LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe kan een verliespolis in betere tijden weer bijtrekken?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoe kan een verliespolis in betere tijden weer bijtrekken?

Ongelezen bericht door kweenie »

Daar sla je wel een beetje de spijker op zijn kop. Ik denk dat veel mensen zich afvragen 'waarom ik niet kritischer ben geweest, waarom ik niet om meer alternatieven heb gevraagd'. Nú hebben veel mensen wél die vragen en zijn ze verbijsterd dat ze zomaar 'blind' in een product zijn gestapt.

Maar je moet het volgens ook een beetje in de tijd van toen zien. Het blinde vertrouwen dat er toen was in de beurs, die jaren achtereen flinke stijgingen liet zien, met daarbij zeer lage spaar- en hypotheekrentes. Je was bij wijze van spreken wel gek als je niet ging beleggen met je geld, zeker op de lange termijn. Een alternatief als een spaarhypotheek was bij de lage hypotheekrente helemaal niet interessant en zoiets als een annuiteitenhypotheek, dat is wel érg saai en tast bovendien je maximale fiscale voordeel aan.

Ik denk dat veel mensen op dat moment óók in beleggingsproducten waren gestapt als hen was verteld dat er bv. 3% van het rendement aan kosten op zou gaan. De meeste mensen zouden dan denken, OK, da's veel, maar als de beurzen 8% zouden stijgen en je krijgt op je spaargeld met moeite 3% rente, dan hebben we nog een flink voordeel.

Een tweede punt is dat de meeste mensen gewoon heel weinig tijd steken in het afsluiten van de hypotheek. Ze gaan dagen speuren op internet, en gaan bij tien huizen langs, voordat ze het huis van hun dromen hebben gevonden. Daarbij worden allerlei (soms zeer irrelevante) vragen gesteld en afwegingen gemaakt. En vervolgens gaan ze voor de financiering even een uurtje (of twee uurtjes) naar de hypotheekboer om de hoek en tekenen bijna blind een contract als er maar een laag rentepercentage en lage netto maandlasten uitkomen. Menig consument besteedt meer tijd aan (voor)onderzoek bij de aanschaf van een TV dan bij het afsluiten van een hypotheek.

fightTheMob
Berichten: 82
Lid geworden op: 02 sep 2008 19:37

Re: Hoe kan een verliespolis in betere tijden weer bijtrekken?

Ongelezen bericht door fightTheMob »

@Kweenie

Wat een onzin. De kluit is gewoon GROF belazerd. ruim 10% kosten... daar valt niet tegenop te beleggen. Nog afgezien van die schandalig dure verzekeringen.

Het enige dat de slechte beurs op dit moment doet is het blootleggen van de schaamteloze diefstal die is gepleegd.

Er is door die tussenpersonen grof misbruik gemaakt van vertrouwen! En de gieren gingen er met het geld vandoor. Pure OPLICHTING is het.

Wat moet je diep zinken om dat werk te gaan doen...

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Hoe kan een verliespolis in betere tijden weer bijtrekken?

Ongelezen bericht door wevera »

@Meijherh
Het gaat dus om een product ven het voormalige Levob. Onder de Levob-Hollandsch Glorie Polis die ik heb zitten alleen Ned. bedrijven, actief in de retail, productie en uitgeverijen.
Dit is dus wat anders als het Levob-mix fonds. Dit fonds deed het dus niet goed in 2007.
Wat opvalt aan de Levob-producten is dat ze allemaal in 2003- 2005 door Achmea van de markt zijn weggehaald. Al die levob-producten hebben gem. maar 6 jaar op de markt gestaan.
Welk product van Levob heb je?
De levob-HGP die ik heb bevat een bijzondere kostenpost nl. de PRF-kosten (Performance Related Fee) Bij meer dan 12% koersstijging worden er PRF-kosten verrekend per fonds apart. In mijn polis zijn over de hele beleggingsperiode (vanaf 1995) de PRF- kosten de belangrijkste kosten. In 2007 bestonden de € 410 kosten voor € 304 uit PRF-kosten.
In de bijzondere voorwaarden van de polis worden de PRF-kosten "incidentele vergoedingen"genoemd.
Wat mij erg interesseert is of er nog andere polissen bestaan waarin PRF-kosten worden verrekent. En hoe die worden verrekent. Het zou kunnen dat die verrekening in alle Levob-polissen bestaat.
Weet jij of er in jouw polis PRF-kosten verrekend worden.
Omdat de verrekening per onderliggend fonds afzonderlijk plaats vindt kunnen er PRF-kosten verrekend worden voor 1 of enkele onderliggende fondsen, terwijl de rest of de hele polis verlies lijdt.
(dit is bij mij gebeurt in de periode 1999- 2003)
De verrekening is nogal verborgen doordat er een vermindering van het aantal beleggingseenheden plaats vindt voor het einde van het jaar. Je ziet het dus niet op de jaaroverzichten. Je merkt alleen op dat het resultaat wat tegenvalt (bijv. geen 28 % rendement maar 18% rendement)
Je krijgt deze kostenberekening ook alleen maar te zien als je er per aangetekende brief om vraagt.
Geef maar een reactie als dit voor jouw polis geldt.
Met vriendelijke groet, Arie Wever

meijerhj
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 feb 2008 00:08

Re: Hoe kan een verliespolis in betere tijden weer bijtrekken?

Ongelezen bericht door meijerhj »

@wevera

Ik heb zelf een Levob Allureplan Vermogenverzekering welke gestart is op 1 jan 2004. PRF-kosten komen in mijn aanvullende voorwaarden niet voor.

Bij mijn polis waren de kosten op een inleg van €600 vorig jaar als volgt:

premies overlijdensrisicodekking €0,12
kosten verzekeringsmaatschappij €67,24
kosten bemiddelaar of verzekeringsadviseur €180
aan- en verkoopkosten €4,32

Over de kosten bemiddelaar of verzekeringsadviseur kan ik eigenlijk niets terug vinden in de voorwaarden of dit zouden de ter delging van met acquisitie verband houdende kosten moeten zijn. Ik kan ook vervolgens nergens terug vinden wat de hoogte van deze ter delging van acquisitie verband houdende kosten zouden moeten zijn. Eigenlijk zijn de voorwaarden een nogal ondoorzichte brij.

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Hoe kan een verliespolis in betere tijden weer bijtrekken?

Ongelezen bericht door wevera »

Meijerhj
Het Levob-Allureplan is door Levob in 1999 door Levob in de markt gezet en er door Achmea in 2005 van afgehaald. Waarom is mij niet duidelijk.
Levob is in 2003 door Achmea overgenomen. Jij hebt dit product in 2004 gekocht via een bemiddelaar van Achmea. In 2004 bestonden er aanbevelingen/richtlijnen voor kostentransparantie/ financiele bijsluiter, enz. Nog geen wettelijke voorschriften, dat was in 2006.
In 1995, toen ik de polis afsloot bestonden er ook nog geen aanbevelingen en richtlijnen, volgens Achmea en de Kifid-ombudsman. Daarom hoeft Achmea daarvoor ook geen aansoprakelijkheid te erkennen, vindt ook de kifid-ombudsman.

De verhouding kosten bemiddelaar/verzekeraar zijn vreemd bij mij was dat € 161,33/€234,58, bij jou €180/€67,24.
Aangezien voor mij de kosten bemiddelaar/verzekeraar onduidelijk waren heb ik gevraagd naar de kostenberekening/specificatie hiervan. Uit het naar mij toegestuurde kostenoverzicht bleek dat mijn € 410 aan kosten bestonden uit € 304 PRF, € 91,91 administratie en beheer en de rest aan- en verkoop en switch.
Daarnaast zijn er nog kosten verrekend voor het beleggersbestanddeel. Vooraf wordt 5% van de premie ingehouden, niet belegd. De overige kosten worden verrekend door het mindering brengen van de beleggingseenheden op de beleggersrekening. Ik neem aan dat dat bij jou ook zo is.

De som van RPF-kosten en administratie/beheer (€ 395,91) is precies gelijk aan de som van de kosten verzekeraar en bemiddelaar (€395,91)

Dat is ook de administratieve bedoeling.

Achmea heeft zelf aangegeven dat de PRF-kosten voor hun zuivere winst is. Dan kunnen daaruit dus nooit de kosten bemiddelaar uit zijn betaald. Dit klopt dus niet. Mijn bemiddelaar heeft aan mij gezegd dat zij nooit € 161,33 hebben ontvangen. Dit is dus allemaal vreemd.

Denk je dat het je nog lukt om te achterhalen hoe Achmea voor jouw polis aan de kosten verzekeraar/bemiddelaar totaal, € 247,24 is gekomen. Want dit is dus helemaal onduidelijk.

Met vriendelijke groet, Arie Wever

Gesloten