Zie de verklaring van Kim van Agis.Isabel1 schreef:@ rim
wat betreft afstand ben ik het helemaal met je eens maar ik denk niet dat daar het grootste bezwaar zit, ik zie meer een probleem in het punt dat stel:Er zijn nog zat ziekenhuizen waar wel een contract mee is en allemaal binnen een acceptabele afstand.
1) je hebt iets, bijvoorbeeld kanker, en je bent onder behandeling in ziekenhuis A, dan is er een heel plan met je uitgestippeld, je hebt een relatie met je oncoloog, je oncologisch verpleegkundige, je radioloog, je internist, je dietist, je chirurg. En dan moet je opeens overstappen. Dat is dramatisch, niet alleen voor het gevoel van de patient, maar ook in overleg structuren. Normaal behandel je in een overleg structuur per patient. Maar als een patient een 'overstapper' is dan zit de originele chirurg dus opeens niet meer in de overleg structuur, dan is het ook onduidelijk waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt en zo verder. Dit komt naar mijn idee de zorg niet ten goede.
2) stel nou 1 is niet het geval, want doordat de dbc zijn ingevoerd mag je je behandeling uitvoeren (en wordt die vergoed) in het ziekenhuis waar je begonnen bent. En stel nou je krijgt nierfalen door de chemo (wat nogal eens gebeurt) dan moet je dus naar een nefroloog in een ander ziekenhuis want dat is een nieuwe klacht. Dan zit je dus weer met het zelfde overleg probleem.
Communicatie tussen ziekenhuizen is echt bizar slecht (probeer je dossier maar eens van het ene naar het andere ziekenhuis te krijgen) maar dit levert echt enorm veel stress op voor de patient.
Isabel
Ik heb ook al zo'n verklaring van FBTO webcare gezien. Die schrijven hetzelfde. Het gaat alleen om nieuwe behandelingen.