Hoe kan ik nu vorderen als ik niet eens kan vaststellen hoeveel?
Natuurlijk kun je en moet je ook vorderen.
Ik heb het hier over 100% schadecompensatie: dat is maximaal het verschil tussen de voorgespiegelde prognose in de offertefase en het kapitaal op einddatum (dat laatste is in het slechtste geval de pessimistische prognose uit het laatste jaaroverzicht). Beleggingsverliezen tellen niet, dus die moeten in het proces geëlimineerd worden (in mijn geval bijvoorbeeld doordat een kosteloze switch naar hypotheekrentesparen mogelijk was geweest).
Het waardeverloop van de polis moet je zelf kunnen reconstrueren op grond van de zelf bijgehouden waarde en de door de verzekeraar verstrekte jaaroverzichten (ook al waren die tot 2004 summier).
Ik heb nu al een paar maal aangeboden mijn excel te delen. Tot nu toe zijn er 2 gedupeerden geweest die niet alleen dat bij mij opgevraagd hebben (dat waren er wel meer), maar die ook een heeel andere polis hadden dan ik, maar toch in staat waren tot zo'n reconstructie. Uit de reconstructie (afhankelijk van de parameters: inleg, ORV-premie, kosten, etc.) kan de schade bepaald worden. Hoe denk je anders dat Crommentuyn dat gedaan heeft?
Zonodig verder via 'PB', maar ook dan: beantwoord de vragen van Crommentuyn eerst voor jezelf even.... http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=90822
Hoe kan ik uberhaupt iets berekenen als de gehele administratie is gecorrumpeerd!!!!
Deel uit brief 29 maart 2010:
Ad (iii). In uw antwoord geeft u een tabel met de ingehouden eerste- en doorlopende kosten in voorgaande jaren; vanaf 2000 t/m 2009 zouden die gelijk zijn. Echter, uit de overzichten 2007, 2008 en 2009 blijkt dat deze niet gelijk zijn, maar licht dalen. Voor de duidelijkheid hebben we alles nog eventjes op een rijtje gezet in de volgende tabel; zo wij begrepen uit de eerdere toelichting zijn de totale kosten gelijk gebleven maar is enkel de verdeelsleutel aangepast.
betaalde premie kosten verzekerings-maatschappij kosten provisie Kosten verzekeringsmaatschappij + kosten provisie % aan/verkoopkosten %
Aegon Safe Pensioen 2009 1062,36 276,05 92,76 368,81 34,72 15,12 1,4232
Aegon Safe pensioen 2008 1062,36 199,94 169,53 369,47 34,78 15,12 1,4232
Aegon Safe pensioen 2007 1062,36 202,99 169,53 372,52 35,07 22,68 2,1349
Verder schrijft u dat de beheerkosten voor het Equity fund en Staatsleningenfonds een bepaald percentage zijn van de belegde waarde per jaar en ook zijn meegenomen onder het kopje kosten verzekeringsmaatschappij. Echter, hoe het dan kan zijn dat gedurende 10 jaar deze kosten elk jaar gelijk zijn (in een actieve polis), is ons volslagen onduidelijk. Integendeel, het aantal participaties dat in het Staatsleningenfonds verdwijnt tussen 31 december 2007 en 2008 (te weten 2.4756, ofwel 2.4756/385.713 = 0.64%) en tussen 31 december 2008 en 31 december 2009 (te weten 2.4598, ofwel 2.4598/383.2532 = 0.64%) is precies de door u en eerder door mevrouw XXXXXXXXXX opgegeven beheerkosten (12*0.0533 = 0.64%). Bovendien, in de toelichting beleggingsinformatie van 23 januari 2007 (die wij onlangs terugvonden in ons dossier belastingen) staat vermeld dat voor het Staatsleningenfonds de kosten van de fondsbeheerder 0.36% beheerkosten zijn en 0.03% overige kosten, dus maar 0.39% per jaar. Dus niet, zoals eerder door u gemeld en nog eerder door mevrouw XXXXXXXXXX, 12* 0,0533 = 0.64% per jaar voor Staatsleningen.
Ad (iv) Eerder hadden wij begrepen dat de beheerkosten van de fondsbeheerder nu fondskosten werden genoemd, echter naar nu blijkt wordt in uw administratie zowel beheerkosten ingehouden als fondskosten in mindering op het fondsrendement gebracht. Echter, in clausule 5900 staat omschreven dat op de opbrengst van de fondsen een inhouding zal plaatsvinden in verband met beheer van de fondsen (= fondskosten). Zodoende zijn naar onze mening de in de overzichten vermelde beheerkosten van 0.39% voor Equity-Fund en 0.64% voor Staatsleningen-Fund ten onrechte ingehouden, daar zo wij begrepen de fondskosten al op het rendement in mindering worden gebracht.
felixbeijer schreef:Hoe kan ik uberhaupt iets berekenen als de gehele administratie is gecorrumpeerd!!!!
Ja, ja, allemaal betrekken bij de vordering, maar nu eerst even concreet:
1) beantwoorden vragenlijst Crommentuyn
2) situatie offertefase beschrijven: wat waren de voorgespiegelde prognoses en welke polisvoorwaarden waren toen bekend
3) reconstructie van waardeverloop op grond van de in bezit zijnde informatie (daarbij steeds de voor consument ongunstigste variant kiezen als er over een parameter meer dan 1x informatie is verstrekt; steeds uitgaan van schriftelijke berichten, niet van mondelinge/telefonische mededelingen)
4) maximale schade becijferen
5) daar vordering op baseren, bewijslast van het tegendeel berust bij verzekeraar, niet bij consument.
Deze 5 punten desgewenst via 'PB' verder bespreken (ovv emailadres).
Er is een adviseur bij mij thuis geweest (ik meen van Mapreko Adviesgroep Eindhoven, die bestaan toch al lang niet meer).
Die heeft alles uitgelegd adhv een lab-top, leuk grafiekje en mooi verhaal.
Er is gekozen voor het Safe-systeem. Ik heb GEEN offerte.
Ik heb een aanmeldformulier ingevuld, later kreeg ik de polis. Zag niets fouts dus vrolijk doorgegaan. Nog 4 polissen daarna.
Heb overzicht 9 april 2000, waarin duidelijk vermeld dat recht bestaat verzekering voort te zetten zonder verdere premiebetaling, dat dan de tot nu toe opgebouwde waarde profiteert tot einde looptijd van toekomstige beleggingsresultaten.
In dit overzicht garantie fl 151113 en historisch rendement fl 727000 (10.5%) en standaard rendement fl 448.600 (9.0%).
Hierin ook vermeld: Het Aegon Safe-systeem belegt de stortingen in het Equity Fund. Zodra een winst van meer dan 5% over het belegde bedrag is gemaakt, hevelen we de winst over naar het Staatsleningenfonds. Deze aanpak combineert een veilige en stabiele opbouw met hoge rendementsverwachtingen.
Het Aegon Safe-systeem voorziet bovendien in een minimum gegarandeerd lijfrentekapitaal.
Ik heb eenzelfde overzicht uit 2001.
Wat in polis staat en aanvankelijke brieven staat, klopt niet met wat later aan kosten wordt verstuurd. Zelfde liedje als jammer schrijft in deze thread.
Ik heb bij mijn weten nooit iets getekend om de kosten te verhogen!!!!!
Heb je al gezien dat maandag weer woekerpolissen in RADAR komt!
Ik hoop dat ze binnenkort ook Aegon gaan aanpakken. In deze thread wordt al geschreven: Aegon is een van de gemeenste. Mogelijk bewaren ze de "koning der woekerpolissen" als laatste.
Kom op RADAR, gewoon elke week een ander verhaal doen!!!!!!!
Over Mapreko: http://www.amweb.nl/tijdschriften/2002/ ... 9764.lynkx
Financieel Adviesgroep De Regent bestaat echter nog steeds: http://2miljoen.nl/details-17127260-000 ... Regent_B.V. Die zou ik in KiFiD procedure dan ook gewoon dagen, evenals Borgo Management & Consultancy en Hans Borgo en Marijke van Doremalen als bestuurder in persoon. KiFiD maakt dan wel uit wie welk deel van de schadecompensatie moet betalen, dus alle partijen 100% aansprakelijk stellen.
Naam: Borgo Management & Consultancy B.V.
Vestigingsadres: Kerkstraat 72
Vestigingsplaats: 5061EK Oisterwijk
KvK-nummer: 32072897 0000
Laatst gewijzigd door M. van Rossum op 07 feb 2011 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
felixbeijer schreef:
Heb je al gezien dat maandag weer woekerpolissen in RADAR komt!
Naar aangekondigd vooral over Falcon (ASR) uitspraak: succes voor Van der Meulen en advocaat Kranenburg. Mooi! Maar hoger beroep maakt alles nog ongewis, dus KiFiD jurisprudentie is veel "zekerder" en daar wordt (nog?!) geen aandacht aan besteed, evenmin aan wangedrag van ombudsman. Toch kijken allemaal, natuurlijk.
hoi, ik heb een Aegon FundSparen polis afgesloten in 2001, graag zou ik hier van af willen.
Doordat ik dit niet zelf kan , zou ik graag met mijn papieren naar iemand toegaan die mij een goed , betrouwbaar en betaalbaar advies kan geven.
maximus01 schreef:Wie weet waar ik terecht kan?
Alvast bedankt
Helaas.....
Zelfs de 'onafhankelijke adviseurs' waar Independer.nl prat op gaat hebben de ballen verstand van het woekerpolisdossier. Daarom 'bemiddelt' Independer ook niet meer, want dan zijn zij natuurlijk ook aansprakelijk als het fout loopt. Vandaar dat zij nu wel een 'lijst' publiceren van adviseurs in uw buurt, maar het aan de consumenten overlaten via 'rating' de kwaliteit te beoordelen. Gooi het maar in mijn pet. Er is echt maar een alternatief: met behulp van de vele informatie op deze subfora zelf aan de slag gaan en hooguit een adviseur in de arm nemen, indien u zelf al van de hoed en de rand weet. Al het andere draait op een teleurstelling uit...
Wel in dit forum naar mede-gedupeerden blijven uitkijken natuurlijk en aan hun ervaringskennis afmeten wat de beste aanpak is....
Goedeavond maximus 01. Ik heb ook een Aegon fundsparen polis. Ben nu al 10 maanden informatie aan het vergaren over dit product. Het belangrijkste is: In welk fonds zit u? Als u in het Equity fonds zit voor 100%. Dan heeft u het zelfde (wan) product als mij. Let op!!! (gaat u aub. eerst goed zitten want nu komt het : Als u in dit fonds zit is NIKS gegarandeerd, Okè op u polisblad STAAT zelfs een bedrag bij leven. Ook op mijn polis. Maar ik ben hier over aan het schrijven...Heb inmiddels een halve grote ordner vol met brieven (over en weer gemailt geschreven/aangetekend). DIT HEBBEN ZE MIJ (tussenpersoon + Aegon) NIET VERTELD. Leest u aub mijn opmerkingen in deze site. En als u nog vragen hebt hoor ik het wel van u. Ik ben nog maar een leek.....Maar ik weet er inmiddels meer van, als een doorsnee Aegon medewerker.... Meneer ik snap het ook niet....Alleen specialist Paul Boomkamp nog niet te spreken gehad, al 3x omgevraagd, maar meneer dat is onze directeur!!!!!!!!!!!O,ja ik heb ook nog een fundpensioen van Aegon. Loopt ook voor geen meter staat nu op 2/3 v/d inleg.
Bezint eer ge begint.
3 opties:
- afkopen: zie voor afkoopbeslissing de TrosRadar route
- schadebeperking: switches in bestaande polis/ander polisproduct bij zelfde verzekeraar (zie ook eerdere TrosRadar uitzending over verlaging ORV dekking): zie wat ASR nu aanbiedt (kosteloos overstappen), en vorder hetzelfde
- 100% schadecompensatie door het volgen van KiFiD route (Crommentuyn aanpak), eerste stap: vordering bij interne klachtenmanagement indienen, daarna KiFiD procedure
Voor de goedgelovigen: "The secret of advertising is honesty and fair dealing.
If you can fake that, you've got it made"
een her-citaat van Jack Doom 1958 aangehaald 2010 door Doom en Dickson, het bureau dat Aegon haar creativiteit en effectiviteit aanlevert... to do as such...
Heb vandaag weer eens gebeld naar Aegon, het duurt naar mijn mening veel te lang...Weer naar Leeuwarden gebeld (klachten service) en naar Nieuwegein (mijn Aegon Bank Bemiddeling is tussen persoon). In Leeuwarden zeiden ze de brief is onderweg. En de man die jou polis behartigd is net vrij vandaag ,die (smoes) heb ik nu inmiddels al 2x gehoord.....(door beide vestigingen nu 1x gebruikt). En ik ben ZELFS terug gebeld door iemand van Aegon uit Nieuwegein (op mijn mobiel.....) Meneer u had een vraag over een polis???? Ik heb er wel 50....(radar vragen formulier hebben ze ook nog niet punt voor punt duidelijk gemaakt, daarom heb ik nog zoveel vragen. En ik ben inmiddels al 10 maanden aan het proberen de vragen beantwoord te krijgen, 10 maanden zei hij, dat is toch niet waar ???? en 36% van de inleg kwijt, zoveel!!!!! Die mensen weten niet eens wat ze verkocht hebben volgens mij...... Hij gaf mij als tip stuur alleen nog maar brieven naar de KLACHTEN SERVICE, wij mogen en kunnen niks doen....voor u. Kijk dat is dan duidelijk. De brief is volgens Aegon gepost. Misschien komt hij morgen binnen? (eerst zien dan geloven) MIJN VERTROUWEN HEBBEN ZE AL NIET MEER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Had ik ze mijn vertrouwen maar nooit gegeven Maar als de brief binnen is volgt uiteraard het verslag......aan jullie.
Het goede nieuws is dat zodra je opschaalt naar de officiële interne klachtenprocedure van de verzekeraar zij maximaal 6 weken hebben om tot een definitief standpunt te komen. Daarna kun je antwoord of geen antwoord door naar KiFiD fase. Wel pas doen als in jouw laatste brief een duidelijke schadeomschrijving + concrete vordering staat, anders stuurt natuurlijk ook KiFiD je met een kluitje in het riet. Dus ook altijd in je eigen brieven maximale reactietermijnen noemen.
Deze periode van interne klachtenafhandeling mag en kan dus nooit langer duren dan zo'n maand of drie.
Ik heb gisteren nog op de site van Aegon gekeken, daar las ik, dat ze de vragen kort en bondig willen hebben en wat het probleem/ de klacht is. Ze hebben natuurlijk geen zin om dat ellendig lange gezwam van hun zelf nog eens toe telichten. Heb inmiddels een grote a4 ordner voor de helft gevuld met correspondentie over en weer.
Welke punten zou ik moeten aanhalen volgens u?
1. Het begin rendement met aftrek van ALLE kosten (zie brochure) bij 3,9% - E 45.000 en nu bij opgave 2009 bij 4% - E 23.000 Bij het Fund pensioen.
2. De ORV - premie de hoogte, daar weet ik nu nog niks over. van beide polissen.
3. Er is mij nooit duidelijk vermeld door Aegon, dat het garantie kapitaal bij leven NIET gegarandeerd is (later in 2003 een zinnetje onderaan de jaar opgave). van beide polissen.
4. Dat de geringe kosten zeker niet gering is maar liefst 4,5% van de waarde van de polis bij het Fund pensioen. Dit is zonder de ORV. En het fundsparen is 3,7% van de waarde, ook zonder de ORV.
5. Dat ik mijn inleg terug eis met de wettelijke rente. van beide polissen
6. Dat mij ook nooit duidelijk is geweest, dat als ik de maand premie in 1x betaal dat dat 5% scheelt van de inleg. (dus bij 12 xE 45,-) of in 1x 540 scheelt dan E27, per jaar de polis loopt al sinds 1999 is dus al 12 x E 27 = E 324,- Had
het dan duidelijk gegezegd, dan betaalde ik toch in 1x. Maar wat is het voordeel dan wat de tussen persoon zei: Dat je soms wat duurder en dan weer wat goedkoper. in koopt.
7. De bedrijfsspaarkorting van 5% wat houdt dat in? Ik zie nergens een korting,
oja u collega zei: Dat klopt maar dat houdt in dat er toen er voorgekozen is om de doorlopende provisie niet uit te keren en in ruil daarvoor heeft u een korting gekregen in de vorm van een 5% hoger kapitaal op de einddatum. Hoe moet ik dat geloven?
U moet een keuze maken uit 2 routes:
- uw klacht toespitsen op wat er in de precontractuele fase mis is gegaan ('misleiding', 'dwaling" is dan aan de orde, met vordering alles terugstorten + wettelijke rente)
- polis en polisvoorwaarden waren wel in orde en ik wist waar ik voor tekende, maar men is afgeweken van hetgeen met mij is afgesproken (vordering: herstel van afgesproken voorwaarden en dienovereenkomstige herberekening van actuele poliswaarde).
De eerste route lijkt het meest op die van Crommentuyn.
Maar om dat te kunnen beoordelen is meer specifieke informatie nodig over uw polissituatie (en offerte uit precontractuele fase).
Desgewenst via 'PB' als u bepaalde informatie niet op dit forum wilt delen.
Maar in ieder geval: ja, uw vordering tot schadevergoeding zo concreet mogelijk formuleren.
Dank u wel dat u met mij wil meedenken, maar bij mijn 2 polissen is in het begin (dus bijafsluiten) uw punt 1 van kracht (rendement klopt niet) en ook punt 2 (weet niet eens hoehoog de eerste kosten + doorlopende kosten + ORV kosten zijn of waren. Alleen de beheerskosten + de aankoop/verkoopkosten waren bekend (hoeveel %). Nu heb ik wel de gegevens van de afgelopen jaren in een tabel vorm, vanaf het begin dus 1999 t/m 2009.
Wat is nu wijsheid punt 1 of 2 aanhouden. Wat is u mening hierover?
Als ik meer nieuws heb vanuit de brief die maandag of dinsdag zou komen met de post, kom ik wel met meer nieuws.
jammer schreef:Dank u wel dat u met mij wil meedenken, maar bij mijn 2 polissen is in het begin (dus bijafsluiten) uw punt 1 van kracht (rendement klopt niet) en ook punt 2 (weet niet eens hoehoog de eerste kosten + doorlopende kosten + ORV kosten zijn of waren. Alleen de beheerskosten + de aankoop/verkoopkosten waren bekend (hoeveel %). Nu heb ik wel de gegevens van de afgelopen jaren in een tabel vorm, vanaf het begin dus 1999 t/m 2009.
Wat is nu wijsheid punt 1 of 2 aanhouden. Wat is u mening hierover?
Als ik meer nieuws heb vanuit de brief die maandag of dinsdag zou komen met de post, kom ik wel met meer nieuws.
Vermoedelijk de Crommentuyn aanpak, dus eerste route.
U moet dan echter wel in ieder geval de polis met dekkingsvoorwaarden kennen en liefst ook de oorspronkelijke offerte. Daar komen we allemaal wel uit, maar er zullen stukken bestudeerd moeten worden, kan via 'PB' met vermelding emailadres.
Ik heb de Aegon brief binnen: Wederom brieven vol cijfers, stellingen ,herhalingen en bijlagen. Ik heb alle correspondentie die tot op heden met u gevoerd is over beide verzekeringen nogmaals bestudeerd. In al onze brieven zijn wij steeds ingegaan op al uw opmerkingen en stellingen. Alle verzoeken om overzichten hebben wij u verstrekt. Ik denk dat ik in alle redelijkheid mag stellen dat wij onze uiterste best hebben gedaan u zo goed mogelijk te informeren.
Als ik dan vervolgens al uw reacties bekijk dan vraag ik mij af of u onze brieven wel goed heeft gelezen of wilt lezen. U haalt iedere keer zaken aan die in uw visie passen en onze argumenten schuift u terzijde. U constateert steeds dat onze gegevens niet kloppen. Verder dan deze constatering komt u niet. Ook hebben wij gevraagd stukken aan te leveren die uw stellingen kunen onderbouwen. Verder zie ik vragen terug komen waar allang door ons op is geantwoord.
U geeft nu heel duidelijk aan dat het vertrouwen in ons bijna helemaal weg is.
Naar mijn mening heeft het dan ook geen enkele zin nogmaals inhoudelijk op uw brief in te gaan. Gelet op de nu ontstane situatie lijkt mij het beste uw zaak voor te leggen aan een onafhankelijke partij. U kunt hiervoor het KIFID benaderen. Dit heb ik al eerder aangegeven. Aegon zal in iedere geval haar volledige medewerking verlenen.
Voor alle duidelijkheid wil ik u vertellen dart SAegon bij haar standpunt blijft juist te hebben gehandeld conform de met u afgesloten overeenkomst. Een schadevergoeding, zoals door u geeist, zal er niet komen. Het staat u vrij hierop een andere mening te hebben.
Stuiting, wij hebben kennisgenomen van de verklaring tot stuiting van de verjaring van de door u gepretendeerde vorderingen. Aegon kan zich niet vinden in de door u gestelde vorderingen. Aegon gaat niet verder in op de stuitingsverklaring. Dit betekend niet dat Aegon hiermee erkent dat de stuiting op de juiste wijze heeft plaats gevonden. Aegon behoudt zich derhalve het recht voor om op enig later tijdstip terug te komen op eventuele gebreken die kleven aan de stuitingsverklaring.
Ik vertrouw u hiermee voldoende te hebben geinformeerd. Met vriendelijke groet
PAM (Paul) Boomkamp (directeur service center leven)
Dat was de brief en is verstuurd door Aegon Leeuwarden op 10-2-2011.
Maar nu mijn tussen persoon is Aegon Bank bemiddeling Nieuwegein en die belde mij vrijdag middag dus 11-2-2011 op en wist dat deze brief zou komen hij vertelde dat mij ook. Ik vroeg hem staat de hoogte van de ORV er ook op? Nee zei hij. Hij zei tegen mij ik kan niks voor je doen, maar vraag door en dan alleen via de klachten service van Aegon. Alleen zij mogen wat zeggen en doen, valt wel weer onder die Paul Boomkamp. En ik heb inmiddels al 3x op deze man gevraagd.
Wat zouden jullie doen, voor de Kifid moet ik toch ook de hoogte van de ORV hebben? En hoe die betaald wordt van de waarde v/d aandelen (hefboom/inteer effect?)
Ik hoor van jullie mij mede strijders.....
Iemand op dit forum er wel eens bij nagedacht dat dit openbaar is?
Disclaimer Belangrijke mededeling!!!
Interne danwel onderlingen berichten zijn niet bedoeld voor klakkeloze verspreiding en dienen mogelijk gecontroleerd te worden voordat overgegaan wordt tot externe verspreiding.
Berichten die geen vertrouwelijke informatie bevatten kunnen publiekelijk worden verspreid.