LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verschil kosten verwerken in koers of uit polis onttrekken?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
tufima

Verschil kosten verwerken in koers of uit polis onttrekken?

Ongelezen bericht door tufima »

Vraag, maakt het uit of een bepaald deel van de kosten uit het resultaat van het fonds (dwz lagere koers) worden gehaald of dat de kosten uit je polis worden gehaald (dwz ten laste van je eenheden komen)?

Bij mijn lijfrentepolis heeft de verzekeraar recentelijk besloten om 0,5% van de kosten niet meer ten laste van het fonds te laten komen, maar dat deze 0,5% ten laste van de polis zelf gaat. Dit houdt dus feitelijk in dat ze eenheden uit mijn polis onttrekken.

De kosten zijn 0,5% van de poliswaarde. Voorheen zat dit dus verwerkt in de 1,99% TER. De TER is nu met 0,5% verlaagd. Dus de koers van mijn fonds zal hier positief door veranderen.

Maar omdat er voor 0,5% van de poliswaarde aan eenheden wordt onttrokken zal de waarde van mijn polis niet veranderen toch?

Of zit er een ander effect aan deze omzetting welke mijn polis negatief zal beinvloeden?

jonis

Re: Verschil kosten verwerken in koers of uit polis onttrekken?

Ongelezen bericht door jonis »

1- wie heeft "de korting" doorgevoerd?

2- bepaalt de verzekeraar de kosten van het fonds?

3- kun je deze fondsen particulier op een beleggersrekening ook kopen en hoeveel TER betaal je dan?

MAW rekent de verzekeraar zich niet op deze manier een stukje kosten extra toe?

Ter verduidelijking; polishouders kunnen korting krijgen op TERkosten van "huisfondsen" , alleen worden die dan toegevoegd aan de polis ipv dat de verzekeraar dit als extra kosten gaat inhouden aan participaties op de polis.

tufima

jonis schreef:1- wie heeft "de korting" doorgevoerd?

2- bepaalt de verzekeraar de kosten van het fonds?

3- kun je deze fondsen particulier op een beleggersrekening ook kopen en hoeveel TER betaal je dan?

MAW rekent de verzekeraar zich niet op deze manier een stukje kosten extra toe?

Ter verduidelijking; polishouders kunnen korting krijgen op TERkosten van "huisfondsen" , alleen worden die dan toegevoegd aan de polis ipv dat de verzekeraar dit als extra kosten gaat inhouden aan participaties op de polis.
Het gaat hier om een verzekeraar die tevens de fondsbeheerder is (Reaal).
Er is inderdaad belegd is "huisfondsen".

jonis

Ik zou in elk geval nakijken wat de TER van je huisfonds zijn als je deze los van de polis zou kopen op een beleggersrekening.
Als deze nu ook 1,49% zijn; is het sowieso al dubieus.

Het wordt anders als deze nog steeds 1,99% zijn, dan hangt het er vanaf wat je polisvoorwaarden melden of niet.

Zo heb ik bijv de polisvermelding dat TER kan wijzigen + dat de korting op deze TER kan wijzigen.
(en deze korting wordt daadwerkelijk toegevoegd aan de polis, zie ik maandelijks + op de overzichten)

Maar het kan niet zijn dat de fondsbeheerder deze TER kosten verlaagd (als officieel fondspercentage) en dat de polisverzekeraar dan deze kosten dan extra gaat inhouden op de polis onder het mom van "de kosten blijven gelijk", deze kosten komen m.i. niet aan de verzekeraar toe maar aan de fondsbeheerder.
(de zaken worden wel anders als verzekeraar ook beheerder is; dan moet je meer in aandelen van bedrijven denken, maar met "huisfondsen" lijkt me dat toch niet)

tufima

TER is inderdaad 0,5% lager.

Maar wat ik me meer afvraag is of het dus uitmaakt waar ze de 0,5% af halen.
Bij minder eenheden zal ik minder profiteren van toekomstige groei van het fonds.

jammer

Ongelezen bericht door jammer »

Even een vraagje die TER wordt die ook ontrokken van de gehele poliswaarde??? of alleen van de jaarlijkse inleg?

jonis

tufima schreef:TER is inderdaad 0,5% lager.

Maar wat ik me meer afvraag is of het dus uitmaakt waar ze de 0,5% af halen.
Bij minder eenheden zal ik minder profiteren van toekomstige groei van het fonds.
Ik vraag me eerder af of dit wel kan omdat het 2 verschillende partijen zijn waarbij de ene in principe zegt; "ik kom met minder kosten uit en breng minder TER in rekening" (waardoor je dus een hoger koersresultaat hebt) en de ander zegt; "dan bereken ik deze kosten extra!"

Waarom zou jij meer TER moeten betalen dan iemand die deze fondsen prive aanschaft als het huidige % 1,49 is? Er worden voor priveaanschaf misschien wel nog aan- verkoopkosten berekend, maar dat heb je dan verder ook met alle andere aandelen, waarschijnlijk zijn deze bij de huisfondsen dan nog lager zelfs.
Even een vraagje die TER wordt die ook ontrokken van de gehele poliswaarde??? of alleen van de jaarlijkse inleg?
normaal is van de fondswaarde, maar teveel verschillende polisen om 1 antwoord te geven denk ik.

tufima

In mijn polisvoorwaarden staat dat er 0,5% van de poliswaarde wordt ingehouden op de polis. In het verleden werd dit echter in de TER verwerkt. Sinds vorig jaar opeens uit de polis.

Gesloten