelgeist van verliespolis in beeld kwam, wist ik het al meteen dit wordt weer zakkenvullen voor dit clubje.
Dit hadden ze ook al gedaan in de aandelenlease affaire Tros Radar had haar huiswerk beter moeten doen, en verliespolis nooit moeten uitnodigen.
Dit hadden ze ook al gedaan in de aandelenlease affaire Tros Radar had haar huiswerk beter moeten doen, en verliespolis nooit moeten uitnodigen.
Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!
Het volledige artikel over de grote sommen geld die de stichtingen Verliespolis en Woekerpolisclaim schijnen te krijgen van de verzekeraars is hier te lezen:
http://www.platformaandelenlease.nl/nieuws/09062009.htm
De uitzending van RTL over de woekerwinsten van Verliespolis en Woekerpolisclaim is hier te zien:
http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... 6-2009.xml
Groeten,
Piet
http://www.platformaandelenlease.nl/nieuws/09062009.htm
De uitzending van RTL over de woekerwinsten van Verliespolis en Woekerpolisclaim is hier te zien:
http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... 6-2009.xml
Groeten,
Piet
Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!
Nu legt Verliespolis op de eigen website uit wat ze met het geld doen. Het zal allemaal wel. Maar.... ten eerste wist ik sinds gisteren niet dat ze een vergoeding krijgen van de verzekeraars als ze een schikking treffen en ten tweede vind ik dat ze het niet kunnen maken om het geld dat overblijft ten goede te laten komen aan eventueel toekomstige belangenbehartiging. Hoeft niets meer te maken te hebben met de woekerpolisaffaire begrijp ik er uit. VEB en VEH maken uit wat die collectieve belangenbehartiging dan zal zijn. Daar ben ik het volstrekt mee oneens. Omdat Vereniging Eigen Huis de commerciele kant is opgegaan de laatste jaren (ik kan het weten) en laten de leden van de Vereniging dat maar opbrengen mocht dat nodig zijn en over de VEB kan ik minder goed oordelen, maar ook hierbij vind ik dat de leden moeten betalen als er collectieve belangenbehartiging nodig is dat niets van doen heeft met de woekerpolisaffaire. Het ergste vind ik eigenlijk dat ik gewoon niet wist dat ze een bedrag krijgen van de verzekeraars dat niet doorgesluisd wordt aan ons. En er dus belang bij hebben niet het maximale er uit te halen.
Het bericht wordt een beetje lang, maar dit is de reactie van Verliespolis:
Geachte heer/mevrouw,
Gisteren besteedde RTL Nieuws aandacht aan de Stichting Verliespolis en Stichting WPC. Via een grove ongefundeerde optelsom werd becijferd dat de Stichtingen bij elkaar maar liefst €22 miljoen zouden verdienen aan de bereikte schikkingsresultaten. Per Stichting zou dat neerkomen op €11 miljoen. Dit is onjuist. We kunnen ons voorstellen dat deze berichtgeving vragen bij u oproept. Daarom zetten wij een aantal feiten voor u op een rij. Deze informatie is eerder ook door de Stichting Verliespolis naar buiten gebracht via de website en nieuwsbrieven.
Verliespolis is een initiatief van Vereniging Eigen Huis en de Vereniging van Effectenbezitters
Ontvangt de Stichting Verliespolis € 11 miljoen?
Nee, zeker niet. De Stichting ontvangt een bijdrage van de aangesloten polishouders. Die bedraagt €25,-. Veel aangeslotenen zijn ook lid van Vereniging Eigen Huis of de VEB en betalen daarom €20,-. Helaas is het zo dat lang niet alle aangeslotenen hun bijdrage aan de Stichting betalen. Het beeld dat 130.000 polishouders ieder €25,- betaald zouden hebben, klopt dus niet. Aan bijdragen van aangeslotenen is sinds 2006 circa € 2 miljoen euro, inclusief BTW, ontvangen.
Op dit moment is de Stichting Verliespolis met vier grote verzekeraars compensatieregelingen overeengekomen met een netto contante waarde voor de polishouders van circa €1.8 miljard. In alle vier de onderhandelingen is tevens afgesproken dat de verzekeraar kosten vergoedt die de Stichting moet maken. Deze vier verzekeraars storten als onderdeel van de schikking ieder een bedrag van €350.000,- op de rekening van de Stichting Verliespolis. In totaal €1.4 miljoen. Daarnaast declareert de Stichting alle kosten die gemaakt zijn en nog moeten worden om de compensatieregeling verder uit te werken met de verzekeraar. Hier is een maximum aan verbonden van €600.000 per verzekeraar. Voor alle duidelijkheid: dit bedrag wordt dus niet op de rekening van de Stichting gestort en de verzekeraar vergoedt alleen daadwerkelijk gemaakte kosten op basis van facturen die worden ingeleverd. Het gaat dus om een maximum budget dat beschikbaar is.
De Stichting Verliespolis publiceert schikkingsovereenkomsten met verzekeraars altijd op haar website. Ook in alle andere communicatie over de compensatieregelingen is de Stichting Verliespolis volstrekt helder over de vergoedingen. Bijvoorbeeld in de nieuwsbrief van 8 mei die is verzonden aan aangeslotenen met een polis bij SNS REAAL:
Wat doet de Stichting Verliespolis met de vergoeding die zij van SNS REAAL ontvangt?
De Stichting Verliespolis declareert alle kosten die gemaakt zijn en nog moeten worden om de compensatieregeling verder uit te werken met SNS REAAL. Hier is een maximum aan verbonden van €600.000. Daarnaast vergoedt SNS REAAL een deel van de organisatiekosten die de Stichting Verliespolis heeft moeten maken om deze collectieve actie op te zetten. Dat gaat om een bedrag van €350.000. Het is immers niet redelijk om de kosten die gemaakt moeten worden om tot oplossingen te komen bij de consument te leggen. Daarom is het gebruikelijk dat de tegenpartij in een onderhandeling alle kosten vergoedt, zodra er een onderhandelingsresultaat is. Om die reden hebben we er ook voor gezorgd dat u uw financiële bijdrage aan de Stichting Verliespolis van SNS REAAL kunt terugkrijgen.
De Stichting Verliespolis is een maatschappelijke belangenbehartiger en dus geen bedrijf met een financieel belang. De initiatiefnemers van de Stichting Verliespolis zijn de Vereniging van Effectenbezitters en Vereniging Eigen Huis. Deze twee organisaties zijn vertegenwoordigd in het bestuur van de Stichting Verliespolis en zien samen met de Raad van Toezicht toe op een juiste besteding van de gelden.
Met een collectieve actie zijn aanzienlijke organisatiekosten gemoeid. Bijvoorbeeld voor deskundige advocaten, onderzoekers, actuarissen (rekenmeesters), communicatie, langdurige onderhandelingen en het voorbereiden en eventueel voeren van procedures. Die kosten zijn vele malen hoger dan de €350.000 die SNS REAAL zal vergoeden. Deze kostenvergoeding en de kleine financiële bijdrage die de aangeslotenen bij de Stichting hebben betaald, zijn dus nodig om de al gemaakte en toekomstige kosten te dekken. Daarnaast is het zo dat er nog met vele andere verzekeraars gestreden moet gaan worden. De Stichting Verliespolis moet dus nog jaren door kunnen gaan met haar actie. Tot slot zal de Stichting Verliespolis de komende jaren moeten toezien op de juiste naleving door de verzekeraars van de compensatieregelingen.
Waarom publiceert de Stichting Verliespolis niet exact de inkomsten en de uitgaven van de Stichting?
De Stichting Verliespolis heeft nu vier grote compensatieregelingen bereikt. Er zijn echter nog twee grote en zeker elf middelgrote en kleine verzekeraars, waarmee nog resultaten bereikt moeten worden. Daarnaast richt de Stichting Verliespolis zich ook op verkeerde advisering door tussenpersonen. Het is niet verstandig om al deze tegenpartijen inzage te geven in de "oorlogskas" van de Stichting.
Verdient de Stichting Verliespolis geld aan de schikkingen?
De Stichting Verliespolis is geen commercieel initiatief en heeft geen winstoogmerk. De Stichting is opgericht door twee maatschappelijke belangenbehartigers: Vereniging Eigen Huis en de VEB. De Stichting huurt professionele adviseurs in om de Stichting te ondersteunen en resultaten te kunnen behalen. De verzekeraars huren bijvoorbeeld topadvocaten in, dus moet de Stichting dat ook doen. Met als doel om goede resultaten te behalen voor de polishouders. Resultaten die er zonder de actie van de Stichting niet waren gekomen. De Stichting Verliespolis maakt gebruik van advocaten, onderzoekers, rekenaars, communicatieadviseurs, logistieke ondersteuning, et cetera. Deze dienstverleners worden op urenbasis betaald tegen marktconforme tarieven die dikwijls nog beduidend lager zijn dan de tarieven die worden gerekend door de adviseurs van de verzekeraars.
De Stichting Verliespolis geeft alleen geld uit aan daadwerkelijk verrichte werkzaamheden. De rest van de middelen blijft in kas. Deze reserves zijn noodzakelijk omdat er nog vele jaren heel veel werk verricht moet worden, terwijl er in de toekomst geen inkomsten meer zullen zijn.
Wie zien er toe op een juiste besteding van de gelden?
De Stichting Verliespolis heeft een Raad van Toezicht onder voorzitterschap van Oud-Minister??van Justitie Mr. A.H. Korthals. Vereniging Eigen Huis en de VEB nemen elk deel aan het bestuur van de Stichting. Daarnaast laat de Stichting als extra waarborg voor een professionele administratieve en financiële organisatie haar boeken - onverplicht - door een externe onafhankelijke registeraccountant controleren. Het accountantsrapport wordt jaarlijks met het bestuur en de Raad van Toezicht van de Stichting besproken. Zodoende heeft de Stichting Verliespolis governance standaarden die verder gaan dan voor vergelijkbare Stichtingen gebruikelijk is.
Ontvangt u van alle verzekeraars waarmee schikkingen worden gesloten € 350.000,-?
Dat zal bij de twee grote verzekeraars waarmee nog geen overeenkomst is bereikt wel de inzet zijn. Met alle kleinere verzekeraars bestaan geen financiële afspraken. Mochten die er wel komen dan gaat het eerder om een bedrag van circa € 25.000,- per verzekeraar.
Waarom heeft u die vergoedingen van de verzekeraars nodig?
Het is gebruikelijk dat partijen waarmee een schikking wordt getroffen de kosten vergoeden. Dat is ook noodzakelijk, omdat de bijdragen van polishouders die zijn aangesloten bij de Stichting Verliespolis niet voldoende zijn om deze actie en alle benodigde werkzaamheden jaren te kunnen volhouden. De woekerpolisaffaire is uniek in zijn omvang en complexiteit. Het gaat in totaal om 6.5 miljoen polissen en meer dan 1000 verschillende producten die door meer dan 20 verzekeraars zijn verkocht.
Heeft u een belang bij het sluiten van schikkingen?
De Stichting Verliespolis heeft altijd duidelijk gemaakt dat zij resultaten wilde bereiken op korte termijn voor grote groepen polishouders. De strategie was en is om dat te bereiken via onderhandelingen op basis van gedegen onderzoek. Bij voorkeur zonder dat jarenlange juridische procedures nodig zijn en zonder dat consumenten individueel de strijd hoeven aan te gaan met de verzekeraars. Wanneer het aan de onderhandelingstafel niet lukt, worden juridische procedures gestart. Op deze wijze is het gelukt om vier grote compensatieregelingen te bereiken. Wanneer wij van mening zijn dat een voorstel van een verzekeraar onvoldoende is, zoals recent gebeurde met Achmea, dan sluiten we geen schikkingsovereenkomst. Tot slot zijn de bereikte resultaten via peilingen voorgelegd aan de betreffende aangesloten polishouders. Die stemden elke keer vrijwel unaniem voor het bereikte resultaat.
Biedt procederen geen betere resultaten?
De Stichting Verliespolis maakt elke keer de afweging welke acties in het beste belang zijn van de aangesloten polishouders. Het is een misverstand dat er helemaal geen procedures zijn gevoerd of nog zullen worden gevoerd. De compensatieregeling met Delta Lloyd - en daarmee de grote doorbraak in de woekerpolisaffaire - werd niet eerder bereikt dan nadat de Stichting Verliespolis drie proefprocedures tegen de verzekeraar had aangespannen. Tegen Nationale-Nederlanden is een dagvaarding voorbereid. Deze stappen hebben telkens geleid tot goede schikkingsresultaten aan de onderhandelingstafel. De vier compensatieregelingen zijn beter dan de Aanbeveling die de Ombudsman van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) eerder naar buiten bracht.
Voor het overgrote deel van de polishouders wegen de kosten van een individuele juridische procedure niet op tegen de mogelijke opbrengsten daarvan. Daarnaast duurt een collectieve of een individuele juridische procedure vele jaren en is de uitkomst zeer onzeker.
Er zijn commerciële bureaus en advocaten actief die mensen oproepen om met hen te gaan procederen. Deze bureaus hebben een financieel belang bij procederen en willen daarom sowieso niet met verzekeraars schikken.
Het is vooral van belang om te weten dat u niet direct aan een compensatieregeling vast zit. Zodra een compensatieregeling definitief is, ontvangt u een brief van uw verzekeraar waarin duidelijk wordt uitgelegd wat de compensatieregeling concreet voor u betekent. Op dat moment kunt u beoordelen of de compensatieregeling u een passende oplossing biedt of dat individueel procederen een kans op een betere uitkomst geeft.
Wat gebeurt er met het geld dat de Stichting over heeft?
De Stichting Verliespolis zal nog jaren actief zijn. Allereerst omdat er nog met heel veel verzekeraars en later ook met tussenpersonen tot resultaten gekomen moet worden. Maar ook omdat er op moet worden toegezien dat de verzekeraars hun afspraken nakomen. Nu heeft de Stichting nog inkomsten, maar in de toekomst zijn die er natuurlijk niet meer. Daarom moeten financiële middelen worden gereserveerd. Mocht de Stichting Verliespolis aan het einde van de rit nog een positief saldo hebben dan zal dat bedrag door Vereniging Eigen Huis en de VEB worden bestemd voor toekomstige collectieve consumentenacties. Vereniging Eigen Huis en de VEB zijn al jarenlang actief in het behartigen van de belangen van consumenten. Een mogelijk positief saldo zal altijd worden aangewend voor collectieve belangenbehartiging waar u ook profijt van zult kunnen hebben.
Contactgegevens
Stichting Verliespolis
Postbus 13123
2501 EC Den Haag
Postbank rek.nr. 5153.144 Links
www.verliespolis.nl
Vereniging Eigen Huis
Vereniging van Effectenbezitters
Het bericht wordt een beetje lang, maar dit is de reactie van Verliespolis:
Geachte heer/mevrouw,
Gisteren besteedde RTL Nieuws aandacht aan de Stichting Verliespolis en Stichting WPC. Via een grove ongefundeerde optelsom werd becijferd dat de Stichtingen bij elkaar maar liefst €22 miljoen zouden verdienen aan de bereikte schikkingsresultaten. Per Stichting zou dat neerkomen op €11 miljoen. Dit is onjuist. We kunnen ons voorstellen dat deze berichtgeving vragen bij u oproept. Daarom zetten wij een aantal feiten voor u op een rij. Deze informatie is eerder ook door de Stichting Verliespolis naar buiten gebracht via de website en nieuwsbrieven.
Verliespolis is een initiatief van Vereniging Eigen Huis en de Vereniging van Effectenbezitters
Ontvangt de Stichting Verliespolis € 11 miljoen?
Nee, zeker niet. De Stichting ontvangt een bijdrage van de aangesloten polishouders. Die bedraagt €25,-. Veel aangeslotenen zijn ook lid van Vereniging Eigen Huis of de VEB en betalen daarom €20,-. Helaas is het zo dat lang niet alle aangeslotenen hun bijdrage aan de Stichting betalen. Het beeld dat 130.000 polishouders ieder €25,- betaald zouden hebben, klopt dus niet. Aan bijdragen van aangeslotenen is sinds 2006 circa € 2 miljoen euro, inclusief BTW, ontvangen.
Op dit moment is de Stichting Verliespolis met vier grote verzekeraars compensatieregelingen overeengekomen met een netto contante waarde voor de polishouders van circa €1.8 miljard. In alle vier de onderhandelingen is tevens afgesproken dat de verzekeraar kosten vergoedt die de Stichting moet maken. Deze vier verzekeraars storten als onderdeel van de schikking ieder een bedrag van €350.000,- op de rekening van de Stichting Verliespolis. In totaal €1.4 miljoen. Daarnaast declareert de Stichting alle kosten die gemaakt zijn en nog moeten worden om de compensatieregeling verder uit te werken met de verzekeraar. Hier is een maximum aan verbonden van €600.000 per verzekeraar. Voor alle duidelijkheid: dit bedrag wordt dus niet op de rekening van de Stichting gestort en de verzekeraar vergoedt alleen daadwerkelijk gemaakte kosten op basis van facturen die worden ingeleverd. Het gaat dus om een maximum budget dat beschikbaar is.
De Stichting Verliespolis publiceert schikkingsovereenkomsten met verzekeraars altijd op haar website. Ook in alle andere communicatie over de compensatieregelingen is de Stichting Verliespolis volstrekt helder over de vergoedingen. Bijvoorbeeld in de nieuwsbrief van 8 mei die is verzonden aan aangeslotenen met een polis bij SNS REAAL:
Wat doet de Stichting Verliespolis met de vergoeding die zij van SNS REAAL ontvangt?
De Stichting Verliespolis declareert alle kosten die gemaakt zijn en nog moeten worden om de compensatieregeling verder uit te werken met SNS REAAL. Hier is een maximum aan verbonden van €600.000. Daarnaast vergoedt SNS REAAL een deel van de organisatiekosten die de Stichting Verliespolis heeft moeten maken om deze collectieve actie op te zetten. Dat gaat om een bedrag van €350.000. Het is immers niet redelijk om de kosten die gemaakt moeten worden om tot oplossingen te komen bij de consument te leggen. Daarom is het gebruikelijk dat de tegenpartij in een onderhandeling alle kosten vergoedt, zodra er een onderhandelingsresultaat is. Om die reden hebben we er ook voor gezorgd dat u uw financiële bijdrage aan de Stichting Verliespolis van SNS REAAL kunt terugkrijgen.
De Stichting Verliespolis is een maatschappelijke belangenbehartiger en dus geen bedrijf met een financieel belang. De initiatiefnemers van de Stichting Verliespolis zijn de Vereniging van Effectenbezitters en Vereniging Eigen Huis. Deze twee organisaties zijn vertegenwoordigd in het bestuur van de Stichting Verliespolis en zien samen met de Raad van Toezicht toe op een juiste besteding van de gelden.
Met een collectieve actie zijn aanzienlijke organisatiekosten gemoeid. Bijvoorbeeld voor deskundige advocaten, onderzoekers, actuarissen (rekenmeesters), communicatie, langdurige onderhandelingen en het voorbereiden en eventueel voeren van procedures. Die kosten zijn vele malen hoger dan de €350.000 die SNS REAAL zal vergoeden. Deze kostenvergoeding en de kleine financiële bijdrage die de aangeslotenen bij de Stichting hebben betaald, zijn dus nodig om de al gemaakte en toekomstige kosten te dekken. Daarnaast is het zo dat er nog met vele andere verzekeraars gestreden moet gaan worden. De Stichting Verliespolis moet dus nog jaren door kunnen gaan met haar actie. Tot slot zal de Stichting Verliespolis de komende jaren moeten toezien op de juiste naleving door de verzekeraars van de compensatieregelingen.
Waarom publiceert de Stichting Verliespolis niet exact de inkomsten en de uitgaven van de Stichting?
De Stichting Verliespolis heeft nu vier grote compensatieregelingen bereikt. Er zijn echter nog twee grote en zeker elf middelgrote en kleine verzekeraars, waarmee nog resultaten bereikt moeten worden. Daarnaast richt de Stichting Verliespolis zich ook op verkeerde advisering door tussenpersonen. Het is niet verstandig om al deze tegenpartijen inzage te geven in de "oorlogskas" van de Stichting.
Verdient de Stichting Verliespolis geld aan de schikkingen?
De Stichting Verliespolis is geen commercieel initiatief en heeft geen winstoogmerk. De Stichting is opgericht door twee maatschappelijke belangenbehartigers: Vereniging Eigen Huis en de VEB. De Stichting huurt professionele adviseurs in om de Stichting te ondersteunen en resultaten te kunnen behalen. De verzekeraars huren bijvoorbeeld topadvocaten in, dus moet de Stichting dat ook doen. Met als doel om goede resultaten te behalen voor de polishouders. Resultaten die er zonder de actie van de Stichting niet waren gekomen. De Stichting Verliespolis maakt gebruik van advocaten, onderzoekers, rekenaars, communicatieadviseurs, logistieke ondersteuning, et cetera. Deze dienstverleners worden op urenbasis betaald tegen marktconforme tarieven die dikwijls nog beduidend lager zijn dan de tarieven die worden gerekend door de adviseurs van de verzekeraars.
De Stichting Verliespolis geeft alleen geld uit aan daadwerkelijk verrichte werkzaamheden. De rest van de middelen blijft in kas. Deze reserves zijn noodzakelijk omdat er nog vele jaren heel veel werk verricht moet worden, terwijl er in de toekomst geen inkomsten meer zullen zijn.
Wie zien er toe op een juiste besteding van de gelden?
De Stichting Verliespolis heeft een Raad van Toezicht onder voorzitterschap van Oud-Minister??van Justitie Mr. A.H. Korthals. Vereniging Eigen Huis en de VEB nemen elk deel aan het bestuur van de Stichting. Daarnaast laat de Stichting als extra waarborg voor een professionele administratieve en financiële organisatie haar boeken - onverplicht - door een externe onafhankelijke registeraccountant controleren. Het accountantsrapport wordt jaarlijks met het bestuur en de Raad van Toezicht van de Stichting besproken. Zodoende heeft de Stichting Verliespolis governance standaarden die verder gaan dan voor vergelijkbare Stichtingen gebruikelijk is.
Ontvangt u van alle verzekeraars waarmee schikkingen worden gesloten € 350.000,-?
Dat zal bij de twee grote verzekeraars waarmee nog geen overeenkomst is bereikt wel de inzet zijn. Met alle kleinere verzekeraars bestaan geen financiële afspraken. Mochten die er wel komen dan gaat het eerder om een bedrag van circa € 25.000,- per verzekeraar.
Waarom heeft u die vergoedingen van de verzekeraars nodig?
Het is gebruikelijk dat partijen waarmee een schikking wordt getroffen de kosten vergoeden. Dat is ook noodzakelijk, omdat de bijdragen van polishouders die zijn aangesloten bij de Stichting Verliespolis niet voldoende zijn om deze actie en alle benodigde werkzaamheden jaren te kunnen volhouden. De woekerpolisaffaire is uniek in zijn omvang en complexiteit. Het gaat in totaal om 6.5 miljoen polissen en meer dan 1000 verschillende producten die door meer dan 20 verzekeraars zijn verkocht.
Heeft u een belang bij het sluiten van schikkingen?
De Stichting Verliespolis heeft altijd duidelijk gemaakt dat zij resultaten wilde bereiken op korte termijn voor grote groepen polishouders. De strategie was en is om dat te bereiken via onderhandelingen op basis van gedegen onderzoek. Bij voorkeur zonder dat jarenlange juridische procedures nodig zijn en zonder dat consumenten individueel de strijd hoeven aan te gaan met de verzekeraars. Wanneer het aan de onderhandelingstafel niet lukt, worden juridische procedures gestart. Op deze wijze is het gelukt om vier grote compensatieregelingen te bereiken. Wanneer wij van mening zijn dat een voorstel van een verzekeraar onvoldoende is, zoals recent gebeurde met Achmea, dan sluiten we geen schikkingsovereenkomst. Tot slot zijn de bereikte resultaten via peilingen voorgelegd aan de betreffende aangesloten polishouders. Die stemden elke keer vrijwel unaniem voor het bereikte resultaat.
Biedt procederen geen betere resultaten?
De Stichting Verliespolis maakt elke keer de afweging welke acties in het beste belang zijn van de aangesloten polishouders. Het is een misverstand dat er helemaal geen procedures zijn gevoerd of nog zullen worden gevoerd. De compensatieregeling met Delta Lloyd - en daarmee de grote doorbraak in de woekerpolisaffaire - werd niet eerder bereikt dan nadat de Stichting Verliespolis drie proefprocedures tegen de verzekeraar had aangespannen. Tegen Nationale-Nederlanden is een dagvaarding voorbereid. Deze stappen hebben telkens geleid tot goede schikkingsresultaten aan de onderhandelingstafel. De vier compensatieregelingen zijn beter dan de Aanbeveling die de Ombudsman van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) eerder naar buiten bracht.
Voor het overgrote deel van de polishouders wegen de kosten van een individuele juridische procedure niet op tegen de mogelijke opbrengsten daarvan. Daarnaast duurt een collectieve of een individuele juridische procedure vele jaren en is de uitkomst zeer onzeker.
Er zijn commerciële bureaus en advocaten actief die mensen oproepen om met hen te gaan procederen. Deze bureaus hebben een financieel belang bij procederen en willen daarom sowieso niet met verzekeraars schikken.
Het is vooral van belang om te weten dat u niet direct aan een compensatieregeling vast zit. Zodra een compensatieregeling definitief is, ontvangt u een brief van uw verzekeraar waarin duidelijk wordt uitgelegd wat de compensatieregeling concreet voor u betekent. Op dat moment kunt u beoordelen of de compensatieregeling u een passende oplossing biedt of dat individueel procederen een kans op een betere uitkomst geeft.
Wat gebeurt er met het geld dat de Stichting over heeft?
De Stichting Verliespolis zal nog jaren actief zijn. Allereerst omdat er nog met heel veel verzekeraars en later ook met tussenpersonen tot resultaten gekomen moet worden. Maar ook omdat er op moet worden toegezien dat de verzekeraars hun afspraken nakomen. Nu heeft de Stichting nog inkomsten, maar in de toekomst zijn die er natuurlijk niet meer. Daarom moeten financiële middelen worden gereserveerd. Mocht de Stichting Verliespolis aan het einde van de rit nog een positief saldo hebben dan zal dat bedrag door Vereniging Eigen Huis en de VEB worden bestemd voor toekomstige collectieve consumentenacties. Vereniging Eigen Huis en de VEB zijn al jarenlang actief in het behartigen van de belangen van consumenten. Een mogelijk positief saldo zal altijd worden aangewend voor collectieve belangenbehartiging waar u ook profijt van zult kunnen hebben.
Contactgegevens
Stichting Verliespolis
Postbus 13123
2501 EC Den Haag
Postbank rek.nr. 5153.144 Links
www.verliespolis.nl
Vereniging Eigen Huis
Vereniging van Effectenbezitters
Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!
Ik denk dat de ontwikkeling die je nu ziet al zo'n twintig jaar geleden begonnen is. Eind jaren tachtig trok de politiek en overheid haar handen af van het consumentenbeleid. In de jaren zeventig en tachtig vormde dit nog één van de speerpunten van kabinetsbeleid. Subsidies voor consumentenorganisaties -altijd zeer mager geweest- werd helemaal afgeschaft. Consumentenorganisaties moesten terugvallen op hun contributieinkomen en enkelen (waaronder Vereniging Eigen Huis) gingen op de commerciele tour (werd ook tussenpersonen in hypotheken). Door de komst van het internet in de jaren negentig, met ''gratis'' informatie voor de consument, verzwakten de positie van de traditionele consumentenorganisaties nog verder (ledenverlies). Het voeren van slepende rechtszaken die tonnen kosten wordt zoveel mogelijk vermeden. Al bij het losbarsten van de aandelenlease-affaire in 2002 zag je dat advocatenstichtingen in het gat doken, dat consumentenorganisaties aanvankelijk lieten liggen. Bij de woekerpolis-affaire is dit nog sterker het geval. Ook in de Vie d'' Or affaire in 1993 was het niet de Consumentenbond die ging procederen maar een ad hoc clubje van gedupeerden. In die Vie d''Or affaire heeft de Hoge Raad (m.i. terecht) de uitspraak gedaan dat een procederende belangenorganisatie ALLE gemaakte kosten kan verhalen op de aansprakelijke partij. De advocatenstichtingen hebben deze uitspraak nog wat verder opgerekt door ook wanneer ze NIET procederen, maar buiten de rechter om een schikking bereiken, dan hun ''kosten'' op het bord van de verzekeraars te deponeren. In Amerika is dit bij zg. ''class action'' (massaclaims) al tientallen jaren het geval, alleen houdt de rechter in Amerika toezicht op de hoogte van de kostenclaim. Zo ontving de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) toch niet minder dan 8 mijloen dollar voor haar medewerking aan de AHOLD-schikking. De grote vraag is: waar gaan reeele kosten over in smeergeld ? Ik denk dat verzekeraars, de overheid en niet in de laatste plaats de rechterlijke macht, maar wat blij zijn met dit soort snel schikkende advocatenstichtingen. Het oplossen van een maatschappelijk probleem OVER DE RUG van de gedupeerde polisbezitters. Vermoedelijk een bijkomstige reden waarom de PVV van Wilders ineens de wind in de zeilen krijgt. Bozen burger die zich verneukt voelen door ''dat hele zooitje zakkenvullers' uit de zg. maatschappelijk elite: politici, hoge ambtenaren, graaiende banken en verzekeraars, advocaten, rechters, die maar om de hete vrij heendraaien en geen echte oplossingen weten te bewerkstelligen.
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 26 mar 2009 21:24
Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!
x
Laatst gewijzigd door Henk Schilder Separaad op 28 aug 2009 19:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!
Peewee, dank voor je duidelijke uitleg! Maar is er iets aan te doen? Ik lees trouwens dat je al veel eerder binnen dit forum hebt gewaarschuwd.... ik ben het nu pas aan het doorlezen.
Eigenlijk heb ik nog een vraag, misschien dat iemand van jullie dat weet. Wij hebben van Verliespolis inzake schikking van Fortis (Falcon Leven) een brief gekregen die je voor akkoord moest terug sturen. Ik heb Ja geantwoord (helaas en stom genoeg). In die brief stond toen dat als er een daadwerkelijk schikkingsvoorstel kwam van de maatschappij er alsnog niet akkoord gegaan kon worden gegaan. Klopt dat en weten jullie welke consequenties het heeft voor de mensen die nu Ja hebben geantwoord? Kun je dan alsnog procederen of word je dan gehouden aan je Ja? Ik voel me echt dom dat ik er ingetrapt ben!
Eigenlijk heb ik nog een vraag, misschien dat iemand van jullie dat weet. Wij hebben van Verliespolis inzake schikking van Fortis (Falcon Leven) een brief gekregen die je voor akkoord moest terug sturen. Ik heb Ja geantwoord (helaas en stom genoeg). In die brief stond toen dat als er een daadwerkelijk schikkingsvoorstel kwam van de maatschappij er alsnog niet akkoord gegaan kon worden gegaan. Klopt dat en weten jullie welke consequenties het heeft voor de mensen die nu Ja hebben geantwoord? Kun je dan alsnog procederen of word je dan gehouden aan je Ja? Ik voel me echt dom dat ik er ingetrapt ben!
Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!
Vandaag ontvangen:
Bel- en schrijfactie gestart rondom OpMaat Hypotheek!
Registratienummer:
Geachte,
Kort geleden heeft Stichting Woekerpolis Claim (WPC) een enquête onder klanten met een OpMaat Hypotheek gehouden. De stichting wilde graag weten hoe zij aankijken tegen de manier waarop Rabobank omgaat met hun vragen en klachten over dit product. Veel klanten met een OpMaat Hypotheek zullen immers op de einddatum met tekorten of een restschuld blijven zitten omdat de uitkering op de hieraan gekoppelde verzekering veel lager uitvalt dan verwacht.
Rabobank heeft in oktober 2007 beloofd dat alle klanten met een OpMaat Hypotheek zijn of zullen worden uitgenodigd voor een persoonlijk adviesgesprek (‘onderhoudsgesprek’) bij hun lokale Rabobank kantoor. Tijdens dit gesprek zou Rabobank oplossingen voorstellen voor een eventueel restschuld risico.
Woekerpolis Claim heeft via de enquête onderzocht hoe klanten dit adviesgesprek met hun Rabobank adviseur hebben ervaren en of dit tot een voor hen aanvaardbare oplossing heeft geleid. Vandaag heeft WPC de uitslag van deze enquête bekend gemaakt, die u kunt nalezen op de webpagina http://www.woekerpolisclaim.nl/uitslago ... nquete.php.
Uit de enquête blijkt dat maar liefst circa 83% van de OpMaat klanten (zeer) ontevreden is over de manier waarop hun lokale Rabobank omgaat met hun klachten en vragen. In bijna de helft van de gevallen draagt Rabobank geen enkele oplossing aan en in de meeste andere gevallen komt de ‘oplossing’ er op neer dat de klant fors meer moet gaan betalen. Een kwart van de klanten heeft zelfs nog niet eens een adviesgesprek gehad!
Duidelijk is dat de lokale Rabobank kantoren hun belofte niet hebben waargemaakt. Klanten worden met een kluitje in het riet gestuurd. Veel klanten geven bovendien aan dat zij het gevoel hebben dat hun Rabobank adviseur zelf geen verantwoordelijkheid neemt en bovendien niet alles vertelt.
Dit kan zo niet langer! WPC vindt dat Rabobank Nederland (= het hoofdkantoor van Rabobank) nu moet ingrijpen en met een collectieve oplossing voor alle OpMaat klanten moet komen. Om deze eis kracht bij te zetten is het van belang dat alle klanten met een OpMaat Hypotheek die niet tevreden zijn over de advisering door hun lokale Rabobank contact opnemen met Rabobank Nederland en aandringen op een oplossing. Deze grote bel- en schrijfactie start vandaag! Bekijkt u ook de speciaal hiervoor opgezette pagina: http://www.woekerpolisclaim.nl/opmaatbe ... factie.php.
Samen staan we sterk. Hoe meer mensen bellen en schrijven, hoe groter de kans dat Rabobank Nederland eindelijk eens iets gaat doen. Als eerste willen wij u daarom vragen om - als dat kan- binnen een week na nu telefonisch contact op te nemen met de klantenservice van Rabobank Nederland via de Rabolijn, telefoon 0900 – 0907 (lokaal tarief). Op de webpagina http://www.woekerpolisclaim.nl/belscript.php staat een belscript. Hierin kunt u lezen hoe u dit telefoongesprek aan zou kunnen pakken.
Daarnaast verzoeken wij u ook een brief te sturen aan de nieuwe bestuursvoorzitter van Rabobank Nederland, Piet Moerland, die 18 juni a.s. aantreedt. Hiervoor kunt u gebruik maken van de modelbrief die staat op http://www.woekerpolisclaim.nl/inloggen ... tnieuw.php (om de modelbrief te bekijken dient u ingelogd te zijn op de website, u kunt de modelbrief ook vinden op het besloten gedeelte van de website in het menu, onder de naam 'Modelbrief Rabobank Nederland'). Alle gegevens, inclusief uw eigen naam en adresgegevens worden automatisch ingevuld, dus u hoeft de brief alleen maar uit te printen, te ondertekenen en op te sturen. Wij hopen dat meneer Moerland binnenkort duizenden brieven ontvangt!
Het is belangrijk dat zoveel mogelijk OpMaat klanten in actie komen en gaan bellen en schrijven. Aan Rabobank Nederland moet duidelijk worden gemaakt dat individuele gesprekken dus niet helpen en er een collectieve oplossing moet komen. En wel nu. Als veel mensen meedoen, groeit de druk op de Rabobank om eindelijk over de brug te komen. Door aan onze oproep gehoor te geven, helpt u dus uzelf en alle andere OpMaat gedupeerden!
Graag danken wij u hartelijk voor uw medewerking en steun!
Met vriendelijke groet,
Het Bestuur van Stichting Woekerpolis Claim
http://www.woekerpolisclaim.nl
Bel- en schrijfactie gestart rondom OpMaat Hypotheek!
Registratienummer:
Geachte,
Kort geleden heeft Stichting Woekerpolis Claim (WPC) een enquête onder klanten met een OpMaat Hypotheek gehouden. De stichting wilde graag weten hoe zij aankijken tegen de manier waarop Rabobank omgaat met hun vragen en klachten over dit product. Veel klanten met een OpMaat Hypotheek zullen immers op de einddatum met tekorten of een restschuld blijven zitten omdat de uitkering op de hieraan gekoppelde verzekering veel lager uitvalt dan verwacht.
Rabobank heeft in oktober 2007 beloofd dat alle klanten met een OpMaat Hypotheek zijn of zullen worden uitgenodigd voor een persoonlijk adviesgesprek (‘onderhoudsgesprek’) bij hun lokale Rabobank kantoor. Tijdens dit gesprek zou Rabobank oplossingen voorstellen voor een eventueel restschuld risico.
Woekerpolis Claim heeft via de enquête onderzocht hoe klanten dit adviesgesprek met hun Rabobank adviseur hebben ervaren en of dit tot een voor hen aanvaardbare oplossing heeft geleid. Vandaag heeft WPC de uitslag van deze enquête bekend gemaakt, die u kunt nalezen op de webpagina http://www.woekerpolisclaim.nl/uitslago ... nquete.php.
Uit de enquête blijkt dat maar liefst circa 83% van de OpMaat klanten (zeer) ontevreden is over de manier waarop hun lokale Rabobank omgaat met hun klachten en vragen. In bijna de helft van de gevallen draagt Rabobank geen enkele oplossing aan en in de meeste andere gevallen komt de ‘oplossing’ er op neer dat de klant fors meer moet gaan betalen. Een kwart van de klanten heeft zelfs nog niet eens een adviesgesprek gehad!
Duidelijk is dat de lokale Rabobank kantoren hun belofte niet hebben waargemaakt. Klanten worden met een kluitje in het riet gestuurd. Veel klanten geven bovendien aan dat zij het gevoel hebben dat hun Rabobank adviseur zelf geen verantwoordelijkheid neemt en bovendien niet alles vertelt.
Dit kan zo niet langer! WPC vindt dat Rabobank Nederland (= het hoofdkantoor van Rabobank) nu moet ingrijpen en met een collectieve oplossing voor alle OpMaat klanten moet komen. Om deze eis kracht bij te zetten is het van belang dat alle klanten met een OpMaat Hypotheek die niet tevreden zijn over de advisering door hun lokale Rabobank contact opnemen met Rabobank Nederland en aandringen op een oplossing. Deze grote bel- en schrijfactie start vandaag! Bekijkt u ook de speciaal hiervoor opgezette pagina: http://www.woekerpolisclaim.nl/opmaatbe ... factie.php.
Samen staan we sterk. Hoe meer mensen bellen en schrijven, hoe groter de kans dat Rabobank Nederland eindelijk eens iets gaat doen. Als eerste willen wij u daarom vragen om - als dat kan- binnen een week na nu telefonisch contact op te nemen met de klantenservice van Rabobank Nederland via de Rabolijn, telefoon 0900 – 0907 (lokaal tarief). Op de webpagina http://www.woekerpolisclaim.nl/belscript.php staat een belscript. Hierin kunt u lezen hoe u dit telefoongesprek aan zou kunnen pakken.
Daarnaast verzoeken wij u ook een brief te sturen aan de nieuwe bestuursvoorzitter van Rabobank Nederland, Piet Moerland, die 18 juni a.s. aantreedt. Hiervoor kunt u gebruik maken van de modelbrief die staat op http://www.woekerpolisclaim.nl/inloggen ... tnieuw.php (om de modelbrief te bekijken dient u ingelogd te zijn op de website, u kunt de modelbrief ook vinden op het besloten gedeelte van de website in het menu, onder de naam 'Modelbrief Rabobank Nederland'). Alle gegevens, inclusief uw eigen naam en adresgegevens worden automatisch ingevuld, dus u hoeft de brief alleen maar uit te printen, te ondertekenen en op te sturen. Wij hopen dat meneer Moerland binnenkort duizenden brieven ontvangt!
Het is belangrijk dat zoveel mogelijk OpMaat klanten in actie komen en gaan bellen en schrijven. Aan Rabobank Nederland moet duidelijk worden gemaakt dat individuele gesprekken dus niet helpen en er een collectieve oplossing moet komen. En wel nu. Als veel mensen meedoen, groeit de druk op de Rabobank om eindelijk over de brug te komen. Door aan onze oproep gehoor te geven, helpt u dus uzelf en alle andere OpMaat gedupeerden!
Graag danken wij u hartelijk voor uw medewerking en steun!
Met vriendelijke groet,
Het Bestuur van Stichting Woekerpolis Claim
http://www.woekerpolisclaim.nl
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 08 mei 2007 06:21
Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!
Eindelijk weer eens wat actie op het gebied van de Opmaat hypotheek, al laat de stichting nu wel haar leden de kastanjes uit het vuur halen. Gooi er zelf eens een rechtzaakje tegenaan tegen de Graaibo-bank heren! Heb toch steeds meer het gevoel dat je niet echt gebaat bent bij dit soort stichtingen.
Geweldige tijd waarin we leven, eerst wordt je belazerd door de Graaibobank, wil je dit oplossen en ga je in zee met een stichting die zegt dit voor je te gaan doen, wordt je daar belazerd.
Geweldige tijd waarin we leven, eerst wordt je belazerd door de Graaibobank, wil je dit oplossen en ga je in zee met een stichting die zegt dit voor je te gaan doen, wordt je daar belazerd.
Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!
Dat gevoel krijg ik nu ook.... of het nu verliespolis of woekerpolisclaim is, maakt volgens mij niet uit. Geef eerst eens openheid van zaken en laat eens zien of je echt wat kunt betekenen voor de mensen die lid zijn van jullie club. Jullie zijn niet meer echt geloofwaardig. Denken jullie nu dat de Rabo wel zaken wil doen als de mensen gaan schrijven? En dan iedereen afschepen met een klein bedrag als er een schikking komt, zodat jullie (in dit geval woekerpolisclaim, kan ook verliespolis zijn) lekker weer goed gaan verdienen en jullie mooi weer kunnen spelen met de 'overwinning'?
Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!
Erica Verdegaal schrijft in NRC Next over de "schikking" tussen SNS REAAL en de "belangenbehartigers".
Hier een paar stukjes uit het artikel.
De vlag hoeft niet uit
Opgetogen kondigde de Stichting Verliespolis afgelopen dinsdag aan dat 99 procent van de aangesloten polishouders akkoord is met een schikking die men heeft afgesproken met verzekeraar SNS Reaal. SNS Reaal zal ongeveer 320 miljoen euro uittrekken voor compensatie van mensen met een woekerpolis. Kan de vlag dus uit?
Nee de vlag kan niet uit. De schikking van SNS Reaal is vergelijkbaar met de schikkingen die andere verzekeraars voor woekerpolishouders hebben getroffen.
Gemakzucht en onwetendheid
Maar waarom is dan toch 99 procent van de gedupeerden zo blij? Dat heeft met 99 procent zekerheid te maken met de manier waarop de polishouders om hun mening is gevraagd. Bij de stichting Woekerpolisclaim gaat dat als volgt. Als ingeschreven gedupeerde ontvang je, nadat een schikking is afgesproken, een mail die beschrijft hoe je kunt inloggen in “de stemmodule”. Aldaar krijg je het schikkingsvoorstel kort gepresenteerd. Men benadrukt dat stemmen je 50 euro oplevert, ongeacht of je ‘ja’ of ‘nee’ stemt. In de euforie over die 50 euro en door gebrek aan kennis van de schikking, stemt 99 procent even snel ‘ja’. Dat heeft immers geen consequenties, benadrukken de organisatoren van Woekerpolisclaim. Je kunt altijd nog naar de rechter.
Het lijkt dus wat overdreven dat de Stichting Verliespolis in haar persbericht stelt: “Ook de uitkomst van deze vierde peiling laat zien hoe groot het draagvlak is onder schikkingen die bereikt zijn met de maatschappelijke belangenbehartigers.” Niks draagvlak, maar gemakzucht en onwetendheid.
Advocaat Ger van Dijk van Consumentenclaim vindt 0,5 tot 1 procent kosten per jaar meer dan genoeg.
Het volledige artikel is hier te lezen:
http://www.nrcnext.nl/geld-en-werk/2009 ... -niet-uit/
Groeten,
Piet
Hier een paar stukjes uit het artikel.
De vlag hoeft niet uit
Opgetogen kondigde de Stichting Verliespolis afgelopen dinsdag aan dat 99 procent van de aangesloten polishouders akkoord is met een schikking die men heeft afgesproken met verzekeraar SNS Reaal. SNS Reaal zal ongeveer 320 miljoen euro uittrekken voor compensatie van mensen met een woekerpolis. Kan de vlag dus uit?
Nee de vlag kan niet uit. De schikking van SNS Reaal is vergelijkbaar met de schikkingen die andere verzekeraars voor woekerpolishouders hebben getroffen.
Gemakzucht en onwetendheid
Maar waarom is dan toch 99 procent van de gedupeerden zo blij? Dat heeft met 99 procent zekerheid te maken met de manier waarop de polishouders om hun mening is gevraagd. Bij de stichting Woekerpolisclaim gaat dat als volgt. Als ingeschreven gedupeerde ontvang je, nadat een schikking is afgesproken, een mail die beschrijft hoe je kunt inloggen in “de stemmodule”. Aldaar krijg je het schikkingsvoorstel kort gepresenteerd. Men benadrukt dat stemmen je 50 euro oplevert, ongeacht of je ‘ja’ of ‘nee’ stemt. In de euforie over die 50 euro en door gebrek aan kennis van de schikking, stemt 99 procent even snel ‘ja’. Dat heeft immers geen consequenties, benadrukken de organisatoren van Woekerpolisclaim. Je kunt altijd nog naar de rechter.
Het lijkt dus wat overdreven dat de Stichting Verliespolis in haar persbericht stelt: “Ook de uitkomst van deze vierde peiling laat zien hoe groot het draagvlak is onder schikkingen die bereikt zijn met de maatschappelijke belangenbehartigers.” Niks draagvlak, maar gemakzucht en onwetendheid.
Advocaat Ger van Dijk van Consumentenclaim vindt 0,5 tot 1 procent kosten per jaar meer dan genoeg.
Het volledige artikel is hier te lezen:
http://www.nrcnext.nl/geld-en-werk/2009 ... -niet-uit/
Groeten,
Piet
Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!
Dus als ik het goed begrijp wordt er aan Woekerpolisclaim en Verliespolis door de verzekeringsmaatschappijen een soort van afkoopsom betaald, zodat deze verzekeringsmaatschappijen de zekerheid hebben dat Woekerpolisclaim en Verliespolis zich er niet meer mee zullen bemoeien (ook al kunnen wij nog naar de rechter, de verzekeringsmaatschappijen gaan er toch vanuit dat we het uiteindelijk niet doen). Woekerpolisclaim en Verliespolis zorgen er op hun beurt voor dat wij dit accepteren en instemmen. Vervolgens kunnen zij mooi weer spelen met de 'geslaagde' bemiddeling EN worden ze er nog rijk van ook. Iedereen blij, toch? Alleen is het wel een beetje jammer dat we ze doorhebben (als we er nog iets tegen kunnen doen??!!).
-
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 04 mei 2009 10:48
Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!
Ik zie dat "henk schilder separaard" ook in dit topic actief is. Ik heb dit heerschap ook al in andere topics gezien. Hij verstrekt zelf ook financiele adviezen. Ik heb vanavond eens goed de tijd genomen om die hele site van hem te checken. Kort samegevat komt het erop neer. Iedereen is een boef behalve meneer zelf. Iedereen is er op uit om ons te bedonderen, maar hij Henk kan het allemaal regelen.
Ik zeg het nog maar een keer Henk. Van anderen afzeiken wordt jij niet beter. En ik ben geen hooggeleerde heer met de havo of zo. Ik ben timmerman, maar kan wel lezen hoor.
Ik zeg het nog maar een keer Henk. Van anderen afzeiken wordt jij niet beter. En ik ben geen hooggeleerde heer met de havo of zo. Ik ben timmerman, maar kan wel lezen hoor.