LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] waarom is het stil rondom Wouter Bos

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Demysas

Re: waarom is het stil rondom Wouter Bos

Ongelezen bericht door Demysas »

Ze hebben van de VVD al een twitter account gereserveerd voor onze vriendelijke Frans.

#Frans Weekers
Gereserveerd voor de prachtige financiële man van de #VVD. Frans Weekers. Het is tijd voor financiële, fiscale en economische zuiverheid!

Krijg alleen geen warm gevoel... hoe zou dat komen!

RJK

M. van Rossum

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

Herinner hem in een 'twitter' eens aan zijn uitspraak, opgetekend in Kooman, blz.196. En vraag of het nu dus wel tijd is voor een echte schadeloosstelling. Immers, een man een man, een woord, een woord.

ronaldv2

Ongelezen bericht door ronaldv2 »

M. van Rossum schreef:Immers, een man een man, een woord, een woord.
Dat kan heel goed gelden voor een 1-op-1 relatie tussen 2 individuen M.

Echter als het gaat om een "1-op-veel relatie" in het geval van "politici" en "hun achterban" (die allerhande soorten onzin uitkramen om maar ge/herkozen te worden) dan heb ik er een hard hoofd in. Hierin spelen vaak andere (partij) belangen op de achtergrond waar de "velen" totaal geen notie van hebben, of niet in staat zijn om dat te kunnen begrijpen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Frans_Weekers
http://www.rijksoverheid.nl/regering/he ... ns-weekers

M. van Rossum

ronaldv2 schreef:Dat kan heel goed gelden voor een 1-op-1 relatie tussen 2 individuen M.
Nee hoor, dat geldt ook voor uitspraken van politici. Niet dat ik mij illusies maak ;-)
Maar beetje 'reuring' via 'twitter' zou geen kwaad kunnen.

ronaldv2

Ongelezen bericht door ronaldv2 »

M. van Rossum schreef:
ronaldv2 schreef:Dat kan heel goed gelden voor een 1-op-1 relatie tussen 2 individuen M.
Nee hoor, dat geldt ook voor uitspraken van politici. Niet dat ik mij illusies maak ;-) Maar beetje 'reuring' via 'twitter' zou geen kwaad kunnen.
Waarom zou deze "reuring" alleen beperkt worden tot cyberspace M.? Volgens mij heerst er genoeg onvrede onder de bevolking (minimaal 7 miljoen woekerpolis-eigenaars) dat we weer eens onderwets de (real-life) straat op zouden kunnen gaan om echt te protesteren, acies te voeren...
In landen zoals Tunesie, Egypte, Libye, Yemen zijn ze daar al veel meer bedreven. Daar hebben ze ook al "zichtbaar" resultaat geboekt met hun "reuring".

Ik vraag me af, wat er in ons kikkerlandje voor nodig zou zijn om het zelfde effect te sorteren.. Of zouden alleen angst-aanjagende onderwerpen zoals "kernwapens", "kerncentrales" en "terrorisme" de ingedutte bevolking nog (weer terug) op de been en op de barricades kunnen brengen?

M. van Rossum

ronaldv2 schreef:
Ik vraag me af, wat er in ons kikkerlandje voor nodig zou zijn om het zelfde effect te sorteren.
Ha, ha, nu begrijp ik waarom gedupeerden zich overwegend hebben gedragen als 'gekookte kikkers'.
Ik ook hoor, tot eind december 2009 (zie mijn entreedatum op dit forum). Maar 'just in time'.

Maar wat ik begrijp is er een relatie tussen 'twitteren' en mobilisatie op pleinen, dus ik vond een twitteractie nog niet zo'n gek vervolg op dit forum (wat voor mij het begin was van 'reuring').

wevera

Ongelezen bericht door wevera »

Het is goed , voor het krijgen van inzicht, om de gangen na te gaan van verantwoordelijke personen die foute financiele producten, zoals aandelenlease constructies en woekerpolissen, hebben ontwikkeld en verkocht. Dit ten koste van consumenten en ten voordele van zichzelf en hun bedrijf ( ten minste op korte termijn)

Dhr. Johan van der Werf is tot 2008 bestuursvoorzitter van Aegon geweest en in de jaren 90 en begin 2000 directeur van alle verkoopkanalen van de voorgangers van Aegon.

In 2005 kwam van hem een rapport/onderzoek uit over rekenschap en transparantie in de zorgsector dit werd als adviesrapport overhandigd aan min. Hoogervorst, tegenwoordig voorzitter/directeur van de AFM. Daarna is van der Werf zich meer gaan toeleggen op de zorgsector, commissaris bij Delta en zorgverzekeraar ONVZ en Ordina geworden en sinds augustus 2010 is hij bovendien president -commissaris van Ordina. In de zorgsector gaat heel veel geld om, jaarlijks enkele honderden miljarden euro´s, zorg door zorgverzekeraars, AWBZ/zorg en WMO/zorg bijelkaar . Daar is dus ook veel geld te halen.

Ordina is een kennisleverancier die kennis en vernieuwing in gang zet voor klanten. Dit doen ze op het snijvlak van kennis en ICT. Ze combineren ICT-expertise met kennis, bedrijfsprocessen , lokale markten en lokale vraagstukken. Belangrijke klanten zijn zorginstellingen , de GGZ, ziekenhuizen, overheden en zorgverzekeraars. Hiermee is op zich niks mis mee, het kan ook goed uitpakken als bekwame en integere mensen het voor het zeggen hebben.
Het bedrijf heeft een jaaromzet van 600 miljoen en 4000 werknemers.

Wat zal Johan van der Werf gaan doen met zijn kennis en ervaring. afkomstig van Aegon, bij Ordina. Ik denk niet veel goeds. Ik vrees dat er allerlei nieuwe innovatieve financiele producten onstaan met een zorgpolis voor elk wat wils die gekoppeld wordt aan een woekerpolis met een automatische onduidelijke kostenverrekening, premieverrekening, enz. Hierbij wordt alles ict. aangestuurd met het volledig ontbreken van persoonlijke contacten.

Het doet ook erg denken aan andere grootheden uit woekerpolisland, zoals Albert Bakker (SNSReaal en Achmea), Maarten Dijkshoorn (Achmea) en Sjoerd Keulen ( SNSReaal) Deze personnen zijn nu bezig met het bedrijf Certens. Een opkoopfonds voor beleggingsverzekeringen-woekerpolissen die de beheersproblemen van verzekeraars moet gaan oplosssen voor veel geld.

Het wordt hoog tijd dat personen die veranwoordelijk zijn voor het financieel gedupeerd zijn van miljoenen burgers een keer flink worden aangesproken op hun foutieve werkwijze en dat het niet zomaar mogelijk is dat ze in allerlei niet productieve adviesbedrijven verder kunnen gaan met oplichtingsactiviteiten.

Rondom Wouter Bos zal het stil blijven als dit zo door gaat.

Met vriendelijke groet, Arie Wever

M. van Rossum

Ter voorbereiding op (verwachtingen ten aanzien van) hoorzitting & ronde tafel 9 maart nog de volgende documentatie.

Als opwarmer: http://www.newflame.nl/nl/nieuws/Verbon ... satie.html#
(het vergt 15 jaar ervaring verzekeringsbranche waaronder functie CFO om woekerwerking te doorgronden!)

Dan de minister en het verbond, start hier:
http://www.meerovercompensatieregelingen.nl/

http://www.meerovercompensatieregelinge ... verstappen

http://www.meerovercompensatieregelinge ... _jager.pdf

http://www.meerovercompensatieregelinge ... 6926_1.pdf

En voor de 'cooling down':
http://www.ftm.nl/original/2e-kamer-wor ... orbij.aspx

En tenslotte: via de reactie onderaan dit bericht worden cooling down en warming up met elkaar verbonden:
http://www.ftm.nl/original/in-het-bos-d ... agers.aspx
Laatst gewijzigd door M. van Rossum op 01 mar 2011 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Deze verhalen zijn bekend en dat is waarik eerder ook al over schreef. Men heeft in de jaren 90 een balans opgemaakt over de laatste vijftien jaren daaraan vooraf. Dit wordt de lange termijn genoemd dus die gegevens mochten onder die noemer wordern toegepast. De rente en winstpercentages lagen zeer hoog in die tijd. Niemand had reden om aan te nemen dat dit anders zou worden daar de bewijzen overduidelijk waren. Ook de rente was behoorlijk hoog.
Echter toen de rentevoet door de EU op 2% werd gesteld was het ineens goedkoper om via de banken te lenen of de staatsleningen aan dezelfde rentevoet te onderwerpen. De staatsleningen leverden welliswaar minder op maar boden wel zekerheid. Indie tijd zat ik juist in de opleiding verzekeringen a + b en zag de bui toen al hangen waarvoor ik waarschuwde. Mijn doccent verklaarde dat indien er een crisis zou komen al die gebakken lucht zou verdampen tot niets en dat gebeurde dus ook. Maar waarom gebeurde dit?
Geld levert alleen geld op indien dit rendeerd dus in omloop is en winst maakt.
Is de rentevoet hoog dan verdiend men doorgaans meer dan indien deze laag is. De EU besloot de rentevoet op 2% te behouden en daarmee werd de nekslag aan de woekerwinsten gegeven omdat het lenen via een bank goedkoper en meer rendabel was. Ik werd dus in het gelijk gesteld. Dit was voor mij de reden om geen sommenpolissen te verkopen.

M. van Rossum

@Chanmaster,

Als zo vaak heb ik flauwe notie waar je naar toe wil. Het lijkt mij geen passend reactie op het voorliggende discussiepunt: wat te verwachten van hoorzitting 9 maart.

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

@ Van Rossum, ik wil nergens naar toe, ben zeer benieuwd naar de hoorzitting van 9 maart maar nog veel meer naar de uiteindelijke resultaten daarvan. Wat jullie is overkomen was destijds mijn grote vrees Van Rossum. Dat er aan bepaalde constructies risico's hangen laat zo zijn maar dat betekend niet dat men de deelnemers het vel over de oren moet trekken om hun zogenaamde kosten te dekken, natuurlijk maken ze kosten en natuurlijk moeten deze betaald worden maar moet dit over de ruggen der gedupeerden? Dat het rendement tegenvalt is jammer maar het is niet anders, dat behoord tot de risico's waar ze onvoldoende voor gewaarschuwd hebben. Ik ben zeer benieuwd naar de afloop.

M. van Rossum

Chanmaster schreef:Wat jullie is overkomen was destijds mijn grote vrees Van Rossum.
Dat is mooi om te horen. Nu is "destijds" wel een vaag begrip, maar inderdaad ook types als Arnoud Boot zagen de bui al vroeg hangen. En 'klokkenluider' FiscaalJurist ook, maar die speelde vals: hij bezat als mede-ontwikkelaar van het perfide product alle voorkennis, zo kan ik het ook. Maar New Flame manager moest bekennen dat hij woekerwerking alleen achteraf (sic!) kon doorgronden dankzij 15 jaar werkzaamheid in de verzekeringsbranche, waaronder een functie als CFO van een financiële dienstverlener. Maar ik begrijp dat je vergeefs geprobeerd hebt "destijds" alle vrienden en bekenden af te houden van de aanschaf van een woekerpolis en nu ons succes wenst. Waarvoor hartelijk dank. En nu is deze Flame ook zo goed voor te rekenen dat op http://www.meerovercompensatieregelinge ... erzekering verzekeraars zelf duidelijk maken dat compensatie niets voorstelt. http://www.ftm.nl/original/in-het-bos-d ... agers.aspx
We zullen het maar even quoten:
Het Verbond van Verzekeraars heeft onlangs een interessante doorrekening van een fictieve woekerpolis gepubliceerd op http://www.meerovercompe... Ook de hierbij behorende (minimale) woekercompensatie wordt hierbij getoond.

Ik heb deze berekening van het Verbond geanalyseerd en de uitkomsten gepubliceerd op mijn webblog http://www.newflame.nl De kritiek op de woekercompensatie regeling wordt daarmee denk ik zeer krachtig onderbouwd op basis van cijfers van het Verbond zelf.

In het rekenvoorbeeld komt het Verbond uit op een mogelijke compensatie van EUR 415 aan het einde van de looptijd. Deze is opgebouwd uit 3 elementen:
a) een compensatie voor de klant van EUR 498 uit hoofde van de premie overlijdensrisicoverzekering
b) een compensatie voor de klant van EUR 6.931 uit hoofde van te lage beleggingsopbrengsten die NIET het gevolg zijn van de hoge kostenonttrekkingen maar van te VROEGE kostenonttrekkingen (met name eerste kosten begin polis)
c) een compensatie ten gunste van de VERZEKERAAR ivm "te LAGE" kosten van EUR 7.014. Ja, u leest het goed: de totale kosten onder de normkostenberekening zijn EUR 7.014 hoger dan de werkelijke kosten van de woekerpolis.

De drie elementen samen leiden tot een compensatie voor de klant van 498+6931-7014 = EUR 415.

Ik denk dat dit een mooi stukje bewijsvoering is op basis van cijfers van het Verbond zelf ten aanzien van het bizarre karakter van de compensatieregeling. Benieuwd wat u ervan vindt!
Laatst gewijzigd door M. van Rossum op 06 mar 2011 14:08, 4 keer totaal gewijzigd.

M. van Rossum

Zie mijn per heden bij AFM ingediende klacht.
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 4#p1146184

felixbeijer

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Van Rossum,

Ik had Ombudsman ook gevraagd de zaak bij de AFM neer te leggen.

Ons voorstel ter oplossing van het geschil omvat:
(i) Wij leggen het geschil graag voor aan de Ombudsman van het KIFID om een fatsoenlijke en beschaafde oplossing te bewerkstelligen en te communiceren. Gelet de dikte van het dossier en de complexiteit, hebben wij er alle begrip voor dat de Ombudsman wellicht nog nadere gegevens wenst en/of enige tijd nodig heeft voor een gedegen oordeelsvorming. Graag ontvangen wij dan een bevestiging dat hij de zaak in behandeling wil nemen en dat het enige tijd kan duren tot een inhoudelijk antwoord/advies gegeven wordt.
(ii) Aegon opleggen (oorspronkelijke) contractvoorwaarden en gedane toezeggingen na te komen, gemaakte fouten te laten corrigeren en publiekelijk te melden dat verzekeraars de norm van de heer Wabeke gebruiken om meer kosten te gaan verrekenen, hetgeen niet de bedoeling kan zijn geweest; en,
(iii) Gaarne te overleggen met de AFM.

En al wat ik kreeg was een ontvangstbestiging en kort daarop die vreemde brief. Enige idee waarom???

jammer

Ongelezen bericht door jammer »

c) een compensatie ten gunste van de VERZEKERAAR ivm "te LAGE" kosten van EUR 7.014. Ja, u leest het goed: de totale kosten onder de normkostenberekening zijn EUR 7.014 hoger dan de werkelijke kosten van de woekerpolis.
Je verwacht toch na al die ophef dat ze gewoon a + b optellen en klaar is kees.
Hoe durven ze over letter c te beginnen wat een lef en dat ze het ook nog uitgerekend hebben.........................HOE DURVEN ZE. Ze hebben al zoveel van onze inleg gestolen en dat is NOG NIET GENOEG!!!!!!!!!!!!!!!!PAK ZE AAN DAT TUIG..........en iedereen die het met de verzekeraars eens zijn.

felixbeijer

Fijn dat zelfs het Verbond van Verzekeraars dit aangeeft, en zich van betrokkenheid bij dit schandaal lijkt te willen distantieren.

M. van Rossum

felixbeijer schreef:Van Rossum,
Ik had Ombudsman ook gevraagd de zaak bij de AFM neer te leggen.
Ombudsman legt niets aan AFM voor, dat had je kunnen weten door op de site van AFM te kijken: daar is AFM niet voor. AFM lost ook jouw geschil niet op, maar doet eventueel onderzoek naar een melding van overtreding regels en deelt boetes uit. Komt dus niet in plaats van KiFiD-route.

M. van Rossum

jammer schreef: Hoe durven ze over letter c te beginnen wat een lef en dat ze het ook nog uitgerekend
"Ze" beginnen niet over letter c), Felix, dat doet de analyst, New Flame. Goed lezen graag.
Neemt niet weg dat nu met cijfers van Verbond zelf de compensatieregeling gefileerd is.

felixbeijer

Bedoel je nu dat als ik de zaak bij de AFM zou aanmelden, de AFM het gaat onderzoeken en een boete uitdeelt?

Maar dat is dan toch meteen een uitspraak, namelijk het uitdelen van een boete doe je alleen als ze fout zitten. Automatisch case bevestigd lijkt me.
Die boetes worden vervolgens openbaar gemeld op hun site. :D

M. van Rossum

felixbeijer schreef:Bedoel je nu dat als ik de zaak bij de AFM zou aanmelden, de AFM het gaat onderzoeken en een boete uitdeelt?
Dat zou zomaar kunnen. Maar verwacht er niet te veel van.

Gesloten