LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Cumulent Totaal Plan van de Rabobank voor hypotheek
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11 feb 2009 12:51
Cumulent Totaal Plan van de Rabobank voor hypotheek
Wij hebben een Cumulent Totaal Plan bij de Rabobank afgesloten bij de Rabobank. Destijds werd ons de adviseur v.d. rabobank verzekerd dat deze "verzekering" 1 op 1 onze hypotheek na 30 jaar zou aflossen. Het voorstel en het advies dat wij hebben gehad strookt nu in het geheel niet met waar wij nu mee opgezadeld zitten. Na eindelijk vorige jaar een duidelijk overzicht te hebben gekregen, blijkt dat wij met een aandelen verzekering zitten opgescheept en dit is ons destijds helemaal niet verteld.
We zijn nu al een jaar in gevecht met de Rabobank om ons gelijk te halen! We hebben zelfs 4 jaar geleden onze hypotheek naar een lagere rente omgezet en ook toen heeft de Rabobank ons niets van de problemen verteld die er nu met het Cumulent Totaal Plan zijn.
De schade is nu al enorm. Na 11 jaar zitten we nu op 12.000 euro van de 150.000 euro die we moeten halen....
Wie weet hoe we dit moeten aanpakken. Het valt helaas niet onder woekerpolissen, maar ook hier wordt je door niet goed en verkeerd advies behoorlijk op het verkeerde been gezet. En wat begin je tegen zo'n grote organisatie als de Rabobank.
Wie heeft ook dit probleem? Wie weet hoe we dit bij de Rabobank kunnen aanpakken? We beginnen nu toch wel redelijk wanhopig te worden, omdat de Rabobank alle schuld van zich af blijft schuiven.....
We zijn nu al een jaar in gevecht met de Rabobank om ons gelijk te halen! We hebben zelfs 4 jaar geleden onze hypotheek naar een lagere rente omgezet en ook toen heeft de Rabobank ons niets van de problemen verteld die er nu met het Cumulent Totaal Plan zijn.
De schade is nu al enorm. Na 11 jaar zitten we nu op 12.000 euro van de 150.000 euro die we moeten halen....
Wie weet hoe we dit moeten aanpakken. Het valt helaas niet onder woekerpolissen, maar ook hier wordt je door niet goed en verkeerd advies behoorlijk op het verkeerde been gezet. En wat begin je tegen zo'n grote organisatie als de Rabobank.
Wie heeft ook dit probleem? Wie weet hoe we dit bij de Rabobank kunnen aanpakken? We beginnen nu toch wel redelijk wanhopig te worden, omdat de Rabobank alle schuld van zich af blijft schuiven.....
Re: Cumulent Totaal Plan van de Rabobank voor hypotheek
Het cumulent-totaal plan is een financieel product van verzekeraar Interpolis dat via de Rabo-bank, als tussenpersoon, is verkocht. Het staat op de Kifid-lijst als een beleggingsverzekering en is dus mogelijk een woekerpolis. (zie www.verliespolis.nl , klik op "hier" bij heb ik een woekerpolis en vervolgens op producten naast de verzekeraar interpolis).
De cumulent polis is ook onderzocht door de AFM. Zie www.afm.nl klikop consumenten en vervolgens op beleggingsverzekeringen , feitenonderzoek naar beleggingsverzekeringen en vervolgens check je eigen polis. Volgens dit feitenonderzoek hebben de verschillende varianten allemaal een jaarlijkse kostenafslag van minder dan 2.45%. Dit zou betekenen dat het volgens de AFM geen woekerpolis is.
Bijzonder in dit verband is dat er een keer een gerechtelijke procedure is geweest over de cumulentpolis, met de koopsomvariant. Dit was in 22004/2005. Interpolis is toen veroordeeld voor rond € 4000, de rabobank werd als tussenpersoon niet veroordeeld maar ook niet vrijgesproken. (zie www.rechtspraak.nl en bij vul bij snelzoeken de zoekterm cumulent in.)
Deze polis is al eens een keer ter sprake geweest op dit forum bij de thread "woekerpolissen schikking versus claim" geplaatst door Harrie de Graaf. Deze thread staaat onderaan pag. 4 of bovenaan pag. 5 ( zie www.forum.trosradar.nl/vieuwtopic.php?t=6741 )
Voor deze polis is nog niet geschikt. Dit zal binnnekort wel gebeuren. Je zou dus nog lid kunnen worden van de stichting woekerpolisclaim en/of verliespolis. Dat kost een kleine € 50 maar dan mag je over het schikkingsvoorstel stemmen en krijg je van elk € 50 terug. Verder zal de schikking niet veel voorstellen. Het jaarkostenpercentage is volgens het AFM-onderzoek te laag om voor compensatie in aanmerking te komen.
Dan blijft de stichting consumentenclaim over. (zie www.consumentenclaim.nl) Via deze site is ook een stuitingsbrief te down-loaden en te gebruiken. (kan ook via verliespolis) Mijn advies is om in elk geval een stuitingsbrief, aangetekend met bewijs van ontvangst, naar Interpolis te sturen en evt. naar de Rabo-bank. Deze stuitingsbrief voorkomt dat er verjaring op treedt van een eventuele juridische claim, voor de komende 3 jaar.
Succes en met vriendelijke groet, Arie Wever
De cumulent polis is ook onderzocht door de AFM. Zie www.afm.nl klikop consumenten en vervolgens op beleggingsverzekeringen , feitenonderzoek naar beleggingsverzekeringen en vervolgens check je eigen polis. Volgens dit feitenonderzoek hebben de verschillende varianten allemaal een jaarlijkse kostenafslag van minder dan 2.45%. Dit zou betekenen dat het volgens de AFM geen woekerpolis is.
Bijzonder in dit verband is dat er een keer een gerechtelijke procedure is geweest over de cumulentpolis, met de koopsomvariant. Dit was in 22004/2005. Interpolis is toen veroordeeld voor rond € 4000, de rabobank werd als tussenpersoon niet veroordeeld maar ook niet vrijgesproken. (zie www.rechtspraak.nl en bij vul bij snelzoeken de zoekterm cumulent in.)
Deze polis is al eens een keer ter sprake geweest op dit forum bij de thread "woekerpolissen schikking versus claim" geplaatst door Harrie de Graaf. Deze thread staaat onderaan pag. 4 of bovenaan pag. 5 ( zie www.forum.trosradar.nl/vieuwtopic.php?t=6741 )
Voor deze polis is nog niet geschikt. Dit zal binnnekort wel gebeuren. Je zou dus nog lid kunnen worden van de stichting woekerpolisclaim en/of verliespolis. Dat kost een kleine € 50 maar dan mag je over het schikkingsvoorstel stemmen en krijg je van elk € 50 terug. Verder zal de schikking niet veel voorstellen. Het jaarkostenpercentage is volgens het AFM-onderzoek te laag om voor compensatie in aanmerking te komen.
Dan blijft de stichting consumentenclaim over. (zie www.consumentenclaim.nl) Via deze site is ook een stuitingsbrief te down-loaden en te gebruiken. (kan ook via verliespolis) Mijn advies is om in elk geval een stuitingsbrief, aangetekend met bewijs van ontvangst, naar Interpolis te sturen en evt. naar de Rabo-bank. Deze stuitingsbrief voorkomt dat er verjaring op treedt van een eventuele juridische claim, voor de komende 3 jaar.
Succes en met vriendelijke groet, Arie Wever
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11 feb 2009 12:51
Re: Cumulent Totaal Plan van de Rabobank voor hypotheek
Hoi Arie,
dank je wel voor al je informatie. Ik ben ook al enige tijd geleden lid geworden van woekerpolis.
Echter ik kan nergens achterhalen wat ik nu zelf kan doen om de Rabobank hierover aan te pakken. Wat wij hebben wordt volgens mij niet als woekerpolis gezien en zit je dus in de "jungle" en kom je er gewoon niet meer uit.
Er is sinds begin vorige jaar al contact met de Rabobank en is er een formele klacht per brief bij hen neergelegd. Maar natuurlijk zullen zij geen ongelijk bekennen en sta je dus in deze met je rug tegen de muur. De eigen medewerkers van de bank hebben aangegeven dat er fouten zijn gemaakt, maar de directie en Rabobank Nederland blijven de schuld gewoon afschuiven.
Ik was benieuwd of er nog meer mensen zijn die in hetzelfde schuitje zitten en hoe die dit nu oplossen. Ik heb bij alle mogelijke sites en stichtingen al gekeken, maar je kunt nergens contact met ze zoeken, zodat zij jouw zaak voor je persoonlijk gaan behandelen.
En nog langer wachten betekent voor ons dat de polis nog minder waard wordt en houden we helemaal niets meer over. We hebben nu al aanzienlijk minder als wat we aan premie hebben ingelegd. We kunnen niet nog veel langer wachten om onze hypotheek weer op orde te krijgen.... we lopen nu al zo aanzienlijk achter dat we al een flinke schadepost hebben en aan veel zwaardere hypotheeklasten moeten om het geheel de komende jaren nog maar enigszins in te lopen.
Vandaar was ik benieuwd of je ergens terecht kan waar ze het cumulent totaal plan als beleggingsverzekering aanpakken. (wij hebben niet de koopsom variant, dus ook met die uitspraak kunnen we niet verder).
gr,
Sonja
dank je wel voor al je informatie. Ik ben ook al enige tijd geleden lid geworden van woekerpolis.
Echter ik kan nergens achterhalen wat ik nu zelf kan doen om de Rabobank hierover aan te pakken. Wat wij hebben wordt volgens mij niet als woekerpolis gezien en zit je dus in de "jungle" en kom je er gewoon niet meer uit.
Er is sinds begin vorige jaar al contact met de Rabobank en is er een formele klacht per brief bij hen neergelegd. Maar natuurlijk zullen zij geen ongelijk bekennen en sta je dus in deze met je rug tegen de muur. De eigen medewerkers van de bank hebben aangegeven dat er fouten zijn gemaakt, maar de directie en Rabobank Nederland blijven de schuld gewoon afschuiven.
Ik was benieuwd of er nog meer mensen zijn die in hetzelfde schuitje zitten en hoe die dit nu oplossen. Ik heb bij alle mogelijke sites en stichtingen al gekeken, maar je kunt nergens contact met ze zoeken, zodat zij jouw zaak voor je persoonlijk gaan behandelen.
En nog langer wachten betekent voor ons dat de polis nog minder waard wordt en houden we helemaal niets meer over. We hebben nu al aanzienlijk minder als wat we aan premie hebben ingelegd. We kunnen niet nog veel langer wachten om onze hypotheek weer op orde te krijgen.... we lopen nu al zo aanzienlijk achter dat we al een flinke schadepost hebben en aan veel zwaardere hypotheeklasten moeten om het geheel de komende jaren nog maar enigszins in te lopen.
Vandaar was ik benieuwd of je ergens terecht kan waar ze het cumulent totaal plan als beleggingsverzekering aanpakken. (wij hebben niet de koopsom variant, dus ook met die uitspraak kunnen we niet verder).
gr,
Sonja
Re: Cumulent Totaal Plan van de Rabobank voor hypotheek
Beste Sonja
In de zgn. woekerpolisaffaire is het begrip woekerpolis eigenlijk niet van belang. Het gaat om financiele producten gebaseerd op een beleggingsverzekering met een onduidelijke kostenstructuur en teveel verrekende kosten.Verder is er veelal sprake van onduidelijke voorlichting en misleiding.
Dit is kennelijk met het Cumulent totaal plan het geval. De uitspraak in de Cumulent-koopsompolis betrof misleiding en dwaling.
Er zijn heel veel gedupeerden van zo'n belegingsverzekering. Maar doordat er zo ontzettend veel van deze producten zijn met elk nog weer verschillende varianten zijn ze moeilijk onder een noemer te brengen. Bovendien zijn polissen individueel ondertekend.
Gedupeerden moeten individueel, zelfstandig, actie ondernemen. Er is geen georganiseerde belangenvereniging. Je moet er zelf mee aan de slag.
Een beleggingsverzekering is gebaseerd op beleggen. Als de datum van uitkering valt in een periode dat de aandelen een hoge waarde hebben dan heb je geluk en is er een positief rendement.Als de datum van uitkeren valt in periode van lage waarde van de aandelen heb je pech en een negatief rendement.
Een eventuele te hoge kostenverrekening zorgt er voor dat het met het eindrendement in alle gevallen tegenvalt. Dan valt ook de uitkering in een periode van een goede beurs tegen en is het rendement vaak minder dan die van een spaarrekening van 4%.
Het zou kunnen dat dat dat met de cumulent-polis ook zo is en dat daarover geen goede informatie is verstrekt.
Het kan ook zo zijn dat het meevalt.
Dan is er een goede mogelijkheid dat je met de premie-inleg, in deze periode, veel goedkope beleggingseenheden binnenhaalt die, als het over een jaar of een paar jaar beter gaat, veel gaan opbrengen. De waarde van de polis stijgt dan, nominaal, net zo snel of sneller dan de daling van het afgelopen jaar. Deze dynamiek van beleggen zorgt ervoor dat beleggen gemiddeld meer oplevert als sparen.
Het is belangrijk om hierover informatie te vragen/ te eisen. Dus vragen/eisen van Interpolis/Rabobank een specificatie over alle kosten van de polis gedurende de hele looptijd, met een overzicht van de waardeontwikkeling en de ontwikkeling van het aantal beleggingseenheden, van elk jaar apart.
Het is belangrijk dat het aantal beleggingseenheden in het afgelopen jaar flink is is toegenomen in overeenstemming met de premie-inleg en de waarde van de aandelen in de fondsen. Door de lage waarde van de aandelen moeten er het afgelopen jaar meer beleggingseenheden zijn toegevoegd dan in de voorgaande jaren. Als het aantal beleggingseenheden is gedaald of maar heel weinig is het duidelijk dat er veel te veel kosten zijn verrekend.
In deze brief moet je ook de klacht uiten dat je over de kostenverrekening niet bent geinformeerd, dat je misleid bent en deze polis nooit had ondertekend als wanneer je wel goed geinformeerd zou zijn geweest. Het lijkt mij verstandig om duidelijk aan te geven in welke financiele problemen je daardoor terecht bent gekomen.
Het gaat er met deze brief om dat je je eigen rechten waarborgt maar vooral ook dat het je eigen kennis en inzicht in dit product vergroot.
Deze brief moet je aangetekend met bewijs van ontvangst en handtekening retour verzenden. Dit kost € 8.15 maar het is niet anders.
Door meer kennis en inzicht wordt het ook makkelijker om oplossingen te zien voor financiele problemen en daarvoor goede keuzes te maken. Bijv. het afkopen van deze polis maar dan niet nu maar over enige tijd als de aandelenkoersen zijn gestegen.
Succes ermee, Arie Wever
In de zgn. woekerpolisaffaire is het begrip woekerpolis eigenlijk niet van belang. Het gaat om financiele producten gebaseerd op een beleggingsverzekering met een onduidelijke kostenstructuur en teveel verrekende kosten.Verder is er veelal sprake van onduidelijke voorlichting en misleiding.
Dit is kennelijk met het Cumulent totaal plan het geval. De uitspraak in de Cumulent-koopsompolis betrof misleiding en dwaling.
Er zijn heel veel gedupeerden van zo'n belegingsverzekering. Maar doordat er zo ontzettend veel van deze producten zijn met elk nog weer verschillende varianten zijn ze moeilijk onder een noemer te brengen. Bovendien zijn polissen individueel ondertekend.
Gedupeerden moeten individueel, zelfstandig, actie ondernemen. Er is geen georganiseerde belangenvereniging. Je moet er zelf mee aan de slag.
Een beleggingsverzekering is gebaseerd op beleggen. Als de datum van uitkering valt in een periode dat de aandelen een hoge waarde hebben dan heb je geluk en is er een positief rendement.Als de datum van uitkeren valt in periode van lage waarde van de aandelen heb je pech en een negatief rendement.
Een eventuele te hoge kostenverrekening zorgt er voor dat het met het eindrendement in alle gevallen tegenvalt. Dan valt ook de uitkering in een periode van een goede beurs tegen en is het rendement vaak minder dan die van een spaarrekening van 4%.
Het zou kunnen dat dat dat met de cumulent-polis ook zo is en dat daarover geen goede informatie is verstrekt.
Het kan ook zo zijn dat het meevalt.
Dan is er een goede mogelijkheid dat je met de premie-inleg, in deze periode, veel goedkope beleggingseenheden binnenhaalt die, als het over een jaar of een paar jaar beter gaat, veel gaan opbrengen. De waarde van de polis stijgt dan, nominaal, net zo snel of sneller dan de daling van het afgelopen jaar. Deze dynamiek van beleggen zorgt ervoor dat beleggen gemiddeld meer oplevert als sparen.
Het is belangrijk om hierover informatie te vragen/ te eisen. Dus vragen/eisen van Interpolis/Rabobank een specificatie over alle kosten van de polis gedurende de hele looptijd, met een overzicht van de waardeontwikkeling en de ontwikkeling van het aantal beleggingseenheden, van elk jaar apart.
Het is belangrijk dat het aantal beleggingseenheden in het afgelopen jaar flink is is toegenomen in overeenstemming met de premie-inleg en de waarde van de aandelen in de fondsen. Door de lage waarde van de aandelen moeten er het afgelopen jaar meer beleggingseenheden zijn toegevoegd dan in de voorgaande jaren. Als het aantal beleggingseenheden is gedaald of maar heel weinig is het duidelijk dat er veel te veel kosten zijn verrekend.
In deze brief moet je ook de klacht uiten dat je over de kostenverrekening niet bent geinformeerd, dat je misleid bent en deze polis nooit had ondertekend als wanneer je wel goed geinformeerd zou zijn geweest. Het lijkt mij verstandig om duidelijk aan te geven in welke financiele problemen je daardoor terecht bent gekomen.
Het gaat er met deze brief om dat je je eigen rechten waarborgt maar vooral ook dat het je eigen kennis en inzicht in dit product vergroot.
Deze brief moet je aangetekend met bewijs van ontvangst en handtekening retour verzenden. Dit kost € 8.15 maar het is niet anders.
Door meer kennis en inzicht wordt het ook makkelijker om oplossingen te zien voor financiele problemen en daarvoor goede keuzes te maken. Bijv. het afkopen van deze polis maar dan niet nu maar over enige tijd als de aandelenkoersen zijn gestegen.
Succes ermee, Arie Wever
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11 feb 2009 12:51
Re: Cumulent Totaal Plan van de Rabobank voor hypotheek
Hoi Arie,
Het is ons ondertussen wel duidelijk geworden wat wij nu precies voor verzekering hebben. En daar hebben we dan ook direct het probleem. De financieel adviseur heeft ons destijds iets geheel anders voorgeschoteld dan wat wij dus nu uiteindelijk hebben. Ook in het voorstel komt niet naar voren dat het om een aandelen verzekering ging. Wij zouden dan nooit voor deze verzekeringsvorm in samenhang met onze hypotheek hebben gekozen! Onze financieel adviseur weet heel goed dat wij altijd op safe willen spelen (wij hebben ook een eigen bedrijf en daar komt dit ook steeds naar voren) dus wat hij ons destijds heeft voorgesteld paste in dat "safe" plaatje. Echter dat het in werkelijk om iets heel anders gaat, vind ik een zeer slechte zaak van de financieel adviseur. Ook het feit dat circa 4 jaar geleden toen wij de hypotheek hebben omgesloten en zij niets gemeld hebben over de problemen met het cumulent totaal plan is wat ons zo tegenstaat. De financieel adviseur en zakelijk adviseur hebben reeds toegegeven dat zij destijds wel de deelnemers hebben geinformeerd die een tophypotheek hadden (want hier liep de bank natuurlijk risico), maar omdat wij geen tophypotheek hebben, hebben ze ons dus maar niet geinformeerd. En dan hebben we eigenlijk nog niet eens naar het kostenplaatje gekeken. Dat zullen we op jouw advies ook nog maar eens tegen de loep houden. Maar uiteindelijk komt het erop neer dat de bank heel veel steken heeft laten vallen. Het is ons nu ook duidelijk dat wij zelf actie zullen moeten gaan ondernemen. De klacht bij de Rabobank die wij zelf hebben ingediend is dus niet afdoende. Ik ga nu onderzoeken wie het beste onze claim kan behandelen. Maar eens bij verschillende org/instanties/advocaten onze klacht neerleggen. Daarnaast ga ik lokaal (of daarbuiten) de publiciteit zoeken om te zien wie er nog meer op deze manier door de Rabobank is benadeeld. Ik kan mij niet voorstellen dat wij de enige zijn die op deze wijze zijn benadeeld. En met meerdere sta je toch sterker, dus er maar geruchtbaarheid aan geven en zien wie er nog meer naar voren treed. Er zijn vast en zeker meerdere klanten van de Rabobank die ik hetzelfde "schuitje" zitten en die gaan we dan maar eens zoeken. Dan kunnen we wellicht toch ook gezamenlijk nog actie ondernemen. In ieder geval heel erg bedankt voor al je adviezen en je hulp.
groeten,
Sonja
Het is ons ondertussen wel duidelijk geworden wat wij nu precies voor verzekering hebben. En daar hebben we dan ook direct het probleem. De financieel adviseur heeft ons destijds iets geheel anders voorgeschoteld dan wat wij dus nu uiteindelijk hebben. Ook in het voorstel komt niet naar voren dat het om een aandelen verzekering ging. Wij zouden dan nooit voor deze verzekeringsvorm in samenhang met onze hypotheek hebben gekozen! Onze financieel adviseur weet heel goed dat wij altijd op safe willen spelen (wij hebben ook een eigen bedrijf en daar komt dit ook steeds naar voren) dus wat hij ons destijds heeft voorgesteld paste in dat "safe" plaatje. Echter dat het in werkelijk om iets heel anders gaat, vind ik een zeer slechte zaak van de financieel adviseur. Ook het feit dat circa 4 jaar geleden toen wij de hypotheek hebben omgesloten en zij niets gemeld hebben over de problemen met het cumulent totaal plan is wat ons zo tegenstaat. De financieel adviseur en zakelijk adviseur hebben reeds toegegeven dat zij destijds wel de deelnemers hebben geinformeerd die een tophypotheek hadden (want hier liep de bank natuurlijk risico), maar omdat wij geen tophypotheek hebben, hebben ze ons dus maar niet geinformeerd. En dan hebben we eigenlijk nog niet eens naar het kostenplaatje gekeken. Dat zullen we op jouw advies ook nog maar eens tegen de loep houden. Maar uiteindelijk komt het erop neer dat de bank heel veel steken heeft laten vallen. Het is ons nu ook duidelijk dat wij zelf actie zullen moeten gaan ondernemen. De klacht bij de Rabobank die wij zelf hebben ingediend is dus niet afdoende. Ik ga nu onderzoeken wie het beste onze claim kan behandelen. Maar eens bij verschillende org/instanties/advocaten onze klacht neerleggen. Daarnaast ga ik lokaal (of daarbuiten) de publiciteit zoeken om te zien wie er nog meer op deze manier door de Rabobank is benadeeld. Ik kan mij niet voorstellen dat wij de enige zijn die op deze wijze zijn benadeeld. En met meerdere sta je toch sterker, dus er maar geruchtbaarheid aan geven en zien wie er nog meer naar voren treed. Er zijn vast en zeker meerdere klanten van de Rabobank die ik hetzelfde "schuitje" zitten en die gaan we dan maar eens zoeken. Dan kunnen we wellicht toch ook gezamenlijk nog actie ondernemen. In ieder geval heel erg bedankt voor al je adviezen en je hulp.
groeten,
Sonja
Re: Cumulent Totaal Plan van de Rabobank voor hypotheek
Hierbij reactie op het bericht van Sonja.
Dag Sonja,
Zelf ben ik ook slachtoffer van de Rabo Cumulent hypotheek en zou graag informatie willen hebben over de aanpak, conceptbrieven, eventuele gezamenlijke benadering etc.
Gaarne reactie,
gr,
R
[/b][/quote]
Dag Sonja,
Zelf ben ik ook slachtoffer van de Rabo Cumulent hypotheek en zou graag informatie willen hebben over de aanpak, conceptbrieven, eventuele gezamenlijke benadering etc.
Gaarne reactie,
gr,
R
[/b][/quote]
Re: Cumulent Totaal Plan van de Rabobank voor hypotheek
Beste mensen,
Het is inmiddels wat stiller geworden op dit forum, maar ik ben wel geinteresseerd naar eventuele oplossingen en vevolgstappen.
Ik heb zelf ook een RABO Cumulent Hypotheek, waarbij ik ook ondervonden heb dat dit blijkbaar vooralsnog niet onder de woekerpolissen valt. Hoewel mij vooraf een rendement van circa 8% is voorgerekend, zie ik dat er na 15 jaar sparen, van mijn inleg van 28.ooo, slechts 24.000 is overgebleven, oftewel een negatief rendement van circa 14%.
Op deze wijze is er na 30 jaar dus niets meer over van mijn total inleg, laat staan dat ik mijn hypotheek kan afbetalen.
Kent iemand een route om dit probleem op te lossen?
Met vriendelijke groet,
Martin
#
Het is inmiddels wat stiller geworden op dit forum, maar ik ben wel geinteresseerd naar eventuele oplossingen en vevolgstappen.
Ik heb zelf ook een RABO Cumulent Hypotheek, waarbij ik ook ondervonden heb dat dit blijkbaar vooralsnog niet onder de woekerpolissen valt. Hoewel mij vooraf een rendement van circa 8% is voorgerekend, zie ik dat er na 15 jaar sparen, van mijn inleg van 28.ooo, slechts 24.000 is overgebleven, oftewel een negatief rendement van circa 14%.
Op deze wijze is er na 30 jaar dus niets meer over van mijn total inleg, laat staan dat ik mijn hypotheek kan afbetalen.
Kent iemand een route om dit probleem op te lossen?
Met vriendelijke groet,
Martin
#
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11 feb 2009 12:51
Re: Cumulent Totaal Plan van de Rabobank voor hypotheek
Lange tijd geleden heb ik een bericht gepost op dit forum over het Rabobank Cumulent Totaal plan. Uit diverse reacties heb ik ondertussen begrepen dat wij niet de enige zijn die door de Rabobank en Interpolis heel erg benadeeld zijn. Ook zijn wij niet de enige waar een heel ander verhaal is voorgeschoteld dan wat uiteindelijk de werkelijkheid blijkt te zijn.
Wij zijn nu nog steeds met de Rabobank bezig om ons recht te halen met onze klacht.
Graag verneem ik wat andere in dezelfde positie hebben gedaan en misschien kunnen we inderdaad onze krachten bundelen.
Wellicht als we met meerdere zijn dat we hier ook media aandacht voor kunnen krijgen via Tros radar of andere programma's/kranten/media etc. Want we zijn niet de enigen!!
En de Rabobank wijst gewoon iedere verantwoordelijkheid af en laat haar klanten met de problemen zitten. Laat je horen en wellicht zijn we samen sterker!
Wij zijn nu nog steeds met de Rabobank bezig om ons recht te halen met onze klacht.
Graag verneem ik wat andere in dezelfde positie hebben gedaan en misschien kunnen we inderdaad onze krachten bundelen.
Wellicht als we met meerdere zijn dat we hier ook media aandacht voor kunnen krijgen via Tros radar of andere programma's/kranten/media etc. Want we zijn niet de enigen!!
En de Rabobank wijst gewoon iedere verantwoordelijkheid af en laat haar klanten met de problemen zitten. Laat je horen en wellicht zijn we samen sterker!
Re: Cumulent Totaal Plan van de Rabobank voor hypotheek
http://www.afm.nl/marktpartijen/upl_doc ... _Deel1.pdf
http://www.afm.nl/marktpartijen/upl_doc ... _Deel2.pdf
In deel 2 staan de doorrekenmodules voor het Interpolis Cumulent totaalplan, factsheet 277-280, de kosten daarin "snoepen" zo'n 2 % van je rendement af, dus dan valt dat niet boven de wabekenorm.
Dus de vraag is hoe wil je het oplossen...de oplossing om er vanaf te komen is anders dan de oplossing om met sparen/beleggen een einddoel te behalen. Omdat je al 15 jaar bezig bent, wordt de oplossing hoe langer je wacht nog duurder omdat je je misgelopen rendement zult moeten compenseren, als je zou gaan oversluiten zul je ook rekening moeten houden dat een nieuwe langere looptijd (> 15 jaar) mogelijk duurder gaan uitvallen dan "repareren" van misgelopen rendement.
Maar dat hangt natuurlijk allemaal samen met jouw eigen financiële plaatje en wat mogelijk is.
http://www.afm.nl/marktpartijen/upl_doc ... _Deel2.pdf
In deel 2 staan de doorrekenmodules voor het Interpolis Cumulent totaalplan, factsheet 277-280, de kosten daarin "snoepen" zo'n 2 % van je rendement af, dus dan valt dat niet boven de wabekenorm.
Het probleem zit hem er natuurlijk in ook dat je met 8% rekent en er de afgelopen 10 jaar ±0% behaalt is, als je had gespaard op een spaarrekening en de vergoedde rente was gedaald had je daar ook rekening mee moeten houden (lees =meer inleggen) Meestal wordt bij sparen ook een losse ORV afgesloten en rekent men deze ook niet mee in de berekening, waar je het in een totaalplan wel doet.mvdberg
Hoewel mij vooraf een rendement van circa 8% is voorgerekend, zie ik dat er na 15 jaar sparen, van mijn inleg van 28.ooo, slechts 24.000 is overgebleven, oftewel een negatief rendement van circa 14%.
Op deze wijze is er na 30 jaar dus niets meer over van mijn total inleg, laat staan dat ik mijn hypotheek kan afbetalen.
Kent iemand een route om dit probleem op te lossen?
Dus de vraag is hoe wil je het oplossen...de oplossing om er vanaf te komen is anders dan de oplossing om met sparen/beleggen een einddoel te behalen. Omdat je al 15 jaar bezig bent, wordt de oplossing hoe langer je wacht nog duurder omdat je je misgelopen rendement zult moeten compenseren, als je zou gaan oversluiten zul je ook rekening moeten houden dat een nieuwe langere looptijd (> 15 jaar) mogelijk duurder gaan uitvallen dan "repareren" van misgelopen rendement.
Maar dat hangt natuurlijk allemaal samen met jouw eigen financiële plaatje en wat mogelijk is.
Re: Cumulent Totaal Plan van de Rabobank voor hypotheek
Ook ik heb een cumulent hypotheek van de Rabobank, ook ik heb een waardeloos rendament ! Voorgelogen en ingestonken !
Is een instelling als een bank niet aansprakelijk te stellen wegens wanprestatie ?
Je kan toch stellen dat de particulier vertrouwen mag hebben in het product van een financieele instelling ?
Ze beloven gouden bergen, maar lopen zelf 0.0 risico, wel weten ze kosten in rekening te brengen. De afgelopen periode ( de ups en downs van de aandelen koersen) eigenlijk helemaal niets van gemerkt t.a.v. het rendament, hoe kan dat ?
Weet iemand hoe het momenteel zit met de cumulent hypotheek ? is er op een of ander manier verhaal te halen bij de Rabobank ? ervaringen ?
Graag reacties / advies etc.
Is een instelling als een bank niet aansprakelijk te stellen wegens wanprestatie ?
Je kan toch stellen dat de particulier vertrouwen mag hebben in het product van een financieele instelling ?
Ze beloven gouden bergen, maar lopen zelf 0.0 risico, wel weten ze kosten in rekening te brengen. De afgelopen periode ( de ups en downs van de aandelen koersen) eigenlijk helemaal niets van gemerkt t.a.v. het rendament, hoe kan dat ?
Weet iemand hoe het momenteel zit met de cumulent hypotheek ? is er op een of ander manier verhaal te halen bij de Rabobank ? ervaringen ?
Graag reacties / advies etc.
-
- Berichten: 1220
- Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30
Re: Cumulent Totaal Plan van de Rabobank voor hypotheek
U dient zich enige dossierkennis eigen te maken over het fenomeen 'woekerpolis'.Paul.O schreef:Ook ik heb een cumulent hypotheek van de Rabobank, ook ik heb een waardeloos rendament ! Voorgelogen en ingestonken !
Is een instelling als een bank niet aansprakelijk te stellen wegens wanprestatie ?
Je kan toch stellen dat de particulier vertrouwen mag hebben in het product van een financieele instelling ?
Ze beloven gouden bergen, maar lopen zelf 0.0 risico, wel weten ze kosten in rekening te brengen. De afgelopen periode ( de ups en downs van de aandelen koersen) eigenlijk helemaal niets van gemerkt t.a.v. het rendament, hoe kan dat ?
Weet iemand hoe het momenteel zit met de cumulent hypotheek ? is er op een of ander manier verhaal te halen bij de Rabobank ? ervaringen ?
Graag reacties / advies etc.
Uw polis is een product van Interpolis, de Rabobank was (slechts) tussenpersoon.
Raadpleeg om te beginnen de volgende bronnen en volg vervolgens de andere subfora die over vergelijkbare woekerpolissen gaan.
http://www.interpolis.nl/particulier/wa ... fault.aspx
http://www.interpolis.nl/particulier/wa ... fault.aspx
https://www.kifid.nl/uploads/beleggings ... rpolis.pdf
https://www.woekerpolisclaim.nl/algemene_info.php
Uw polis valt echter onder de Achmea regeling, waar de stichtingen niet bij zijn betrokken. De regeling heeft wel de goedkeuring van KiFiD:
http://www.interpolis.nl/particulier/wa ... fault.aspx
Of u genoegen moet nemen met deze regeling hangt af van uw specifieke situatie.
Omdat ikzelf geen gedupeerde ben van Interpolis, maar van een bank/verzekeraar die valt onder de wel door de stichtingen afgesloten overeenkomst op hoofdlijnen (Delta Lloyd) heb ik hierin geen inzicht.
Re: Cumulent Totaal Plan van de Rabobank voor hypotheek
.
Laatst gewijzigd door Vivre op 18 jun 2010 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1220
- Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30
Re: Cumulent Totaal Plan van de Rabobank voor hypotheek
Bij het voeren van procedures is het onderscheid tussen tussenpersoon en verzekeraar van belang.Vivre schreef:Rabo heeft al haar verzekeringen ondergebracht bij Interpolis.Uw polis is een product van Interpolis, de Rabobank was (slechts) tussenpersoon.
Interpolis is ontstaan door Rabo.
Beiden zijn uiteraard aansprakelijk te stellen, maar de verzekeraar is de hoofdaansprakelijke.
Zoals ook blijkt uit het feit dat er in dit geval sprake is van een Achmea-regling, dus van een verzekeraar.
Re: Cumulent Totaal Plan van de Rabobank voor hypotheek
Allen: dank voor de reactie !
Ga maar eens een afspraak maken met de Rabo om een volledig overzicht te krijgen van de geleden schade, zal weer wel een flinke bom geld gaan kosten.
Toch fijn voor de banken & verzekerings maatschappijen al dan niet als tussenpersoon, dat ze zelf altijd goed weg komen, klant is koning ? klant is altijd de dupe van waardeloze beloften, verkopen doen ze graag, maar garant staan voor hun producten ho maar ! en verantwoording nemen ? komt niet in hun woordenboeken voor !
Ga maar eens een afspraak maken met de Rabo om een volledig overzicht te krijgen van de geleden schade, zal weer wel een flinke bom geld gaan kosten.
Toch fijn voor de banken & verzekerings maatschappijen al dan niet als tussenpersoon, dat ze zelf altijd goed weg komen, klant is koning ? klant is altijd de dupe van waardeloze beloften, verkopen doen ze graag, maar garant staan voor hun producten ho maar ! en verantwoording nemen ? komt niet in hun woordenboeken voor !
Re: Cumulent Totaal Plan van de Rabobank voor hypotheek
Paul.O
“Klanten” zijn de gulle gevers voor het vullen van voornamelijk toch al bomvolle zakken, waarvoor ze nog nooit gestraft werden.
Ik ben bovenstaande helemaal met je eens en ik begrijp ook niet dat ze ongestraft door mogen gaan en zo velen te duperen. Geld is macht dat zie je maar weer en die macht, ons goede geld dus, mogen ze nog steeds houden.Toch fijn voor de banken & verzekerings maatschappijen al dan niet als tussenpersoon, dat ze zelf altijd goed weg komen, klant is koning ? klant is altijd de dupe van waardeloze beloften, verkopen doen ze graag, maar garant staan voor hun producten ho maar ! en verantwoording nemen ? komt niet in hun woordenboeken voor !
“Klanten” zijn de gulle gevers voor het vullen van voornamelijk toch al bomvolle zakken, waarvoor ze nog nooit gestraft werden.