LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Al weer: Univé....
Al weer: Univé....
Op 7 maart j.l. werd ik door Univé bij het CVZ aangemeld als wanbetaler.
Uit telefonisch contact met Univé bleek er geen achterstand in de premiebetaling te bestaan, maar stonden er wel nog incassokosten open bij Craydon (daarover hieronder meer).
De stand van zaken na bijna 4 maanden van vruchteloos schrijven, bellen en emailen is als volgt:
- Mijn werkgever heeft tot op heden geen gevolg gegeven aan de wettelijke verplichting om de bestuursrechtelijke premie in te houden op mijn loon.
- Er bestaat - omdat de premie niettegenstaande het feit dat er geen rekeningen/acceptgiro's meer werden gestuurd gewoon door mij werd doorbetaald - nog steeds geen achterstand in de premiebetaling bij Univé.
- Wel staan er nog steeds incassokosten open die met name ontstaan zijn toen Univé onaangekondigd is geswitched van Postbank naar ING, waardoor het IBAN nummer en de BIC/SWIFT code wijzigden en de - altijd al problematisch verlopende - premiebetalingen via onze Duitse bankrekening mis liepen.
- Univé weigert enerzijds af te melden bij het CVZ zolang deze incassokosten openstaan, en anderzijds stelt men dat aangezien er bij hen dus geen schuld bestaat maar bij het incassobureau, dat ze niets kunnen (lees: willen) doen. Ik kan hieruit - als ook uit de summiere, onvolledige en niet sluitende berichtgeving die hieraan is vooraf gegaan - slechts concluderen dat de afspraken die Univé met haar incassobureau (Graydon) maakt niet gericht zijn op van het nastreven van een goede oplossing maar gelijk staan aan wat ook wel eens 'handel in schulden' wordt genoemd.
- Verder reageert Univé niet op een klacht/bezwaar dat ik op advies van henzelf op 7 april j.l. naar de afdeling klachten management in Eindhoven heb gestuurd, evenmin wordt gereageerd op een gelijkluidend verzoek van de inmiddels ook door mij ingeschakelde Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen. Hetzelfde geldt voor email en telefonisch contact.
- Omdat niets lijkt te helpen heb ik - na een en andere te hebben uitgelegd - vanmorgen een welwillend iemand van het CVZ bereid gevonden om contact op te nemen met de afdeling finance & control van Univé. Hij wilde aldaar de vraag stellen of er nog een achterstand in de betaling van de premie bestaat, en indien het antwoord daarop inderdaad 'nee' zou luiden, Univé vervolgens vragen om zorg te dragen voor afmelding als wanbetaler. Hij werd echter al vóór dat hij deze of überhaupt enige andere vraag (bijvoorbeeld een uitnodiging voor een kop koffie?) kon stellen afgekapt, met de mededeling dat er geen informatie wordt verstrekt.
Het bevreemd deze meneer van het CVZ overigens dat Univé de premie betalingen die gedaan zijn sinds de melding gewoon accepteert en niet terugstort.
Volgens hem is dit wettelijk gezien niet juist.
Wettelijk gezien lijkt het echter ook onontkoombaar dat mijn werkgever de bestuursrechtelijke premie moet gaan inhouden op mijn inkomen.
De meneer van het CVZ, geeft derhalve het advies om alsnog te stoppen met de reguliere premiebetaling en de reeds gestarte procedure bij de SKGZ doorgang te laten vinden. Zijn naam en de hierboven beschreven ervaring mogen daarbij gebruikt worden, waarvoor dank.
In principe komt het dus er op neer dat ik het vertik om zonder slag of stoot de incassokosten te betalen, en wel om redenen dat
1) de rechtmatigheid van het ontstaan hiervan niet (geheel) aan mij te wijten is, en
2) de hoogte van deze kosten buitenproportioneel zijn, te weten 50% in plaats van hetgeen bijvoorbeeld in het rapport voorwerk werd vastgelegd.
Voor het vasthouden aan dit principe wordt ik nu dus beloond met een bestuursrechtelijke premie inclusief boete, die in de vorm van een soort loonbeslag op mijn inkomen dreigt te gaan worden ingehouden, met Univé als - voorlopig althans - volkomen legaal lachende derde.
Dit kan en mag niet de insteek zijn van de door de Nederlandse overheid beoogde maatregel.
Het komt er op neer dat ik mijn premie niet op de reguliere wijze aan Univé mag betalen (of ik moet er mee doorgaan en tot het moment dat deze klucht een einde neemt de premie dubbel + een boete van 30% betalen en dan nog maar zien wat ik er ooit van terug zie)
Op deze manier wordt ik in feite tot een echte wanbetaler gemaakt!
De gang van zaken sterkt mij echter in het vasthouden aan mijn principe, ik zal dan ook alles in het werk stellen om in deze mijn recht te halen.
Wordt vervolgt.
Uit telefonisch contact met Univé bleek er geen achterstand in de premiebetaling te bestaan, maar stonden er wel nog incassokosten open bij Craydon (daarover hieronder meer).
De stand van zaken na bijna 4 maanden van vruchteloos schrijven, bellen en emailen is als volgt:
- Mijn werkgever heeft tot op heden geen gevolg gegeven aan de wettelijke verplichting om de bestuursrechtelijke premie in te houden op mijn loon.
- Er bestaat - omdat de premie niettegenstaande het feit dat er geen rekeningen/acceptgiro's meer werden gestuurd gewoon door mij werd doorbetaald - nog steeds geen achterstand in de premiebetaling bij Univé.
- Wel staan er nog steeds incassokosten open die met name ontstaan zijn toen Univé onaangekondigd is geswitched van Postbank naar ING, waardoor het IBAN nummer en de BIC/SWIFT code wijzigden en de - altijd al problematisch verlopende - premiebetalingen via onze Duitse bankrekening mis liepen.
- Univé weigert enerzijds af te melden bij het CVZ zolang deze incassokosten openstaan, en anderzijds stelt men dat aangezien er bij hen dus geen schuld bestaat maar bij het incassobureau, dat ze niets kunnen (lees: willen) doen. Ik kan hieruit - als ook uit de summiere, onvolledige en niet sluitende berichtgeving die hieraan is vooraf gegaan - slechts concluderen dat de afspraken die Univé met haar incassobureau (Graydon) maakt niet gericht zijn op van het nastreven van een goede oplossing maar gelijk staan aan wat ook wel eens 'handel in schulden' wordt genoemd.
- Verder reageert Univé niet op een klacht/bezwaar dat ik op advies van henzelf op 7 april j.l. naar de afdeling klachten management in Eindhoven heb gestuurd, evenmin wordt gereageerd op een gelijkluidend verzoek van de inmiddels ook door mij ingeschakelde Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen. Hetzelfde geldt voor email en telefonisch contact.
- Omdat niets lijkt te helpen heb ik - na een en andere te hebben uitgelegd - vanmorgen een welwillend iemand van het CVZ bereid gevonden om contact op te nemen met de afdeling finance & control van Univé. Hij wilde aldaar de vraag stellen of er nog een achterstand in de betaling van de premie bestaat, en indien het antwoord daarop inderdaad 'nee' zou luiden, Univé vervolgens vragen om zorg te dragen voor afmelding als wanbetaler. Hij werd echter al vóór dat hij deze of überhaupt enige andere vraag (bijvoorbeeld een uitnodiging voor een kop koffie?) kon stellen afgekapt, met de mededeling dat er geen informatie wordt verstrekt.
Het bevreemd deze meneer van het CVZ overigens dat Univé de premie betalingen die gedaan zijn sinds de melding gewoon accepteert en niet terugstort.
Volgens hem is dit wettelijk gezien niet juist.
Wettelijk gezien lijkt het echter ook onontkoombaar dat mijn werkgever de bestuursrechtelijke premie moet gaan inhouden op mijn inkomen.
De meneer van het CVZ, geeft derhalve het advies om alsnog te stoppen met de reguliere premiebetaling en de reeds gestarte procedure bij de SKGZ doorgang te laten vinden. Zijn naam en de hierboven beschreven ervaring mogen daarbij gebruikt worden, waarvoor dank.
In principe komt het dus er op neer dat ik het vertik om zonder slag of stoot de incassokosten te betalen, en wel om redenen dat
1) de rechtmatigheid van het ontstaan hiervan niet (geheel) aan mij te wijten is, en
2) de hoogte van deze kosten buitenproportioneel zijn, te weten 50% in plaats van hetgeen bijvoorbeeld in het rapport voorwerk werd vastgelegd.
Voor het vasthouden aan dit principe wordt ik nu dus beloond met een bestuursrechtelijke premie inclusief boete, die in de vorm van een soort loonbeslag op mijn inkomen dreigt te gaan worden ingehouden, met Univé als - voorlopig althans - volkomen legaal lachende derde.
Dit kan en mag niet de insteek zijn van de door de Nederlandse overheid beoogde maatregel.
Het komt er op neer dat ik mijn premie niet op de reguliere wijze aan Univé mag betalen (of ik moet er mee doorgaan en tot het moment dat deze klucht een einde neemt de premie dubbel + een boete van 30% betalen en dan nog maar zien wat ik er ooit van terug zie)
Op deze manier wordt ik in feite tot een echte wanbetaler gemaakt!
De gang van zaken sterkt mij echter in het vasthouden aan mijn principe, ik zal dan ook alles in het werk stellen om in deze mijn recht te halen.
Wordt vervolgt.
Re: Al weer: Univé....
Vraagje,
Heeft U bij elke betaling ook Uw klantnummer vermeld?
Het kan zijn dat iemand met dezelfde naam nu niets meer hoefde te betalen, dus meld bij elke betaling ook Uw verzekering nummer.
Vanuit buitenland is altijd een risico, en door een rekening in Nederland te houden en online te bankieren is het makkelijker en foutlozer.
Ook is het meestal goedkoper dan voor elke betaling de kosten te betalen.
Daarom heb ik ook een rekening in ander land ter voorkoming van kosten.
Heeft U bij elke betaling ook Uw klantnummer vermeld?
Het kan zijn dat iemand met dezelfde naam nu niets meer hoefde te betalen, dus meld bij elke betaling ook Uw verzekering nummer.
Vanuit buitenland is altijd een risico, en door een rekening in Nederland te houden en online te bankieren is het makkelijker en foutlozer.
Ook is het meestal goedkoper dan voor elke betaling de kosten te betalen.
Daarom heb ik ook een rekening in ander land ter voorkoming van kosten.
-
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 21 apr 2010 15:34
Re: Al weer: Univé....
Deze klacht hebben wij inmiddels in behandeling genomen op de afdeling klachtenmanagement van Univé. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op om de klacht te bespreken.
Met vriendelijke groet,
Univé Webcare
Met vriendelijke groet,
Univé Webcare
Re: Al weer: Univé....
Ik heb een probleem met Unive vs Graydon. Ruim 1,5 maand geleden kreeg ik een brief van Unive dat ik een achterstand heb. Ik heb direct contact gezocht met Unive en om een specificatie gevraagd. hierna heb ik een betalingsregeling met Unive mogen maken. Deze afspraak is 2x telefonisch bevestigd (namen en tijden van gesprek zijn bij mij bekend).Na een paar dagen vroeg ik om een schriftelijke bevestiging om dat ik die nog steeds niet had ontvangen. Bij Unive zeggen ze dat ze die niet sturen want daar doen ze niet aan en wisten ze spontaan niets over een regeling?????? En wat gebeurt er??? 2 weken na de afspraak met Unive krijg ik een brief van Graydon dat ik het totaal bedrag moet betalen ad 754,- euro en 250 euro aan incassokosten???? Na meerdere telefoontjes en emails met Unive (namen en tijden zijn bij mij bekend) zegt Unive dat men het zou uitzoeken en ik hoor tot opheden weer niets van Unive.Ondertussen is de hele vordering bijna aan Unive betaald. En wat gebeurt er??? Krijg ik weer een brief van Graydon dat ik het totaal bedrag moet betalen ad 754,- 250,- euro en extra rente aan Graydon moet betalen. Ten tijde van de 1e brief van Graydon was het grootste gedeelte al aan Unive voldaan maar Graydon geeft geen gehoor........ Weer gebeld met Unive en die zegt nu dat ik niet meer moet reageren op Graydon en dat het door gegeven is aan het "kennis-eiland" en dat ze het gaan regelen....... Nu na 2dagen weer gebeld en je raad het al ik wordt weer niet teruggebeld door Unive en Graydon blijft bij het totaal bedrag en wil de vordering nu uithanden geven..... Wat moet ik nu verder doen?
-
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 21 apr 2010 15:34
Re: Al weer: Univé....
Wij hebben inmiddels een reactie gegeven aan onze verzekerde en een passende oplossing voor het probleem geboden.
Met vriendelijke groet,
Univé Webcare
Met vriendelijke groet,
Univé Webcare
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 07 mei 2013 19:40
Re: Al weer: Univé....
Ik kom uit Belgie en woon sinds een jaar in Nederland en ik word daar ook bedrogen en belogen. Ik sluit een polis af bij hen met duidelijke overeenkomst dat de maandelijkse premie 64,30€ bedraagt en maak bewijs over dat ik 14 jaar schadevrij rijdt. Er werd van bij de aanvang geen enkele opmerking gemaakt over het stuk maar wel 71,16€ afgehaald zonder verantwoording waarop dit bedrag zou kunnen slaan. Ik diende enkel voor de laatste periode nog een attestje over te maken, dus ik ging er van uit dat het verschil te maken had met dit attestje. Ik maakte het gevraagde attestje over. Reactie Unive : 342 euro van de rekening. Ik neem contact op met hen. Plots zou geen enkel attest goed zijn ?????? wat eerst wel goed is, is enkele maanden nadien dus plots niet meer goed. Ik vraag nogmaals attesten op bij vorige verzekeraars in Belgie die met andere woorden zeggen wat er reeds staat, en maak dat opnieuw over. Resultaat 185 € van de rekening. Uiteraard heb ik deze onrechtmatig afgehaalde bedragen terug geclaimt en hen gevraagd een juiste afrekening op te stellen zoals overeengekomen. Geen enkele reactie van hun, behalve dat ik nu zelfs een aanmaning krijg met bedreiging mee te delen aan de RDW dat er geen dekking meer zou zijn ????? Er wordt niets gedaan om dit op te lossen. Mijn keuze is dus nu ofwel woekerpremies betalen, ofwel de wagen verkopen.
Re: Al weer: Univé....
Bij bijzondere situaties, zoals buitenlandse schadevrije jaren, is het handiger om via een tussenpersoon te werken ipv via een direct writer. Misschien liggen daar nog mogelijkheden?
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 09 apr 2014 19:43
Re: Al weer: Univé....
Ik zie het al… Er is niets veranderd de laatste jaren. Het verhaal van de topicstarter kan de mijne zijn.
In oktober heb ik gemaild, in januari krijg ik een keer een reactie.. Wel met een excuus dat wel, maar ook zonder een antwoord op mijn gestelde vragen. Ondertussen maak je keurig elke maand je bijdrage over, maar je gaat in conclaaf over hetgeen je het niet eens bent. Daar komt de deurwaarder aan te pas, samen met dat kantoor ga je om de tafel, leg je de situatie uit en dit kantoor flanderijn, legt het vervolgens weer bij Unive neer. Unive laat meer dan een maand niets van zich horen, maar ondertussen zijn wij wel aangemeld bij het zorginstituut Nederland en mogen we per maand het basisbedrag met een boete gaan betalen…..
Komt nog ees bij dat je keurig betaalde op 21-2 op 7-3 en 7-4, maar dat deze bedragen door unive niet werden verwerkt. hierdoor staat er dan in hun systeem dat ik van oktober tot aan maart mijn premie niet betaal aldus de medewerkster van Unive, (naam hier wel bekend)
Ondertussen kreeg ik allemaal brieven thuis: polissen gewijzigd, kortingen toegepast omdat ik onlangs een schadeverzekering zou hebben afgesloten (????) en meer van dat soort vaagheden. als je ernaar vraagt wat het is en waardoor krijg je eveneens geen antwoorden.
Ik heb het maar hogerop gezocht en de klacht neergelegd bij de ombudsman. Hier kom ik nooit uit zo met Unive!
In oktober heb ik gemaild, in januari krijg ik een keer een reactie.. Wel met een excuus dat wel, maar ook zonder een antwoord op mijn gestelde vragen. Ondertussen maak je keurig elke maand je bijdrage over, maar je gaat in conclaaf over hetgeen je het niet eens bent. Daar komt de deurwaarder aan te pas, samen met dat kantoor ga je om de tafel, leg je de situatie uit en dit kantoor flanderijn, legt het vervolgens weer bij Unive neer. Unive laat meer dan een maand niets van zich horen, maar ondertussen zijn wij wel aangemeld bij het zorginstituut Nederland en mogen we per maand het basisbedrag met een boete gaan betalen…..
Komt nog ees bij dat je keurig betaalde op 21-2 op 7-3 en 7-4, maar dat deze bedragen door unive niet werden verwerkt. hierdoor staat er dan in hun systeem dat ik van oktober tot aan maart mijn premie niet betaal aldus de medewerkster van Unive, (naam hier wel bekend)
Ondertussen kreeg ik allemaal brieven thuis: polissen gewijzigd, kortingen toegepast omdat ik onlangs een schadeverzekering zou hebben afgesloten (????) en meer van dat soort vaagheden. als je ernaar vraagt wat het is en waardoor krijg je eveneens geen antwoorden.
Ik heb het maar hogerop gezocht en de klacht neergelegd bij de ombudsman. Hier kom ik nooit uit zo met Unive!